Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Математика | Қазақтың ұлттық өлшем бірліктері
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
"Қазақтың ұлттық өлшем бірліктері"
Зерттеудің негізгі мақсаты:
1. Халқымыздың мәдени мұрасын,
тілдік мұраларды зерттеп, зерделеу, оларды қоғам игілігіне
айналдыру.
2. Халық тілінің сөз байлығын меңгерудегі байырғы өлшем
бірліктерін, ондағы тіл ерекшеліктерін танып
білу.
Міндеті:
1. Әдебиеттерді қарап шығып
сұрыптау.
2. Аймақтық жазушылар шығармаларындағы байырғы өлшем бірліктерін
табу.
3. Мектеп оқушылары арасында сауалнама алу.
Өзектілігі:
Байырғы өлшем бірліктерімен танысып,әдеби тіліміздің қалыптасуына өзек болып отырған халық тілінің сақталуына ұйтқы болу.
Ғылыми болжам:
Егер мен қазақтың байырғы өлшем бірліктерін зерттесем,қазақ тілінің тарихына,халықтың этнографиясына деген қызығушылығым оянып,пәнге деген ықыласым арта түседі.
Зерттеудің негізгі кезеңдері:
1-кезең- "өлшем бірліктері ",
"байырғы өлшем бірліктері"деген терминдермен жұмыс істеу.Аймақтық
жазушылардың еңбегімен танысып,қосымша әдебиеттерді іздеп,
зерттеу.
2-кезең-мектеп оқушыларымен сұхбаттасу, сауалнама алу, алынған
мәліметтерді сұрыптау, зерттеу, бір арнаға тоғыстыру.
3-кезең- ұсынылатын зерттеу жұмысын дайындау, рәсімдеу.
Зерттеудің әдіс-тәсілдері: Материалдарды талдау,оларды салыстыру,
жүйелеу, қорытындылау.
Жаңашылдығы: Байырғы өлшем
бірліктерін зерттеу барысында аймақтық жазушылардың еңбектерінің
қолданылуы.
Зерттеу нысаны: Байырғы өлшем бірліктері
атаулары
I Кіріспе
1.1. Өлшеу не үшін керек?
Елбасының «Рухани жаңғыру- болашаққа бастар жол» бағдарламасын ұстанып, «Көп ғасырлы мәдениеттің тіршілігі топырақта тыныстап жатса, тарихи өткені шырынмен қоректенсе, сонда ғана ұлттық жаңғырту орын алады»-дей келіп, ұлтымыздың сан ғасырлар бойы сенімі мен ұстанымы болып келген байырғы өлшемдердің киелі ұғымдарына шолу жасап, олардың өмірдегі қолдану аясына, күнделікті тұрмыстағы атқаратын роліне тоқтала отырып, тұжырым жасау әрбірімізді қызықтырары сөзсіз.
Ежелгі адамдар бір нәрсені өлшейіндеп ойлағанда емес, олар барлығын шамамен болжайтын. Олар тәуліктің уақытын немесе жыл мезгілін болжап білетін. Тіпті өз жастарын да шамамен ғана білетін. Бірақ уақыт өте келе адамдардың ақылына ақыл қосылды. Олар күн мен жұлдыздарды бақылау арқылы уақытты өлшеуді үйренді. Ұзындықты қалай өлшеу керектігін есептеп шығады. Осы білімдерін сарайларды, мазарларды салған кезде пайдаланды.
Өлшеген сайын адамзаттың ақылы арта түсті.
2000 жыл бұрын дүниежүзінің матемагтары ғажайып қалалар салды. Жердің көлемін өлшеумен шектелмей Жер мен Айдың ара қашықтығын да есептеп шығарды. Осының барлығы математиканың арқасында қол жеткізді.
Өлшеу тарихы мынадай:
Адамдарда сағат пайда болғаннан бұрын ежелгі бабаларымыз уақытты күн санау немесе Күнді, Айды не жұлдыздарды бақылау арқылы өлшеген. Уақыт адамдар өлшеп үйренген алғашқы ұғымдардың бірі.
Барлығымыз тәулік мезгілін шамамен анықтай аламыз. Бұрынғының адамдары күн мен түнді жұлдыздардың, оттың, су мен көлеңкенің көмегімен өлшеу тәсілдерін тапқан.
II Негізгі бөлім
2.1. Адам денесімен неге өлшейді ?
Адамның денесі дүниедегі алғашқы өлшеу құралы болған. “Адамдар сызғышты және бір нәрсенің көлемін өлшеуге арналған өзге де айла –бұйымдарды ойлар тапқанға дейін заттарды өз денесімен салыстыратын.”
Біз осы күнге дейін көлемді немесе қашықтықты өлшеу бірлігі ретінде адамның дене мүшелерінің атауларын пайдаланамыз.
Бүкіл тарих бойына адамдар саусақтарын санау үшін, ал қол-аяғын өлшеу үшін пайдаланып келеді. Адам тәнімен өлшеудің ең үлкен өлшем мөлшері – адам денесінің ұзындығы, ең кіші өлшем мөлшері - бір тал шаштың қалыңдығы.
Саусақтар оның ішінде бас бармақ та, барлығымызда әртүрлі болғандықтан, сенімді өлшеу құралы болып табылмайды. Сондықтан “бас бармақ қағидасы” “шамамен” дегенді білдіреді. Көптеген еуропалық тілдерде (соның ішінде француз, испан, итальян, швед, партугал) “дюйм” сөзі “бес бармақ” дегенді білдіреді.
2.2. Халық өлшемдері ұлттың тұрмыс-тіршілігінің айнасы
Қазақтың барлық сөзінің шегі, өлшемі болған. Адамдар әрбір өлшемнің атқаратын міндеті бар екенін білген, сөйтіп оны ішкі рухани салмақтың сыртқы көрінісі деп қараған. Заттың сыртқы өлшемі, оның биіктігі мен тереңдігі, қаттылығы мен жұмсақтығы – бәрі түйсікке әсерін тигізетін құбылыстар.
Мәселен, өлшем бірліктерін
білдіретін қазақтың көне сөздері өте көп кездеседі. Адамзат дүниесі
дән өлшейтін мысқалдан бастап, астық өлшейтін шойын таразыларға
толы. Яғни, әлем қарама – қарсылықтан
жаратылған.
Қазақтың байырғы өлшем сөздерінің өзін
нақтылы, жобалы өлшемдер, жер арақашықтығын білдіретін, салмақты,
ұзындықты, көлемді, уақытты, жас мөлшерін білдіретін, қатты және
сұйық заттардың өлшем бірліктері бола алатын түрлерге іріктеуге,
саралауға әбден болады. Біздің халқымыздың ауыз
әдебиетінде татымдай, шынтақтай, қолдаяқтай, шейін,
дейін, қарай, таман, салым, тарта, жуық, таяу, торсықтай, есе, рет,
қиян – қырлы, қара – құрым, үш тұмша, найза бойы, баданадай, қарыс,
қадақ, тұтам, тамам, уыс, күректей, қасықтай, астаудай, шымшым,
шаршы, кез, елі, қырық құрау, қарыс, аршын, адым, таспа, сүйем,
батпан, тамшы, титтей, шайнам, табан, шайқам, әммә, тарыдай, уыс,
бір ауық, кесек, тақыр, мысқал, азды - көпті, айшылық, күншілік,
жылшылық, ұдай, құлаш, ықылым, кешелі – бүгінді, шым – шымдап,
тосат, пұт, қылаң, мүшел, барабар,
қат, т. б. сөздер өлшем бірліктері ретінде
қолданылып келген.
Қазақ халқының мақал – мәтелдерінде
жоғарыдағы өлшем сөздер жиі кездеседі. Мәселен : «Екі елі ауызға,
төрт елі қақпақ», «Ауру батпандап кіреді, мысқалдап шығады», «Көңіл
азып, тон тозса, берген көйлек кез болар», «Біреудің мінінің бір
елі артықтығы бар». Енді кейбір өлшем сөздердің мағынасына
тоқталайық.
Халық ауыз әдебиетіндегі
«Батырлар жырында» алып батырлардың күрзісі үнемі батпан өлшемімен
көрсетіледі. Егер Бұхарада бір батпан 7 пұт 32 фунтқа тең болса,
Талас өңірінде 12 пұтқа тең болған. Батпанға ұқсас
қазақта «дыр» деген сөз бар. Дыр – үлкен, ірі, зор. Батпан
да, дыр да - өлшем. Өлшем - өлшеу бірлігі мөлшер, шама. Заттың
көлемін, салмағын, қысымын, ыстық – суықтығын, т. б. сапаларын
белгілі өлшем арқылы анықтайды. «Батпан», «дыр» - көлемдік
өлшемдер.
Көлем – белгілі бір заттың аумағы, мөлшері,
бір нәрсенің шегі, аясы. Көлемдік өлшемдер деген – көлемге лайықты,
аумақтық, мөлшерлік өлшемдер. Өте аз көлемдік өлшемді білдіретін
өлшем сөздердің бірі«шынашақ»,
«шынашақтай». «Шынашақ» - саусақтың кішкентайы. Оның бұлай
аталуы бітіміне байланысты
туған. Түркі халықтарының бірі – құмық тілінде
«шинчеки» сөзі қазақ тіліндегі «болмашы, өте кішкентай» мағынасында
қолданылады. Осы «шинчеки» сөзі енді «шынашақ» тұлғасында өз
тілімізде аталып
жүр. Ал
«Әшмүшке», «түйірдей», «тырнақтай»,
«кенедей», «тұрымтайдай», «тарыдай», «титімдей», «титтей»,
«уыстай», «тоқымдай», «мытым», «шымшым», «ұлтарақтай», «тілдей»,
«тістем», «пәмдә»,
«мысқал», т. б. сөздері кішкене деген өлшемді
білдіреді. Дәлірек айтар
болсақ, мысқал – жиырма бес грамға тең салмақ өлшемі, 1
қадақта 96 мысқал
бар. Ал «қадақ» - екі жүз грамға тең салмақ
өлшемі.
Ауыз әдебиетіндегі «Ер Тарғын» жырында
:
Келген қалмақ көп
еді,
Көп те болса
қалмақтан,
Алты күн айғай
салғанда,
Азғантай қалды қадақтай – деп
жырлайды.
« Үш ғасыр жырлайды » еңбегінде
:
Мысқалы
мың теңгелік асыл
заттар,
Барады арзан болып жылдан –
жылға,
Жақсыны жау да болса, дұшпан
тұтпа,
Жаманның басында тұр заман ақыр,
-
делінсе, «Гауһарды мысқалдап өлшейді» - дейді
қазақ мақалында.
Мысқалдау – аз, аздау, там – тұмдау,мысқалдай – болар, болмас, кішкентай, азғантай. Әш - мүшке – қадақтың сегізден бір бөлігі.
2.3. Қашықтық, уақыт, салмақ, тереңдікке қатысты өлшемдер
Ертеректе Шығыс елдерінде ұзындық өлшемдері ретінде адамның дене бөліктерінің өлшемі негізге алынған. Ол өлшем бірліктерін елі, тұтам, қарыс, сүйем, кез, сай кез, құлаш, шақырым деп атаған.
Халық арасында әсіресе, ауылдық жерлерде жиі қолданылатын «бие сауым», «сүт пісірім», «әрі-беріден соң», «қас пен көздің арасында», «қадам», «қарға адым», «батпан», «пұт», «қадақ», «мысқыл» т.б қашықтық өлшемдер мен салмақ өлшемдері – халқымыздың ғасырлардан туындаған күнделікті тұрмыстарында қолданылған бірліктер
Халықтың уақытын анықтау
белгілері.
Халық уақытты анықтауда өзіндік бай тәжірбие
жинақтап, оны қолданудың сәті мен жолдарын және соған лайықты сөз
өрнектерін де таба білді. Жылды, тоқсанды, айды, аптаны, тәулікті
бөлудің шаруашылыққа сай реті мен ыңғайын да орайластыра келтіре
білді. Ал мерзім, мезгіл өлшемдеріне келгенде халық өлшемі мен
атауы да бай. Ұлттық ұғымда мерзім – уақыттың, мезгілдің шамасы мен
ұзақтығын білдіреді (Мысалы: бие сауым, күн, ай,
тоқан).
Мезгіл сол уақыттың бір сәтін ғана айқындайды.
Мысалы: елең-алаң, түс-кеш, түн ортасы т.б. Қыс, көктем, жаз, күз –
мезгіл өлшемдеріне
жатады Мерзім
өлшемдері: бір сәт, қас қағым, ә дегенше (1 сек), сүт
пісірім (5-10 мин), бие сауым (1,5 сағат), ет пісірім (2,5-3
сағат), жарты күн, бір түн (тәуліктік) (24 сағат), апта (7 күн), ай
(30-31 күн), тоқсан (3 ай), жыл (365 күн) немесе 12 ай, ғасыр (100
жыл). Адам өмірі де: жас (1 жыл), мүшелмен (12 жас) есептеліп, бір
мүшел (13 жас), екі мүшел (25 жас), үш мүшел (37 жас), төрт мүшел
(49 жас) ... т.с.с. бөлінеді. Мерзім өлшеміне күн, ай аттары да
жатады. Уақыт мезгілдерін анықтауда және оның жиіліктерін жіктеп,
айыруда халық теңеулері мен өлшемдері әрі қызық, әрі анық, әрі
түрге де өте бай.
Мысалы: елең-алаң, құланиек, таң сәрі, құлқын сәрі,
таң бозара алакеуім, таң біліне, таң ата, күн шыға, күн қызара, күн
қыза, күн көтеріле, күн арқан бойы көтеріле, түске жақын, тал түс,
шаңқай түс, талма түс, сәске түс, түс ауа, түс қайта, бесін,
екінді, кеш, көлеңке басы ұзара, күн бата, ымырт, іңір, апақ-сапақ,
жөппелдеме, намаздыгер, ақшам (намазшам), ақшам жамырай, бей уақыт,
қас қарая, түн қараңғысы, ай туа,
түн ортасы, жұлдыз
сөне т.б. Мұнан тек уақыт шамасы ғана емес
халқымыздың таным-түсінік, ой, әр істің байыбына терең бойлау,
бағдарлау, тіл қабілетінен жоғары тұрғанын дәлелдеп береді.
Мезгілді қазақтар күндіз көлеңкеге, түнде жұлдызға қарап та
анықтаған.
2.4. Қазақтың байырғы
өлшемдері
Тәулік мезгілдерінің атаулары
Күн шығар алдындағы мезгіл атаулары
Алагеуім, алагөбе, алаң-ғұлаң, алаң-елең – таңертеңгі мезгілде айналаның әлі жарықтанбай, сәл ғана бозғылт тартқан кезі.
Құланиек, құлан сәрі – таң жаңа сыз беріп ата бастаған кез.
Таң сәрі – жерге жарық түсе бастаған кез.
Күн көкжиектен көтерілген мезгілдің атаулары
Бұл мезгілді сәске деп атайды.
Сиыр сәске – күн арқан бойы көтерілген кез.
Сәске түс – түске жақындаған мезгіл, сағат 12 шамасы.
Ұлы сәске – тал түске жақындаған мезгіл.
Күннің орта мезгілінің атаулары
Бұл мезгілді түс деп атайды.
Тал (талма, тапа-тал) түс – күннің қатты ысыған кезі, сағат 1 шамасы
Шаңқай түс – көлеңкенің әбден қысқарған кезі, сағат 2 шамасы
Күн еңкейген мезгілдің атаулары
Бұл мезгілді бесін деп атайды.
Ұлы бесін – бесін намазын оқитын кез, түс ауған шақ
Кіші бесін – ұлы бесін мен намаздыгер арасындағы мезгіл.
Құлама бесін – күн еңкейген кез.
Екінді – түс ауып, күн батуға жақындаған мезгіл, бесін мен ақшам арасы.
Намаздыгер – күн еңкейіп, ұясына кіруге таянған кез.
Күн ұясына бата бастаған мезгіл атаулары
Бұл мезгілді ақшам, ымырт деп атайды. Оның мынадай атаулары бар:
Алагеуім – күн ала көлең, ұясына бата бастаған мезгіл.
Кеугім, кеуім – қараңғы түсе бастаған кез, ымырт.
Намазшам – кешкі намаз оқылатын кез.
Кеш – ымырт жабылып, қас қарайған мезгіл.
Түн мезгілінің атаулары
Түн – тәуліктің кештен таңертеңгі уақытқа дейінгі аралығы.
Іңір – күн батып, қас қарайған мезгіл.қызыл іңір – қас қарайып, түн болған кез.
Жарым түн – түннің ортасы.
Астың пісуіне байланысты уақыт өлшемдері
Ас пісірім. 2-3 сағаттық мезгілді білдіретін өлшем.
Ет асым. 2-3 шамасындағы мезгіл өлшемі.
Ет пісірім. Асқан ет пісетіндей уақыт.
Ет қайнатым. Қазанға салған ет қайнайтындай мерзім.
Қайнам: қазан қайнам. Қазанның қайнау уақытының өлшемі.
Сүт
пісірім. Өте қысқа мерзімді білдіретін
өлшем.
Халық өлшемдері – ұлт мәдениеті мен
этнографиясының қызықты салаларының бірі болып саналады. «Халық
айтса қалып айтпайды» дегендей халық өлшемі анық өлшем десек
қателеспейміз. Өйткені оны ата-бабаларымыз бірнеше ғасырлар бойы
қолданып және сол арқылы өлшем негіздерін жасаған. Енді халық
өлшемдерінің негізгі түрлеріне жеке-жеке тоқталайық. Мұны халықтың
өзі белгілегеніндей салмақ өлшемі, көлем өлшемі мен мөлшері,
ұзындық өлшемі, қашықтық өлшемі, уақыт және мезгіл өлшемдері деп
бөлуге болады.
Салмақ
өлшемдерін халық былайшы
жіктеген. Мысқал
(1гр), қадақ (750
г), келі (1к), пұт (16кг), батпан(100 кг). Бұл өлшемдер мен бірге
халық салмағынан жер ойылғандай, түйеге жүк
болғандай деген сияқты бейнелеу, теңеу сияқты айшықты
сөз өрнектерін
қолданып ауыр,
жеңіл деген сөздерді де
пайдаланады.
Көлем
өлшемдері бір заттың немесе малдың саны, көлемі мен
мөлшерін, аумағын шамамен белгілейді.
Мысалы: бір тілім, (нан), бір түйір, бір қолтық, бір
шүйке,бір құшақ, бір қап, бір шелек, бір қасық, бір тамшы, бір
арқа, бір шана, бір арба, бір табақ,