Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Қазіргі қазақ тілі.Мемілекеттік емтиханға дайындық.Билеттер жауаптарымен
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Мемлекеттікемтихансұрақтары
Қазіргіқазақтілі
1Билет
1.Сұрақ
Фонетика.Зерттеуобъектісі.Қазақтілініңдауыстыжәнедауыссыз
дыбыстары,олардыңжасалуы.
Фонетика-(грек.φωνητῐκός–дыбыстық,дауыстық)–тілбілімініңтілдің
дыбыстықжағынзерттейтінсаласы.
Зеріттеуобьектісі:фонетикадыбыстардыңжасалуы,айтылуы,естілуіжәне
буын,екпін,тасымал,интонация,үндестікзаңымәселелерінқарастырады.
Бүгінгітілбіліміндефонетикасөзініңкеңжәнетармағынасы
қалыптасқан.Кеңмағынадафонетикатілдыбыстарынзерттейтін
ғылымныңбірсаласы,алтармағынадатілдыбыстарыныңсөз
ағымындағы,дыбысталғансөздегікөріністеріменәртүрліқұбылыстарын
зерттейтінбөлімідегендібілдіреді.Кеңмағынадағытілғылымыныңбір
саласыретіндефонетикажалпыжәнежекенемесежекелегентілдердің
фонетикасыболыпбөлінеді.
Фонетиканыңзеріттеутәсілі:
●адамныңдыбыстауаппаратыныңмүмкіндіктерін,дыбыстық
бірліктердіңакустикалық,артикуляциялық,перцепциялық
ерекшеліктерінзерттеп,олардыайырымбелгілерінеқарай
таптастырады;
●дыбыстардыңәуендік,әуездіксипаттарынанықтайды;
●дыбыстардыңтіркесімділігін,буынерекшеліктерін,олардыңсөздегі
үйлесіміменүндесімін;
●буынтабиғатын,дыбыстардыңбуынғабірігузаңдылықтарыменсөз
ағымыныңбуынғажіктелуініңфакторын;
●сөздіңфонетикалықұйымдасуын,екпінменүндестікзаңын;
●соныменқатартілдіңинтонациялыққұралдарыболыптабылатын
дауысәуенін(негізгітонжиілігін),қаттылығын(интенсивтілігін),
жылдамдығын,әуезін,кідірістердіқарастырады.
Дауыссыздыбыстар
Дауыссыздыбыстар—тексалдырнемесесалдырменүнқатысыарқылы
жасалатын,буынқұрайалмайтындыбыстар.Дауыссыздыбыстарды
айтқандакөмейдекедергігеұшырмағанфонациялықауаауызқуысына
күштіқарқынменкеледі.Ауызтарашылғандықтан,көмейарқылыкелген
қарқындыауаәртүрліартикуляциялықмүшелерменсоктығысады.Айтылу
кезіндеауаныңеркіншықпай,кедергігеұшырапшығуынанжасалған
дыбыстардыдауыссыздыбыстардейді.Дауыссыздыбыстарсөйлеу
мүшелерініңбір-біріменжанасуынемесетолыққабысуыарқылыпайда
болады.Қазіргіқазақтілінде25дауыссызбар:б,в,г,ғ,д,ж,з,й,к,қ,л,м,
н,ң,п,р,с,т,һ,ф,х,ц,ч,ш,у,Бұлардынішіндеһдауыссызыкейбіршығыс
сөздерінде,в,ф,х,ц,чдауыссыздарынегізіненорыстіліарқылыкірген
халықаралықсөздерде,қалған19дауыссызқазақтыңбайырғысөздерінде
қолданылады.
Дауыссыздардыңбастыерекшеліктері:
-дауыссыздардыңжасалатынорны–ауызжәнекөмейқуыстары;
-дауыссызқатаңдардамүлдеүнболмаса,ұяңдардаүнніңқатысы
жартылайболадыда,алүнділердебәсеңүнболады;
-дауыссызқатаңжәнеұяңдардыңішкісапасытазасалдырдантұрадыал,
үнділердесөйлеумүшелерінің(тіл,ерін,жақ)бір-бірінежуықтауы,
түрленуі,көлемінөзгертуікөмейарқылыкелгенауағапәлендейкедергі
болаалмайды;
-дауыссызқатаңжәнеұяңдардыкөтеруге,созуға,әуенінөзгертугемүлде
болмаса,алүнділердікерісіншекөтеруге,созуға,әуенінөзгертугеболады;
-дауыссыздардыңүнсапасындажаңғырықболмайды;
-дауыссыздарсөзішіндежалқытұрыпбуынқұрайалмайды.
Дауыссыздыбыстардауысқатынасынақарайүшкебөлінеді:
Қатаңдауыссыздар—дауысшымылдығықатыспай,тексалдырдан
жасалатындауыссыздыбыстар:п,к,қ,т,с,ф,х,ц,ч,ш;
Ұяңдауыссыздар—дауысшымылдығыныңқатысуыменжасалатын,
салдырменүнтеңболатындауыссыздар:б,в,г,ғ,д,ж,з;
Үндідауыссыздар—дауысшымылдығыныңқатысуыменжасалатын
салдырғақарағандаүнбасымдауыссыздар:р,л,м,н,ң,у.
Мұрынжолды:м,л,н,ң
Ауызжолды:л,р,й,у.
Дауыстыдыбыстар:
Дауыстыдыбыстар—дыбыстаумүшелерініңбірыңғайтолыққатысуынан,
фонациялықауаныңкедергісіз,еркінжәнебаяушығуынанжасалатын
дыбыстар.Дауыстыдыбыстарфонациялықауаныңкөмейдекеріліптұрған
дауысшымылдығынасоқтығуынанпайдаболғандірілденжасалады.
Дауыстыдыбыстардыңбастықасиетісөзішіндебуынжасап,дауыссыз
дыбыстарментіркесеалатындығында.Қазіргіқазақтілініңдауыстылар
жүйесі9дыбыстанқұралған:а,о,е,ы,і,о,ө,ұ,ү.Дауыстыдыбыстар
айтылғандажақтың,еріннің,тілдіңқатысудәрежесінеқарай:ашық—
қысаң,еріндік—езулік,жуан—жіңішкеболыпбөлінеді.
Дифтоңдар—екінемесеүшдыбыстыбіріктіретін:и,у,ю,я
Мысалы:ми[мый],миіз[мійіз],мия[мыйа],тиым[тыйым],тию[тійіу].
Тілдіңқатысынақарай:
Жуандауыстылар—тілдіңкейінжиырылуыарқылыжасалатын
дауыстылар:а,о,(у),ұ,ы
Жіңішкедауыстылар—тілдіңілгерісозылуыарқылыжасалатын
дауыстылар:ә,е,(и),ө,ү,і
Жақтыңқатысынақарай:
Ашықдауыстылар—тілдіңтаңдайғақарайтөмендепбарыпкөтерілуі
арқылыжасалатындауыстылар,олардыайтқандажақкеңашылып,иек
төмендейді.Қазақтіліндегіашықдауыстылар:а,ә,е,о,ө.
Қысаңдауыстылар—жақтыңкеңашылмай,тілдіңтаңдайғақарай
жоғарыкөтерілуіарқылыжасалатындауыстылар.Қазақтіліндегіқысаң
дауыстылар:ы,і,(и),(у),ү.
Ерінніңқатысынақарай:
Еріндікдауыстылар—айтылудаерінніңалғақарайсүйірленуіарқылы
жасалатындауыстыдыбыстар:о,ө,ұ,ү,(у).
Езулікдауыстылар—айтылудаерінніңкейінтартылып,езудің
жиырылуыарқылыжасалатындауыстыдыбыстар:а,ә,е,э,ы,і,(и).
2-Сұрақ
Көнеқазақәдебиетініңдамусипаты.«Күлтегін»және«Тоныкөк»
жыры.
Әдебиетөміршындығыныңкөркембейнесідесек,әдебиеттарихыда
халықтарихыментығызбайланысты.
Қазақхалқыныңқалыптасуынанегізболғанертедегітемірдәуіріндегі(б.з.
д.VІ-VІІғ.ғ.)сақ,ғұн,үйсін,қаңлытайпалары,б.з.ертедегіортағасырлық
мемлекеттертұсындағықарлұқ,оғыз,қимақтайпалары,дамығанорта
ғасырлықмемлекеттеркезіндегінаймандар,керейіттер,жалайырлар,
қыпшақтартарихымыңдағанжылдарғасозылғандығынназарғаалсақ,
қазақәдебиетініңтарихыдабұрынғыкеңескезіндегідейXVғасырдан
емес,оданарғыдәуірден-көнезаманнанбасталады.Солсебептіұлттық
әдебиеттарихыныңнегізгімәселелерініңбірідәуірлеуболыптабылады.
Рунажазуындағытарихи-эпикалықтүркіжазбаескерткіштерініңеңкөне
үлгілерітүркіхалықтарытарихындағыасакөрнектімемлекет
қайраткерлері,ержүрекқолбасшыКүлтегінтуралыКішіжәнеҮлкен
жазулар,ШығыстүркіқағанатыныңатақтықағандарыныңбіріБілгеқаған
туралыжәнеоныңкеңесшісіәріәскербасыТоныкөктімадақтауға
арналғанжазуларСолтүстікМонғолиядағыОрхонөзенініңбойынан
табылғандықтан"орхонжазбаәдебиескерткіштері",алЕнисейөзені
бойынантабылғанжазулар"енисейжазбаескерткіштері"депаталады.
Көнетүркіәдебиетініңбұлкөнеүлгілеріқұлпытастарғақашап
жазылғандықтанрунажазуларыдегенатқаиеболған.
КүлтегінжәнеТоныкөкжазбаескерткіштеріндетүркіқағанатықұрыла
бастағанкезденVІІІғасырдыңбасынадейінгітарихиоқиғалар
әңгімеленеді.Шығыстүркіқағанатыныңқұрылуыменнығаюы,түркі
халқыныңҚытайбилеушілерқұлдығынанқұтылуы,қаһарманқолбасшы
Күлтегінменбасқақағандардың,қағанныңданакеңесшісіәріәскербасы
Тоныкөктіңсыртқыжауғақарсыәскерижорықтарыбаяндалады.Халық
қошеметінебөленгенбатырларменқағандардыдәріптеу,олардыңерлік
істерінқаһармандықтыңүлкенөлшеміретіндемадақтау-Орхон
ескерткіштерінетәнбастыбелгілер.
2Билет
1.Сұрақ
Буын.Буынныңсипаты.Сөздердіңбуынғабөлінужолдарымен
қызметі.Буынныңтүрлері.Буынныңдыбыстыққұрамы.
Буын—сөйлеумүшелерініңтұтастайқимылынанпайдаболғанбірнемесе
бірнешедыбыстықтіркесі.Буындытекдауыстыдыбыстарғанақұрайды.
Дауыстыфонемаөзалдынатұрыпта,төңірегінедауыссыздардыалып
тұрыптаБуынқұрайалады.
Буынғатәннегізгібелгілер:
1)дауыстыдыбыссызБуынболмайды;
2)дауыстыдыбыстыңөзідеБуынболаалады(а-та,ә-же,а-па,т.б.).
3)БірБуындабірденартықдауыстыболмайды,алсөздіңқұрамындақанша
дауыстыдыбысболса,соншаБуынболады(жұ-ды-рық,қа-лам,мек-теп);
4)Буындамағынаболмайды;
5)Тіліміздебайырғысөздер,сондай-ақ,Буындардаекідауыссыздан
басталмайды(сқақ,рза,слановдепжазбаймыз,дұрысы:сықақ,риза,
сылановтүріндекеледі);
6)қазақтіліндебасқы(сөздіңбасындағы)Буынғанадауыстыданбасталуы
мүмкін,қалғанжағдайда(екінші,үшінші,т.б.)Буындардауыстыдан
басталмайды.Тасымалдыңдауыстыданбасталмайтынысодан(кә-сіп,
қыз-ғал-дақ,мә-сі);
7)сөздердіңайтылуындағыБуынсаныменжазылудағыБуынсаны
әрқашанбір-бірінесайкелуішартемес(айтылуда:Сар-ар-қа,
кел-ал-май-ды,алжазылуда:Са-ры-ар-қа,ке-леал-май-ды).
Буынөзініңқұрамындағыдауыстыжәнедауыссыздыбыстардың
ретінеқараймынадайтүрлергежіктеледі:
Ашықбуын—бірдауыстыдыбыстыңөзіненғанатұратыннемесе
дауыссыздыбыстанбасталып,дауыстыдыбысқааяқталыптұратынБуын
(а-ра,ұ-лы,ке-ше,қа-ла,не,а-сық,а-дым);
2)тұйықбуын—дауыстыдыбыстанбасталып,дауыссыздыбысқабітетін
Буын(ат,өт,ас);
3)бітеубуын—дауыстыдыбысекіжағынандауыссыздыбыспен
қоршалыптұратынБуын(тіс,қыз,қар,мұз,құз).
БітеуБуынныңбіререкшелігіекідауыссыздыбысқатартұраберуі
мүмкін.Мысалы,тарт,шәкірт.
2Сұрақ
Қорқытатакітабызеріттелуі,нұсқалары,компазициялыққұрлысы.
Қорқытатакітабы–қаһармандықэпосүлгісі,оғыз-қыпшақдәуірініңжазба
мұрасы.ғылымдаоныңонекінұсқасымәлім:Дрезденде(12нұсқа)және
Ватиканда(6нұсқа)сақталған.19ғ-дабұлжазбаескерткіштізерттеп,
аударуісіменакад.В.В.Бартольдайналысып.
Әдебиәрітарихиэтник.мұраретіндегі“ҚорқытАтаныңкітабында”қазақ
эпосынатәнкөркемдіккестелерменқатарқазақтарихыменмәдениетіне
қосатындеректердемол.Сондай-ақжазбадаоғызтайпаларыныңэтник.
тегі,этнографиясысы,мекені,әлеуметтікжағдайы,т.б.мәліметтеркөп
сақталған.
ҚорқытатакітабытұңғышзерттеушісінемісғалымыН.Ф.Дицөзінің
"Аталарсөзі"аттытүркімақалдардыңжинағындаҚорқыттыңОғыз
ұрпағынаншыққан,көпхалықтардыңәулиетұтатынынескертеді.
ҚазақғалымдарынанӘ.Марғұлан,Ә.Қоңыратбаев,Х.Сүйіншалиев,
Р.Бердібаев,Ш.Ыбыраевөззерттеулерінде«Қорқытатакітабын»әдеби
мұратұрғысынанқарастырып,сүбеліой-тұжырымдарынбілдірді.
Аңызбойынша,анасыҚорқыттықұрсағындаүшжылбойыкөтеріп
жүріпті.Жылынабірреттолғаққысыпотырадыекен.Қорқытдүниеге
келералдындаәлемдіүшкүн,үштүнбойыкөзгетүртсекөргісіз
қараңғылықбасады.Сұрапылқарадауылсоғып,ел-жұрттықорқыныш
сезімібилеген.Осығанорайбаланыңатын“Қорқыт”депқойғандейді.
“Қорқыт”сөзініңэтимол-сынӘ.Қоңыратбаев“құттыадам,құтәкелетін
адам”депкөрсетсе,С.Қасқабасов“өмірсарқылды,адамөлді”деген
мағынаныбілдіредідепсанайды.
Қорқытатакітабында»автордыңой-пікірінфилософиялықтұрғыдан
тұжырымдайтынғақлиясөздер,өсиет-нақылдар,қанаттысөзтіркестері
жиіұшырайды.
“Қорқытатакітабында”өзініңфилософиялық,тәрбиелікмән–мағынасын
жоймайтын,қайтауақытөткенсайынқұлпыратүсетінөсиет,нақылсөздер
молкездеседі.
«Қорқытпенажал»
Қорқытқашыпажалдан,
Аңыраттықобызын.
Қобызындакөпарман–
Тоқсантолғауәдеміүн
Желмаясынжелдіртіп,
Ілгерібасыпкеледі.
Күйсарыны–селтасқын,
Күңірентіпкеледі.
Тасықұлапжартастың
Жаңғырттыдаланы.
Құйынбоптаұйытқыды,
Нуормандышулатып,
Дауылбоптажүйіткиді.
Көл-өзендітулатып.
Қасқаққаншакенеттен
Баурапбәрінбиледі,
Боздағандайбеубеулеп,
Жастөгедікүйлегі.
Сатылайкешендіталдау
«Қорқытпенажал»аңызы.
Авторы:халық
Тақырып.Өлімменкүресу.
Жанры:
Идеясы:Мәңгілікөмірдііздеп,ажалменкүресу.
1.Өлеңқұрылысынаталдау.
Шумақ:1
Тармақ:19
Бунақ:Бунақ-белгілібірдауысырғағыменбөлінуі2
Буынсаны:7
Ұйқас:қараөлеңұйқасы
3Билет
1.Сұрақ
Үндестікзаңы.Ықпалтүрлері.
Түбірменқосымшаның,біріккенсөздердіңжәнесөзтіркестерінің
аралығындағыдыбыстардыңбір-бірінеықпалжасапөзараүйлесіп
айтылуыүндестікзаңыдепаталады.
Буыннесөзқұрамындағыдауысты,дауыссыздыбыстардыңбірәуезбен
айтылуы.
Үндестікзаңындауыстылардыңүндесуідептүсіндіріпкелсе,қазақтілінде
текдауыстыларғанаүндеседі,алдауыссыздаркөршідауыстының
ықпалындаболадыделінген.Соныменқатардыбыстардыңбір-біріне
ықпалындасингармонизмзаңдылығынажатқызыпкелді.Дауыссыз
дыбыстардыңарасындағыілгеріндіықпалбойынша(мысалы,
әліпби-әліппи,құрқалу-құрғалу,көкбет-көкпет,т.б.)алдыңғыдауыссыз
кейінгідауыссыздыңайтылымына(артикуляциясына)әсерін-
дауыссыздардыңсингармонизмідепатайды.
Үндестікзаңы:буынүндестігі,дыбысүндестігідепбөлінеді.
Буынүндестігі:дауыстыдыбысбуынқұрайтынболғандықтансөздегі
сөзбенқосымшалардағыдауыстылардыңнебірінғайжуан,небірінғай
жіңішкеболыпүндесуібуынүндестігідепаталады.
Дыбысүндестігі:
Сөзбенқосымшаныңжігінденемесесөзбенсөздіңаралығындадауыссыз
дыбыстардыңбірін-біріөзінеұқсатаәсеретуідыбысүндестігідеп
аталады.
Дыбысүндестігі3-кебөлінеді:ілгеріндіықпал,кейіндіықпал,
тоғыспалыықпал.
Ілгеріндіықпал:түбірменқосымшаныңнемесесөздердіңаралығындағы
көршілесдыбыстардыңалдыңғысыныңкейінгідыбысқаәсеретіп,өзіне
ұқсатуы.
Кейіндіықпал:түбірменқосымшаныңнемесесөздердіңаралығындағы
көршілесдыбыстардыңсоңғысыныңалдыңғыдыбысқаәсеретіп,өзіне
ұқсатуы.
Тоғыспалыықпал:сөзбенсөзаралығындақатаркелгендыбыстардың
бір-бірінеілгерінді-кейіндіықпалетуініңнәтижесіндеекеуініңдеөзгеріске
үшырауы.
2Сұрақ
X-XLLғасырәдебиеті.Әбу-НасырӘлФараби
Ортағасыр,дәлірекайтсақ,X-XIIғасырлар–ОртаАзияменҚазақстан
халықтарыныңанатіліменәдебиетініңөркендеп-өсуіндегіжаңабасқыш
болды.Өйткенібұлкездеарабхалифатыныңбилігіжойылыпы,елбасқару
ісінжергіліктіжерлердегіфеодалдарменақсүйектерөзқолдарынаалған
еді.Сонымен,X-XIIғасырлардатүркіәдебитіліжан-жақтыдамып,жетіле
түсті.Мұныңөзітүркіхалықтарының,соныңішінде,қазақ,өзбек,ұйғыр,
қырғыз,т.б.халықтардыңэтникалыққұрамыныңқалыптасабастауымен
олардыңәлеуметтік-қоғамдықөмірдегіролініңбіртіндепартатүсуіне
байланыстыболды.
СолкездегіҚазақстанқалаларыныңеңірісіОтырармейліншеөрлеп
тұрды.Отырар–көшпеліжәнеотырықшытүркітайпаларынөзара
байланыстырыптұрғанэкономикалыққанаорталықемес,соныменқатар,
оласаірісауда,қолөнерәріғылымменмәдениетошағыдаболды.Мұнда
көптегенбілімордалары,медреселер,асабайкітапхана,т.б.болды.
Көрнектіғалым,философ,математик,музыкатеоретигіӘбуНасыр
әл-Фараби870жылыАрысөзенініңСырдарияғақұятынсағасында
орналасқанФарабқаласында(қазіргіҚазақстанныңТүркістаноблысының
Отырарауданы)дүниегекелген.
ӘбуНасырәл-Фараби–АристотельдіңжәнеПлатонныңшығармаларына
жазылғантүсініктемелердіңавторы.Осығанбайланыстыәл-Фараби
Аристотельденкейінгі«Екіншіұстаз»атанды.
Тарихидеректербойынша70-кежуықтілбілген.Өздігіненкөпоқып,көп
ізденгенойшылфилософия,логика,этика,метафизика,тілбілімі,
жаратылыстану,география,математика,медицина,музыкасалаларынан
150-гетартатрактатжазыпқалдырды.
ӘбуНасрӘл-Фараби.өзінің“Риторика”,“Поэзияөнерітуралы”,“Бақытқа
жолсілтеу”туралытрактаттарындаэтикалық,эстетикалықмәселелерге
көңілбөліп,көркемдік,сұлулық,бақыт,мейірбандықбілім
категорияларыныңбетінашып,солардыңнегізіндәлелдепберді.
Әл-Фарабимұраларытекзерттеушіғалымдардыңғылымижұмыстарына
ғанаарқауболыпқойғанжоқ,соныменқатар,оныңбейнесі
қаламгер-жазушылардыңдашығармаларыныңнегізгітақырыбыболды.
Тарихитақырыптыжүйелітүрдетереңдепмеңгергенжазушыларымыздың
бірі—ӘнуарӘлімжановданышпанфилософәл-Фарабижайын
баяндайтыншығарма—“Ұстаздыңоралуы”аттыроманынжазды.Онда
ақылгөй-ғалымныңөміріәртүрліқырынанберіледі.Осыроманғаіргелі
талдаужасағанкөрнектіғалымР.Бердібаевәл-Фарабибейнесін“Олөзі
жасағанмузыкалықаспап—“қыпшағиға”қосылыпәндеайтатын,күйде
тартатын,қаламдығанаемес,қарудыдаұстайбілетін,досқамейірімді,
шапағатшыл,әділдікүшінбасынқатергетігеалатынтұтастұлғаретінде
елестеткенін”,—жазады
Әл-Фарабидіңпоэтикамәселелерінталдағанбіреңбегі—“Поэзияөнері
туралытрактат”.Еңбектіңкіріспесіндеарабөлеңініңқұрылысынатән
ұйқаспенырғақ,өлшемдер,образдылық,үйлесімділікмәселесісөз
болады.Фарабисондай-ақәуен(музыка)менөлеңдібөле-жармайбірге
қарайтынхалықтармәдениетіндегіқосқұбылыстыңтабиғатынатоқтала
келіп,“өлеңдіәуенменайтушыларәуенніңырғағынбұзыпалуданқалай
сақтанса,өлеңөлшеміненұқсанкелтірудендесолайсақболуықажет”
дегентұжырымжасайды.
Фарабиұғымындаөлеңгеқойылатынбастыекіталап—өлшемжәне
еліктеу(образдылық).Екеуініңбірікемболса,өлеңөлеңболуданқалады.
Біріартықболсадасолай.Осысоңғықұбылыстыдағалымсарабдалсана
елегіненөткізген:сөзмағынасыналайықтыпішінқолданбай,
образдылықтышектентыскөппайдаланғаншешендердіңриторикадан
поэтикаға,алшешендіксөздердікөптепқолданғанақындардың
поэтикаданриторикағаауытқитынынғалымайқынмысалдармен
дәлелдейді.
4Билет
1.Сұрақ
Лексикология,оныңсалалары.Сөзжәнемағына.Сөздіңкөп
мағыналылығы.
Тілбілімініңсөзжәнеоныңмағнасынзеріттейтінсаласы.Лексика-белгілі
біртілдегісөздердіңжиынтығы.
Лексика(грек.лексикос—сөздік)—сөздікқұрам.Лексикағатілдегі
барлықсөздеркіреді.Сөздерқолданылуынақарайактивжәнепассив
болыпбөлінеді.Активсөздергекүнделіктіөмірдежиіқолданылатын
сөздержатады.Алпассивсөздергеқолданылуөрісішектеулікөнерген
сөздер,диалектілерменкәсібисөздер,терминдержатады.
Сөздіңлексикалық
мағналары
Қолдануаясы
шектеулі
Қанаттысөздер
Сөздіңтура
мағнасы,сөздің
ауыспалы
мағнасы,сөздіңкөп
мағналығы,омоним,ант
оним,синоним
Архаизм,историзм,нео
логизм,диалект
сөз,термин
сөздер,кәсіби
сөздер,табу
сөздер,кірме
сөздер,эвфемизм,дисф
емизм.
Тұрақтысөздер
тіркестері,мақал-мәтел
.
Сөзмағналары Ереже Мысалдар
СөздіңтурамағнасыСөздіңбастапқы
мағнасы
ашықесік
Сөздіңауыспалы
мағнасы
Сөзмағнасының
ауыстырылып
бастапқымағнасынан
ашықмінез
өзгемағнада
қолданылуы.
Сөздіңкөп
мағналылығы
Бірсөздіңбасқа
сөздерментіркескен
кездегіәртүрлі
мағнадаболуы.
адамныңбасы,судың
басы,таудыңбасы.
Омоним Айтылуы,дыбысталуы
бірдеймағнасыәртүрлі
сөздер.
түс-етістік,
түс-затесім,
ай-31күн,
ай-планета.
Антоним Тілдегімағналары
бір-бірінеқарама
қарсысөздер.
биік-аласа
ақ-қара
Синоним Мағналарыжағынан
бірбірінежуық
дыбысталуыәртүрлі
сөздер.
тез,жылдам,шапшаң.
2Сұрақ
МахмутҚашқаридыңДиуанилұғат-аттүрікеңбегініңмаңызы.
Диуанилұғат-ат-түрк—МахмұдҚашқари1072-1074жылдарыБағдат
қаласындажазғантүркіше-арабшасөздік.Олтүркітілдерібойыншаең
ауқымдыжәнееңмаңыздыежелгітілжәдігері.
ОсыкітабытуралыҚашқаридыңөзі:«Түркітілінүйренудіңқажеттілігін
өмірталабыменақылтаразысыәбдендәлелдейді.Түрік,түрікмен,оғыз,
жігіл,яғма,қырғыздардыңсөздеріменсөйлеумәнерлерінзерттеп,
қажеттісінпайдаландым.Әрқайсысыныңтіліменсалтысанамдаәбден
қалыптасты.Солардымұқиятзерттеп,арнайыәліппеліктәртіпке
келтірдім.Мәңгілікескерткішәрітаусылмасәдеби-көркеммұрабоп
қалсындегенниетпентүркіелдерініңсөздігінжасап,кітапқа«Түркі
сөздерініңжинағы»депатқойдым.«Жинақты»сегізбөлімге
топтастырдым.Әрбіртайпаныңтіліненсөзжасауғаболатынтүбірсөздерін
ғанаалдым.Түркіхалықтарыныңбәйіт-жырларыменмақал-мәтелдерінен
мысалдаркелтірдім.Бұлкітаптыпайдаланғандаркейінгілерге,олар
өздеріненкейінгілергежеткізсіндегенниетпентағыбіразтабылмайтын
тіркестердіпайдаландым»,-депжазғанекен.
Оныңқолжазбанұсқасы638беттентұрады,онда9000-нанастамтүркі
сөзініңарабтіліндегіегжей-тегжейлітүсіндірме-аудармаларықамтылған.
Түркілердіңтарихы,жағырапиялықтаралуы,тайпалары,диалектілері
жәнедәстүрлерінебойыншақосымшамәліметтерберілген.
Маңызы:
«Диуанилұғататтүрікте»нақтытарихидеректіліксипатпентанылған.Ол
көптегенұлыстардың,тайпалардыңтілерекшеліктерінсаралап,түркі
тілініңбітімінежіктейтүсіндіреді,тұрмыссалтын,әдетғұрпын
баяндайды,солкездегібірқатарқаламгерлердің,ғұламалардың,тарихи
адамдардыңаттарыменөмірбаяндықдеректерін,түркіхалықтарының
байырғыжырларын,мақалмәтелдерінбереді.Соныменқатаролкөне
дәуірдегітүркініңәлемдікқартасынжасап,ондаБарысхан,Тараз,
Баласағұн,Қашқарданбастап,түркідүниесініңежелгішаһарларын,елді
мекендерінтүгелдерліккөрсетеді.Бұлреттеонытүркіжұртыныңтұңғыш
энциклопедиялықанықтамалығыдеседеболады»-депжоғарыбаға
берілген.
Филологияғылымдарыныңдокторы,профессорБейсембайКенжебаевтің
«Қазақәдебиетітарихыныңмәселелері»аттыеңбегіндежазуынша,
«Сөздікте»238өлең-жыр,270шақтымақал-мәтелкелтірілген.
Ал,ғалымКелімбетовтыңзерттеулерінеқарағанда,бұлсөздіктеорта
ғасырдағытүркітектесұлыстарғабірдейортақалтымыңнанастамтөлсөз
бенжекетайпаларғағанақатыстыдиалектсөздерқамтылғанекен.
5Билет
1.Сұрақ
Лексикалықсиноним,антоним,омонимдер,олардыңпайдаболу
жолдары,стилистикалықмәні.
Антоним
Мағыналарыбір-бірінеқарама-қарсысөздерантонимдердепаталады.
Мысалы,елгезекбала-тілазарбала,шабанат-жүрдекат,іскерадам-олақ
адам,жақсымінез-жаманмінез,қисықағаш-түзуағаш,татукөрші-араз
көрші,т.б.Тіліміздеантонимсөздермақал-мәтелдерде,жұмбақтардакөп
кездеседі.Мысалы,Ащыментұщынытатқанбілер,алыспенжақынды
жортқанбілер.Азсөз–алтын,көпсөз–көмір,т.б.Осымысалдардағы
ащы-тұщы,алыс-жақын,аз-көпсөздері–мағыналарыбір-біріне
қарама-қарсыайтылғанантонимсөздер.
Омоним–сыртқытұлғасы:айтылуы,естілуі,жазылуыбірдей,
мағыналарыәртүрлісөздер.Сыртқытұлғасыжағынаномонимсөздермен
көпмағыналысөздерұқсасболыпкеледі.Омонимболудыңнегізгібелгісі
сөздердіңарасындамағыналықбайланысболмайды,яғниомонимсөздер
әртүрлімағынадақолданылады,алкөпмағыналысөздердіңарасында
мағыналықбайланысболады,көпмағыналысөздербірсөзтабынан
болып,бірнегіздентарайды.Мысалы,Басыңдыжоғарыкөтеріп,аяғыңды
жылдамбасдегенсөйлемдегібассөзіомоним,себебібіріншібассөзі
адамныңденемүшесі–не?дегенсұраққажауапберетін,заттықұғым
атауыболатынзатесім,екіншібассөзі–неісте?дегенсұраққажауап
беретінқимыл-әрекетатауыболатынетістік.АлТалдыңбасынақарлығаш
ұясалыпты.Жолаушыларбұлақтыңбасынакеліпдемалдыдеген
сөйлемдердегібассөзі–көпмағыналысөз,себебі1)бірнәрсеніңбастау
алатынжерідегенбірдеймағынағаиеболыптұр;2)екеуідебірсөз
табынанзатесімболыптұр.
Синоним
Айтылуы,естілуі,жазылуыәралуан,мағыналарыбір-бірінежақын,жуық
мәндісөздерсинонимдердепаталады.Синонимгетәннегізгібелгілер:1)
синонимсөздерәртүрлідыбысталады;2)синонимсөздердіңмағынасы
бір-бірінежақынболыпкеледі;3)синонимсөздербірсөзтабынанболады.
Мысалы,Апаттыаймаққакөмекші,жәрдемшітопкелдідегенсөйлемдегі
көмекші,жәрдемшісөзібірініңорнынабірінауыстырыпқолдануға
болатын,мағыналарыбір-бірінежақын,бірсөзтабынанболғансиноним
сөздер.Тіліміздесинонимсөздерзатесімдерден,сынесімдерден,
етістіктерденжәнеүстеулерденкездеседі.
2Сұрақ
ЖүсіпХасХажыбБаласағұн.Құттыбілікдастаныныңнегізгіидеясы,
сюжеті,дастандағыбейнелер.\
Жалпыөмірітуралымәліметтеразсақталғаныменфилософия,математика,
медицина,өнертану,әдебиеттану,тілбілімі,тағыбасқағылым
салаларыныңдамуыназорүлесқосқанбәрімізгемәлім.Жүсіп
Баласағұнидіңесіміәлемдікәдебиетпенмәдениеттарихында"Құтадғу
білік"("Құттыбілік")дастаныарқылықалды.
“Құттыбілік”дастаныортағасырлардабүкілтүркіәлемінетүсінікті
болғанҚараханәулетімемлекетітүріктерініңтіліндежазылған.Жүсіп
Баласағұн«Құттыбілікті»1069-1070жылдарыБаласағұнқаласында
бастап,онсегізайдыңішіндеҚашқарқаласындааяқтаған.
“Құттыбілік”дастаны,негізінен,мемлекеттібасқарумәселесінеарналған
шығарма.
Дастанныңбастыидеясытөртпринципкенегізделген.
●Біріншісі,мемлекеттідұрысбасқаруүшінқарақылдықақ
жаратындайәділзаңныңболуы.Авторәділдіктіңсимволдықбейнесі
ретіндеКүнтудыпатшаныкөрсетеді.
●Екіншісі,бақ-дәулет,яғниелгеқұтқонсындегентілек.Бақ-дәулет
мәселесіпатшаныңуәзіріАйтолдыбейнесіарқылыжырғақосылған.
●Үшіншісі,ақыл-парасат.Ақыл-парасаттыңқоғамдық-әлеум.рөлі
уәзірдіңбаласыҰғдүлмішбейнесіндежырланады.
●Төртіншісі,қанағат-ынсапмәселесі.Бұлмәселедастандауәзірдің
туысы,дәруішОрдгүрмішбейнесіарқылыәңгімеболады.
Құттыбілік”дастаны6520бәйіттен(екіжолдықөлең)тұрады.Демек
дастанда13040өлеңжолыбар.Соныңбәрі85тарауғабөлініпберілген.
Дастанныңкіріспесіқарасөзбен,алнегізгібөлімдеріарузөлеңөлшемінің
ықшамдалғанмутакарибдепаталатынтүріменжазылған.
“Құттыбілік”дастаныныңсюжеттікжелісінегізіненшығарманыңбас
қаһармандарыныңөзараәңгімесінен,сұрақ-жауаптарынан,бір-біріне
жазғанхаттарынантұрады.Төрттүрліізгіқасиеттіңсимволдықкөрінісі
ретіндебейнеленгеннегізгітөртқаһарманқоғамныңкөкейкестімәселелері
туралыәңгімелеседі.
“Құттыбілік”дастаныныңавторыметафора,аллегория,гипербола,меңзеу,
астарлапсөйлеусияқтыкөркемдікқұралдардыасабілгірлікпен
пайдаланады.Дастанныңәдеби,тілдік,тарихитұрғыданғыл.мәніерекше.
Бұлдастанбертінкелеқазақхалқыныңэтникалыққұрамын
қалыптастырғанру-тайпалардыңортағасырлардағытұрмыс-тіршілігін,
наным-сенімін,әдет-ғұрпын,сөзөнерін,тілін,т.б.зерттепбілуүшінаса
қажетті,құндымұраболыптабылады.
6Билет
1.Сұрақ
Сөздікқорменсөздікқұрам.Негізгісөздікқордыңбелгілері.Сөздік
құрамныңдамуы.
Негізгісөздікқор–тілдіңнегізінқұрайтын,сөздікқұрамныңқалыптасуы
менсөзжасамдамаңыздырөлатқаратын,жалпыхалықтықсипатқаиебір
буындысөздер.Негізгісөздікқордыңжалпысаныасакөпемес.Қазақ
тіліндегіНегізгісөздікқорғаенетінтұлғаларкөнедәуірденжалғасыпкеле
жатқанбарлықтүркітілдерінеортақсөздер.Мысалы,ал,ар,ас,ана,отыр,
бар,мен,бес,жан,жас,т.б.ОсытұрғыданНегізгісөздікқорсөздік
құрамнанерекшеленеді.Сөздікқорғатеккөнетүркілікатауларғанаенсе,
сөздікқұрамғатіліміздегібарлықсөздер–диалектілер,кірмесөздер,
жаргондар,қарапайымсөздер,сленгтер,т.б.жатады.
Негізгісөздікқорғатәнбастыбелгілер:
1.Негізгісөздікқорғатәнбастыбелгі—тұрақтылық.Оғанбірнеше
ғасырбойыөмірсүріп,баршаұрпақүнеміқолданыпкележатқансөздер
кіреді.Осыкүнгіқазақтілініңнегізгісөздікқордағыкөптегенсөздерді
бұданбірнешеғасырбұрынжазылғанескерткіштерденкездестіруге
болады.Мысалы,ҮғасырданқалғанТаласескерткіштерінде:ат,ер,сіз,
тул,отыз,уғлан,өзім,көк,боз,ұлығ,кішіг,оң,теріс,ат,күн,қыз,бар,кел,
оқы,біл,оң,алты,отызт.б.;ХЫғ.Қашғаридыңсөздігінде:мен,сен,ол,
екі,уш,алты,тоғыз,ат,өгіз,қой,ай,күн,тун,теңіз,ақ,қызыл,қара,бар,
кел,оқы,өкінт.б.сөздерсақталыпқалған.
Қазіргітілдіңнегізгісөздікқор—тарихидамыпотыратынкатегория,ол
бірнешеғасырдыңжемісі.Сондықтаннегізгісөздікқортекбірбуынды
сөздердентұрадыдепойлауғаболмайды.Оғаннеғұрлымкейінпайда
болып,жалпыхалықтықсипаталған,қазақтыңбайырғысөздері,кейбір
кірмесөздердекіреді
2.Негізгісөздікқорғатәнекіншібастыбелгі-оныңсөзтудыруға
ұйытқыболатындығы.Негізгісөздікқорболмаса,сөздікқұраммолайып
байымаседі.Әсіресенегізгісөздікқордағыбірбуындытүбірсөздерден
қаншамасөзжасалыпотырған.Мысалы,бір-бірінежақынекімағынада
қолданылатынкүнсөзіненәртүрлісөзжасамтәсілдеріарқылы:күндіз,
күнгей,күнсу,күнім,күнелту,күндес,күншіл,күндеу,күнделік,күнұзақ,
3.Негізгісөздікқордыңүшіншібастыбелгісі—оныңжалпыхалықтық
сипатында.Негізгісөздікқорғаенетінсөздердіқазақтіліндесөйлейтін
адамдардыңбарлығытектүсініпқоймайды,оныкүнделіктіөміріндеүнемі
қолданыпотырады.Бұларадаадамдардыңқызмет,білімдәрежесіне,
кәсібіне,жасмөлшерінебайланыстышекқойылмайды.
4.Негізгісөздікқорғаенетінсөздергестильдікқабаттасулартәнемес.
Оғанкіретінсөздердістильдіксалалардыңжекетүрлерінетелуге
болмайды.Өйткеніоллексиканыңеңнегізгісаласы,жалпыхалықтық
қолданыстағысөздер.
Негізгісөздікқор—сөздікқұрылымныңнегізгіұйытқысы,қайнар
бұлағышығуарналарыныңеңмаңыздыбөлігі.Сөздікқұрамғақарағанда
негізгісөздікқордыңсанмөлшері,көлеміәлдеқайдашағынболады.
Өйткеніоғанкезкелгенсөзкіребермейді.Қоғам,адамөміріндегіең
қажеттіұғымдардыбілдіретінжалпыхалықтықсөздерғанакіреді.Қазақ
тілініңнегізгісөздікқорыныңқұрамыбіркелкіемес.Оныңнегізіндетүркі
тілдерінеортақбайырғысөздержатыр.Бұларкөбінесебірбуындыкөп
мағынапысөздер:тау,көл,жер,тас,үй,күн,тун,ай,жыл,айт,бар,кел,
жүр,сен,мен,ол,бір,екі,уш,төрт,көк,ақт.б.Соныменбіргенегізгі
сөздікқорғағасырларбойықалыптасқанқазақтыңбайырғытөлсөздері
кіреді.Мысалы,
●туыстықатаулар:ата,ана,қарындас,нағашы,жиен,бөле,құда,
құдағи,жеңге;
●малатаулары:түйе,жылқы,сиыр,бота,құлын;
●хайуанатаулары:қасқыр,түлкіарыстан,қоян,қарсақ;
●ағашатаулары:қайың,қарағай,мойыл,емен,тобылғы,шырша;
●киізүйатаулары:шаңырақ,туырлық,кереге,уық,бақан;
●жұмысқұралдарыныңатаулары:күрек,балта,балға,ұршық,құрық,
пышақ,біз;
●сапалық,сындық,атаулары:жақсы,жаман,жеңіл,ауыр,қатты,
жұмсақ,жылы,суықт.б.
2Сұрақ
ҚожаАхметИассауи.Сопылықәдебиеттіңіріөкілі.ДиуаниХикмет
еңбегі.
Исламмəдениетініңказақжеріндегііріошағы—Сырбойы,Сығанақ,
Отырар,Сайрам,Түркістан(Ясы)қалаларыболды.Осыөңірденəл
Фараби,АхметЯсауи,АхметЖүйнеки,СүлейменБақырғанисынды
ғұламағалымдарменақындар,АқсақТемірдейатағыəлемгежайылған
ғұламаларшықты.
СоныңбіріҚожаАхметЯсауи—ақын,ойшыл,ұстаз,бүкілтүркіжұртына
имандылықнұрыншашқандіниқайраткер,ағартушы,жаңасопылық
ағымныңғұламасы,пірі.
ҚожаАхметтің«ДиуаниХикметте»өзібаяндағанөмірбаяныдааса
қызықты.ЖетіжасындаАрыстанбабаныңбатасыналады.
Дəруіш-диуанаменбіргежүреді,аузынанАллатүспейді.
Жиырмаекіжасындабаршаəулиеқаумалапаянбереді.Жиырмажеті
жасындапірінтабады,бірақкөргенінішкебүгіпжасырады.Алпысүш
жасындаКөктен:«Жаныңды,ет-жақыныңдықи,жергеен!»—дегендауыс
естілді.Сосынтаңбозарыпатыпкележатқандажерасты—қылуетке
түседі.125жылөмірсүреді(22-шіхикмет):
Жерүстіндеөлмесбұрынтіріөлдім,
Алпысүштесүндетдедіестіпбілдім.
Жерастындабаржанымменқұлдық
қылдым,
ЕстіпоқыпжергекірдіҚұлҚожаАхмет.
Жарандарданпайда,көмекалаалмадым,
Жүзжиырмабескекірдім,ешнəрсебілеалмадым.
ҚожаАхметЯсауи«ДиуаниХикмет»аттыұрпаққағибраттыдүние
қалдырды.Аталғанеңбектежомарттық,қанағат,достық,сүйіспеншілік,
ғылым-білім,адалеңбек,бейбітшілік,жақсылықпенжамандық,
əділетсіздік,көрсеқызарлық,адамзаттыңасыларманы,күндестік,өсек-аяң
—бəрі-бəріжан-жақтыкеңқамтылған.Бұлшығармадажақсы
тəлім-тəрбие,өзбасынғанаемес,өзгеніойлайтынкеңдікпен
парасаттылық,асылтектілікбар.
Ғұламашығармасындағынегізгібіржелілікой—ғашықтық.Сопыны
Ақиқатжолынамахаббатитермелейді.БұлғашықтықдертіжайлыҚожа
Ахмет27хикметіндебылайдейді:
Ғашықболсаң,күйдіредіжанментəнді,
Ғашықболсаң,ойранқылардүние,малды.
Ғашықболмайтаныпболмас,Алласені,
Неқылсаңдағашыққылғыл,пəруардігар.
«Хикметтер»кітабыадамдық,ізгілікжолынаүндейді.Ясауи28
хикметіндеадамдардыңпейілібұзылып,заманаздыдепқиналады:
Үлкен,кішіадамдарданəдепкетті,
Қыз,келіншек,нəзікжаннанұяткетті.
Мұсылманмұсылманғаболдықатал,
Нақақістепхақжұмысынбұздыбатыл.
ҚожаАхметөзеңбегініңғаламдастаныекендігінтұжырымдады.Ол
хикметтерініңкемел,құдіреттіпірекендігін,ғаламтылсымынұғуға
ұмтылғанəршəкірттіжебейтініанықдепсенді.
Жазғанадамəркезкөркемжазсын,
Көркемжүзіп,көңілісудайтассын,—
дегенғұламасолкездегіақындарға,жалпытүріккөркемөнердүниесіне,
бүгінгедейінжеткенкөркемдікəдістеренгізді.Шығармашылықотында
жанқиярлықпенкүресіпоқырманменшəкірткеболашақпенжалғасу
үлгісінкөрсетті.Нағызшығармашылықиманын,ақылмұратын,ғалым
сипатынқалыптады.
7Билет
1.Сұрақ
Қазақлексикографиясы.Сөздіктүрлеріжәнеолардыңсипаттары.
Лексикография[гр.lexikosсөздіктік,сөздік+...графия]–1)сөздіктүзуісі;
2)тілбіліміндегісөздіктүзудіңтеориясыменпрактикасынзерттейтін
сала;3)сөздіктүріндебасылғанеңбектердіңжиынтығы,сөздіктүріндегі
әдебиеТ.
БұланықтамалардыМ.Малбақов«Біртілдітүсіндірмесөздіктің
құрылымдықнегіздері»аттыеңбегіндекелтіреді.Аллексикография
саласыналғашқылардыңбіріболыпзерттегенӘ.БолғанбайұлыменҒ.
Қалиұлы«Қазіргіқазақлексикогарфиясыменфразеологиясы»атты
еңбектеделексикографиятерминінеқұндыанықтамабереді:«Тілдегі
сөздерменфразеологизмдердіжинап-теріп,олардыңсөздігінжасаумен
жәнеоныңтеориясыменшұғылданатынтілбілімініңсаласын–
лексикографиядейді.Яғнисөздікжасаудыңәдістемесіментехникасын
үйрететінғылымдегенсөз».
М.Малбақовтыңжазуынша,«анықтамалардағыалғашқыекімағынаның
біреуісөздіктүзуісі,яғни,«практикалықлексикография»ұғымынан,енді
біреуі–«лексикографияныңтеориясыментәжірибесі»ұғымынанхабар
береді.Бұлжіктемелексикографияныңтеориялықмәселелерібойынша
құндыеңбектержазғанбелгілімамандардыңбіріВ.В.Марковкиннің
пікіріменүндеседі.Ғалымлексикогарфиянытеоретикалықжәне
практикалықсалаларғабөліпқарастыраотырып,теоретикалық
лексикогарфияныңөзінөзарабайланыстыекісалаға:лексикографияның
теориясыменлексикографияныңтарихысалаларынаажыратады.
Лексикографияныңтарихыөзкезегіндесөздіктерментұтас
лексикографиялықконцепциялартарихыжәнелексикографияныңнегізгі
мәселелеріншешутарихысалаларынабөлінеді.
Нақтысөздіктүзуісінқарастыратынпрактикалықлексикогарфияның
атқаратынмаңыздықызметтерініңқатарындаВ.Г.Гак:
1)тілдіүйрету,
2)анатіліндесипаттамажасаужәнеонынормаландыру,
3)тіларалыққатынас,
4)тілдегілексиканығылымитұрғыданзерттеужәне
5)тілбілімініңлексикология,сөзжасам,стилистика,тілтарихытәрізді
салаларыбойыншажүргізілетінлингвистикалықзерттеулерүшінқажетті
деректердіжинастыруменөңдеуістерінатайды.
Сөздіктердіңтүрлері:Сөздіктердіңтіл–тілдебірнешетүрібар.Олардың
әрқайсысыәртүрлімәдениқажеттіліктіөтеуүшінжасалады.
Лингвистикалықсөздіктержасалумақсатынақарайбірнешетүрге
бөлінеді.Олар:
1.Сөзіктердіңішіндетілдіңлексикасыныңшығуын,дамуынжәнеоның
бірнешедәуірінсипаттайтынтүрібар.Мұндайсөздіктарихисөздіктердеп
аталады.Керісінше,сөздіктердіңкейбіртүріқазіргітілдежаппайжәнежиі
қолданылатынсөздердіқамтып,оларғаталдаужасап,сипаттамаберуді
мақсатетеді.Мұндайсөздіктертілідіңзаманауисөздіктерідепаталады.
2.Сөздіктердіңбелгілібіртүрітілдегікүллісөздердітүгелқамтып
сипаттаудымақсатетеді.Мұндайсөздіктолықсөздіктердепаталады.
Сөздіктердіңендібіртүрітілдіңсөздікқұрамындағыбарлықсөздерді
емес,оныңбелгілібірдәуірдегісөздердінемеселексиканыңбелгілібір
саласынқамтитынсөздіктүріндежасалады.Мұнадайсөздіккішісөздік
немесетолықемессөздікдепаталады.
Сөздіктіңбұлтүрлерінеаранаулысөздіктердідежатқызуғаболады.Олар:
терминологиялықсөздік,синонимдерсөздігі,фразеологиялықсөздікжәне
т.б.жатқызуғаболады.
3.Сөздердіңсөздіктеанатіліндетүсіндірілуінемесебасқатілгеаударылып
түсіндірілуінеқарайсөздіктерекітүргебөлінеді:алғашқысы–біртілдік
түсіндірмесөздіктер,екіншісі–екітілідікнемесекөптілдікаударма
сөздіктер.
4.Сөздіктеролардаберілгенсөздердіңәліппитәртібіменкөрсетілуіне
немесесөздерменбелгіленетінұғымдардыңтоптарыныңрет–ретімен
көрсетілуінеқарайекітүргебөлінеді:1)Дыбыстықнемесеалфавиттік
сөздіктер;2)Идеологиялықсөздіктернемесеұғымдарсөздігі.Сонымен,
сөздіктердішарттытүрдетөрттопқабөліпқарауғаболады.
2Сұрақ
Қазақфольклорыныңжиналыпзеріттелуі.
СейітҚасқабасовОйөрісаттыеңбегіноқыпшықтым.Жалпыкітапта
қазақфолклорыныңмәні,теориясытарихыжазылған.Осыкітаптан
біразүзіндікелтірсем.
«Фольклор»–ағылшынсөзі,«халықданалығы»дегенұғымдыбереді.
Алайда,бұрынғыСССР-денбасқаөркениеттіелдерде«фольклор»кең
мағынадатүсініледі.Оғанхалықмузыкасын,халықбиін,халық
өлеңінхалықтеатрын,халықәдебиетін,халыққолөнерін,ырымдар
менғұрыптарды,салттарменнанымдардыжатқызады.Солсебептіол
елдерде«фольклор»сөзіменқатаркөбінесе«этнография»сөзін
қолданады,ғылымын«этнология»дейді.
Фольклор–синкретті,көпфункциялыруханият.Оләрітанымдық,
әріэстетикалыққызметатқарады.Фольклортәрбиелікмақсаттада
пайдаланылады.
Фольклор–тұрмыстыңбөлшегі.Фольклор–адамтіршілігініңөн
бойындақолданылып,әрсаласындапайдаланылатындүние.Ол
күнделіктіөмірдеутилитарлықфункцияорындайды,яғнитұрмысқа
қызмететеді,қажеттібірістіатқарады.
Фольклор–сөзөнері.Өнерболуүшінеңәуелікөркемдікқасиетжәне
орындаушыментыңдаушыболуыкерек.Қазаққоғамындафольклор
осыүшшарттытүгелорындаған,тіпті,одандакеңауқымды
қамтыған.
Фольклор–әріәдебиет,әрітеатррөлінатқарды,оныңшығарушылары
әріорындаушылары–жыршыменақындар,сондай-ақ
тыңдаушыларыменкөрермендеріболды.
ҚАЗАҚФОЛЬКЛОРЫНЫҢ БҮГІНГІЖАНРЛЫҚҚҰРАМЫ
Оғанмифтерді,хикаяларды,еңбекпенкәсіпкебайланыстыфольклор,
ғұрыптықфольклор,әпсаналарменхикаяттар,ертегілердіжәнет.б
жатқызажы
ҚазақфольклортануғылымыныңдамуынаШ.Ш.Уәлиханов,В.В.Радлов,
Г.Н.Потанин,Ә.Диваев,М.Ж.Көпеевсияқтығалымдарайтарлықтайеңбек
сіңірген.1960жылышыққан«Қазақәдебиетініңтарихы»аттыұжымдық
еңбектефольклортануғылымыныңжағдайыбіршамакеңқарастырылған.
ЖалпықазақфольклорытуралығылымныңҚазантөңкерісінедейінгі
кезеңінғалымН.С.Смирноважазды.Олосыеңбегіндеқазақ
фольклорыныңтегіертезамандажатқандығы,ауызәдебиетіүлгілерінің
өзіОрхон-Енисейжазуларынан(V-VIIғ.)байқалатыны,алхатқатүсуі
кейінірекХІғасырдабасталатыны(М.Қашғари«Диуанлұғатат-түрік»,
Ж.Баласағұни«Құтадғубілік»т.с.с.)шолутүріндеайтылған.
Қазақфольклортануғылымыныңқалайтуып,ғылымретінде
қалыптасқанынаарналған«Қазақфольклористикасыныңтарихы»атты
ұжымдықүлкенеңбек1988жылыжарыққашықты.Бұлкітаптақазақ
фольклортануғылымыХVІІІғасырданбасталатыны,ХІХғасырдың
соңындажекеғылымретіндеқалыптасыпорныққанытұжырымдалған
концепцияұсынылды.
8Билет
1Сұрақ
Фразалогизмдержәнеолардыңтүрлері,жасалужолдары
Фразеология(грек.пһрасіс—сөйлемше,логос—ұғым)
1)тілдегітұрақтытіркестердіқазіргіжәнетарихидамутұрғысынан
тексеретінтілбілімініңсаласы;
2)біртілдегітұтасФразеологиялыққор.
Фразеологиялықтіркес—құрамыменқолданылуытұрақтыболып
келетінмағынасыеріктісөздердіңтіркесі,фразеологизмдердің
түрлері,топтары.Фразеологизмгетәнүшортақбелгімағына
тұтастығы,тіркестұрақтылығы,қолданылутиянақтылығыайқын
болғанымен,бұларәрфразеологизмдебір-біріненәрдайыманық
ажыратылабермейді.Кейбірбелгілерәсіресе,мағынатұтастығы
біріндеанық,айқынкөрінсе,екіншісіндекөмескі,үшіншісіндемүлде
солғындаубайқапады.Сондықтанфразеологизмдітүр-түргебеліп
топтастырутілбіліміндееңкүрделіқиынмәселелердіңбірінен
саналады
Фразеологиясемантик.категорияларқатарындафразеологизмдердің
антонимді,синонимді,омонимді,көпмағыналықұбылыстарынаталдау
жасайды.
Фразеологиятұрақтытіркестердіңэмоционалды-экспрессивті
ерекшеліктерінеорай,олардыңқолданылуаясындастильдікдәрежелену
сатысынайқындап,жалпыстильдікқызметінсаралайды.
Фразеологияфразеологиялықтіркестердіңбелгілерінанықтаупринциптері
менәдістерінбасшылыққаалаотырып,фразеологиялықтіркестердің
сөздердетолықтұжырымменсипатталуынаназараударады.
Абайбұрынғыфразеологизмдердіөзгертіпқолданғанда,екітүрліәдіске
жүгінеді:бірі-тұрақтытіркестіңқұрамындағысөздердіңбір-екеуінезге
сөздермен(кебінесе,синонимдерімен)ауыстырыпқолдану.Мыс.,антбұзу
дегендіантшайқау,ақылыкірдіні,ақылғаену,ар-ұяттанбезудіарданкету,
ауызғасөзтуспедітілгесөзтуспедідепқұбылтунемесеөтіріктіжүндей
сабаудыөтіріктісудайағызудыңорнынаөзгертіпқұру-Абайтілінетән.
БұлтәсілАбайдажүйегеайналған.Байырғыфразеологизмдердіөзгертуде
екіншіқолданғанәдісі-тілдеқалыптасқантұрақтытіркестіңидеясын
алып,яғни,мағынасынқуалап,соныңізіменжаңасынжасау.Мыс.,Абай
заманынадейіндеқазақтұрмысындакөліктіңмайын,аттыңмайын
пайдалану(сұрау,беру)дегентіркестерболған.Осылардыңидеясын
(мағынасын)алып,Ақынкөздіңмайы,сөздіңмайынаямаудегентіркестер
құрады.
2Сұрақ
Қиялғажайыпертегілер.Ертөстік,Керқұлааттыкендебай
ертегілерінеәдебиталдау.
Қиял-Ғажайыпертегілер-халықарманынқиял-ғажайыпбейнедегі
кейіпкерлерарқылытілгетиекетеді.Қиял-Ғажайыпертегілердің
сюжетіне,поэтикасыменқұрылысынабатырлықжырүлкенықпалеткен.
КөптегенҚиял-Ғажайыпертегілердіңсюжеттікжелісіндебатырлық
жырларындағыдайтұрақтыкіріспелерменқорытындыларбар.Әдетте,
сюжеттіңкіріспесіндеертегіқаһарманныңкәріата-анасыменоның
дүниегекелуітуралыбаяндалады:қартайғаншаперзенткөрмей,қубас
аталғанқұдайданбаласұрап,әулие-әмбиелердіңбасынатүнеп,
жалбарынады.Кемпір-шалдыңтілегіқабылболып,баласүйеді.Ол-
ертегініңбаскейіпкері,батыр,ержүрекжауынгер.Алқаһармантуралы
әңгімебіткенсоңнегізгісюжеткежалғасатынқорытындыдакейіпкермен
оныңжанындағылардыңбұданкейінгітағдырысөзетіледі.
СондайқиялғажайыпертегілердіңбіріЕрТөстік.
ҚазақертегілерініңішіндеЕрТөстіксюжетіндеймазмұноқиғасыбай,тілі
көркемнұсқаларкөпемес.ЕрТөстікертегісіндеәрбіроқиғаныңөзіндік
көркемқызметінкөругеболады.Мысалға:оқиғаныңэкспозициясы-
үйлену,ситуациясы-КенжекейменБекторыарасындағыжаулыықмонолог
ретінде,байланысы-егеуүшінкүрес,дамуы-ЕрТөстіктіңжерастынатүсіп
кетуі,шарықтаушегі-ЕрТөстіктіңқайтаданжербетіне
шығып,БекторыменШойынқұлақтыөлтіруі,шешуі-ЕрТөстікпен
Кенжекейдіңқайтақосылуы.
Оқиғаныңбаяндалуынакелсек-ондақарасөзбенөлеңстиліаралас
қолданған.Ертегідегікемпірсөзі-прозаға,Ерназарсөзі-поэзиялық
монологқақұралған.
ЕрТөстікертегісіндедраматизмасакүшті.Қайғылыжай,тезауысып
отыратыной-сезімдеркөп.
Ертегініңлексикасыменсинтаксисіхалықтықойлаутілініңбайлығына
негізделген.Ішіндеараб-парсысөздігіжоқ.
АлКерқұлааттыКендібайертегісіндеЕртөстіксынды….
Кендебайдыңөміргекелуі,теката-анасығанаемесел-жұртынасырауы,
ауыл-аймағынжауданқорғауы,жетім-жесіргеқамқорлығы,жауқолында
кеткенадамдардықұтқаруы,туындағанқиындықтыңбәрінқаракүшпен
ғанаемес,ақыл-ойтаразысынасалыпшешуісияқтыт.б.мәселелер
қарастырылғанболатын.
9Билет
1Сұрақ
Сөзжасам.Сөзжасамтәсілдері.Синтетикалықтәсіл.Аналитикалықтәсіл.
Лексика-семантикалықтәсіл.
Сөзжасам–тілбілімініңжаңамағыналытуындысөздердіңқалыптасуы
менмағыналықдамуын,жасалутәсілдерінзерттейтінсаласы.Затне
құбылыстуралыұғымтілдетаңбаланып,сөзжасамдықпроцесснегізінде
атауретіндетанылады.Сөзжасамныңзерттеунысанынаатаудыңжасалуы,
қалыптасуы,ұғымдақалыптасқанбейненіңтілдіктаңбасы,туындысөздің
жасалусипаты,әдіс-тәсілдері,жаңамағынаныңішкіқұрылымы,т.б.
жатады.Қазақтілініңсөзжасамжүйесіатаудыңқалыптасуыменқатар,
мағынаныңдамуын,ұғым-мағына-атаудыңкешендібірлігінқарастырады.
Сөзжасамныңтәсілдері:
Семантика-фонетика–кейдыбыстардыңсәйкесуінәтижесіндежаңасөз
жасаумүмкіндігі;
Семантикалықсөзжасамдық–сөзтұлғасыөзгермей-ақ,жаңамағыналы
туындысөздіңжасалуы;
Семантика-синтетикалықсөзжасамдық–негізгесөзтудырушы
жұрнақтардыңжалғануыарқылыекіншілікмағынаныңтуындауы;
Семантика-аналитикалық–негіздердіңбірігуі,тіркесуі,қосарлануы
арқылыерекшемағыналыатаужасауқабілеті.
2Сұрақ
Тұрмыссалтертегілері.Аязбиертегісінеәдебиталдау.
Қазақертегілерініңішіндетақырыбыныңкөптігіжағынанболсын,аса
молы–тұрмыспенсалтқабайланыстытуғанертегілер.
Бұлтопқакіретінертегілерескізаманнанбастап,соңғыкезгедейінгі
халықөмірініңәралуанжақтарықамтылады.Олардахалықтыңқоғамдық
өмірі,тұрмыс–тіршілігі,дүниетанудағыкөзқарасы,таптықсанасезімі,
арман–мүддесісуреттеледі.Жәнедеертегініңоқиағасыреалистік
болмыстаналынады.Егерқиял–ғажайыпнемесехайуанаттаржайындағы
ертегілердефантастикабасымкеліпотырса,тұрмыс–салтертегілерінде
олөтеазкездеседі.
Халықтыңтұрмыс–салтынабайланыстытуғанертегілеріндебасты
тақырыпеңбекадамдарыныңөмірі,ісіболыпкеледі.Бұлреттеқарапайым
адамдардыхалықертегілеріқанаушытапқақарсыбейнедеалады,олардың
ісі,ақылы,өнері,адамгершілігіхандарменбайларданәлдеқайдаартықдеп
суреттейді.Мұныбізкөптегенертегілерден,соныңішіндеәрікөркем,әрі
тереңидеялысы“Аязбиден”көреміз.
Ертегініңоқиғасықазақөмірініңшындығынаналынадыда,онықоғамдық
мәнізортартыстардыңтөңірегіндеқұрады.Қанаушыменезілгенеңбек
адамдарыныңарасындағытаптыққарым–қатынастар,алыс–тартыс
күрестерсуреттеледі.Бұлкүрестергехалықатынанбелсенеараласатын,
халықтыңсарқылмасақыл–ойданалығынкөрсететінАязбиболады.
Қанаушытаптыңжәнеоныңүстемдігінжүргізушіхандарменуәзірлердің
жауыздығын,елдіңеңсесінтүсіріпезгендігінхалықертегісіөзініңсүйікті
кейіпкеріАязбиарқылыәшкереетеді.Халықтыңойынша,елбилеген
әділетсіз,залымхандардың,билерменуәзірлердіңорнынаеңбекші
бұқараныңөкілдеріболса,елдіосыларбилесе,–замантүзелмек,
әлеуметтіктеңсіздікжойылмақ,халықтаншығып“ханболғандар”еңбек
адамдарыныңмерейінүстеметпек;әділ,турашылболмақдегенсюжетте
жазылғанеді.
ІІІ.Ертегініңкомпозициялыққұрылысынасатылайкешендіталдау.
ЕртегініңбасталуыАқылыасқанМадандегенханныңболуы.
ЕртегініңдамуыҚұстың,адамның,шөптің
жаманынтабуғаханның
уәзірлерінжұмсауы;
Жаманныңжақсымен
жамандыайырабілуі;
хансынағынансүрінбей
өтуі.
ЕртегініңбайланысыЖаманныңханғауәзір
болуы;
Меңдініңжұмбағыншешіп,
қызғаүйленуі.
ЕртегініңшиеленісуіҚырықуәзірдіңханды
Жаманменараздастыруы;
ЖаманныңБарсакелмеске
сапары;
Жаманныңханөтірігіне
жауабы;
ЕртегініңшарықтауХанныңЖамандыАқшаханныңелінекөшіріп
салуы;
Жамандысағынғанханның
уәзірлерінжазалауғатапқан
ақылы;
ЕртегініңшешіміЖаманныңарсызуәзірлерді
ханжазасынанқұтқаруы;
Жаманныңхантағына
отыруы.
ЕртегініңҚарапайымадамныңөмірді
қорытындысытануы,өмірліктәжірибесінің
молдығымензеректігінің
арқасындабасынабаққонуы.
Ертегігесатылайкешендіталдау.
Кейіпкерлері
Маданхан
Жаман-АязБи
Қырықуәзір
Меңдіқыз
Қойжайыпжүргеншал
Портрет-адамныңбет-пішінінбейнелеу,түр-тұлғасынтаныту.
Жаман-үстіндежыртықтоны,басындатерітымағыбар,ұсқынсызадам.
Теңеу-көркемдепсуреттеудезатты,құбылыстыекіншізат,құбылыспен
салыстырыпбейнелеу.
Сексеуілдіңшоғындай,тәрелкедейболыпуатылғанша,пышақтайболып
басыкесілгенше,гауһартастай.
Мағынасыжуықсөздер:ақылды,данышпан;
ұсқынсыз,жаман,сиықсыз,адамкөргісіз;
бай,мырза;көзіккен,көзтиген;араздастырайық,арасынаотжағайық;
айып,қате;іргеңдікөтер,көш;
Қарама-қарсымәндессөздер:жоқ-бар,ұшпаған-қонбаған,қыз-ұл,оң
қол-солқол,жаман-жақсы,күндіз-түнде;
Мақал-мәтелдер:
«Адамтілітасжарар,тасжармасабасжарар»;
«Сөзтапқанғақолқажоқ»;
«Қылышүстіндесертжүрмейді»;
«Ағаөлсе-інімұра»;
«Біреугеорқазба,өзіңтүсерсің»