Рухани-адамгершілік тәрбие – бала мәдениетінің
тұрақтылығын қалыптастырудың негізі
Қазіргі уақытта жалпы білім
беретін мектептердің міндеті – өзінің талантын танып және оны
таныта алатын жан-жақты мәдени дамыған жеке тұлғаны қалыптастыру
болып табылады. Бала тәрбиесі ата-ана, ұстаздар үшін күрделі де
жауапты міндет. Жас шыбық иілгіш болса, жас адам да сондай, жақсыға
да, жаманға да бірдей бейім болатыны баршамызға
мәлім.
Біздің елімізде де жеке тұлға
дамуынын қалыптасуына жаңаша көзқараспен қарау айқындалып келеді.
Осыған байланысты дүниежүзілік өркениеттілік қауымдастықта қазіргі
таңда рухани-адамгершілік тәрбиеге зор көңіл бөлінуде. Жас ұрпаққа
рухани-адамгершілік тәрбие беру білім берудің өзекті мәселелерінің
біріне саналады. Рухани адамгершілік тәрбие – бұл дұрыс дағдылар
мен өзін-өзі ұстау дағдыларынын нормалары мен ұйымдағы
қарым-қатынас мәдениетінің тұрақтылығын қалыптастырады. Жеке
тұлғаның адамгершілік санасының дәрежесі оның мінез-құлқы мен
іс-әрекетін анықтайды.
Сананың қалыптасуы ол баланың
мектепке бармастан бұрын, қоғам туралы алғашқы ұғымдарының
қалыптасуынан, жақын адамдардың өзара қатынастарынан басталады.
Баланы жақсы адамгершілік касиеттерге, мәдениетке тәрбиелеуде
тәрбиелі адаммен жолдас болудың әсері күшті екенін халқымыз ежелден
бағалай білген.
Адамгершілік тәрбиесі
жастардың қоғамға, отбасына, білімге, Отанға, жер бетіндегі
бейбітшілікке қатынасын қалыптастырады. Осы заманғы адамгершілік
тәрбиесі жекелеген бағыттарға емес, адамгершілік құндылықтарға
негізделеді. Адам - ең әуелі адамгершілігімен, парасатының
биіктігімен көрікті. Мәдениеті жоғары адам айналасындағылармен
қарапайым қарым-қатынаста болады. Адамгершілік тәрбиесі оқушыларды
адамгершілік ұғымы, принциптері, мінез-құлық нормалары жайындағы
біліммен кемелдендіреді. Оқушылар оларды оқып үйренумен шектелмей,
оқу, тәрбие, еңбек процесінде іске асырғанда адамгершілік олардың
сеніміне айналады. Адамгершілік қатынастар моральдық нормалармен
өлшенеді. Моральдың негізгі міндеті - адамның мінез-құлқын
тәрбиелеу, осы арқылы олардың бойында әдеп сақтау қатынастарын
қалыптастыру, адам мен қоғам арасындағы қатынасты реттеу.
Адамгершілік тәрбиесі оқушылардың моральдық сенімдерін, жағымды
мінез-құлық дағдылары мен әдеттерін
қалыптастырады.
Адамгершілік тәрбиесінің
теориялық мәселелері Әл-Фараби, Ыбырай, Абай, т.б. еңбектерінде
кеңінен қолданыс тапқан. Әл-Фараби «Адам өз өмірінің қожасы,
сондықтан өз бағытын өзі жасауы керек. Ол не нерсеге де
ұқыптылықпен қарап, жиған-тергенін орынсыз шашпай, кез келген
адамға сырын ашпай, өзінің мақсат мүдделері жөнінде достарымен ғана
бөлісіп отыруы керек. Осылайша өмір сүрген адамның ғана ар-ожданы
таза болады» - деген.
Кұнды қасиеттерге ие болу,
рухани бай адамды калыптастыру оның туған кезінен басталу керек.
«Балапан ұяда не көрсе, ұшқанда соны іледі» дегендей, ата-ананың
күн сайын атқарып жүрген жұмысы – балаға үлкен сабақ. Баланың
үйдегі көргені, жақындарынан естігені - бала үшін адамгершілік
тәрбиесінің ең үлкені, демек жақсылыққа ұмтылып, жағымды істермен
айналысатын адамның айналасындағыларға көрсетері мен берер тәлімі
мол.
Атақты педагог Сухомлинский: «Бала кезде
үш жастан он екі жасқа дейінгі аралықта әр адам өзінің рухани
дамуына қажетті нәрсенің бәрін де ертегіден алады. Ертегінің рухани
тәрбиелік мәні зор. Ол балаға рухани ләззат беріп, қиялға қанат
бітіретін, жас баланың рухының өсіп жетілуіне қажетті нәрсенің мол
қоры бар рухани азық» - деп атап
көрсеткен.
Егер бала өзінің жүрегін
тыңдауға үйренсе және тек қана жүрегінің айтқанын істейтін болса,
онда ол өмірден өз орнын табады да, Жер үстіндегі Адамның қызметін
атқарады. Бұл мақсатқа нағыз мұғалімдердің қатысуымен ғана қол
жеткізуге болады. Балаларды сүйетін және өзінің ісіне берілген
мұғалім ғана мейірбан адамның қалыптасуына баға жетпес көмек
көрсетуге қабілетті. Рухани тәрбие өзінің қуатын әлемнің әрбір
құбылысынан алуы мүмкін. Олай болса, кез келген оқу пәні балалардың
адамгершілігін, жақсы мінез-құлқын қалыптастыру құралы бола
алады.
Осылайша мұғалім әрбір сабақты
жан-тәнімен беріле оқытуды, бала жанына әсер ететін құндылықтарды
қалыптастыруды өзі үшін сақтау қажет. Үлкен адам қай жерде болмасын
өзі рухани белсенділік танытатын болса, сол арқылы тәрбие бере
алады.Көрнекті педагог В. Сухомлинский «Егер балаға қуаныш пен
бақыт бере білсек, ол бала солай бола алады » - дейді. Демек,
шәкіртке жан-жақты терең білім беріп, оның жүрегіне адамгершіліктің
асыл қасиеттерін үздіксіз ұялата білсек, ертеңгі азамат жеке
тұлғаның өзіндік көзқарасының қалыптасуына, айналасымен санасуына
ықпал етері сөзсіз. Қай заманда болмасын адамзат алдында тұратын
ұлы мұрат-міндеттерінің ең бастысы – өзінің ісін, өмірін
жалғастыратын салауатты, саналы ұрпақ тәрбиелеу. Ұрпақ тәрбиесі –
келешек қоғам тәрбиесі. Сол келешек қоғам иелерін жан-жақты
жетілген, ақыл-парасаты мол, мәдени, ғылыми өрісі озық етіп
тәрбиелеу – біздің де қоғам алдындағы
борышымыз.