Holidays, traditions and
customs in England
Grammar: Degrees of
comparison
Aims:
-
to advance students’
knowledge about Kazakh and England traditions and customs, to
activate the students' speaking abilities about customs and
traditions of countries, to teach students to search and learn
necessary materials themselves.
-
to develop pupils’
pronunciation in English. To develop communicative skills and
abilities through different communicative activities, to widen
pupil’s knowledge about holidays, to speak about
holidays
-
to develop pupils'
monologue speech, oral speech, logical
thinking.
-
to bring up students to
love, respect and keep traditions and customs of Kazakhstan and
England and to great an interest in studying in English
language
Задачи:
-
Учебный аспект – развивать навыки
коммуникативной деятельности; введение нового грамматического
материала «Степени сравнения одно - и двухсложных
прилагательных»;
-
Познавательный аспект - ознакомить учащихся
с праздниками и обычаями страны изучаемого
языка;
-
Развивающий аспект – развивать воображение,
способности к распределению и переключению внимания, развивать
память к восстановлению причинно-следственных связей во фразе,
структуре;
-
Воспитательный аспект – воспитывать
толерантное отношение к другим народам, потребности и способности
понимать их образ жизни и культуру;
Тип урока
/The type of the lesson/: mixed, informative lesson with games
and using ICT /комбинированный, информационный урок с элементами
игровой технологий и с использованием
ИКТ/
Наглядность /Visual
aids/: pictures, slides, an
interactive board, cards, booklets, video film, music,
crossword
Методы обучения /Method of
teaching/:
-
объяснительно-иллюстративный;
/explaining with illustration/
-
частично-поисковый;/searching/
-
метод коллективного взаимодействия;/method of
collective interaction/
-
метод контроля и оценки/ method of monitoring and
evaluation/
Mежпредметная
связь
/connection with the
subject/: English, Russian,
Geography.
The procedure of the
lesson
-
Organization moment /Приветствие!
Рапорт дежурного!/
-
Checking up the homework
/Проверка домашнего задания/
-
Explaining the new
material /set up on the lesson and tell the aims and
goals/
Настрой на урок, объяснение новой темы,
цели и задачи/
a/ explaining the
grammar /Adjective. Degrees of
comparison/ объяснение грамматики /Имя прилагательное.
Формы сравнительной и
превосходной степени/
b/ vocabulary / make –up sentences using new words
/новые слова/
с/ reading the text /holidays,
traditions and customs in England/
/работа с текстом/
-
Consolidation.
Audition. Lexica-grammar
exercises. Make a card
Закрепление. Аудирование.
Лексико-грамматические упражнения
Game: «Holiday
Mix» /questions/ Game: «Guess the
holiday» /by
pictures/
Game: «Guess the
holiday» /work with music
/
-
Conclusion. Giving
home task. Marks of
students. Заключение. Оценка. Дом.зад.
Organization moment:
(организационный момент)
I. Greeting
/Приветствие/
b) Explanation of the lesson
objectives
c) Asking about the dates absents,
etc.
Teacher:
-Good morning students!
I’m very glad to meet you today on our open
lesson.
-Who is on duty
today?
-Who is absent?
-What date is it today?
-What season is it now?
-What is the weather like today?
-Thank you very much, sit down!
II. Checking up the
homework
Your homework was to
write how did you spend your winter holiday and to revise grammar
Present Perfect. I’ll checkup now.
T: Who is ready? Pupils
show their hometask and retell it.
T: Answer to the
following questions?
P: What auxiliary verbs
we use in Present Perfect Tense?
P:
Have/has
T: With what pronoun we
use our auxiliary
verbs HAVE and HAS?
P: The auxiliary verb
HAVE we use with
pronouns: I, YOU, WE
THEY
P: The auxiliary verb
HAS we use with
pronouns: HE, SHE,
IT
T: Right you are! Good!
Excellent!!!
T: What adverbs we use
in this tense?
P:
just - только что, already - уже, yet
- ещё, lately - недавно, recently – недавно, ever - когда-нибудь, never - никогда
T: what activity we use
in present perfect tense?
P: to express an action
that began in the past and continues to this
day. today - сегодня, this
week - на этой неделе, this
month - в этом месяце, this
century - в нашем веке и др
III. Explaining the new
material /set up on the lesson and tell the aims and
goals/
Настрой на урок, объяснение новой темы,
цели и задачи/
-Look at the interactive
board, please!
-What do you see on the
board?
-Holidays, traditions
and customs in England
-Yes, thank you, very
much. But before we need to to express our mood. I need your
knowledge, skills, smiles and good humor! Look at the interactive
board!
От вас нам необходимы ваши знания, умения,
улыбки и хорошее настроение. А какое оно у вас сейчас? Описать свое
настроение вам поможет словарик настроение.
Посмотрите внимательно на экран.
Let’s play: «Exchanging of moods». Please, look at the blackboard
and choose one of the adjectives you like, use it in your
sentences.
1. pleasure – приятный
2. calm [ka:m] – спокойный
3. excellent – отличный
4. cheerful – бодрый,
весёлый
5. interesting
– интересный
Students one by one tell
their moods. P: I have a cheerful mood and so
on….
Today we are going to
speak about holidays, traditions and customs in England. And our
aims for today to give and to know more information about holidays
and traditions in England and also in Kazakhstan and how we
celebrate them. I prepare for your surprise! I want that our lesson
will be very interesting. And now I have an idea, to compare with
Kazkhstan,
And today we have new
grammar: Adjective. Degrees of comparison. let’s divide into two
groups. And each group has their names; The first team
is England. And the second team
is Kazakhstan!
-Now, let’s learn about
England Holidays and Kazakhstan
Holidays!
Чтобы наш урок был интересным, я решила
нашу тему сравнить с нашей родиной Казахстан. Группа делится на две
подгруппы. Первая команда: Англия и вторая команда:
Казахстан.
Степени
сравнения прилагательных в английском
языке Degrees of
comparison
Имя
прилагательное - часть речи, обозначающая признак
предмета, fine weather – хорошая
погода beautiful flower – красивый
цветок new Tv-set - новый
телевизор
|
Прилагательные в английском языке не
изменяются ни по родам, ни по падежам, ни по числам. По
значению прилагательные английского
языка бывают качественные
/qualitative/ (big – большой, small – маленький, clever –
умный) и относительные /relative/ (wooden – деревянный,
central – центральный) и т.д.
Относительные прилагательные английского языка не имеют
степеней сравнения, а качественные прилагательные имеют следующие
степени сравнения: положительную, сравнительную и
превосходную.
|
Односложные (т.е. состоящие из одного слога)
прилагательные образуют сравнительную степень при помощи
суффикса -er, превосходную степень – при помощи
суффикса -est
|
положительная
степень прилагательного
|
сравнительная
степень прилагательного
|
превосходная степень
прилагательного
|
old —
старый
|
older —
старее
|
the
oldest — самый горячий
|
hot —
горячий
|
hotter —
горячее
|
the
hottest — самый тяжёлый
|
|
|
|
|
|
|
Двусложные
прилагательные, оканчивающиеся на -y, -er, -ow, -le,
образуют степени сравнения таким же
образом
|
положительная
степень прилагательного
|
сравнительная
степень прилагательного
|
превосходная степень
прилагательного
|
polite —
вежливый
|
politer
— вежливее
|
the
politest — самый вежливый
|
sunny
— солнечный
|
sunnier
—солнечнее
|
the
sunniest — самый солнечный
|
clever —
умный
|
cleverer
— умнее
|
the
cleverest — самый умный
|
Большинство двусложных и многосложных
прилагательных (т.е. состоящие из 3-х слогов и более)
образуют сравнительную степень при помощи словmore — более
и less — менее, а превосходную степень — при помощи
слов the most — наиболее,
самый и the least —
наименее
|
положительная
степень прилагательного
|
сравнительная
степень прилагательного
|
превосходная
степень прилагательного
|
beautiful – красивый
|
more beautiful –
более красивый
|
the most beautiful
– самый красивый
|
expensive – дорогой
|
more expensive –
дороже
|
the most expensive
– самый дорогой
|
interesting –
интересный
|
more interesting –
более интересный
|
the most interesting
– самый интересный
|
|
Некоторые прилагательные в английском
языке имеют свою собственную степень
сравнений
|
положительная
степень прилагательного
|
сравнительная
степень прилагательного
|
превосходная
степень прилагательного
|
good – хороший
|
better – лучше
|
the best – самый
лучший
|
bad – плохой
|
worse – хуже
|
the worst – самый
плохой
|
much, many – много
|
more – больше
|
the most – больше
всего
|
little – мало
|
less – меньше
|
the least – меньше
всего
|
far – далёкий
|
farther – дальше
|
the farthest – самый
дальний
|
Прилагательное в английском
языке имеет три формы степени
сравнения: