ДЕНЕ ШЫНЫҚТЫРУ САБАҒЫНДА
ҰЛТТЫҚ ОЙЫНДАРДЫҢ АЛАТЫН ОРНЫ
А.Ж
Сейлова
Ақтөбе қ.
№76ЖОББМ
Қазақтың ұлттық ойындары -
атадан балаға, үлкеннен кішіге мұра болып жалғасып келе жатқан асыл
қазына. Ұлттық ойындар қазақ халқының ежелгі мәдениеті мен өнерінің
ешкімнен кем болмағанын байқатады. Қазақтың ұлттық ойындарының
қоғамдық және әлеуметтік маңызы аса зор. Ата-бабаларымыз ұлттық
ойындар арқылы ұрпақтың мықты әрі жігерлі болып өсуіне ықпал етіп,
олардың береке-бірлігі мен ынтымағын жарастырып отырған. Ұлттық
ойындар баланың дене тәрбиесі пәнінде бір-бірімен қарым-қатынасы
мен ойлау қабілеттерін арттырады және баланы шымыр, епті, зерек,
алғыр, шапшаң болуға тәрбиелейді.
Ұлы Абайдың: «Адамда әрбір
нәрсеге қызығушылық, білмекке құмарлық» - деген сөзі бар. Өзіне
ұнағанын күнделікті өміріне пайдалануға болады. Не нәрсені болса да
білгеннің зияны жоқ дегендей осы дәстүрлеріміздің бірі ұлттық
ойындар қазіргі таңда дене шынықтыру сабағында үлкен орын алатыны
белгілі.
Мектептегі дене шынықтыру
пәнінің жоспарлау жұмысын ұйымдастыру жас ұрпақтың жалпы дене
қуатын дамыту үшін, үлкен өмірге, еңбек етуге, Отанын қорғауға
дайындау үшін, салауатты өмір салтын қалыптастыру үшін зиянды
әдеттерден бас тарту қажет. Зиянды әдеттерге темекіішімдік, есірткі
және уытты заттар жатады. Бұл заттарды ұзақ уақыт, ал кейде тіпті
аз ғана уақыт пайдаланғанда организмде психикалық және тәндік
тәуелділік дамиды. Зиянды заттарға әуестенудің барлық түрі ақырында
ауыр науқасқа шалдықтырады. Бұл аурулар ұзақ әрі арнайы емдеуді
қажет етеді. Адам баласының салауатты өмір сүруі оның қоршаған орта
мен әлеуметтік-экономикалық жағдайларымен ғана шектеліп қоймайды.
Қазақ деген халықтың қанында бар тазалық жүйесін сақтай білуіміз
қажет. Салауатты өмір сүрудің негізгі шарттары бұдан гөрі
кеңірек.
Оқушыларды мектепте оқытқан
кезеңдерінде мынадай негізгі міндеттерді орындауымыз
керек:
- денсаулықтарын нығайту,
мүсін түзілігін қалыптастыру, ағзаларын дамыту және шынықтыру,
негізгі қозғалыс ептілігі мен дағдысын қалыптастыру, жігер күш,
дене қуат қасиеттерін дамыту, жеке және қоғамдық гигиена
дағдыларына үйрету. Ұлттық ойындарды оқу және тәрбие үрдісінде
пайдаланудың өзектілігі қоғамымыздың іргетасын нығайту үшін бүгінгі
жастарға үлгілі, өнегелі тәрбие беру - қазіргі міндеттердің бірі.
Халық ойынды тәрбие құралы деп таныған. Ойынды сабақта қолдану
оқушылардың ой-өрісін жетілдірумен бірге, өз халқының асыл
мұраларын бойына сіңіріп, кейінгі ұрпаққа жеткізе білу
құралы.
Оқушыда жалпы адамзаттық
құндылықтар мен адамның айналадағы дүниемен жеке тұлғалық қатынасын
тәрбиелеу мақсатын халқымыздың мәдени мұрасының салт -дәстүрінің
озық үлгілерін оның бойына дарыту арқылы жүзеге асыруға болады.
Осымен байланысты бағдарлама халқымызға тән қонақжайлылық,
мейірімділік т.б. сияқты қасиеттер халыққа тән ерекшеліктер. Жас
ұрпақ өз халқының мәдениетімен асыл мұраларымен ұлттық әдебиеттер
арқылы танысып келеді. Халық ойынды тәрбие құралы деп таныған.
Ойынды сабақта қолдану оқушылардың ой- өрісін жетілдірумен бірге өз
халқының асыл мұраларын бойына сіңіріп кейінгі ұрпаққа жеткізе білу
құралы.
Оқу үрдісінде ұлттық ойын элементтерін пайдалану
сабақтың тақырыбы мен мазмұнына сай алынады. Сонда ғана оның
танымдық, тәрбиелік маңызы арта түседі. Оқушыларды әсіресе
«Көкпар», «Асық», «Теңге алу» секілді ұлттық ойындарға қатыстыру
өте тиімді екеніне көз жеткізу қиын емес. Бұл ойындарды жаңа
материалды бекіту немесе қайталау кезінде қолдану керек деген пікір
бар. Ұлттық ойындар қатарындағы мазмұнды, бейнелік, еліктеу сияқты
ойындарға ақсүйек, алтыбақан, жасырынбақ жатады. Ой ойындарына
тоғызқұмалақ, дойбы, жұмбақ, мақал-мәтел, асық ойындары
кіреді.Оқушы ойынның үстінде не соңында өзінің қатысу
белсенділігіне қарай түрлі баға алуы мүмкін. Мұғалім әр оқушының
еңбегін бағалап, ынталандырып отыруы тиіс. Ойынның тәрбиелік маңызы
мынада: ол баланы зеректікке, білгірлікке баулиды. Бабаларымыздың
асыл қазыналарына деген көзқарасын құрметтеуге, сөз әсемдігін
сезінуге үйретеді. Батылдыққа, өжеттікке тәрбиелейді. Қазақтың
ұлттық ойындарын дене тәрбиесі сабағында жоспарға енгізу арқылы
өткізу жас буынды тәрбиелеуде теңдесі жоқ құрал. Ұлттық ойындарды
мектептегі дене тәрбиесі сабағында қолданудың заманға сай әдістерін
ойлап табу әрине қиын. Әрбір баланың санасына ойынды сіңістіріп
енгізу үшін біз қызықты да дұрыс әдістерді қолдануымыз керек.
Ұлттық ойындар өзінің табиғатында, жаратылысында ұлттық өнегені
бойына сіңіріп, бүкіл ұлтқа тән қасиеттерді өз бойына дарытып,
толығып, жетілу арқылы, өзінің жан жақты тәрбиелік қасиетін шыңдай
түседі. Ұлт ойындары өте күрделі дүние, ол адам баласының табиғи
әрекеті. Сабақтың барысында сол табиғилығын сақтай отырып, оның
элементтерін ретті пайдалану сабақтың әр кезеңінде оқушылардың
көңіл-күйіне психологиялық жағынан барлау жасай отырып, білгірлікке
әрекет жасауды талап етеді.
Терең ойды талап ететін, ойнасаң қызығына ешбір
қанбайтын, халық даналығынан шыққан ойындардың бірі -
«тоғызқұмалақ» ойыны. Тоғызқұмалақ - қазақ халқының ертеден келе
жатқан есеп ойыны.
Асық ойыны - баланың ұсақ моторикасын дамытады,
бұлшық ет қозғалысын жақсартады. Дәлдікті, мергендікті, зейінін
арттыруға ықпал етеді. Көпшілдікке, сыйластыққа, әділдікке
тәрбиелейді.
«Бес тас» ойынында баланың ұсақ моторикасы
дамиды, математикалық ой-өрісін арттырады, логикалық ойлауы
жетіледі, қимыл-қозғалыста болады.
«Бәйге» ойын - бұл ойын барысында жылдамдық,
ептілік, шапшаңдық секілді дене сапалары дамиды, көпшілдікке
тәрбиелейді.
Ұлттық ойындар дене тәрбиесі
сабақтарын дамытудағы негізгі құралы болып табылады. Бұл ойындарда
көптеген тәсілдер жүйесі,үйрету мен тәрбиелеу әдістері жинақталған.
Олар ұрпақтан-ұрпаққа таралып,әдет-ғұрып,салт-сана білімдерінің
жиынтығы ретінде халық өмірін жан-жақты түрлендіруде. Арнайы спорт
жабдықтары мен құрал-саймандарды көп қажет етпейтін қазақтың ұлттық
ойындарының дене тәрбиесі сабағын жоғары әдістемелік деңгейде
сапалы өткізудегі пайдасы мол.
Қазақтың ұлттық ойындарының
дамымаған түрлерін тауып, дене тәрбиесі сабағына көптеп қолдануға
шақырамын. Бұл ойындар адамның ой-өрісінің, өмірге көзқарасының
дамуына,сана-сезімнің өсуіне мол мүмкіндіктер туғызуымен қатар
адамның дене дамуына және рухын көтеруіне көмектеседі. Ойынға
қатысушылардың ойын ережесін қалай түсінетіне байланысты, олар
ойынның адамгершілік нормасының қоғамға, ал керісінше қоғамның
ойынға бағытталуында. Бұл ойындардың құндылығы - ойын кезінде
адамгершілік мінез-құлық, өзара сыйласу, татулық, ұжымда
бір-бірімен тіл табысу сияқты мінездер қалыптасады. Арнайы спорт
жабдықтары мен құрал-саймандарды көп қажет етпейтін қазақтың ұлттық
ойындарының дене тәрбиесі сабағын жоғары әдістемелік деңгейде
сапалы өткізудегі пайдасы мол.
Сабақта және тәрбиеде,
бастауыш мектептерде ұлттық ойынды ұтымды пайдалансақ дене
шынықтыру пәнінде оқушылардың өз бетімен жұмыс жасау дағдыларын
қалыптастыру шарттары теориялық тұрғыдан негізделсе, онда
оқушылардың білімге деген құштарлығын арттыруға және халықтың асыл
мұрасын бойына сіңіріп, ұлттық сананы қалыптастыруға болады. Әрбір
бала өзін қазақпын деп есептесе өзінің ұлтының дәстүрін, ойындарын
жатқа біліп, соны пайдаланып өсуге тиіс. Сонда ғана біз оларды
патриот ете аламыз.
Әдебиеттер.
1.Дене шынықтыру пәнін оқыту
әдістемесі Ұ.Ж. Мұхамеджанова
2. Қазақтың ұлттық ойындары
С.І.Тайжанов