«Бауыржан Момышұлы атындағы №22 жалпы білім беретін мектеп» коммуналдық мемлекеттік мекемесі
АВТОРЛЫҚ
БАҒДАРЛАМА
МЕДИЦИНА САЛАСЫНДАҒЫ ФИЗИКА
11 сынып оқушыларына
арналған
(аптасына 1 сағат)
Құрастырушы автор:
Бауыржан Момышұлы атындағы №22 жалпы білім беретін мектептің физика пәні мұғалімі Арынова Айгерим Яхияевна
Бағдарлама құрастырылған жыл: 2022 ж
Пікір жазған:
Шектібаев Н.-Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік университетінің физика ғылымдарының Phd докторы
Аннотация
Бауыржан Момышұлы атындағы №22 жалпы білім беретін мектептің физика пәні мұғалімі А.Я.Арынованың 11-сыныптың элективті курсына арнап құрастырған «Медицина саласындағы физика» атты авторлық бағдарламасы өте маңызды тақырыпты таңдап, жүйелі әрі сапалы түрде қүрастырылған. Тақырып мектеп бітіруші түлектер үшін мамандық таңдауда, сол бойынша бейінін тереңдеуге қазіргі таңда өте өзекті деп ойлаймын. Тақырыптық оқу жоспарында бірнеше медициналық жағдайдағы физиканың алатын рөлі, маңызы, оның заңдылықтары көрсетілген. Әрине жыл көлемінде бүкіл медицина саласындағы физиканы қамтып шығу мүкін емес. Сонда болса жақсы бастама ретінде қолдануға болады. Болашақта әлде де болса осы саланы кеңінен зерттеп осы курсты 10-11- сыныптарда жалғастырып оқыса керемет нәтижеге қол жеткізетініне сенімдімін.
Шектібаев
Н.______________Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік
университетінің физика ғылымдарының Phd
докторы
Түсінік хат
Физика пәнінен 11 сыныпқа арналған «Медицина cаласындағы физика» тақырыбындағы таңдау курсының бағдарламасы
Физика пәнінен "Медицина саласындағы физика" атты элективті курсының жұмыс бағдарламасы жаңаратылған бағдарламаға сай құрастырылған. Интеграциялық элективті курс 11-сынып оқушыларына арналған және биология және медицина курсымен жалпы мазмұны бар физика курсының кейбір тақырыптарын терең зерттеуді қамтиды; курс 34 сағатқа (аптасына 1 сабақ) арналған. Сондай-ақ, бұл элективті курс оқытудың бейініділік мамандануына қызмет етеді, яғни пәнаралық байланыстарды неғұрлым толық жүзеге асыруға мүмкіндік береді және бейіндік деңгейде сабақтас оқу пәндерін (биология және физика) оқуға мүмкіндік береді. Мұнда оқушылар физика заңдарының тірі ағзаға қолданылуын көреді, биониканың кейбір нәтижелерімен танысады, тірі организмде болатын кейбір процестерді физика заңдарымен түсіндіруді үйренеді. Курс қызықты және ізденімпаз, эксперименттерге құмар, физика мен биологияға құмар оқушыларға арналған. Интеграцияланған курс физика және биология саласындағы теориялық білім мен практикалық дағдыларға негізделген. Оқушылар адам ағзасының жұмысының негізінде физика заңдары жатқанын біледі, оларды денсаулығын сақтау үшін дұрыс қолдануды үйренеді. Ұсынылған курс оқушыларға медицина қызметкері, физик, биолог мамандығын таңдауға мүмкіндік береді.
Сабақты өткізу кезінде курстар жалпы биология, анатомия және адам физиологиясы тақырыптарымен біріктіріледі, бірақ негізгі пәндік сала физика болып табылады. Бұл курстың мақсаты-оқушылардың табиғат туралы білімдерін интеграциялау, физика мен биология арасындағы пәнаралық байланыстарды орнату, материалдық әлемнің бірлігі, құбылыстардың өзара байланысы мен өзара тәуелділігі, олардың танымы туралы идеяларды қалыптастыруға көбірек мүмкіндік береді; биологиялық процестерді зерттеуде физикалық зерттеу әдістерін қолдану мен дағдыларын қалыптастыру болып табылады. Биология, медицина, физика-бұл жаратылыстану ғылымдарының құрылымына кіретін, нақты әлем туралы білімнің тұтастығын ашатын іргелі жаратылыстану ғылымдары. Оқушылардың оларды игеруі жаратылыстану білімінің сапасын арттырудың бір аспектісін құрайды. Біртұтас ғылыми құбылыс ретінде әрекет ете отырып, жаратылыстану физика, биология, медицинаның интеграциясы мәселесін өзектендіреді, өйткені соңғы онжылдықтар жаратылыстану ғылымдарының қарқынды дамуымен ғана емес, сонымен қатар физиканың биологиялық құбылыстарды талдау және түсіндіру үшін медицинаға енуімен, тірі жүйелердің мінез-құлқының болжамдылығымен, көптеген биологиялық ғылымдарды байланыстыратын ортақ нәрсені бөліп көрсетумен сипатталады. Биофизикалық зерттеулердің нәтижелері биохимия, физиология, микробиология және т. б. сияқты ғылымдарда байқалатын нақты процестер мен биологиялық құбылыстарды талдауға негіз болады.
Курс оқушыларға ғылыми жұмыстар жүргізуге, пәнді толық меңгеруге, олардың кәсіби мамандық даярлауға және мамандықты дұрыс таңдауға бағытталып ұсынылады. Курстың негізгі мақсаты оқушының алған білімін өмірде қолдана алу.
Курстың мақсаттары мен міндеттері:
- медицинада физикалық заңдарды қолданудың негізгі әдістерімен танысу;
- қазіргі заманғы медициналық техникаға және денсаулық сақтау проблемаларына танымдық қызығушылықты дамыту;
- проблемалар мен гипотезаларды ұсыну, логикалық тұжырымдар жасау, индукцияны, дедукцияны, аналогия әдістерін қолдану қабілетін қалыптастыру;
- оқушылардың физика және биология саласындағы білімдерін жетілдіру;
- медицинада физикалық заңдарды қолданудың негізгі әдістерімен танысу;
- жаратылыстану-ғылыми циклдің екі пәнінің пәнаралық интеграциялану мүмкіндігін көрсету;
- оқушыларға физика курсында алынған білімнің әмбебап сипатын көрсету, оларды білімнің әртүрлі салаларында практикалық қолдануға баулу;
- оқушылардың танымдық қызығушылықтарын, мәселелерді шешу процесінде интеллектуалды және шығармашылық қабілеттерін дамыту, қойылған мәселелерді шешудің ерекше әдісін іздеу, әдеттегі әрекет ету тәсілінен асып түсу мүмкіндігі;
- биологиялық және медициналық мазмұндағы физикалық тапсырмаларды шешу кезінде оқушылардың білім беру құзыреттілігін дамыту.
Курстың өзектілігі, күтілетін нәтижелері:
- оқушылар физикалық құбылыстар мен заңдардың кең спектрі туралы түсінік алады, соның арқасында сау адам ағзасы қалыпты жұмыс істейтінін біледі;
- өз денсаулығын сақтау мәдениетін тәрбиелеу, салауатты өмір салтын насихаттау;
- әртүрлі ауруларды диагностикалау және емдеу үшін қолданылатын кейбір медициналық құрылғылармен танысады;
- танымдық қызығушылықтарын, зияткерлік және шығармашылық қабілеттерін, коммуникативтік қасиеттерін дамытады;
- оқушының әрі қарай оқу профиліне қатысты саналы өзін-өзі анықтауы;
- материалдық әлем және табиғатты ғылыми танудың әдістері туралы білімді тереңдетеді, оның ажырамас бөлігі-адамның өзі;
- физика бойынша білімді, білік пен дағдыларды практикалық қолдану процесінде оқушылардың танымдық қызығушылықтарын, зияткерлік және шығармашылық қабілеттерін дамыту, әртүрлі ақпарат көздерін пайдалана отырып, білімді өз бетінше алуға жағдай жасайды;
- пәнге деген қызығушылықты дамыту арқылы оқушылардың кәсіби қызмет саласын таңдауына әсер ету, одан әрі оқытуда таңдауды жүзеге асыруға ішкі мотивацияны қалыптастыруға ықпал етеді;
- білім алушылардың шығармашылық қабілеттерін қалыптастыру және дамыту үшін жағдай жасау, топта жұмыс істеу, пікірталас жүргізу, өз көзқарасын қорғау, физиканы зерттеуге және физикалық эксперимент жүргізуге қызығушылығы артады.
Курстың практикалық маңыздылығы:
"Медицина саласындағы физика" атты элективті курсының бағдарламасы арқылы алынған теориялық және тәжрибелік білімін, дағдыларын оқушылар тұрмыста қолдана білуге үйренеді.
Қолданылатын әдіс-тәсілдер: түсіндіру, әңгімелеу, шығармашылық логикалық тапсырмалар, топтық және жеке жұмыстар, эксперимент жасау, өзін-өзі тексеру.
"Медицина саласындағы физика" курсының оқу-тақырыптық жоспары
|
№ |
Тақырыптар
|
Сабақ саны |
Білім өнімі |
||
|
Барлығы |
Лекция\ практика |
Тәжірибе |
|||
|
1 |
Антропометрия және физика. Адам денесінің параметрлерін анықтау. |
1сағ |
1 |
|
Антропометрия - адамның денесін және оның бөліктерін жас, жыныстық, нәсілдік және физикалық құрылымның басқа да ерекшеліктерін анықтау мақсатында өлшеуден тұратын антропологиялық зерттеудің негізгі әдістерінің бірі, олардың өзгергіштігінің сандық сипаттамасын беруге мүмкіндік береді. Антропометрия әдісінің негізгі мақсаты ерекшеліктерді анықтау адамның дамуы, сондай-ақ белгілі бір аурулардың рудименттері. Әр адам жеке есептеулер жүргізу арқылы өзінің физикалық денсаулығының жай-күйін бағалай алады және олардың нәтижелерін адам ағзасының дамуының жалпы қабылданған нормаларымен салыстыра алады |
|
2 |
Салмақсыздық және шамадан тыс жүктеме. Центрифугалау. |
2 сағ |
1 |
1 |
Ауырлық күші мен тірек реакциясының күшіне бір мезгілде әсер ету жағдайында адам ағзасының қызметі. Адам ағзасының адам ағзалары бір-біріне қысым жасамайтын салмақсыздық кезіндегі мінез-құлқының ерекшеліктері. Салмақсыздық жағдайында адам денесінің қозғалысы. Нөлдік гравитацияда, тірек емес "жүзу" кезінде адам денесінің бағыты. Инерциялық емес анықтамалық жүйелер. Шамадан тыс жүктеме кезінде адам ағзасының мінез-құлқының ерекшеліктері. Әр түрлі шамадан тыс жүктемелердегі адам денесінің оңтайлы позициялары. Адамдарды шамадан тыс жүктеме жағдайында жұмысқа дайындау үшін ғарыштық медицинада центрифугаларды қолдану. Центрифугалау-ұсақ бөлшектерді олар орналасқан сұйықтықтардан бөлу (бөлу) процесі. Биополимерлерді, вирустарды және жасушаішілік бөлшектерді бөлу үшін медициналық-биологиялық зерттеулерде центрифугаларды қолдануды үйренеді. |
|
3 |
Вестибулярлық аппарат адамның инерциялық бағдарлау жүйесі ретінде |
2 сағ |
1 |
1 |
Адамның құлағының құрылымы. Ішкі құлақта орналасқан вестибулярлық аппараттың компоненттерін таниды. Вестибулярлық аппараттың адамға әсер ететін күштердің нәтижесіне реакциясын көреді. Адамның вестибулярлық аппарат арқылы салмақсыздық пен шамадан тыс жүктеме жағдайын бейімделу қажет ерекше жағдайлар ретінде қабылдайды. |
|
4 |
Адамның тірек-қимыл аппаратындағы артикуляциялар мен тұтқалар |
3 сағ |
1 |
2 |
Бір осьті қосылыстардың мысалы ретінде саусақ фалангтарын ала алады. Бас сүйегінің алға және артқа айналуы кезінде екі осьті қосылыстың көрінісін ажырата алады. Үш осьті қосылыстың мысалы ретінде адамның жамбас буынындағы шар буыны екенін біледі. Адам ағзасындағы бірінші, екінші және үшінші рулық тұтқалар. Адамның тірек-қимыл жүйесіне кіретін тұтқалар жиынтығы арқылы адамның тепе-теңдігін сақтайтынын біледі. |
|
5 |
Адамның жұмысы мен күші. Эргометрия |
5 сағ |
2 |
3 |
Қысқа және ұзақ күш-жігермен адамның жұмысы мен күші. Адам бұлшықеттерінің статистикалық және динамикалық жұмысын ажырата алады. Эргометрлер-адамның немесе оның жекелеген мүшелерінің жұмысын өлшеуге арналған аспаптар екенін біледі. Велосипед эргометрімен танысады. |
|
6 |
Есту сезімінің сипаттамалары. Дыбыстық өлшемдер |
2 сағ |
1 |
1 |
Дыбыстың табиғатымен танысады. Дыбыс түрлері: тондар (музыкалық дыбыстар), Шу, дыбыстық соққылар. Дыбыстың физикалық сипаттамалары, дыбыстың тембрі мен көлемі, овертондар жайлы біледі. Есту шегін біледі. Дыбыстың қарқындылық деңгейіне байланысты дыбыстың адам ағзасына әсерін ажырат алады. Дыбыс қысымы. Адамның сөйлеу және есту аппараттарының физикалық негіздері. Медицинадағы дыбыстық зерттеу әдістерінің физикалық негіздері. Стетоскоп және фонендоскоппен жұмыс жасай алады. Медицинада ультрадыбысты қолданудың маңызы жайлы біледі. Инфрақызыл тербелістердің адам ағзасына әсер ету ерекшеліктерін біледі. |
|
7 |
Қан қысымын өлшеудің клиникалық әдісінің физикалық негіздері. Емдеу үшін қолданылатын қыздырылған және суық орталардың физикалық қасиеттері. Медицинада төмен температураны қолдану. |
5 сағ |
2 |
3 |
Иық артериясындағы қан қысымын өлшеудің физикалық негіздерін біледі. Артериядағы систолалық және диастолалық (жоғарғы және төменгі) қысымды ажырат алады. Сынап манометрі бар Сфигмотонометр. Металл мембраналық манометрі бар Сфигмотонометрмен жұмыс жасай алады. Электрондық жабдықтың көмегімен қан қысымын өлшеуді үйренеді. Абсолютті және салыстырмалы ылғалдылықты есептеп таба алады. Адам ағзасының тіршілік әрекеті үшін оңтайлы ауа-жылу режимін біледі. Ауа-жылу режимін бақылау әдістері. Абсолютті және салыстырмалы ылғалдылықты жасанды түрде өзгерту әдістері. Үлкен меншікті жылу сыйымдылығы бар орталарды (су, кір, тұзды ерітінділер), сондай-ақ фазалық түрленудің үлкен меншікті жылуы бар орталарды (парафин, мұз) емдеуде қолдану. Мұздату және жібіту кезінде тіндерді бұзудың төмен температуралы әдісін (криогендік медицина) қолдану (Бадамша бездерді, сүйелдерді және т.б. жою). Қатты денелер мен дене тіндерінің механикалық қасиеттері жайлы білетін болады. |
|
8 |
Электрокардиографияның физикалық негіздері |
3 сағ |
1 |
2 |
Адам жасушалары мен тіндеріндегі биологиялық потенциалдар. Биопотенциалдар арқылы жүрек қызметінің күйін анықтауды үйренеді. Биопотенциалды тіркейтін медициналық құрылғылардың жұмыс принципімен танысады. Электродтардың көмегімен адам денесінің беткі нүктелерінде жүректің электр өрісін тіркеуді үйренеді. Электрокардиограмма адам денесінің әр түрлі нүктелеріндегі кернеудің уақытша тәуелділігі ретінде. Электр стимуляторлары. Орталық жүйке жүйесінің стимуляторлары (электрос, электронаркоз), жүйке-бұлшықет жүйесі, жүрек-тамыр жүйесі (кардиостимуляторлар, дефибрилляторлар) және т. б. ажырата алады. |
|
9 |
Көздің оптикалық жүйесі және оның кейбір ерекшеліктері |
5 сағ |
1 |
4 |
Адамның көзінің құрылымымен танысады. Аккомодация-көздің әртүрлі алыстағы заттарды анық көруге бейімделуі(айқындық). Ең жақсы көру қашықтығы. Көру өткірлігі және оны тексеру әдістерін біледі. Көздің жарық пен түске сезімталдығы. Миопия және алыстан көру-көру ақаулары, оларды түзету жолдарымен танысады. Оптикалық иллюзиялар. Талшықты оптика және оны медицинада қолдануы жайлы зерттеу жүргізеді. |
|
10 |
Медицинада рентген сәулелерін қолдану. Денелердің жылу сәулеленуі |
3 сағ |
1 |
2 |
Рентген түтігінің құрылғысы, оның жұмыс принципімен танысады. Рентгендік диагностика – диагностикалық мақсатта адамның ішкі мүшелерін көріп үйренеді. Флюороскопия-рентген-люминесцентті экрандағы кескінді қарауға дағдыланады. Рентгенография-суретті фотопленкаға түсіру. Рентген терапиясы-қатерлі ісіктерді жою үшін рентген сәулелерін қолдану. Емдік мақсатта қолданылатын жылу сәулелену көздері. Дененің жылу беруі. Термография туралы түсінік қалыптасады. Инфрақызыл сәулелену және оны медицинада қолдану. Ультракүлгін сәулелену және оны медицинада қолдану жайлы зерттеу жүргізеді. Емдік мақсатта жоғары жиілікті токтарды қолдану. Жоғары жиілікті физиотерапиялық электрондық аппаратура, электрохирургия аппараттарын зерртейді, оларды ажырата біледі. Лазерлер және оларды медицинада қолдану жайлы зерттеу жүргізеді. |
|
11 |
Медицинада радиоактивті изотоптарды қолдану |
2 сағ |
|
2 |
Радиоактивтілік. Иондаушы сәулеленудің затпен әрекеттесуі. Диагностикалық және зерттеу мақсаттары бар изотоптық индикаторларды (таңбаланған атомдарды) қолданатын әдістер жайлы толық ақпарат алады. Емдік мақсатта биологиялық әсер ету үшін радиоактивті изотоптық материалдардың иондаушы сәулеленуін қолданатын әдістері жайлы зерттйді. Гамма-топограф (сцинтиграф) – адам ағзасының әртүрлі мүшелерінде Радиоактивті изотоптардың таралуын анықтауға арналған құрал екендігін біледі, жұмыс жасау принцрпімен танысады. Адам ағзасындағы метаболизмді зерттеу үшін изотоптық көрсеткіштерді қолдану. Иондаушы сәулеленуден қорғану. Дозиметриялық аспаптар. Альфа, бета және гамма-сәулелерден қорғану. Рентген сәулесінен қорғану. Ғарыштық сәулелердің иондаушы әсері. Ғарыштық сәулелерді тудыратын себептер. Жердің радиациялық белдеулері жайлы зерттеу жүргізеді |
|
12 |
Қорытынды сабақ |
1 сағ |
1 |
|
|
|
Барлығы |
34 сағ |
12 |
22 |
|
|
Оқытуды ұйымдастыруға арналған әдістемелік нұсқаулар
Физика пәні қоршаған дүниені ғылыми тұрғыда түсінудің іргетасы болып табылады, оқушылардың табиғат пен адам дененсінің физиологиялық ерекшеліктеріне сай, медицианылқ ерекшеліктерін зерттей және түсіндіре алу біліктерімен қарулануына, қоғамдағы медицина және медицина дамуындағы рөлін түсінуге, табиғаттың бөлігі ретіндегі адамға табиғат дүниесін ғана емес, ондағы өзінің орнын да саналы түсінуге ықпал етеді. Өйткені қалыптасып келе жатқан тұлғаның табиғат дүниесімен қатынасы физика пәнінен алған білімі арқылы ғана игерілуі мүмкін. «Физика» оқу бағдарламасының міндеттері оқушылар: а) табиғатта, техникада, медицинада туындап жатқан үдерістер мен құбылыстардың мәнін түсінуі үшін және білімдерін жалғастыру үшін қажет ғылыми білімдері мен біліктерін қалыптастыру мен дамыту; б) қазіргі заманғы іргелі теориялардың негіздерінен, әлем бейнесінен (деректер, ұғымдар, принциптер, болжамдар, заңдар және т.б) білімдерін қалыптастыру; в) өлшеуіш құралдарды қолдана алу практикалық біліктіліктерін, оларды өз бетінше тәжірибелер, зерттеу жұмыстарын жүргізуге қолдану арқылы шешіледі.
Мысал ретінде төмендегі тақырыпқа сабақ жоспарын ұсынамын:
Сабақ жоспары
|
|
Мектеп: |
||||
|
Күні: |
Мұғалімнің аты-жөні: |
||||
|
Сынып:
|
Қатысқандар саны: Қатыспағандар саны: |
||||
|
Сабақ тақырыбы |
Салмақсыздық және шамадан тыс жүктеме. |
||||
|
Осы сабақта қол жеткізілетін оқу мақсаттары (оқу бағдарламасына сілтеме) |
Ауырлық күші мен тірек реакциясының күшіне бір мезгілде әсер ету жағдайында адам ағзасының қызметі жайлы біледі; Адам ағзасының адам ағзалары бір-біріне қысым жасамайтын салмақсыздық кезіндегі мінез-құлқының ерекшеліктері туралы ақпарат алады; Салмақсыздық жағдайында адам денесінің қозғалысының физиологиялық ерекшеліктерін білетін болады. |
||||
|
Бағалау критерийлері |
|
||||
|
Тілдік мақсаттар |
Пәнге тән лексика мен терминология: Оқушылар: салмақ, салмақсыздық, асқын салмақ терминдерін қолдана алады.
Диалог пен жазу үшін қажет сөз тіркестер: Дене салмағының пайда болу себебі ... Вертикаль үдемелі қозғалатын дененің салмағы ... |
||||
|
Құндылықтарды дарыту |
Өз жұмысына жауапкершілікпен қарау, топта жұмыс жасау. Төзімділік. |
||||
|
Пәнаралық байланыстар |
Математика (формуланы түрлендіру, математикалық амалдар) |
||||
|
АКТ қолдану дағдылары |
Интернет-ресурстары |
||||
Сабақ барысы
|
Сабақтың жоспарланған кезеңдері |
Сабақтағы жоспарланған іс-әрекет |
Ресурстар |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
0-2 мин 2-7 мин 7-11 мин 11-15 мин 15-17 мин 17-22 мин 22-36 мин 36-40 мин |
Ұйымдастыру кезеңі. 1. Сәлемдесу; 2. Оқушыларды түгендеу; 3. Оқушылардың назарын сабаққа аудару. I. Қызығушылықты ояту. 1. Антропометрия дегеніміз не? 2.Антропометрия мен физика арасындағы байланыс? 3. Адамның параметрлерін қалай анықтаймыз? 4.Адамның параметрлерін анықтауда физика саласының маңызы? II. Мағынаны тану Сыни ойлау: Тақырыпты ашып алу. Видоеролик көру «Дене салмағы». Салмақсыздық деген ұғымды талқылау: 1.https://www.youtube.com/watch?v=JTM_I161NLQ 2/ https://bilimland.kz/kk/courses/physics-kk/fizika-negizi/massa-zhane-kush/lesson/salmaq Жетелеуші сұрақтар арқылы сабақтың тақырыбын ашып аламын.
1Тапсырма
Жауап:
g=9,83 м/с2 g=9,8 м/с2 g=9,78 м/с2
2
Дене салмағы дене қозғалатын үдеуге байланысты болады. Бүгінгі сабақтағы білімдеріңе сүйене отырып, кестені толтырыңдар(ТМ Кесте).
Дескриптор:
III. Ой толғаныс Есептер шығару
1 – деңгей
3 – деңгей Көпірдің қисықтық радиусы 100м. Автокөліктің массасы 2000 кг, оның осы нүктедегі қозғалыс жылдамдығы 5 м/с. Ойыс көпірдің төменгі нүктесіндегі автомобильдің салмағы қандай?
|
Презентация
Интерактивті тақта
Ноутбуктар
|
Қосымша мәліметтер:
Ғарыштағы адам ағзасына динамикалық факторлардың әсерін зерттеу саласындағы заманауи биологиялық зерттеулер ғарышкерлерге дәл осы факторлардың теріс әсерінен барынша арылуға мүмкіндік береді. Үш негізгі динамикалық сипаттама бар:
-
діріл;
-
жеделдету;
-
салмақсыздық.
Адам ағзасына ең ерекше және маңызды әсер - бұл салмақсыздық. Бұл ауырлық күші жойылатын және ол басқа инерциялық әсерлермен алмастырылмайтын күй. Бұл жағдайда адам дененің кеңістіктегі жағдайын бақылау мүмкіндігін толығымен жоғалтады. Бұл күй кеңістіктің төменгі қабаттарында басталып, оның бүкіл кеңістігінде сақталады.
Биомедициналық зерттеулер салмақсыздық жағдайында адам ағзасында келесі өзгерістер болатынын көрсетті:
-
Жүрек соғуы күшейеді.
-
Бұлшықеттер босаңсыды (тонус жоғалады).
-
Тиімділіктің төмендеуі.
-
Кеңістіктік галлюцинациялар болуы мүмкін.
Нөлдік ауырлықтағы адам денсаулығына зиян келтірместен 86 күнге дейін тұра алады. Бұл Нөлдік ауырлықтағы адам денсаулығына зиян келтірместен 86 күнге дейін тұра алады. Бұл эмпирикалық және медициналық дәлелденген. Дегенмен, бүгінгі күні ғарыштық биология мен медицинаның міндеттерінің бірі салмақсыздықтың жалпы адам ағзасына әсерін болдырмау, шаршауды жою, қалыпты өнімділікті арттыру және бекіту бойынша шаралар кешенін әзірлеу болып табылады.
Салмақсыздықты жеңу және денені бақылауды сақтау үшін ғарышкерлер бірқатар шарттарды сақтайды:
-
әуе кемесінің дизайны жолаушылар үшін қажетті қауіпсіздік стандарттарына қатаң сәйкес келеді;
-
ғарышкерлер жоғарыға күтпеген ұшуларды болдырмау үшін әрқашан орындарына мұқият бекітіледі;
-
кемедегі барлық заттардың қатаң белгіленген орны бар және травматикалық жағдайларды болдырмау үшін дұрыс бекітілген;
-
сұйықтықтар тек жабық, герметикалық жабылған контейнерлерде сақталады.
Ғарыштағы адам ағзасына әсер ететін тағы бір маңызды фактор - жеделдету немесе шамадан тыс жүктеме. Бұл факторлардың мәні ғарышта күшті жоғары жылдамдықты қозғалыстар кезінде денеге жүктемені біркелкі қайта бөлуге дейін төмендейді. Жеделдетудің екі негізгі түрі бар:
-
қысқа мерзімді;
-
ұзақ мерзімді.
Биомедициналық зерттеулер көрсеткендей, екі жеделдету де ғарышкер ағзасының физиологиялық жағдайына әсер етуде өте маңызды.
Мәселен, мысалы, қысқа мерзімді үдеулердің әсерінен (олар 1 секундтан аз уақытқа созылады) молекулалық деңгейде денеде қайтымсыз өзгерістер болуы мүмкін. Сондай-ақ, егер органдар оқытылмаған болса, жеткілікті әлсіз болса, олардың мембраналарының жарылуы қаупі бар. Мұндай әсерлер ғарышта ғарышкермен капсуланы бөлу кезінде, оны лақтыру кезінде немесе ғарыш аппаратының орбитаға қонуы кезінде жүзеге асырылуы мүмкін.
Сондықтан ғарышкерлердің ғарышқа аттанар алдында жан-жақты медициналық тексеруден өтіп, біраз дене шынықтыру жаттығуларынан өткені өте маңызды.
Ұзақ мерзімді жеделдету зымыран ұшыру және қону кезінде, сондай-ақ ғарыштағы кейбір кеңістіктік орындарда ұшу кезінде пайда болады. Ғылыми медициналық зерттеулердің деректері бойынша мұндай жеделдетулердің ағзаға әсері келесідей:
-
жүрек соғу жиілігі мен импульстің жоғарылауы;
-
тыныс алу тездейді;
-
жүрек айнуы мен әлсіздік пайда болады, терінің бозаруы;
-
көру зардап шегеді, көз алдында қызыл немесе қара пленка пайда болады;
-
мүмкін буындардағы, аяқ-қолдардағы ауырсыну сезімі;
-
бұлшықет тонусы төмендейді;
-
нейро-гуморальды реттеудің өзгеруі;
-
өкпедегі және жалпы ағзадағы газ алмасуы әртүрлі болады;
-
терлеу мүмкін.
G-күштері мен нөлдік гравитация медицина ғалымдарын әртүрлі жолдармен келуге мәжбүр етеді. ғарышкерлерді денсаулыққа зиянсыз және өнімділігін жоғалтпай осы факторлардың әсеріне төтеп бере алатындай бейімдеуге, оқытуға мүмкіндік береді.
Ғарыштық ұшулар, әрине, адамдардың, әсіресе оқытылмаған немесе созылмалы аурулары бар адамдардың денсаулығына өте үлкен әсер етеді. Сондықтан маңызды аспект - бұл ұшудың барлық нәзіктіктерін, дененің жерден тыс күштердің ең алуан түрлі және керемет әсерлеріне барлық реакцияларын медициналық зерттеу.
Гравитациясыз ұшу қазіргі заманғы медицина мен биологияны ғарышкерлерді қалыпты тамақтанумен, демалыспен, оттегімен қамтамасыз ету, жұмыс қабілеттілігін сақтау және т.
Сонымен қатар, медицина ғарышкерлерге күтпеген, төтенше жағдайлар кезінде лайықты көмек көрсетуге, сондай-ақ басқа планеталар мен кеңістіктердің белгісіз күштерінің әсерінен қорғауға арналған. Бұл өте қиын, көп уақыт пен күш-жігерді, үлкен теориялық базаны, тек соңғы заманауи жабдықтар мен препараттарды қолдануды талап етеді.
Сонымен қатар, медицинаның физика және биологиямен қатар ғарышкерлерді ғарыштық жағдайлардың физикалық факторларынан қорғау міндеті бар, мысалы:
-
температура;
-
радиация;
-
қысым;
-
метеориттер.
Сондықтан осы факторлар мен сипаттамалардың барлығын зерттеу өте маңызды.
|
1 |
Бендриков Г.А., Буховцев Б.Б., Керженцев В.В., Мякишев Г.Я. Физика. Сборник задач (с решениями). – М., ООО Издательский дом «ОНИКС 21 век»: ЗАО «Альянс-В», 2004. – 416 с. |
|
|
2 |
Богданов К. Ю. Физик в гостях у биолога. М.: Наука, 1986. |
|
|
3 |
Демченко Е.А. Нестандартные уроки физики. 7 – 11 классы. – Волгоград, «Учитель - АСТ», 2002. – 112 с. |
|
|
4 |
Малафеев Р.И. Творческие экспериментальные задания по физике. 9 – 11 классы. – М., «Школьная Пресса», 2003. – 48 с. – («Библиотека журнала «Физика в школе». Вып.32). |
|
|
5 |
Маковецкий П. В. Смотри в корень! / Сборник любопытных задач и вопросов. М.: Наука, 1984. |
|
|
6 |
Мастропас З.П., Синдеев Ю.Г. Физика: Методика и практика преподавания. Серия «Книга для учителя». – Ростов-на-Дону, «Феникс», 2002. – 288 с. |
|
|
7 |
Сборник нормативных документов. Сост. Днепров Э.Д., Аркадьев А.Г. – М., «Дрофа», 2004. – 443 с. – (Федеральный компонент государственного стандарта общего образования) |
|
|
8 |
Тесты по физике для 7 – 11 классов. Сост. Шевцов В.А. – Волгоград, «Учитель», 2005. – 56 с. |
|
|
9 |
Тихомирова С.А. Дидактические материалы по физике: 7 – 11 кл. – М., «Школьная Пресса», 2003. – 112 с. – («Библиотека журнала «Физика в школе». Вып.28). |
|
|
10 |
Хилькевич С. С. Физика вокруг нас. М.: Наука, 1985. |
|
|
|
СD - ROM |
|
|
8 |
1С: Репетитор. Физика 1,5. – М., Фирма «1С», 2001. |
|
|
9 |
Большая советская энциклопедия. – ЗАО «Новый Диск», ЗАО «Гласнет», Научное издательство «Большая Российская энциклопедия», 2003. |
|
|
10 |
Открытая физика 1,1. под ред. Проф. МФТИ С.М. Козела. – М., ООО «Физикон», 2001. |
|
|
11 |
Репетитор по физике Кирилла и Мефодия. – М., ООО»Кирилл и Мефодий», 2004. |
|
|
12 |
Физика, 7 – 11 классы. Библиотека наглядных пособий. Под ред. Ханнанова Н.К., - 1С: Школа |
|
|
13 |
Физика, 7 – 11 классы. Практикум. Учебное электронное издание. – «ФИЗИКОН» |
|
|
14 |
Физикус. Обучение с приключением. – «Heureka-Klett», «МедиаХаус» |
|
11
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Авторлық бағдарлама, МЕДИЦИНА САЛАСЫНДАҒЫ ФИЗИКА
Авторлық бағдарлама, МЕДИЦИНА САЛАСЫНДАҒЫ ФИЗИКА
«Бауыржан Момышұлы атындағы №22 жалпы білім беретін мектеп» коммуналдық мемлекеттік мекемесі
АВТОРЛЫҚ
БАҒДАРЛАМА
МЕДИЦИНА САЛАСЫНДАҒЫ ФИЗИКА
11 сынып оқушыларына
арналған
(аптасына 1 сағат)
Құрастырушы автор:
Бауыржан Момышұлы атындағы №22 жалпы білім беретін мектептің физика пәні мұғалімі Арынова Айгерим Яхияевна
Бағдарлама құрастырылған жыл: 2022 ж
Пікір жазған:
Шектібаев Н.-Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік университетінің физика ғылымдарының Phd докторы
Аннотация
Бауыржан Момышұлы атындағы №22 жалпы білім беретін мектептің физика пәні мұғалімі А.Я.Арынованың 11-сыныптың элективті курсына арнап құрастырған «Медицина саласындағы физика» атты авторлық бағдарламасы өте маңызды тақырыпты таңдап, жүйелі әрі сапалы түрде қүрастырылған. Тақырып мектеп бітіруші түлектер үшін мамандық таңдауда, сол бойынша бейінін тереңдеуге қазіргі таңда өте өзекті деп ойлаймын. Тақырыптық оқу жоспарында бірнеше медициналық жағдайдағы физиканың алатын рөлі, маңызы, оның заңдылықтары көрсетілген. Әрине жыл көлемінде бүкіл медицина саласындағы физиканы қамтып шығу мүкін емес. Сонда болса жақсы бастама ретінде қолдануға болады. Болашақта әлде де болса осы саланы кеңінен зерттеп осы курсты 10-11- сыныптарда жалғастырып оқыса керемет нәтижеге қол жеткізетініне сенімдімін.
Шектібаев
Н.______________Қ.А.Ясауи атындағы Халықаралық Қазақ-Түрік
университетінің физика ғылымдарының Phd
докторы
Түсінік хат
Физика пәнінен 11 сыныпқа арналған «Медицина cаласындағы физика» тақырыбындағы таңдау курсының бағдарламасы
Физика пәнінен "Медицина саласындағы физика" атты элективті курсының жұмыс бағдарламасы жаңаратылған бағдарламаға сай құрастырылған. Интеграциялық элективті курс 11-сынып оқушыларына арналған және биология және медицина курсымен жалпы мазмұны бар физика курсының кейбір тақырыптарын терең зерттеуді қамтиды; курс 34 сағатқа (аптасына 1 сабақ) арналған. Сондай-ақ, бұл элективті курс оқытудың бейініділік мамандануына қызмет етеді, яғни пәнаралық байланыстарды неғұрлым толық жүзеге асыруға мүмкіндік береді және бейіндік деңгейде сабақтас оқу пәндерін (биология және физика) оқуға мүмкіндік береді. Мұнда оқушылар физика заңдарының тірі ағзаға қолданылуын көреді, биониканың кейбір нәтижелерімен танысады, тірі организмде болатын кейбір процестерді физика заңдарымен түсіндіруді үйренеді. Курс қызықты және ізденімпаз, эксперименттерге құмар, физика мен биологияға құмар оқушыларға арналған. Интеграцияланған курс физика және биология саласындағы теориялық білім мен практикалық дағдыларға негізделген. Оқушылар адам ағзасының жұмысының негізінде физика заңдары жатқанын біледі, оларды денсаулығын сақтау үшін дұрыс қолдануды үйренеді. Ұсынылған курс оқушыларға медицина қызметкері, физик, биолог мамандығын таңдауға мүмкіндік береді.
Сабақты өткізу кезінде курстар жалпы биология, анатомия және адам физиологиясы тақырыптарымен біріктіріледі, бірақ негізгі пәндік сала физика болып табылады. Бұл курстың мақсаты-оқушылардың табиғат туралы білімдерін интеграциялау, физика мен биология арасындағы пәнаралық байланыстарды орнату, материалдық әлемнің бірлігі, құбылыстардың өзара байланысы мен өзара тәуелділігі, олардың танымы туралы идеяларды қалыптастыруға көбірек мүмкіндік береді; биологиялық процестерді зерттеуде физикалық зерттеу әдістерін қолдану мен дағдыларын қалыптастыру болып табылады. Биология, медицина, физика-бұл жаратылыстану ғылымдарының құрылымына кіретін, нақты әлем туралы білімнің тұтастығын ашатын іргелі жаратылыстану ғылымдары. Оқушылардың оларды игеруі жаратылыстану білімінің сапасын арттырудың бір аспектісін құрайды. Біртұтас ғылыми құбылыс ретінде әрекет ете отырып, жаратылыстану физика, биология, медицинаның интеграциясы мәселесін өзектендіреді, өйткені соңғы онжылдықтар жаратылыстану ғылымдарының қарқынды дамуымен ғана емес, сонымен қатар физиканың биологиялық құбылыстарды талдау және түсіндіру үшін медицинаға енуімен, тірі жүйелердің мінез-құлқының болжамдылығымен, көптеген биологиялық ғылымдарды байланыстыратын ортақ нәрсені бөліп көрсетумен сипатталады. Биофизикалық зерттеулердің нәтижелері биохимия, физиология, микробиология және т. б. сияқты ғылымдарда байқалатын нақты процестер мен биологиялық құбылыстарды талдауға негіз болады.
Курс оқушыларға ғылыми жұмыстар жүргізуге, пәнді толық меңгеруге, олардың кәсіби мамандық даярлауға және мамандықты дұрыс таңдауға бағытталып ұсынылады. Курстың негізгі мақсаты оқушының алған білімін өмірде қолдана алу.
Курстың мақсаттары мен міндеттері:
- медицинада физикалық заңдарды қолданудың негізгі әдістерімен танысу;
- қазіргі заманғы медициналық техникаға және денсаулық сақтау проблемаларына танымдық қызығушылықты дамыту;
- проблемалар мен гипотезаларды ұсыну, логикалық тұжырымдар жасау, индукцияны, дедукцияны, аналогия әдістерін қолдану қабілетін қалыптастыру;
- оқушылардың физика және биология саласындағы білімдерін жетілдіру;
- медицинада физикалық заңдарды қолданудың негізгі әдістерімен танысу;
- жаратылыстану-ғылыми циклдің екі пәнінің пәнаралық интеграциялану мүмкіндігін көрсету;
- оқушыларға физика курсында алынған білімнің әмбебап сипатын көрсету, оларды білімнің әртүрлі салаларында практикалық қолдануға баулу;
- оқушылардың танымдық қызығушылықтарын, мәселелерді шешу процесінде интеллектуалды және шығармашылық қабілеттерін дамыту, қойылған мәселелерді шешудің ерекше әдісін іздеу, әдеттегі әрекет ету тәсілінен асып түсу мүмкіндігі;
- биологиялық және медициналық мазмұндағы физикалық тапсырмаларды шешу кезінде оқушылардың білім беру құзыреттілігін дамыту.
Курстың өзектілігі, күтілетін нәтижелері:
- оқушылар физикалық құбылыстар мен заңдардың кең спектрі туралы түсінік алады, соның арқасында сау адам ағзасы қалыпты жұмыс істейтінін біледі;
- өз денсаулығын сақтау мәдениетін тәрбиелеу, салауатты өмір салтын насихаттау;
- әртүрлі ауруларды диагностикалау және емдеу үшін қолданылатын кейбір медициналық құрылғылармен танысады;
- танымдық қызығушылықтарын, зияткерлік және шығармашылық қабілеттерін, коммуникативтік қасиеттерін дамытады;
- оқушының әрі қарай оқу профиліне қатысты саналы өзін-өзі анықтауы;
- материалдық әлем және табиғатты ғылыми танудың әдістері туралы білімді тереңдетеді, оның ажырамас бөлігі-адамның өзі;
- физика бойынша білімді, білік пен дағдыларды практикалық қолдану процесінде оқушылардың танымдық қызығушылықтарын, зияткерлік және шығармашылық қабілеттерін дамыту, әртүрлі ақпарат көздерін пайдалана отырып, білімді өз бетінше алуға жағдай жасайды;
- пәнге деген қызығушылықты дамыту арқылы оқушылардың кәсіби қызмет саласын таңдауына әсер ету, одан әрі оқытуда таңдауды жүзеге асыруға ішкі мотивацияны қалыптастыруға ықпал етеді;
- білім алушылардың шығармашылық қабілеттерін қалыптастыру және дамыту үшін жағдай жасау, топта жұмыс істеу, пікірталас жүргізу, өз көзқарасын қорғау, физиканы зерттеуге және физикалық эксперимент жүргізуге қызығушылығы артады.
Курстың практикалық маңыздылығы:
"Медицина саласындағы физика" атты элективті курсының бағдарламасы арқылы алынған теориялық және тәжрибелік білімін, дағдыларын оқушылар тұрмыста қолдана білуге үйренеді.
Қолданылатын әдіс-тәсілдер: түсіндіру, әңгімелеу, шығармашылық логикалық тапсырмалар, топтық және жеке жұмыстар, эксперимент жасау, өзін-өзі тексеру.
"Медицина саласындағы физика" курсының оқу-тақырыптық жоспары
|
№ |
Тақырыптар
|
Сабақ саны |
Білім өнімі |
||
|
Барлығы |
Лекция\ практика |
Тәжірибе |
|||
|
1 |
Антропометрия және физика. Адам денесінің параметрлерін анықтау. |
1сағ |
1 |
|
Антропометрия - адамның денесін және оның бөліктерін жас, жыныстық, нәсілдік және физикалық құрылымның басқа да ерекшеліктерін анықтау мақсатында өлшеуден тұратын антропологиялық зерттеудің негізгі әдістерінің бірі, олардың өзгергіштігінің сандық сипаттамасын беруге мүмкіндік береді. Антропометрия әдісінің негізгі мақсаты ерекшеліктерді анықтау адамның дамуы, сондай-ақ белгілі бір аурулардың рудименттері. Әр адам жеке есептеулер жүргізу арқылы өзінің физикалық денсаулығының жай-күйін бағалай алады және олардың нәтижелерін адам ағзасының дамуының жалпы қабылданған нормаларымен салыстыра алады |
|
2 |
Салмақсыздық және шамадан тыс жүктеме. Центрифугалау. |
2 сағ |
1 |
1 |
Ауырлық күші мен тірек реакциясының күшіне бір мезгілде әсер ету жағдайында адам ағзасының қызметі. Адам ағзасының адам ағзалары бір-біріне қысым жасамайтын салмақсыздық кезіндегі мінез-құлқының ерекшеліктері. Салмақсыздық жағдайында адам денесінің қозғалысы. Нөлдік гравитацияда, тірек емес "жүзу" кезінде адам денесінің бағыты. Инерциялық емес анықтамалық жүйелер. Шамадан тыс жүктеме кезінде адам ағзасының мінез-құлқының ерекшеліктері. Әр түрлі шамадан тыс жүктемелердегі адам денесінің оңтайлы позициялары. Адамдарды шамадан тыс жүктеме жағдайында жұмысқа дайындау үшін ғарыштық медицинада центрифугаларды қолдану. Центрифугалау-ұсақ бөлшектерді олар орналасқан сұйықтықтардан бөлу (бөлу) процесі. Биополимерлерді, вирустарды және жасушаішілік бөлшектерді бөлу үшін медициналық-биологиялық зерттеулерде центрифугаларды қолдануды үйренеді. |
|
3 |
Вестибулярлық аппарат адамның инерциялық бағдарлау жүйесі ретінде |
2 сағ |
1 |
1 |
Адамның құлағының құрылымы. Ішкі құлақта орналасқан вестибулярлық аппараттың компоненттерін таниды. Вестибулярлық аппараттың адамға әсер ететін күштердің нәтижесіне реакциясын көреді. Адамның вестибулярлық аппарат арқылы салмақсыздық пен шамадан тыс жүктеме жағдайын бейімделу қажет ерекше жағдайлар ретінде қабылдайды. |
|
4 |
Адамның тірек-қимыл аппаратындағы артикуляциялар мен тұтқалар |
3 сағ |
1 |
2 |
Бір осьті қосылыстардың мысалы ретінде саусақ фалангтарын ала алады. Бас сүйегінің алға және артқа айналуы кезінде екі осьті қосылыстың көрінісін ажырата алады. Үш осьті қосылыстың мысалы ретінде адамның жамбас буынындағы шар буыны екенін біледі. Адам ағзасындағы бірінші, екінші және үшінші рулық тұтқалар. Адамның тірек-қимыл жүйесіне кіретін тұтқалар жиынтығы арқылы адамның тепе-теңдігін сақтайтынын біледі. |
|
5 |
Адамның жұмысы мен күші. Эргометрия |
5 сағ |
2 |
3 |
Қысқа және ұзақ күш-жігермен адамның жұмысы мен күші. Адам бұлшықеттерінің статистикалық және динамикалық жұмысын ажырата алады. Эргометрлер-адамның немесе оның жекелеген мүшелерінің жұмысын өлшеуге арналған аспаптар екенін біледі. Велосипед эргометрімен танысады. |
|
6 |
Есту сезімінің сипаттамалары. Дыбыстық өлшемдер |
2 сағ |
1 |
1 |
Дыбыстың табиғатымен танысады. Дыбыс түрлері: тондар (музыкалық дыбыстар), Шу, дыбыстық соққылар. Дыбыстың физикалық сипаттамалары, дыбыстың тембрі мен көлемі, овертондар жайлы біледі. Есту шегін біледі. Дыбыстың қарқындылық деңгейіне байланысты дыбыстың адам ағзасына әсерін ажырат алады. Дыбыс қысымы. Адамның сөйлеу және есту аппараттарының физикалық негіздері. Медицинадағы дыбыстық зерттеу әдістерінің физикалық негіздері. Стетоскоп және фонендоскоппен жұмыс жасай алады. Медицинада ультрадыбысты қолданудың маңызы жайлы біледі. Инфрақызыл тербелістердің адам ағзасына әсер ету ерекшеліктерін біледі. |
|
7 |
Қан қысымын өлшеудің клиникалық әдісінің физикалық негіздері. Емдеу үшін қолданылатын қыздырылған және суық орталардың физикалық қасиеттері. Медицинада төмен температураны қолдану. |
5 сағ |
2 |
3 |
Иық артериясындағы қан қысымын өлшеудің физикалық негіздерін біледі. Артериядағы систолалық және диастолалық (жоғарғы және төменгі) қысымды ажырат алады. Сынап манометрі бар Сфигмотонометр. Металл мембраналық манометрі бар Сфигмотонометрмен жұмыс жасай алады. Электрондық жабдықтың көмегімен қан қысымын өлшеуді үйренеді. Абсолютті және салыстырмалы ылғалдылықты есептеп таба алады. Адам ағзасының тіршілік әрекеті үшін оңтайлы ауа-жылу режимін біледі. Ауа-жылу режимін бақылау әдістері. Абсолютті және салыстырмалы ылғалдылықты жасанды түрде өзгерту әдістері. Үлкен меншікті жылу сыйымдылығы бар орталарды (су, кір, тұзды ерітінділер), сондай-ақ фазалық түрленудің үлкен меншікті жылуы бар орталарды (парафин, мұз) емдеуде қолдану. Мұздату және жібіту кезінде тіндерді бұзудың төмен температуралы әдісін (криогендік медицина) қолдану (Бадамша бездерді, сүйелдерді және т.б. жою). Қатты денелер мен дене тіндерінің механикалық қасиеттері жайлы білетін болады. |
|
8 |
Электрокардиографияның физикалық негіздері |
3 сағ |
1 |
2 |
Адам жасушалары мен тіндеріндегі биологиялық потенциалдар. Биопотенциалдар арқылы жүрек қызметінің күйін анықтауды үйренеді. Биопотенциалды тіркейтін медициналық құрылғылардың жұмыс принципімен танысады. Электродтардың көмегімен адам денесінің беткі нүктелерінде жүректің электр өрісін тіркеуді үйренеді. Электрокардиограмма адам денесінің әр түрлі нүктелеріндегі кернеудің уақытша тәуелділігі ретінде. Электр стимуляторлары. Орталық жүйке жүйесінің стимуляторлары (электрос, электронаркоз), жүйке-бұлшықет жүйесі, жүрек-тамыр жүйесі (кардиостимуляторлар, дефибрилляторлар) және т. б. ажырата алады. |
|
9 |
Көздің оптикалық жүйесі және оның кейбір ерекшеліктері |
5 сағ |
1 |
4 |
Адамның көзінің құрылымымен танысады. Аккомодация-көздің әртүрлі алыстағы заттарды анық көруге бейімделуі(айқындық). Ең жақсы көру қашықтығы. Көру өткірлігі және оны тексеру әдістерін біледі. Көздің жарық пен түске сезімталдығы. Миопия және алыстан көру-көру ақаулары, оларды түзету жолдарымен танысады. Оптикалық иллюзиялар. Талшықты оптика және оны медицинада қолдануы жайлы зерттеу жүргізеді. |
|
10 |
Медицинада рентген сәулелерін қолдану. Денелердің жылу сәулеленуі |
3 сағ |
1 |
2 |
Рентген түтігінің құрылғысы, оның жұмыс принципімен танысады. Рентгендік диагностика – диагностикалық мақсатта адамның ішкі мүшелерін көріп үйренеді. Флюороскопия-рентген-люминесцентті экрандағы кескінді қарауға дағдыланады. Рентгенография-суретті фотопленкаға түсіру. Рентген терапиясы-қатерлі ісіктерді жою үшін рентген сәулелерін қолдану. Емдік мақсатта қолданылатын жылу сәулелену көздері. Дененің жылу беруі. Термография туралы түсінік қалыптасады. Инфрақызыл сәулелену және оны медицинада қолдану. Ультракүлгін сәулелену және оны медицинада қолдану жайлы зерттеу жүргізеді. Емдік мақсатта жоғары жиілікті токтарды қолдану. Жоғары жиілікті физиотерапиялық электрондық аппаратура, электрохирургия аппараттарын зерртейді, оларды ажырата біледі. Лазерлер және оларды медицинада қолдану жайлы зерттеу жүргізеді. |
|
11 |
Медицинада радиоактивті изотоптарды қолдану |
2 сағ |
|
2 |
Радиоактивтілік. Иондаушы сәулеленудің затпен әрекеттесуі. Диагностикалық және зерттеу мақсаттары бар изотоптық индикаторларды (таңбаланған атомдарды) қолданатын әдістер жайлы толық ақпарат алады. Емдік мақсатта биологиялық әсер ету үшін радиоактивті изотоптық материалдардың иондаушы сәулеленуін қолданатын әдістері жайлы зерттйді. Гамма-топограф (сцинтиграф) – адам ағзасының әртүрлі мүшелерінде Радиоактивті изотоптардың таралуын анықтауға арналған құрал екендігін біледі, жұмыс жасау принцрпімен танысады. Адам ағзасындағы метаболизмді зерттеу үшін изотоптық көрсеткіштерді қолдану. Иондаушы сәулеленуден қорғану. Дозиметриялық аспаптар. Альфа, бета және гамма-сәулелерден қорғану. Рентген сәулесінен қорғану. Ғарыштық сәулелердің иондаушы әсері. Ғарыштық сәулелерді тудыратын себептер. Жердің радиациялық белдеулері жайлы зерттеу жүргізеді |
|
12 |
Қорытынды сабақ |
1 сағ |
1 |
|
|
|
Барлығы |
34 сағ |
12 |
22 |
|
|
Оқытуды ұйымдастыруға арналған әдістемелік нұсқаулар
Физика пәні қоршаған дүниені ғылыми тұрғыда түсінудің іргетасы болып табылады, оқушылардың табиғат пен адам дененсінің физиологиялық ерекшеліктеріне сай, медицианылқ ерекшеліктерін зерттей және түсіндіре алу біліктерімен қарулануына, қоғамдағы медицина және медицина дамуындағы рөлін түсінуге, табиғаттың бөлігі ретіндегі адамға табиғат дүниесін ғана емес, ондағы өзінің орнын да саналы түсінуге ықпал етеді. Өйткені қалыптасып келе жатқан тұлғаның табиғат дүниесімен қатынасы физика пәнінен алған білімі арқылы ғана игерілуі мүмкін. «Физика» оқу бағдарламасының міндеттері оқушылар: а) табиғатта, техникада, медицинада туындап жатқан үдерістер мен құбылыстардың мәнін түсінуі үшін және білімдерін жалғастыру үшін қажет ғылыми білімдері мен біліктерін қалыптастыру мен дамыту; б) қазіргі заманғы іргелі теориялардың негіздерінен, әлем бейнесінен (деректер, ұғымдар, принциптер, болжамдар, заңдар және т.б) білімдерін қалыптастыру; в) өлшеуіш құралдарды қолдана алу практикалық біліктіліктерін, оларды өз бетінше тәжірибелер, зерттеу жұмыстарын жүргізуге қолдану арқылы шешіледі.
Мысал ретінде төмендегі тақырыпқа сабақ жоспарын ұсынамын:
Сабақ жоспары
|
|
Мектеп: |
||||
|
Күні: |
Мұғалімнің аты-жөні: |
||||
|
Сынып:
|
Қатысқандар саны: Қатыспағандар саны: |
||||
|
Сабақ тақырыбы |
Салмақсыздық және шамадан тыс жүктеме. |
||||
|
Осы сабақта қол жеткізілетін оқу мақсаттары (оқу бағдарламасына сілтеме) |
Ауырлық күші мен тірек реакциясының күшіне бір мезгілде әсер ету жағдайында адам ағзасының қызметі жайлы біледі; Адам ағзасының адам ағзалары бір-біріне қысым жасамайтын салмақсыздық кезіндегі мінез-құлқының ерекшеліктері туралы ақпарат алады; Салмақсыздық жағдайында адам денесінің қозғалысының физиологиялық ерекшеліктерін білетін болады. |
||||
|
Бағалау критерийлері |
|
||||
|
Тілдік мақсаттар |
Пәнге тән лексика мен терминология: Оқушылар: салмақ, салмақсыздық, асқын салмақ терминдерін қолдана алады.
Диалог пен жазу үшін қажет сөз тіркестер: Дене салмағының пайда болу себебі ... Вертикаль үдемелі қозғалатын дененің салмағы ... |
||||
|
Құндылықтарды дарыту |
Өз жұмысына жауапкершілікпен қарау, топта жұмыс жасау. Төзімділік. |
||||
|
Пәнаралық байланыстар |
Математика (формуланы түрлендіру, математикалық амалдар) |
||||
|
АКТ қолдану дағдылары |
Интернет-ресурстары |
||||
Сабақ барысы
|
Сабақтың жоспарланған кезеңдері |
Сабақтағы жоспарланған іс-әрекет |
Ресурстар |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
0-2 мин 2-7 мин 7-11 мин 11-15 мин 15-17 мин 17-22 мин 22-36 мин 36-40 мин |
Ұйымдастыру кезеңі. 1. Сәлемдесу; 2. Оқушыларды түгендеу; 3. Оқушылардың назарын сабаққа аудару. I. Қызығушылықты ояту. 1. Антропометрия дегеніміз не? 2.Антропометрия мен физика арасындағы байланыс? 3. Адамның параметрлерін қалай анықтаймыз? 4.Адамның параметрлерін анықтауда физика саласының маңызы? II. Мағынаны тану Сыни ойлау: Тақырыпты ашып алу. Видоеролик көру «Дене салмағы». Салмақсыздық деген ұғымды талқылау: 1.https://www.youtube.com/watch?v=JTM_I161NLQ 2/ https://bilimland.kz/kk/courses/physics-kk/fizika-negizi/massa-zhane-kush/lesson/salmaq Жетелеуші сұрақтар арқылы сабақтың тақырыбын ашып аламын.
1Тапсырма
Жауап:
g=9,83 м/с2 g=9,8 м/с2 g=9,78 м/с2
2
Дене салмағы дене қозғалатын үдеуге байланысты болады. Бүгінгі сабақтағы білімдеріңе сүйене отырып, кестені толтырыңдар(ТМ Кесте).
Дескриптор:
III. Ой толғаныс Есептер шығару
1 – деңгей
3 – деңгей Көпірдің қисықтық радиусы 100м. Автокөліктің массасы 2000 кг, оның осы нүктедегі қозғалыс жылдамдығы 5 м/с. Ойыс көпірдің төменгі нүктесіндегі автомобильдің салмағы қандай?
|
Презентация
Интерактивті тақта
Ноутбуктар
|
Қосымша мәліметтер:
Ғарыштағы адам ағзасына динамикалық факторлардың әсерін зерттеу саласындағы заманауи биологиялық зерттеулер ғарышкерлерге дәл осы факторлардың теріс әсерінен барынша арылуға мүмкіндік береді. Үш негізгі динамикалық сипаттама бар:
-
діріл;
-
жеделдету;
-
салмақсыздық.
Адам ағзасына ең ерекше және маңызды әсер - бұл салмақсыздық. Бұл ауырлық күші жойылатын және ол басқа инерциялық әсерлермен алмастырылмайтын күй. Бұл жағдайда адам дененің кеңістіктегі жағдайын бақылау мүмкіндігін толығымен жоғалтады. Бұл күй кеңістіктің төменгі қабаттарында басталып, оның бүкіл кеңістігінде сақталады.
Биомедициналық зерттеулер салмақсыздық жағдайында адам ағзасында келесі өзгерістер болатынын көрсетті:
-
Жүрек соғуы күшейеді.
-
Бұлшықеттер босаңсыды (тонус жоғалады).
-
Тиімділіктің төмендеуі.
-
Кеңістіктік галлюцинациялар болуы мүмкін.
Нөлдік ауырлықтағы адам денсаулығына зиян келтірместен 86 күнге дейін тұра алады. Бұл Нөлдік ауырлықтағы адам денсаулығына зиян келтірместен 86 күнге дейін тұра алады. Бұл эмпирикалық және медициналық дәлелденген. Дегенмен, бүгінгі күні ғарыштық биология мен медицинаның міндеттерінің бірі салмақсыздықтың жалпы адам ағзасына әсерін болдырмау, шаршауды жою, қалыпты өнімділікті арттыру және бекіту бойынша шаралар кешенін әзірлеу болып табылады.
Салмақсыздықты жеңу және денені бақылауды сақтау үшін ғарышкерлер бірқатар шарттарды сақтайды:
-
әуе кемесінің дизайны жолаушылар үшін қажетті қауіпсіздік стандарттарына қатаң сәйкес келеді;
-
ғарышкерлер жоғарыға күтпеген ұшуларды болдырмау үшін әрқашан орындарына мұқият бекітіледі;
-
кемедегі барлық заттардың қатаң белгіленген орны бар және травматикалық жағдайларды болдырмау үшін дұрыс бекітілген;
-
сұйықтықтар тек жабық, герметикалық жабылған контейнерлерде сақталады.
Ғарыштағы адам ағзасына әсер ететін тағы бір маңызды фактор - жеделдету немесе шамадан тыс жүктеме. Бұл факторлардың мәні ғарышта күшті жоғары жылдамдықты қозғалыстар кезінде денеге жүктемені біркелкі қайта бөлуге дейін төмендейді. Жеделдетудің екі негізгі түрі бар:
-
қысқа мерзімді;
-
ұзақ мерзімді.
Биомедициналық зерттеулер көрсеткендей, екі жеделдету де ғарышкер ағзасының физиологиялық жағдайына әсер етуде өте маңызды.
Мәселен, мысалы, қысқа мерзімді үдеулердің әсерінен (олар 1 секундтан аз уақытқа созылады) молекулалық деңгейде денеде қайтымсыз өзгерістер болуы мүмкін. Сондай-ақ, егер органдар оқытылмаған болса, жеткілікті әлсіз болса, олардың мембраналарының жарылуы қаупі бар. Мұндай әсерлер ғарышта ғарышкермен капсуланы бөлу кезінде, оны лақтыру кезінде немесе ғарыш аппаратының орбитаға қонуы кезінде жүзеге асырылуы мүмкін.
Сондықтан ғарышкерлердің ғарышқа аттанар алдында жан-жақты медициналық тексеруден өтіп, біраз дене шынықтыру жаттығуларынан өткені өте маңызды.
Ұзақ мерзімді жеделдету зымыран ұшыру және қону кезінде, сондай-ақ ғарыштағы кейбір кеңістіктік орындарда ұшу кезінде пайда болады. Ғылыми медициналық зерттеулердің деректері бойынша мұндай жеделдетулердің ағзаға әсері келесідей:
-
жүрек соғу жиілігі мен импульстің жоғарылауы;
-
тыныс алу тездейді;
-
жүрек айнуы мен әлсіздік пайда болады, терінің бозаруы;
-
көру зардап шегеді, көз алдында қызыл немесе қара пленка пайда болады;
-
мүмкін буындардағы, аяқ-қолдардағы ауырсыну сезімі;
-
бұлшықет тонусы төмендейді;
-
нейро-гуморальды реттеудің өзгеруі;
-
өкпедегі және жалпы ағзадағы газ алмасуы әртүрлі болады;
-
терлеу мүмкін.
G-күштері мен нөлдік гравитация медицина ғалымдарын әртүрлі жолдармен келуге мәжбүр етеді. ғарышкерлерді денсаулыққа зиянсыз және өнімділігін жоғалтпай осы факторлардың әсеріне төтеп бере алатындай бейімдеуге, оқытуға мүмкіндік береді.
Ғарыштық ұшулар, әрине, адамдардың, әсіресе оқытылмаған немесе созылмалы аурулары бар адамдардың денсаулығына өте үлкен әсер етеді. Сондықтан маңызды аспект - бұл ұшудың барлық нәзіктіктерін, дененің жерден тыс күштердің ең алуан түрлі және керемет әсерлеріне барлық реакцияларын медициналық зерттеу.
Гравитациясыз ұшу қазіргі заманғы медицина мен биологияны ғарышкерлерді қалыпты тамақтанумен, демалыспен, оттегімен қамтамасыз ету, жұмыс қабілеттілігін сақтау және т.
Сонымен қатар, медицина ғарышкерлерге күтпеген, төтенше жағдайлар кезінде лайықты көмек көрсетуге, сондай-ақ басқа планеталар мен кеңістіктердің белгісіз күштерінің әсерінен қорғауға арналған. Бұл өте қиын, көп уақыт пен күш-жігерді, үлкен теориялық базаны, тек соңғы заманауи жабдықтар мен препараттарды қолдануды талап етеді.
Сонымен қатар, медицинаның физика және биологиямен қатар ғарышкерлерді ғарыштық жағдайлардың физикалық факторларынан қорғау міндеті бар, мысалы:
-
температура;
-
радиация;
-
қысым;
-
метеориттер.
Сондықтан осы факторлар мен сипаттамалардың барлығын зерттеу өте маңызды.
|
1 |
Бендриков Г.А., Буховцев Б.Б., Керженцев В.В., Мякишев Г.Я. Физика. Сборник задач (с решениями). – М., ООО Издательский дом «ОНИКС 21 век»: ЗАО «Альянс-В», 2004. – 416 с. |
|
|
2 |
Богданов К. Ю. Физик в гостях у биолога. М.: Наука, 1986. |
|
|
3 |
Демченко Е.А. Нестандартные уроки физики. 7 – 11 классы. – Волгоград, «Учитель - АСТ», 2002. – 112 с. |
|
|
4 |
Малафеев Р.И. Творческие экспериментальные задания по физике. 9 – 11 классы. – М., «Школьная Пресса», 2003. – 48 с. – («Библиотека журнала «Физика в школе». Вып.32). |
|
|
5 |
Маковецкий П. В. Смотри в корень! / Сборник любопытных задач и вопросов. М.: Наука, 1984. |
|
|
6 |
Мастропас З.П., Синдеев Ю.Г. Физика: Методика и практика преподавания. Серия «Книга для учителя». – Ростов-на-Дону, «Феникс», 2002. – 288 с. |
|
|
7 |
Сборник нормативных документов. Сост. Днепров Э.Д., Аркадьев А.Г. – М., «Дрофа», 2004. – 443 с. – (Федеральный компонент государственного стандарта общего образования) |
|
|
8 |
Тесты по физике для 7 – 11 классов. Сост. Шевцов В.А. – Волгоград, «Учитель», 2005. – 56 с. |
|
|
9 |
Тихомирова С.А. Дидактические материалы по физике: 7 – 11 кл. – М., «Школьная Пресса», 2003. – 112 с. – («Библиотека журнала «Физика в школе». Вып.28). |
|
|
10 |
Хилькевич С. С. Физика вокруг нас. М.: Наука, 1985. |
|
|
|
СD - ROM |
|
|
8 |
1С: Репетитор. Физика 1,5. – М., Фирма «1С», 2001. |
|
|
9 |
Большая советская энциклопедия. – ЗАО «Новый Диск», ЗАО «Гласнет», Научное издательство «Большая Российская энциклопедия», 2003. |
|
|
10 |
Открытая физика 1,1. под ред. Проф. МФТИ С.М. Козела. – М., ООО «Физикон», 2001. |
|
|
11 |
Репетитор по физике Кирилла и Мефодия. – М., ООО»Кирилл и Мефодий», 2004. |
|
|
12 |
Физика, 7 – 11 классы. Библиотека наглядных пособий. Под ред. Ханнанова Н.К., - 1С: Школа |
|
|
13 |
Физика, 7 – 11 классы. Практикум. Учебное электронное издание. – «ФИЗИКОН» |
|
|
14 |
Физикус. Обучение с приключением. – «Heureka-Klett», «МедиаХаус» |
|
11
шағым қалдыра аласыз
Тапсырма













