Назар аударыңыз. Бұл материалды сайт қолданушысы жариялаған. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзса, осында жазыңыз. Біз ең жылдам уақытта материалды сайттан өшіреміз
Жақын арада сайт әкімшілігі сізбен хабарласады
Бонусты жинап картаңызға (kaspi Gold, Halyk bank) шығарып аласыз
Элективті курс
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады
Қазақстан
Республикасы
Білім және ғылым министрінің
2013 жылғы 3 сәуірдегі
№ 115 бұйрығына
112-қосымша
Үлгілік оқу
жоспарының вариативтік компоненті есебінен «Қазақстан тарихы» пәні
бойынша жүргізілетін
«Алаш идеясы және Алаш қозғалысы» элективтік
курсы
1. Түсінік
хат
«Жалпы білім
беру ұйымдарына арналған жалпы білім беретін пәндердің, таңдау
курстарының және факультативтердің үлгілік оқу бағдарламаларын
бекіту туралы» ҚР Білім және ғылым министрінің 2013 жылғы 3
сәуірдегі № 115 бұйрығына 2019 ж. 26 шілдедегі № 334, 2019 ж. 7
наурыздағы № 105 және 2020 жылғы 27 қарашадағы № 496 бұйрықтарымен
енгізілген өзгерістер мен толықтыруларға (жаңартылған мазмұндағы
және оқу жүктемесі төмендетілген үлгілік оқу бағдарламалары) сәйкес
жүзеге асырылады
Курсты оқыту
мақсаты: Алаш
қозғалысы мен Алашорда үкіметінің және оның қайраткерлерінің қазақ
жері мен мемлекеттілігі және ұлттық идея мен рухани-мәдени сананы
қалыптастыру жолындағы қызметтерін тарихи арнада талдап
оқыту.
Оқыту
міндеттері:
1) жаңа
замандағы білім беру үдерісінде Алаш қозғалысына байланысты
құбылыстар, тарихи оқиғалар, тұлғалар келбеті, сан салалы еңбектер
туралы оқушылардың тарихи түсінігін
қалыптастыру;
2) оқушыларды
Алаш тұлғаларының мемлекеттік және ғылыми-шығармашылық қызметі
арқылы отаншылдық қасиеттерге баулу және
тәрбиелеу;
3) оқушылар
бойында тәуелсіздік, ел, жер, ұлттық болмыс, ұлттық таным, ұлттық
намыс, ұлттық сана категорияларын Алаш қозғалысы тарихы арнасында
қалыптастыру;
4) қазақ
мемлекеттілігінің тәжірибесі санатындағы Алаш қозғалысы, Алашорда
үкіметі, Алаш автономиясы және Түркістан автономиясы сияқты тарихи
құбылыстар туралы оқушылар санасында жүйелі білімді
орнықтыру;
5) Алаш
тұлғаларының отандық ғылым мен білімнің бастауындағы мұраларын
зерделеу;
6) оқушылардың
«Алаштану» курсы бойынша тарихи үдерістерді дербес талдай білу
біліктілігін дамыту, тарихи фактілер, құбылыстар мен тұлғаларға
дербес көзқарас білдіру бейімін жетілдіру және тақырыптық негізде
түйінді тұжырымдар жасауды
қалыптастыру;
7) оқушылардың
алаштануға қатысты деректермен жұмыс істей білу және осы саладағы
білімін шығармашылықпен дамыту дағдысын
арттыру;
8)
ізденімпаздық қабілеттерін жетілдіру, тұлғалық әлеуметтену
үдерісіне ықпал ету;
9) мемлекеттік
қайраткерлік қызметін қадірлейтін және елдік дәстүр құндылықтарын
жете түсінетін саналылық келбетін
дамыту;
10)
оқушылардың Алаш тәжірибесіндегі әлем мәдениетіне, зайырлылық пен
өркениетке құрметпен қарау дағдысын
жетілдіру.
Оқу жүктемесінің
көлемі: аптасына 1 сағат, оқу жылында – 36
сағат.
2. Оқу
пәнінің базалық білім
мазмұны
1)
Кіріспе: «Алаштану» курсының мектеп
бағдарламасында алатын орны. «Алаш» ұғымының жаңғыруы мен жандануы.
Алаш қозғалысы – ұлт-азаттық күрестің айрықша белесі.
Н.Ә.Назарбаевтың «Тарих толқынында» атты еңбегі. Алаш қозғалысы мен
Алашорда үкіметі тарихының тарихнамасы мен дерекнамасына қысқаша
шолу (1
сағат).
11.
«Алаш қозғалысы және ұлттық мүдде» (6
сағат):
1) Алаш
қозғалысының қалыптасуы мен дамуы. ХХ ғасыр басындағы Қазақстанның
қоғамдық-саяси және әлеуметтік-экономикалық жағдайы: Столыпин
реформасынан кейін Ресей империясының ұлттық аймақтарындағы жер
мәселесі. Патшалық үкіметтің қоныстандыру саясатынан туындаған
күрделі ахуал. Шет аймақтардағы теңсіздік. Алаш қозғалысының шығуы
мен өріс алуы. Ұлт зиялылары – Алаш қозғалысының тірегі. 1905 жылғы
Қарқаралы құзырхаты (петициясы). Алаш қозғалысы және Ресей
Мемлекеттік Думасы. Қазақ зиялылары және ресейлік саяси қозғалыстар
мен ағымдар (2
сағат);
2) Қазақ
мемлекеттілігін қайта жаңғырту бастамалары және Алаш қайраткерлігі:
Отаршылдыққа қарсы күрестің жаңа бағыттары. Ұлттық басылымдар. Ана
тіліндегі газет-журнал, кітап, мектеп үшін күрес. «Оян, қазақ!»
тұжырымдамасы. «Айқап» басылымы және қазақ мәселесі. Баспасөз
бетінде саяси жүйе мен отаршылдыққа қарсы сынның күшеюі. Алаш
көшбасшысы Әлихан Бөкейханның аграрлық экономика саласындағы
бастамашыл істері. «Қазақ» газеті. Автономия туралы ой-пікірлер.
1916 жылғы көтеріліске қатысты Алаш қозғалысы жетекшілерінің
ұстанымдары мен қайраткерлік
қызметтері (2
сағат);
3) ХХ ғасырдың
алғашқы ширегіндегі қазақ ұлттық элитасы және идеялық-саяси
ағымдар: Ресей отаршылдығы және дүниежүзілік антиимпериалистік
күрес аясындағы қазақ оппозициясы. Ресей мұсылмандары қозғалысы.
Саяси партиялардың жұмысына қатысу. Коммунистік идеология:
интернационализм және пролетарлық тапшылдық. Дербестік және
тәуелсіздік идеялары. Қазақ оқығандары арасындағы пікір алуандығы
(отырықшылық және көшпелі тұрмыс, мүфтият, әліпби, т.б. туралы).
Ұлттық мұраттар. Діни-ағартушылық
тұғырнамалар (2
сағат).
12. «Алаш партиясы, Алаш автономиясы
және Алашорда» (10 сағат):
1) 1917 жылғы
Ресейдегі Ақпан төңкерісі және Қазақ өлкесіндегі
ұлттық-демокртиялық қозғалыс. 1917 жылғы ақпан төңкерісі және
қазақтар. Монархияның құлауы. Уақытша үкімет тарапынан қазақ
зиялыларының әртүрлі санаттағы қызметтерге тартылуы. Ұлт
қайраткерлерінің көпвекторлы саясаты. Қазақстандағы земство
қозғалысы және оның сайлау науқаны. Бүкілресейлік Құрылтай жиналысы
сайлауы және қазақ қоғамы. 1917 жылғы Қазан төңкерісі және Алаштың
көзқарасы. Саяси күштердің тоғысуы. Ресейлік азаматтық қарсы тұру
үдерісі (2
сағат);
2) қазақ
қоғамы және Алаш партиясы. Қазақ комитеттерінің құрылуы. Алғашқы
қазақ облыстық съездері. Өлкедегі жастар ұйымдары және олардың
саяси-қоғамдық іс-әрекеттері. Бірінші жалпықазақ съезінің қаулылары
және халық мүддесінің тұжырымдалуы. Қозғалыстан Алаш партиясына өту
жолы. Қазақ ұлттық-либералдық партиясының бағдарламалық жобасы.
Жергілікті баспасөз ісінің
жандануы (2
сағат);
3) Алаш
автономиясы және Алашорданың құрылуы. Екінші жалпықазақ съезінің
қаулылары (5-13 желтоқсан 1917 ж.). Алаш автономиясы. Елдік құрылым
негіздері. Алашорда үкіметінің құрылымы. Алашорда рәміздері.
Бүкілресейлік Құрылтайға даярлық және федерация туралы. Ұлттың
құқықтық-демократиялық даму бағытындағы іс-шаралар. Съезд
шешімдеріне сәйкес Алашорданың негізгі мақсат-міндеттері. Ойыл
уәлаяты. Түркістан Мұхтарияты. Алаш автономиясының Уақытша Сібір
Облыстық Кеңесі (Г.Н.Потанин басқарған) тарапынан қолдау
табуы (2с);
4) Алашорда
және Кеңес өкіметі. 1918 жылдың 28 қаңтарында Алашорда үкіметі
қызметінің басталуы (Семей-Алаш қаласы). «Сарыарқа» газеті
беттеріндегі Алаш автономиясы мен үкіметі – Алашорда туралы ресми
жарияланымдар. Қазақстан аймақтарында Кеңес өкіметінің орнатылуы
(1918 ж. ақпан-маусым). Алашорда және Кеңес өкіметі арасындағы
келіссөздер нәтижесі. Семейдегі Орталық және Облыстық Алашорда
комитетінің Кеңес өкіметімен саяси қақтығысы. 1918 жылғы маусым
оқиғалары. Қазақстан аймақтарында Кеңес өкіметінің құлатылуы.
Алашорда және Уақытша Сібір үкіметі
қарым-қатынастары (2
сағат);
5) Алашорда
үкіметі және оның қызметі. Алашорда билігінің тұрақты сипатқа көшуі
(маусым-қараша 1918 жыл). Алашорда үкіметінің қабылдаған қаулылары
мен шешімдері. Ішкі саясаттағы ұстанымдары. Земство және Қазақ
комитеттеріндегі алашордашылардың қызмет өрістері. Алашорда және
Қазақ соты. Алашорда және Алаш атты әскерін жасақтау. Алашорда
бөлімдері: Батыс Алашорда (Жымпиты), Бөкей ордасы, Маңғыстау,
Ақтөбе, Торғай, Қостанай өңірлері, Ақмола мен Жетісу облыстарындағы
Алашорда басқармалары және Түркістандағы оңтүстік
қанаты (2
сағат).
13. «Алашорда
және ресейлік әскери-саяси күштер» (8
сағат):
1) Алашорда
және ресейлік саяси күштер азаматтық қарсыласу кезеңінде:
Антикеңестік күштермен бірлесіп Кеңес өкіметіне қарсы шығуының
тарихи себептері (1918 ж.). Алашорда және облыстық, уездік
деңгейлердегі саяси күштер: өзара саяси, экономикалық, әлеуметтік
және әскери саладағы байланыстар. Алашорда әскери құрылымдарының
Қазақстанның территориялық кеңістігінде ресейлік майдандарға
тартылуы (1918-1919 жж.). Алашорда және Түркістан
байланыстары (2
сағат);
2) Алашорданың
1919 жылғы тарихи қалыптасқан жағдайлар барысындағы қызметі:
Алашорданың Комучпен, Уфа Директориясымен және Колчак үкіметімен
саяси қарым-қатынасы. Өлкедегі Алашорда және Колчак билігі
арасындағы саяси күрес. Азаматтық қарсыласу кезеңіндегі
саяси-әскери жағдайлар және Алашорда әскері. Алашорда және Кеңес
өкіметі (1919-1920
жж.) (2
сағат);
3) Алашорда
қозғалысы қайраткерлерінің кеңестік Қазақстан тұсындағы
қоғамдық-саяси қызметтері: Алашорда қайраткерлерінің Кеңес
өкіметімен мәмілеге келуі. Кеңес өкіметі тарапынан амнистия
жариялануы. ХХ ғасырдың 20-жылдардағы Қазақстанның саяси өмірі және
алаш зиялылары. Қазақ зиялыларының кеңестік Қазақстанды
қалыптастырудағы қызмет бағыттары
(1
сағат);
4)
Большевиктік өкімет тұсындағы Алаш қозғалысын қаралау саясаты
(1920–1940 жж.): Кеңес билігінің Алаш қозғалысына қатысушыларға
қатысты көзқарасы мен шешімдері. Қазақстандағы «Кіші Қазан»
науқаны. Алаш зиялыларының Қазақстанның қоғамдық-саяси өмірінен
шеттетілуі. «Байшыл-алашордашылдар», «оңшыл», «ұлтшыл-уклонист» деп
айыпталған қазақ қайраткерлері. Эмиграция қайраткерлері (М.Шоқаев,
Р.Мәрсеков, И.Жайнақов). «Ұлтшыл-уклонистер» (С.Садуақасұлы,
С.Қожанұлы, Ж.Мыңбайұлы, Н.Нұрмақұлы, Ы.Мұстамбайұлы, т.б.). Қазақ
қайраткерлерін жіктеуі мен бөлуі және қарама-қарсы қоюы. Орталық
пен кеңестік республика арасындағы келіспеушіліктер: Алаш
мүддесінің жаңғыруы. Ұлт қайраткерлерін қуғындау, репрессиялау
науқаны. 1937 жылғы зұлмат және оның тарихи
сабақтары (2
сағат);
5) Кеңес
өкіметі жылдарындағы Алаш туралы таным-түсінік эволюциясы:
1940-1991 жылдар аралығында Алаш жөніндегі пікірлердің әрқилылығы.
Эмиграция мен тұтқындағы қайраткерлердің мемлекетшілдік мұраты.
Кеңестік жылымықтан кейінгі Алаш тарихына көзқарас. «ЕСЕП» партиясы
мен «Жас тұлпар» ізденісі. 1986 жылғы көтерілісті басу науқанында
«Алаш әсерінің» сыналуы. 1988 жылы Алаштың 5 тұлғасының «ақталу»
үдерісі (1
сағат).
14. «Алаш
құндылықтары және ұлт зиялылары» (8
сағат):
1) ел
тарихында Алаш қайраткерлері есімдерінің жаңғыртылуы. Алаш
құндылықтары – демократия және қоғамдық серпіліс бастауы: Алашорда
қайраткерлерінің көзқарастар эволюциясы. Алаш құндылықтары мен
әлемдік саяси демократиялық қозғалыстар арасындағы ұқсастық пен
айырмашылық. Ә.Бөкейхан, А.Байтұрсынұлы, М.Шоқай, М.Дулатұлы,
М.Тынышбайұлы, Х.Досмұхамедұлы, т.б. қайраткерлердің әлемдік
үйлесімділік, ұлт бостандығы, зиялылық, білім мен ғылым хақындағы
пікір-пайымдары. Алашорда қайраткерлерінің өмірінен және қызметінен
құнды деректер. Алашорда қайраткерлерінің қоғамдық-саяси портреті.
Алашорда қайраткерлерінің рухани мұрасы. Алашорда қозғалысы
қайраткерлерінің және ұрпақтарының қилы
тағдыры (1
сағат);
2) Әлихан
Нұрмұхамедұлы Бөкейхан – ұлттық қозғалыс көсемі: Ә.Бөкейханның
қайраткер ретінде қалыптасуы: шыққан тегі, ірі саяси орталықтарда
білім алуы, Кенесары көтерілісінің тағылымдары, Ресей және Еуропа
азат ойларының ықпалы. Ф.Щербинаның экспедициясына қатысуы.
Мерзімдік баспасөз қызметіне араласа бастауы. Қарқаралы петициясын
ұйымдастырудағы рөлі. Қазақстанда кадеттер партиясын құрудағы
әрекеті. Мемлекеттік Думаға мүшелігі. Абақтыға қамалуы. Абай
өлеңдерін жарыққа шығарудағы және қазақ фольклоры үлгілерін
жариялаудағы еңбегі. Бірінші дүниежүзілік соғыс тұсындағы
қайраткерлігі. Жалпыұлттық пікірсайыстар және Ә.Бөкейханның «Қазақ»
газетіндегі публицистикалық мақалалары. Уақытша үкіметтің
құрамындағы қызметі. Ұлт автономиясы және мемлекеттік құрылым
туралы тұжырымдамалары. 1917 жылғы желтоқсандағы жалпықазақ съезі
және Ұлт Кеңесі – Алашорда төрағасы санатындағы мемлекеттік
қызметі. Ә.Бөкейханның кеңес билігі кезеңіндегі қайраткерлігі мен
шығармашылығы (1
сағат);
3) Алаш
қайраткерлерінің ағартушылық саласындағы қызметі және ғылыми
ізденістері: А.Байтұрсынұлының және М.Дулатұлының саяси
қайраткерлік, әдеби-көсемсөздік, ғылыми және ағартушылық
қызметтерінің бірлігі мен тұтастығы. А.Байтұрсынұлының «Тіл-құрал»
еңбегі. Алаш қайраткерлерінің мектепке арналған пән оқулықтарын
жазудағы қызметі. Инженер М.Тынышпаевтың тарихи зерттеулері.
Дәрігерлер Х.Досмұхамедұлы мен С.Аспандиярұлының әдеби және тарихи
еңбектері. Қайраткер-қаламгерлер тұлғасы: С.Сәдуақасұлының,
С.Қожанұлының, Н.Төреқұлұлының және т.б. шығармашылығы. Қазақ
білімпаздарының 1924 жылғы съезі. Әліпби, терминология, аты-жөн,
оқу бағдарламасы, ауыз әдебиеті, т.б. мәселелер төңірегіндегі
пікірталастар. 1926 жылы Бакуде өткен түркітанушылар
съезі
(1
cағат);
4) Алаш
зиялыларының Түркістан кезеңі: ХХ ғасырдың 20-жылдарындағы
Түркістан. Халық ағарту мен баспасөз саласындағы зиялылардың
қайраткерлігі. «Талап» ұйымының қызметіндегі ортақ мәдени бірлік
пен ықпалдастық. З.У.Тоған Түркістан тұлғалары туралы.
Х.Досмұхамедұлының ұйымдастырушылық
қызметі (1
сағат);
5) Алаш
зиялыларының мәдени ұйымдары және олардың маңызы: «Бірлік» – қазақ
қоғамының мұраты мен мақсаттарына сәйкес Омбы қаласында құрылған
тұңғыш ұлттық жастар ұйымы. Қазақстанда 1917 жылы ашылған
мәдени-ағарту ұйымдары: «Еркін дала» (Орынбор), «Жанар» (Семей),
«Қамқор» (Торғай), «Жас қазақ» (Орал), «Үміт» (Троицк), «Оқығандар»
(Көкшетау), «Ынтымақ» (Атбасар), «Қызмет» (Кереку), «Жас тілек»
(Ақтөбе), т.б. Олардың өнер, білім, ғылым саласын дамытудағы
миссиясы. «Талап» қауымы және оның қызметі (Ташкент)
(1
сағат);
6) «Алаш»
баспасөзі және қазақ қоғамы: «Қазақ» газеті (1913-1918 жж.). ХХ
ғасырдың екінші онжылдығындағы қазақ өмірінің энциклопедиясы.
Басылымның ұстанымы мен тақырыптық бағыттары. Алаш бағытындағы
«Бірлік туы», «Сарыарқа», «Жас азамат», «Ұран» газеттері және
«Абай» журналы, олардың жарық көру тарихы және авторлары. «Ақ жол»
газеті (1920-1926 жж.) және Алаш қайраткерлерінің публицистік
қызметі. Сталиннің Қазөлкекомға осы басылым туралы хаты. «Ескі»
интеллигенцияға
көзқарас (1
сағат);
7) Алаш
қозғалысы кезеңіндегі қазақ әдебиеті және ұлт азаттығының
сарындары: Шәкәрім Құдайбердіұлы, Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы, Нарманбет
Орманбетұлы, Ғұмар Қараш, т.б. көркемсөз өкілдерінің шығармашылығы
және ұлттық ояну көріністері. М.Дулатұлының «Оян, қазақ»,
А.Байтұрсынұлының «Маса» жинақтары – азаттық қозғалысының
манифестері. М.Жұмабаев символизміндегі ұлттық және түрікшілдік
сарындар. «Алаш» ұранды өлең-жырлар. «Ақ жол» және «Еңбекші қазақ»
газеттерінің беттеріндегі әдеби пікірталастар (А.Байтұрсынұлының,
С.Сейфуллиннің, С.Мұқановтың, Н.Төреқұлұлының, Ғ.Тоғжанұлының, т.б.
мақалалары). Ұлт әдебиетшілерінің «Алқа» тұжырымдамасы және
ҚазАПП (2
сағат).
1 5.Қорытындылау (1 сағат). Тест жұмысы- 2
с
Үлгілік оқу
жоспарының вариативтік компоненті есебінен «Қазақстан тарихы» пәні
бойынша жүргізілетін
«Алаш идеясы және Алаш қозғалысы» элективтік
курсы
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде пәніңізді белгілеп, керек материалды алып сабағыңызға қолдана аласыз |