«Күй күшті
тауды, тасты бұзатұғын»
Тайпалап жорға
болып салдырған күй,
Мейірін
тыңдағанның қандырған
күй.
Тартқанда
зарылдатып,сұңқылдатып
Аққуды
аспандағы қондырған
күй
І.Жансүгіров
Күй» дегеніміз
не? Қазақ халқының біздің дәуірімізге
дейін сақталып қалған асыл мұрасы –
күй өнері.Өткен ғасырларда нота сауаты жоқ
кезде дүниеге келген ән- күйлер өмірмен
бірге қайнап, ауыздан-ауызға, қолдан- қолға көшіп
біздің заманымызға жетті. Қазақ халқы
өзінің көңіл-күйі мен арманын, қоғамға деген
көзқарасын домбыраның қос ішегі арқылы жеткізе білді. Суырып
салма ақындар мен бармағынан бал тамған күйшілер арқылы
бізге жеткен
назды әндер, ғажайып күйлер
халқымыздың музыка мұрасы ғана емес, мәдени байлығы,
рухани азығы болып отыр.
Қазақ халқының басқа халықтардан
ерекшеліктерінің бірі ол өзінің ұлттық музыкасының болуы. Атадан
балаға жеткен, қадірлеп көзінің қарашығындай сақталып, қымбат
қазынаға айналды. Қаймағы бұзылмай жеткен бұл өнердің бір шыңы
домбыра күйлері. Бұл
мұра ғасырдан ғасырға іріктеліп, сұрыпталып, сүргіленіп, түрленіп
жеткен халықтың өзімен бірге дамып, қалыптасып отырған. Байырғы
кезде қазақ үйінің төрінде әрдайым домбыра ілулі тұрған немесе
үй-ішінің біреуі
домбырада күй шертпейтін отбасы қазақ арасында
кемде-кем
болған.
Қазақтың халық аспаптық музыкасының бүгінгі
күнге жетуіне атақты домбырашылар Дина Нүрпейісова, Оқап Қабиғожин,
Науша және Махамбет Бөкейхановтар, Лұқпан Мұхитов, Қали Жантілеуов,
Ғылман Хайрошев, Төлеген Аршанов Смағұл Көшекбаевтардың сіңірген
еңбектері
ұшан-теңіз.
Домбыра – қағып, шертіп ойнайтын ішекті
музыкалық аспап. Қазақтың
ән-күй орындаушылық дәстүріне байланысты
домбыра аспабының бірнеше түрі бар, олардың тек сырт пішіні ғана
емес, ішек және перне саны да әр қилы болып келеді. Қазір
домбыраның екі түрі кездеседі. Негізінен 2 ішекті болып келеді. 3
ішекті домбыралар да бар. Қазақстанның батыс өңірі, Арқа мен
солтүстік-шығыс өңірлерінің домбыралары ел арасында көп
пайдаланылады.
Негізі, күй
жайдан-жай шығарыла салмайды. Күй – қазақтың жансерігі, мұңдасы,
сырласы. Күйдің ғажаптығы сол – ол өзің бастан кешіріп отырған
өмірдің мән-маңызын ұқтырады. Күй ойға жетелейді. Адам боп өмір
сүруге, жақсылыққа, ізгілікке ұмтылдырады. Күй тыңдап, күйді
түсінген пенде жамандыққа, арамдыққа бара алмайды. Күй құдыреті
деген осы. Ұлттық сана, ұлтты сүю, қадірлеу бабаларымыз аманат етіп
кеткен дәстүрден, өнерден бастау алатынын ұмытпағанымыз абзал. Сол
қасиетті өнеріміздің бір тармағы, құдыреттісі – күй өнері. Қазақтың
заңғар жазушысы Мұхтар Әуезов кезінде «Жалпы музыка атаулы нәрсе
елдің сезім байлығы мен ішкі жаратылыс қалпын білдіретін болса,
солардың ішіндегі ең толғаулы, ең терең сырлысы – күй» деген. Күйге
бұдан артық баға беру де қиын. Міне, қазақ күйі дегеніңіз осындай.
Ол бір өзінше әлем. Нағыз қазақ күйсіз өмір сүре
алмайды.