The Theme of the
lesson: The verb «to
be»
Text: “My
friend”
The Aims of the
lesson:
Educational: To master the grammar
material, to develop speaking skills using the verb to be, enrich
vocabulary.
Developing: To develop students`
memory, outlook, speaking skills.
Bringing
up: To bring up respect to
culture of foreign countries, to increase interest to study of the
English language.
Type of the
lesson: generalization and
systematization of knowledge and
skills.
Using
technologies: using of new innovation
technology, technology of creation of new knowledge at the lesson,
technology of systematization of knowledge in the process of
English teaching.
Interrelation of
subjects: Kazakh, Russian
languages, Psychology.
Equipment: activboard, slides,
computer.
Types of
works: group work, pair work,
individual work, work with solving problems in
situation.
The process of the
lesson:
Initial
part
Organization
moment:
Greeting
Greeting: hello
students.
How are you? ( We are fine
thanks. And you?) I`m OK.
Who is on duty today? Who is
absent? ( All are present)
What date is it today? What is
the weather like today?
Asking home
work.
What was the home
work?
To learn by heart all new
words and grammar rules.
Presenting the new
theme.
To say the aim of the new
theme:
Я
студент- I am a
student
Мен студентпін- I am a
student
Он
студент- he is a
student
Ол
студент- he is a
student
Чтобы связать предложения в
английском языке нам надо
глагол to be.
To BE ( БЫТЬ, ЯВЛЯТЬСЯ,
НАХОДИТЬСЯ)
|
AM
|
IS
|
ARE
|
Глагол TO BE – самый
распространенный английский глагол. На русский язык этот
глагол переводится, как БЫТЬ, ЯВЛЯТЬСЯ ИЛИ
НАХОДИТЬСЯ.
Это единственный
английский глагол, который изменяется по лицам и
числам.
Каждая из этих форм
употребляется с определенными
местоимениями.
Singular(единственное
число)
|
Plural (множественное
число)
|
1. I AM (я
есть)
|
1.WE ARE (мы
есть)
|
2.YOU ARE (ты
есть)
|
2.YOU ARE (вы
есть)
|
3. HE IS (он
есть)
SHE IS (она
есть)
IT IS (оно
есть)
|
3.THEY ARE (они
есть)
|
В устной речи мы чаще всего
будем использовать сокращенные формы глагола TO
BE.
Singular(единственное
число)
|
Plural (множественное
число)
|
1.
I’M
|
1.WE’RE
|
2.YOU’RE
|
2.YOU’RE
|
3.
HE’S
SHE’S
IT’S
|
3.THEY’RE
|
To BE ( БЫТЬ, ЯВЛЯТЬСЯ,
НАХОДИТЬСЯ)
|
AM
|
IS
|
ARE
|
I
|
am
|
a
student.
|
He
|
is
|
a
teacher.
|
She
|
is
|
a
journalist.
|
It
|
is
|
a
book.
|
We
|
are
|
mechanics.
|
You
|
are
|
pilots.
|
They
|
are
|
policemen.
|
Прочитайте и переведите эти
предложений.
Ex:2
put am/is/are
I ___ Tom. They ____ from
America. He ___ an engineer. She ___ a good student. It ____ my
dog. We ____ friends. You ___ my teacher. You ___ students. Tom___
my father. Maria ___ my
sister.
Отрицательные
предложения
В русском языке для
отрицания мы используем с вами частицу
НЕ.
В английском языке для
составления отрицательных предложений мы будем
использовать
частицу NOT, которая будет
находиться после соответствующей
формы глагола TO BE.
Singular(единственное
число)
|
Plural (множественное
число)
|
1. I AM NOT a
teacher
|
1.WE ARE NOT
teachers
|
2.YOU ARE NOT a
teacher
|
2.YOU ARE NOT
teachers
|
3. HE IS NOT a
teacher
SHE IS NOT a
teacher
IT IS NOT a
teacher
|
3.THEY ARE NOT
teachers
|
She
is not at home.
– Она не дома.
Краткие отрицательные
формы с IS и ARE используются в разговорной речи и кратких
отрицательных ответах (AM не образует краткую
отрицательную форму с частицей
Not).
am+not=am not. I am not at
home
is+not=isn’t. She isn’t at
home.
are+not=aren’t. They aren’t at
home.
Ex: 1. Translate the
sentences.
Я
не
из
Лондона.
Он не
казах.
Они не
доктора.
Ты не
учитель.
Она не
студентка.
Это не
книга.
Мы не
друзья.
Я не
Марина.
Вы
не
ученики.
Ex:2. Put the words in
right order.
is he not student
a.
am not I
American.
They from not are the
USA.
dog it is a
not.
girl she a not
is.
are we not
pupils.
You not are
engineers.
Вопросительные
предложения
В русском языке
вопросительные предложения отличаются от
утвердительных вопросительным знаком в конце предложения
(?) или интонацией в устном
высказывании.
Чтобы задать вопрос в
английском языке,
необходимо поменять
местами форму глагол TO BE и
подлежащее.
Am
Is
Are
|
I
he, she,
it
we , you,
they
|
Остальные
члены
предложения
|
Singular(единственное
число)
|
Plural (множественное
число)
|
1. AM I
nice?
|
1. ARE we
nice?
|
2. ARE you
nice?
|
2. ARE you
nice?
|
3. IS he
nice?
IS she
nice?
IS it
nice?
|
3. ARE they
nice?
|
Is he a pilot?
– Он
пилот?
A I a
student?
|
Yes, you
are
|
No, you
aren`t
|
Are you a
student?
|
Yes, I
am
|
No, I am
not
|
Is he a
student?
|
Yes, he
is
|
No, he is
not
|
Is she a
student?
|
Yes, she
is
|
No, she is
not
|
Is it a
pen?
|
Yes, it
is
|
No, it is
not
|
Are we
students?
|
Yes, we
are
|