Материалдар / Басшының басқару қызметіндегі көшбасшылық қасиеттері
2023-2024 оқу жылына арналған

қысқа мерзімді сабақ жоспарларын

жүктеп алғыңыз келеді ма?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен 2022-2023 оқу жылына арналған 472-бұйрыққа сай жасалған

Басшының басқару қызметіндегі көшбасшылық қасиеттері

Материал туралы қысқаша түсінік
Мақалада білім беру ұйымдарының басшылары арасындағы көшбасшылық тенденцияларын анықтауға мүмкіндік беретін әлеуметтік зерттеулердің нәтижелері келтірілген. Көшбасшылық ұғымдары мен көшбасшылық қасиеттерін қарастырылған.
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады.
Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
08 Қараша 2021
313
0 рет жүктелген
Бүгін алсаңыз 25% жеңілдік
беріледі
770 тг 578 тг
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады

Басшының басқару қызметіндегі көшбасшылық қасиеттері


БАҰО «Өрлеу» АҚФ ББЖ ҚБАРИ

Инновациялық білім беру және

ақпараттық технологиялар

кафедрасының аға оқытушысы, тренер

Комекова Сандугаш Оралхановна

Аматы қаласы Жетісу ауданы

103 мектеп-гиназиясының директоры

Умурзакова Айгуль Кенисбековна



Аннотация

Мақалада білім беру ұйымдарының басшылары арасындағы көшбасшылық тенденцияларын анықтауға мүмкіндік беретін әлеуметтік зерттеулердің нәтижелері келтірілген. Көшбасшылық ұғымдары мен көшбасшылық қасиеттерін қарастырылған.


Аннотация

В статье представлены результаты социологического исследования, позволяющего выявить тенденции проявления лидерства среди руководителей образовательных организаций. Рассмотрены понятия лидерства и лидерские качества.


Аnnotation

The article presents the results of a sociological study that allows to identify trends in the manifestation of leadership among the leaders of educational organizations. The concepts of leadership and leadership qualities are considered.


Көшбасшылық қасиеттерді дамыту XXI ғасырдың қажетті құзыреттерінің біріне айналуда. Қазіргі мектептің даму тенденцияларының бірі - жеке тұлғаға бағытталған мектепті басқарудың дәстүрлі функционалды моделі. Мектептегі өзгерістердің сәттілігі көбінесе оның жетекшісінің ұстанымына, оның құзыреттілігіне, жеке және іскерлік қасиеттеріне байланысты. Бұл мағынада қызығушылық "көшбасшы" ұғымын түсіндіру және ағылшын педагогтары тұрғысынан "көшбасшылық" "мектеп директоры" ұғымының ажырамас бөлігі.

Көшбасшылық мәселесі нақты әлеуметтік-тарихи жағдайларда субъектінің өзінің өмірлік іс-әрекетін жасау процесі мен нәтижесі ретінде қарастырылатын тұлғаның өзін-өзі жүзеге асыру мәселесін шешумен тығыз байланысты болды (Е.И. Головаха)., А.А.Кроник, Л.Г.Брылева, В.П.Лаврентьев, Г.Е.Минкер және т.б.). Қазіргі заманғы акмеологиялық зерттеулер (А.А.Бодалев, А.А.Деркач, Е.А.Климов, Н.В. Кузьмина, С.Е. Шишов және т.б.) жеке тұлғаның және кәсіби тұлғаның көшбасшылық мәртебесін анықтайтын шеберлік пен шығармашылық өте қызықты.

Р.Лайкерт көшбасшылық салыстырмалы процесс, ал басшы бағыныштылардың күтулерін, құндылықтарын, тұлғааралық қарым-қатынас дағдыларын ескеруі керек деп есептеді. Басшы бағыныштыларға ұйымдық процесс олардың пайдасына бағытталғанын түсіндіруі керек, өйткені бұл оларға жауапты және белсенді шешім қабылдауға еркіндік береді.

В.Е.Хокинг көшбасшылық топтың өзі ұсынған бағдарламаны орындағысы келген кезде ғана көшбасшыға берілетін топтың функциясы деп ұсынды.

Бәрімізге танымал сөз "Жақсы көшбасшылар туылмайды, олар айналады", бірақ бұл шынымен де жақсы көшбасшы болу үшін қандай қасиеттерге ие болу керек! Ұжымдағы көшбасшы орнын алуға үміткерлердің әрқайсысы бірнеше көшбасшылық қасиеттерге ие болуы керек. Бұл көшбасшылық қасиеттер және көшбасшының рөлін анықтайды, кейбіреулер өздерін қызықтыруға және басқаруға дайын екенін түсіндіреді, ал басқалары көшбасшы болып қабылданбайды және беделге ие бола алмайды.

Лидердің қасиеттері – бұл көшбасшылық міндеттер мен функциялардың сәтті орындалуын қамтамасыз ете алатын топпен қарым-қатынас жасау үшін психологиялық қасиеттердің, дағдылардың және қабілеттердің жиынтығы. Көшбасшыны сипаттайтын бір немесе екі қасиетті анықтау мүмкін емес. Олар әлдеқайда көп. Екінші жағынан, сіз ұзақ уақыт бойы қасиеттерді тізіп, оларды көшбасшылық ретінде түсіндіре аласыз.

  • Өзіңізді, сезімдеріңізді және эмоцияларыңызды білу

Өзіңізді білу, өзіңізде не болып жатқанын сезіну, эмоцияларыңыз бен сезімдеріңізді, түйсігіңізді тыңдай білу, өзіңіз қалаған нәрсені нақты және көрсету – көшбасшының ажырамас қасиеті. Нағыз көшбасшыны жоспарланған жолдан адастыру қиын, өйткені ол не қалайтынын нақты біледі.

  • Тәуекелге дайындық

Бұл көптеген заманауи көшбасшыларға тән көшбасшылық қасиеттердің бірі. Мысалы, Ричард Брэнсон, негізін қалаушы корпорациясының Virgin, оның басқаруымен бүгінде 300-ден астам әр түрлі фирмалар бүкіл әлем бойынша бейнесі болып табылатын көшбасшысы адам әрқашан тәуекелге баруға дайын. Джон Кеннеди айтқандай: "кез-келген іс-қимыл жоспары шығындар мен тәуекелдерге тән, бірақ олар алыс шығындар мен ыңғайлы әрекетсіздіктен туындаған тәуекелдерге қарағанда әлдеқайда аз".

  • Сенімділік

Көшбасшының өзін-өзі бағалауының жоғары және барабар деңгейі өзіне деген сенімділікпен бірге оған қажет жағдайларда тәуекелге баруға, сыни жағдайларда батылдық пен батылдықты арттыруға көмектеседі. Өзіне деген сенімділік көшбасшыға өзінің мүмкіндіктерін кеңейтуге және жаңа өмірлік тәжірибе алуға мүмкіндік береді. Бұл теорияны 1981 жылы Б.Басс негіздеді, ол көшбасшылық қасиеттер саласындағы жетекші зерттеулерді талдап, өзіне деген сенімділік сезімі, көшбасшы ұстанымын ұстанатындарға қарағанда әлдеқайда жоғары екенін растады.

  • Сенімділік, ақпараттылық және дәйектілік

Көшбасшы – бұл адамдар бірлестігінің нормалары мен құндылықтарының тасымалдаушысы, сондықтан оның дүниетанымы, іс-әрекеті жалпыға бірдей адамгершілік нормаларымен-адалдық, әділеттілік, сенімділік, жауапкершілік және іс-әрекеттер мен әрекеттердегі жүйелілікпен келісілуі керек.

  • Белсенді өмірлік ұстаным

Жағдайға барабар бағдарлау үшін көшбасшы белсенді өмірлік ұстанымға ие болуы керек. Бұл көшбасшыға әрқашан қиын жағдайда бәріне дайын болуға және ақпараттандыруға мүмкіндік беретін қажетті көшбасшылық қасиеті.

  • Бастамашылдық және өзін-өзі ынталандыру мүмкіндігі

Белсенділік және белсенді адамдар басқа біреудің жұмыс істеуге деген ынтасын күтпейді. Олар өздерін әдеттегі жайлылық аймағынан кетуге сендіру үшін ғана жауапты екенін біледі және олар өзіндік мотвациялауда тұрақты тәжірибе. Теодор Рузвельт, 20 ғасырдың бастамашыл және ұлы адамдарының бірі, көптеген көшбасшылық қасиеттерге ие: "өмірбаянында керемет ештеңе жоқ, Мен өзімнің сенімім бойынша істегенімнен басқа... бірдеңе жасау қажеттілігі туралы біржақты пікір қалыптасқан кезде мен әрекет еттім".

  • Команда құра білу

Адамдарды өзіне тарта білу (идеялар мен ойлар, идеалдар, адамды сендіру қабілеті) және ізбасарлар мен пікірлестер тобын құру – адамның көшбасшы рөлінде қалыптасуының сәттілігін анықтайтын сапа. Ортақ мақсаттар мен құндылықтарды белгілеу және осы мақсаттарға ізбасарлардың адалдығын бақылау негізгі көшбасшылық қасиеттердің бірі болып табылады.

  • Қойылған міндеттерді шешуге ұжымды ұйымдастыру қабілеті

Бұл көшбасшының іргелі ұйымдастырушылық қасиеттерінің бірі. Ол команда мүшелері арасында міндеттерді бөлу қабілетінен, топты міндеттер мен функцияларды орындауға ынталандыру және жұмысты үйлестіру қабілеттерінен тұрады.

  • Перспективаның көрінісі

Топты басқаратын адам қайда бару керектігін білуі керек. Байқау, өз тобының келешегін, болашағын, одан кейінгі ұжымды көру – көшбасшының маңызды ұйымдастырушылық қасиеттерінің бірі.

Жазушы Альфред Монтапер былай деп жазды:"көптеген адамдар өздерінің алдындағы кедергілерді көреді, тек бірнеше адам мақсаттарды көреді, тарих соңғысының жетістіктерін атап өтеді".

  • Мінез-құлықтың икемділігі және жағдайға сезімталдық

Көшбасшылар көбінесе күрделі процестердің қатысушылары болып табылады, олар "аренада" орналасқан, онда көптеген күштер әрекет етеді, олар кейде оның білімі мен бақылауынан тыс болады. Сондықтан, ұйымдастырушы көшбасшы жағдайды сезінуі керек, оған тез бағыт беріп, жалғыз дұрыс шешім қабылдай білуі керек.

  • Қиын уақытта қолдау көрсетуге дайын болу

Көшбасшының өзінің пікірлес адамы мен ізбасарына қолдау көрсетуге құлықсыздығы, егер ол өте қажет болса және оны қамтамасыз ете алмаса, көп жағдайда оны ізбасарлары мен көшбасшы мәртебесінен айырады.

Адамдар өздерінің мүдделерін ешқашан ұмытпайтын көшбасшыны құрметтейді. Егер сіз өзіңіздің ізбасарларыңызға олардан не ала алатындығыңызға емес, не бере алатындығыңызға назар аударатын болсаңыз, олар сізді құрметтейді және жақсы көреді, бұл сіздің қарым-қатынасыңызды ұзақ және берік етеді.

  • Коммуникабельділік

Көшбасшының маңызды қасиеті – бұл әдептілік, адамдармен тез қарым-қатынас жасау және ұжымда өзін сенімді сезіну. Қарым-қатынас кезінде ұялшақтықты сезінетін адамның көшбасшысын елестету қиын.

  • Әділдік

Көшбасшы ұжымдағы қарым-қатынасты үйлестіреді, сондықтан басқа адамдардың әрекеттерін бағалауда әділ, объективті болу керек.

Ұжымның мүдделерін білдіру және қорғау қабілеті

Көшбасшы ортақ мүдделерді білдіреді, сондықтан оларды сыртқы органдарда қорғау және корпоративтік қызмет үшін барлық жауапкершілікті алу қабілеті көшбасшының маңызды сапасы болып табылады.

- Өз ізбасарларының өзін-өзі жүзеге асыруы үшін жағдай жасау мүмкіндігі. Бұл көшбасшылық қасиет ізбасарлардың Көшбасшыға деген сенімін және оны ұстануға дайын болуының негізі болып табылады. Аталған қасеттердің барлығы да мектеп басшыларына тән қасиеттер.

ХХ ғасырдың II жартысындағы зерттеулер "көшбасшылар" мен "нелидерлердің" физикалық және психологиялық сипаттамаларын салыстыруға арналған. "Көшбасшы" ұғымын анықтауға алғашқы әрекет 1970 жылдардың аяғында "жақсы, тиімді" ұғымының дамуына байланысты болды.

Сонымен, қатар зерттеушілер "жақсы мектепті" келесідей сипаттайды: "жақсы мектептің нақты білім беру мақсаттары бар, оқушы білім алуды қалайды деп санайды және оқи алады. Ол үнемі жақсартуды іздейді, ол табысқа жетуді күтеді. Жақсы мектепте-жақсы директор, ол негізінен көшбасшы, оқуға деген қызығушылығы бар. Көшбасшы-директор-реформатор оқушылар мен ата-аналардың қарым-қатынасын өзгерту бойынша мұғалімдердің қызметін басқаруда үлкен рөл атқарады.

- Өз қызметінің келешегін болжай алады.

Директордың көшбасшы ретіндегі кәсіби міндеттерінің құрамдас бөлігі, мектептің мақсаттары мен міндеттерін қалыптастыра білу, олар бойынша қадамдар жасау және орындау;

- Педагогикалық ұжым мүшелері үшін мектептің даму перспективаларын анықтау.

Директор бүкіл ұжымның жұмысын ұйымдастырады әр мұғалімнің жұмысы ұзақ мерзімді мақсатқа жетуді көздейді.

- Ұжымның дамуындағы көшбасшының мәдени-білім беру рөлі.

Мәдени білім беру көшбасшылығы адамның болмысын түсіндіреді,

кәсіби еркіндік тұжырымдамасын қабылдауына сәйкес белгіленген нормалар мен құндылықтар, бұл өз кезегінде оң моральдық тәртіпті қамтамасыз етеді.

- Сәйкес корпоративтік шешімдер қабылдауды ұйымдастыру.

Ұлттық және жергілікті білім беру ұйымдарының талаптарына сай директор басқаратын мектептің педагогикалық қызметкерлері ұйымның белгілі бір деңгейі үшін жеткілікті күш пен жауапкершілікке ие оқу-әдістемелік және ұйымдастыру жұмыстарын жүргізеді.

- Мектепті басқарудың әртүрлі түрлерін біріктіре білу: техникалық, гуманистік, білім беру және мәдени білім беру.

Басқарудың техникалық стилі дегеніміз – команданың жұмысын жоспарлауы, ұйымдастыруы, үйлестіру және бағдарламалауы, ұлттық стандартпен келісілген аттестаттауға қатысу, басқа да салалары бойынша мұғалімдердің біліктілігін одан әрі арттыру. Гуманистік стиль мыналарды қамтиды: топ мүшелерінің жоғары моральдық деңгейін құру және қолдау, мұғалімдердің шығармашылық өсуін ынталандыру, педагогикалық ұжымда қолайлы моральдық-психологиялық ахуал қалыптастыру, өз ұжымының, өз қызметкерлерінің, оқушылардың мүдделерін қорғау.

Қорыта келе, мектеп директоры педагогикалық ұжымның барлық білім беру және тәрбие қызметінің катализаторы болып табылады. Мектеп директорының көшбасшылық функциясын тәуелсіз басқару үнемі жаңарып отыратын мектеп басшысының қызметті алгоритмі ретінде. Көшбасшылық функцияның негізгі компоненттерін көшбасшының жеке қасиеттері, ол басқаратын ұжымның жетілу деңгейі, қоршаған қоғамның жағдайы, басқарушылықтағы мектеп директорының құзыреттілігі мен мәдениеті қамтиды.


Қолданылған әдебиеттер тізімі:

    1. Беннис,Уоррен. Остановлении лидером . Ред. Кембридж, Массачусетс: Персей, 2003

    2. Смарт Дж. К. С50 Коучинг/ Пер. с англ., под ред. О. Б. Бетиной. — СПб.: Издательский Дом «Нева», 2004. - 192 с.

    3. Евтихов О.В. Психология управления персоналом: теория и практика. СПб.: Речь, 2010.

    4. Елизарова О.И. Организация производства и менеджмент (2011).

    5.  http://hi-edu.ru/e-books/xbook846/01/part-021.htm

    6. Канджеми Дж.П., Ковальски К.Дж. Психология современного лидерства:

    7. Американские исследования. М.: Когито-Центр, 2007.

    8. Мерфи, Эммет С. IQ лидерства: процесс личного развития, основанный на научном исследовании нового поколения лидеров . Нью-Йорк: Джон Вили и сыновья, 2015.

    9. Пугачева Н.Б. Управление общеобразовательным учреждением инновационного типа. – Ижевск: Издат. дом «Удмуртский университет». 2002.

    10. Молчанов И. Основы лидерства (2004). http://psyfactor.org/lib/lider2.htm

    11. Семак Е. Лидерство и руководство. В чем сходства и различия? 

http://cgac.com.ua/polezno-ponyat/liderstvo-i-rukovodstvo-v-chem-shodstva-i-razlichiya

11. https://infourok.ru/psihologiya-ayzenk-temperamentti-anitau-testi-1038032.html

13. https://vk.com/wall-60759295_71661

14. https://infourok.ru/oushilardi-zhyke-zhyesini-asietterin-anitau-2983293.html



Материал жариялап тегін сертификат алыңыз!
Бұл сертификат «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жарияланғанын растайды. Журнал Қазақстан Республикасы Ақпарат және Қоғамдық даму министрлігінің №KZ09VPY00029937 куәлігін алған. Сондықтан аттестацияға жарамды
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!