Short term plan
Қысқа мерзімді жоспар
|
Long term plan unit:Chapter 3. Programmig Ұзақ мерзімді жоспарлау бөлімі: 3 бөлім. Бағдарламалау |
School: School-lyceum №10 named after I. Altynsaryn Мектеп:Ы. Алтынсарин атындағы №10 мектеп-лицейі |
||||||||||||||||
|
Teacher name:Maldybaeva Altynay Мұғалімнің аты-жөні:Малдыбаева Алтынай |
|||||||||||||||||
|
Date Мерзімі: |
Grade:9 «А» Сынып : 9 «А» |
Number present:№ 23 Сабақ № 23 |
|||||||||||||||
|
Theme of the lesson: Two dimensional list in python Сабақтың тақырыбы:Екі өлшемді массив |
|||||||||||||||||
|
Learning objectives (s) that this lesson is contributing to: Сабақ негізделген оқу мақсаты (мақсаттары): |
You will: create two dimensional array in python; use two-dimensional array. |
||||||||||||||||
|
Lesson objectives: Сабақ мақсаттары: |
1.All learners will be able to: |
||||||||||||||||
|
Introduce students to the data type list |
|||||||||||||||||
|
1.Барлық оқушылар: |
|||||||||||||||||
|
познакомить учащихся с типомданных «список» |
|||||||||||||||||
|
2.Most learners will be able to: |
|||||||||||||||||
|
Use it during programming on Python (programming language) |
|||||||||||||||||
|
2.Оқушылардың көбісі: |
|||||||||||||||||
|
использовать его при составлении программ на языке программирования Python |
|||||||||||||||||
|
3.Some learners will be able to: |
|||||||||||||||||
|
Development of an algorithmic style of thinking |
|||||||||||||||||
|
3.Кейбір оқушылар: |
|||||||||||||||||
|
развитие мыслительной деятельности, речи, алгоритмического стиля мышления. |
|||||||||||||||||
|
Key words and phrases: Негізгі сөздер мен тіркестер: |
Dimensional, massive, array |
||||||||||||||||
|
Points for discussion: Талқылауға арналған тармақтар: |
1. What is the difference between normal list and nested list? 2. Where we can use two-dimensional array? |
||||||||||||||||
|
Terminology Терминология |
Nested – кірістірілген – вложенный two-dimensional – екі өлшемді – двумерный arbitrary – ерікті, еркін – произвольный regarding – қатысты – относительно |
||||||||||||||||
|
Interdisciplinary contacts: Пәнаралық байланыстар: |
Russian, English, Mathematics, Physics Орыс тілі,Ағылшын тілі, математика, физика |
||||||||||||||||
|
Previous learning: Алдыңғы оқу: |
3.6 REMOVING ELEMENTS FROM A LIST |
||||||||||||||||
|
PlanЖоспар |
|||||||||||||||||
|
Time Уақыты |
Planned activities Жоспарланған жаттығулар |
Resources Ресурстар |
|||||||||||||||
|
Beginning (Басы) 2 min 1 min Checking homework Үй тапсырмаларын тексеру 3 min Eliciting
Бағыттаушы сұрақ 1 min |
The teacher will greet the learners and try to create a positive learning atmosphere: Good morning, good morning to you, Good morning, good morning, Tell me how are you? Greetings, divisions, definition of group leader.
I divided class into the 3 groups. List, array, massive
Matching.
Evaluation. Star
Evaluation. Star |
Class123 Personal work Interactive board
|
|||||||||||||||
|
Middle(Ортасы)
Main text (Жаңа тақырып мазмұны) 2 min 4 min 6 min
Practice Тәжірибе 5 min
5 min
Activity (Оқушылардың өзіндік жұмысына арналған тапсырмалар) 4 min
|
In real-world often tasks have to store rectangular data table. How to write them in python list? Nested Lists You have seen that an element in a list can be any sort of object. That includes another list. A list can contain sublists, which in turn can contain sublists themselves, and so on to arbitrary depth. Show video Group work
Output : Even Index Product : 15 Odd Index Product : 48 Explanation: Here, N = 6 so there will be 3 even index positions and 3 odd index positions in the array Even = 1 * 3 * 5 = 15 Odd = 2 * 4 * 6 = 48
Output :Even index positions sum 9 Odd index positions sum 12 Explanation: Here, n = 6 so there will be 3 even index positions and 3 odd index positions in an array Even = 1 + 3 + 5 = 9 Odd = 2 + 4 + 6 = 12 Evaluation: Star
Output : Even index positions sum 160 Odd index positions sum 120 Explanation: Here, n = 7 so there will be 3 oddindex positions and 4 even index positions in an array Even = 10 + 30 + 50 + 70 = 160 Odd = 20 + 40 + 60 = 120 Evaluation. Star Practical work
arr=[[11,22,33],[44,55,66]] for i in range(len(arr)): for j in range(len(arr[i])): print("arr[",i,j,"]=",arr[i][j],end='') print()
Списки и итераторы на самом деле не имеют измерений, и даже в этом случае sum может работать, скажем, с x = [[1,2,3],[4,5,6]], так что попробуйте sum (x, []), он просто не может сделать то, что вы ожидаете. arr=[[1,2,3],[4,5,6]] sum=0 for row in arr: for elem in row: sum+=elem print(sum,end='') Literacy 1. Where we can use two-dimensional array? Give three real-life examples. Put the appropriate words in place: The problem is: Given a "two-dimensional list" of integers – that is, a list where each value in it is a list of integers – find all the even numbers and sum them together. The first one is my first attempt where I seem to have successfully made it work with 1 list. Then I try to make it work with a 2D list, and this code gives me an error 'int object is not subscriptible' and I think it's to do with my while statement. Any help would be appreciated, thanks! Star |
|
|||||||||||||||
|
End Formation of competence 4 мин Соңы Құзырлылық қалыптастыру Бекіту |
Terminology Nested – кірістірілген – вложенный two-dimensional – екіөлшемді – двумерный arbitrary – ерікті, еркін – произвольный regarding – қатысты – относительно
|
|
|||||||||||||||
|
Cheat - appraisal Reflexes (2 min) Бағалау Рефлексия |
Online reflection
|
|
|||||||||||||||
|
Evaluation (1 min) Бағалау |
The leader of the group fill in the assessment sheet and pass it to the teacher (accumulation, evaluation)
Топ басшылар бағалау парағын толтырып мұғалімге тапсырады ( жинақтау, бағалау) |
|
|||||||||||||||
|
Additional information Келесі оқу |
Two-dimensional list in python |
||||||||||||||||
|
remove |
Алып тастау |
|
alphabetize |
əліпбилік ретпен қою |
|
corresponding |
сəйкес келетін |
|
sort |
сұрыптау |
|
ascending |
Өсу тəртібі |
|
descending |
Кему тəртібі |
Input : arr = {1, 2, 3, 4, 5, 6}
Output : Even Index Product : 15
Odd Index Product : 48
Input : arr = {1, 2, 3, 4, 5, 6}
Output :Even index positions sum 9
Odd index positions sum 12
Input : arr = {10, 20, 30, 40, 50, 60, 70}
Output : Even index positions sum 160
Odd index positions sum 170
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Ашық сабақ. Екіөлшемді массив. 9 сынып
Ашық сабақ. Екіөлшемді массив. 9 сынып
Short term plan
Қысқа мерзімді жоспар
|
Long term plan unit:Chapter 3. Programmig Ұзақ мерзімді жоспарлау бөлімі: 3 бөлім. Бағдарламалау |
School: School-lyceum №10 named after I. Altynsaryn Мектеп:Ы. Алтынсарин атындағы №10 мектеп-лицейі |
||||||||||||||||
|
Teacher name:Maldybaeva Altynay Мұғалімнің аты-жөні:Малдыбаева Алтынай |
|||||||||||||||||
|
Date Мерзімі: |
Grade:9 «А» Сынып : 9 «А» |
Number present:№ 23 Сабақ № 23 |
|||||||||||||||
|
Theme of the lesson: Two dimensional list in python Сабақтың тақырыбы:Екі өлшемді массив |
|||||||||||||||||
|
Learning objectives (s) that this lesson is contributing to: Сабақ негізделген оқу мақсаты (мақсаттары): |
You will: create two dimensional array in python; use two-dimensional array. |
||||||||||||||||
|
Lesson objectives: Сабақ мақсаттары: |
1.All learners will be able to: |
||||||||||||||||
|
Introduce students to the data type list |
|||||||||||||||||
|
1.Барлық оқушылар: |
|||||||||||||||||
|
познакомить учащихся с типомданных «список» |
|||||||||||||||||
|
2.Most learners will be able to: |
|||||||||||||||||
|
Use it during programming on Python (programming language) |
|||||||||||||||||
|
2.Оқушылардың көбісі: |
|||||||||||||||||
|
использовать его при составлении программ на языке программирования Python |
|||||||||||||||||
|
3.Some learners will be able to: |
|||||||||||||||||
|
Development of an algorithmic style of thinking |
|||||||||||||||||
|
3.Кейбір оқушылар: |
|||||||||||||||||
|
развитие мыслительной деятельности, речи, алгоритмического стиля мышления. |
|||||||||||||||||
|
Key words and phrases: Негізгі сөздер мен тіркестер: |
Dimensional, massive, array |
||||||||||||||||
|
Points for discussion: Талқылауға арналған тармақтар: |
1. What is the difference between normal list and nested list? 2. Where we can use two-dimensional array? |
||||||||||||||||
|
Terminology Терминология |
Nested – кірістірілген – вложенный two-dimensional – екі өлшемді – двумерный arbitrary – ерікті, еркін – произвольный regarding – қатысты – относительно |
||||||||||||||||
|
Interdisciplinary contacts: Пәнаралық байланыстар: |
Russian, English, Mathematics, Physics Орыс тілі,Ағылшын тілі, математика, физика |
||||||||||||||||
|
Previous learning: Алдыңғы оқу: |
3.6 REMOVING ELEMENTS FROM A LIST |
||||||||||||||||
|
PlanЖоспар |
|||||||||||||||||
|
Time Уақыты |
Planned activities Жоспарланған жаттығулар |
Resources Ресурстар |
|||||||||||||||
|
Beginning (Басы) 2 min 1 min Checking homework Үй тапсырмаларын тексеру 3 min Eliciting
Бағыттаушы сұрақ 1 min |
The teacher will greet the learners and try to create a positive learning atmosphere: Good morning, good morning to you, Good morning, good morning, Tell me how are you? Greetings, divisions, definition of group leader.
I divided class into the 3 groups. List, array, massive
Matching.
Evaluation. Star
Evaluation. Star |
Class123 Personal work Interactive board
|
|||||||||||||||
|
Middle(Ортасы)
Main text (Жаңа тақырып мазмұны) 2 min 4 min 6 min
Practice Тәжірибе 5 min
5 min
Activity (Оқушылардың өзіндік жұмысына арналған тапсырмалар) 4 min
|
In real-world often tasks have to store rectangular data table. How to write them in python list? Nested Lists You have seen that an element in a list can be any sort of object. That includes another list. A list can contain sublists, which in turn can contain sublists themselves, and so on to arbitrary depth. Show video Group work
Output : Even Index Product : 15 Odd Index Product : 48 Explanation: Here, N = 6 so there will be 3 even index positions and 3 odd index positions in the array Even = 1 * 3 * 5 = 15 Odd = 2 * 4 * 6 = 48
Output :Even index positions sum 9 Odd index positions sum 12 Explanation: Here, n = 6 so there will be 3 even index positions and 3 odd index positions in an array Even = 1 + 3 + 5 = 9 Odd = 2 + 4 + 6 = 12 Evaluation: Star
Output : Even index positions sum 160 Odd index positions sum 120 Explanation: Here, n = 7 so there will be 3 oddindex positions and 4 even index positions in an array Even = 10 + 30 + 50 + 70 = 160 Odd = 20 + 40 + 60 = 120 Evaluation. Star Practical work
arr=[[11,22,33],[44,55,66]] for i in range(len(arr)): for j in range(len(arr[i])): print("arr[",i,j,"]=",arr[i][j],end='') print()
Списки и итераторы на самом деле не имеют измерений, и даже в этом случае sum может работать, скажем, с x = [[1,2,3],[4,5,6]], так что попробуйте sum (x, []), он просто не может сделать то, что вы ожидаете. arr=[[1,2,3],[4,5,6]] sum=0 for row in arr: for elem in row: sum+=elem print(sum,end='') Literacy 1. Where we can use two-dimensional array? Give three real-life examples. Put the appropriate words in place: The problem is: Given a "two-dimensional list" of integers – that is, a list where each value in it is a list of integers – find all the even numbers and sum them together. The first one is my first attempt where I seem to have successfully made it work with 1 list. Then I try to make it work with a 2D list, and this code gives me an error 'int object is not subscriptible' and I think it's to do with my while statement. Any help would be appreciated, thanks! Star |
|
|||||||||||||||
|
End Formation of competence 4 мин Соңы Құзырлылық қалыптастыру Бекіту |
Terminology Nested – кірістірілген – вложенный two-dimensional – екіөлшемді – двумерный arbitrary – ерікті, еркін – произвольный regarding – қатысты – относительно
|
|
|||||||||||||||
|
Cheat - appraisal Reflexes (2 min) Бағалау Рефлексия |
Online reflection
|
|
|||||||||||||||
|
Evaluation (1 min) Бағалау |
The leader of the group fill in the assessment sheet and pass it to the teacher (accumulation, evaluation)
Топ басшылар бағалау парағын толтырып мұғалімге тапсырады ( жинақтау, бағалау) |
|
|||||||||||||||
|
Additional information Келесі оқу |
Two-dimensional list in python |
||||||||||||||||
|
remove |
Алып тастау |
|
alphabetize |
əліпбилік ретпен қою |
|
corresponding |
сəйкес келетін |
|
sort |
сұрыптау |
|
ascending |
Өсу тəртібі |
|
descending |
Кему тəртібі |
Input : arr = {1, 2, 3, 4, 5, 6}
Output : Even Index Product : 15
Odd Index Product : 48
Input : arr = {1, 2, 3, 4, 5, 6}
Output :Even index positions sum 9
Odd index positions sum 12
Input : arr = {10, 20, 30, 40, 50, 60, 70}
Output : Even index positions sum 160
Odd index positions sum 170
шағым қалдыра аласыз















