|
|
ТҮРКІСТАН ОБЛЫСЫ ДЕНСАУЛЫҚ САҚТАУ БАСҚАРМАСЫ «ЖЕТІСАЙ ЖОҒАРЫ МЕДИЦИНА КОЛЛЕДЖІ» ШЖҚ МКК САПА МЕНЕДЖМЕНТІ ЖҮЙЕСІ БП-01/4 ӘДІСТЕМЕЛІК ЖҰМЫСТАР ПРОЦЕСІН ҰЙЫМДАСТЫРУ |
БП-01/4-ӘП11 Шығарылым:5, 2023ж. Қайта қарау:4 Беттер 9 |
«Келісілді»
Колледж әдіскері
____ Г. Жаутикова
№13 Оқу сабағының жоспары
Сабақ тақырыбы: Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктері.
Модуль: Жалпы білім беру пәндер
Пән атауы: Биология
Педагог: Матаева Алтынай Кожановна
2025 жылғы " 04 " 03
1. Жалпы мәліметтер
Курс, топ: 1 курс (9 сынып)
Сабақтың түрі: Аралас сабақ
Сабақтың әдісі: «Блум таксономиясы» (Бақылау сұрақтары, Кинометафора, Тест сұрақтары).
Пәнаралық байланыс: Химия, Физика, География
2. Мақсаты, міндеттері:
Білімділік: Оқушы меңгеруі және білуі тиіс:
Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктеріне жалпы шолу.
Тәрбиелік:
-құрал-жабдықтармен оқулықтарды таза ұстауға үйрету;
-өз ісіне жауапты болуға, ұқыптылыққа, тапқырлыққа, белсенділікке, шапшаңдыққа баулу;
-оқу орнын қадірлеуге тәрбиелеу.
-ой өрісін кеңейту:
-тәжірибе сабағы мен байланыстыра білуге үйрету;
-өз пікірін дұрыс жеткізуіне көңіл бөлу;
-тақырыпты дұрыс баяндай білуіне назар аудару;
Дамытушылық:
-сабақтан алған ақпараттарды талдап үйрену;
-ой өрісін биология пәні бойынша дамыту;
-ғылыми оқу және анықтамалық әдебиеттер мен өзбетінше жұмыс степ білуге еүйрету;
Құндылық:
-сыни және креативті ойлау;
-білуге жаңаны тануға құштар болу;
-дұрыс қарым қатынас орната білу;
2.1. Оқу-жаттығу процесінде білім алушылар меңгеретін,күтілетін нәтижелер және кәсіби дағдылар тізбесі
2.2. Күтілетін нәтижелер
Жасушанын кұрылысы мен қызметі, цитоплазмадағы органоидтер және олардың байланысы,
эукариотты және прокариотты жасушалардын ерекшеліктері туралы білімін толыктыра біледі: прокариотты және эукариотты ағзалар туралы түсінікті калыптастыру, АКТ-ны пайдалануды біледі.
2.3. Қажетті ресурстар: Оқу жұмыс бағдарлама, оқу сабақ жоспар, тақта, стикер, ноутбук, кітап, тақта, бор т.б
3. Сабақты жабдықтау
3.1. Оқу-әдістемелік құрал-жабдықтар, анықтамалық әдебиеттер
Сабақты жабдықтау
Материалдық: Биология оқулығы 1 бөлім 10 сынып, оқу жұмыс бағдарламасы, күн тақырыптық жұмыс.
Оқу-әдістемелік құрал-жабдықтар, анықтамалық әдебиеттер
Негізі: Е. Очкур, Ж. Құрманғалиева, М. Нұртаева. Биология. Оқулық.10 сынып, 1, 2 бөлім 2019, Мектеп. https://www.okulyk.kz/10-class/#Биология
Қосымша: 1. Н.Г. Асанов, А.Р. Соловьева, Б.Т. Ибраимова, Биология, 10 сынып.– Алматы: 2019, Атамұра https://www.okulyk.kz/10-class
3.2.Техникалық құралдар, материалдар
Техникалық-программалық: СD диск, видеоролик, интерактивті тақта
4. Сабақтың барысы:
I. Ұйымдастыру кезеңі (оқушыларды түгелдеу, формасын тексеру, бөлме
тазалығын тексеру) -3 минут.
II. Үй тапсырманы сұрау -35 минут.
III. Жаңа тақырыпты түсіндіру (іс-әрекетті демонстрациялау) -35 минут.
ІV. Жаңа сабақты бекіту -10 минут.
V. Сабақты қорытындылау, баға қою -5 минут.
VI. Үйге тапсырма беру -2 минут
І. Ұйымдастыру кезеңі (оқушыларды түгелдеу, формасын тексеру, бөлме
тазалығын тексеру) -3 минут.
Оқытушы оқу бөлмесінің тазалығына, оқушылардың киіміне назар аударады. Оқушылардың сабаққа қатысуы мен дайындығын тексеріп, оларды сабақтың бағдарламасы және мақсатымен таныстыру. Танысу үшін әр студент өзінің ата-жөнін және өзіне тән ең жақсы қасиеттерін айтады.
ІІ. Үй тапсырманы сұрау -35 минут.
Дәріс сабағында оқушылардан өтілген тақырыпты сұрайды. Оқушылардың білім деңгейін тест сұрақтарымен тексеріледі.
Генетикалық кодтың қасиеттері
Бақылау диктанты (15 сұрақ, жауаптарымен)
I. Есте сақтау (Білу)
-
Генетикалық код дегеніміз не?
-
Бұл – тірі ағзалардағы тұқым қуалау ақпаратын сақтайтын және сақтайтын нуклеотидтер тізбегі.
-
-
Генетикалық кодтың негізгі бірлігі не?
-
Кодон (үш нуклеотидтен тұратын триплет).
-
-
Генетикалық кодтың қанша түрлі кодоны бар?
-
64 кодон.
-
-
Аминқышқылдарын кодтайтын триплет саны қанша?
-
61 кодон аминқышқылдарды кодтайды, 3 кодон стоп-кодон болып табылады.
-
-
Стоп-кодондарға қандай кодондар жатады?
-
UAA, UAG, UGA.
-
II. Түсіну
-
Генетикалық кодтың универсалдылығы дегеніміз не?
-
Барлық тірі ағзаларда ДНҚ мен РНҚ-дағы кодтардың бірдей оқылуы.
-
-
Генетикалық кодтың артықшылығы (дегенерациясы) деген не?
-
Бір аминқышқылы бірнеше кодонмен кодталуы мүмкін.
-
-
Генетикалық кодтың үздіксіздігі дегеніміз не?
-
Кодондар бірінен кейін бірі оқылып, артық немесе бос орын болмайды.
-
-
Генетикалық кодтың ерекшелігі қандай?
-
Әрекет кодон тек бір ғана аминқышқылды кодтайды.
-
-
Генетикалық код мутацияға ұшырай ма?
-
Иә, кодондардың зерттеуге нұсқауы мүмкін.
III. Қолдану
-
МРНҚ-дағы кодон бойынша сәйкес аминқышқылды анықтаңыз: АУГ.
-
Метионин (бастапқы кодон).
-
Егер ДНҚ триплеті ТАЦ болса, оған сәйкес мРНҚ коды қандай болады?
-
АУГ.
-
Генетикалық код зақымданса, қандай болуы мүмкін?
-
Аминқышқылдардың дұрыс орналаспауы, қате өзгеруі немесе өзгеруі.
-
Генетикалық кодтың универсалдылығы қандай биотехнологиялық процестерде қолданылады?
-
Гендік инженерияда, ДНҚ рекомбинациясында.
-
Егер кодтық реті өзгерсе, синтезіне қалай әсер етеді?
-
Белок құрылымы мен қызметін өзгертеді, мутация пайда болуы мүмкін.
ІІІ. Жаңа тақырыпты түсіндіру (іс-әрекетті демонстрациялау) -35 минут.
Жаңа сабақтың жоспары:
«Кинометафора». Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің
ерекшеліктері бейнекөрсетілім:
Органеллалар немесе органоидтер жасушалардың дұрыс дамуын қамтамасыз етеді. Олар нақты құрылымы, атқаратын белгілі қызметі бар түрақты, яғни жойы лып кетпейтін құрылымдар. Органоидтердің қосмембраналы, бірмембраналы және мембранасыз түрлері болады. Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметі теориялық және мүмкіндігінше практикалық оқып зерттеуді қажет етеді. Микроскопсыз көзге көрінбейтін кішкентай құрылымдар бар- лық мүшелердің және тұтас организмнің тіршілігін қамтамасыз етеді.
Қосмембраналы органоидтер - бұл пластидтер, митохондриялар. Ядрода екі мембранамен қоршалған.
Бірмембраналы органоидтер - вакуольдік жүйедегі органеллалар: ЭПТ, лизосомалар, Гольджи жиынтығы, әртүрлі вакуольдер. Сол сияқты мембранасыз органоидтерде кездеседі: бұл жасуша орталығы және рибосомалар. Мембраналық органеллалардың жалпы үқсастығы олар биологиялық мембраналардан түзілген. Өсімдік жасушасы жа- нуар жасушасынан ерекшеленеді, оған фотосинтез процесі әсер етеді (фотосинтез процесін еске түсіріңдер). Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметі әрқайсысының жасушада өзіндік орны бар екенін көрсетеді.
Жасуша қабырғасы немесе матрикс целлюлозадан және онын туыстас құрылымы гемицеллюлозалар, сол сияқты пектиндерден тұрады. Қабырға қолайсыз жағдайлардан қорғайды, тіректік, тасымалдық (құрылымдық бірліктерді, қоректік заттарды, суды бір бөлігінен екінші бөлігіне тасымалдау), буферлік қызмет атқарады.
Ядро ойыс екі мембранадан түзілген саңылаудан, құрамында хроматині бар нуклеоплазмадан, түқым қуалау ақпараттары сақталған ядрошықтардан тұрады.
Вакуоль бөліп шығару және қажетті заттардың түсу процесін реттейтін тонопласт деп аталатын ерекше мембранамен қоршалған ЭПТ-ның түйіскен бөліктері.
ЭПТ мембраналардан түзілген түтікшелерден тұрады. Оның екі типін ажыратады тегіс және түйіршікті. ЭПТ органикалық заттар ды синтездеу және тасымалдау қызметін атқарады.
Негізгі органоидтерге митохондриялар, пластидтер, жасуша орта лығы, лизосомалар, тегіс ЭПТ, түйіршікті ЭПТ, Гольджи жиынтығы жатады. Өсімдік жасушаларында сонымен қатар пластидтер болады (49-сурет).

Жасуша органоидтері және олардың қызметтері
|
Органоидтер |
Құрылымы |
Қызметтері |
|
1 |
2 |
3 |
|
Цитоплазма |
Жасушаның ішін толық алып жатқан ұсақ түйіршікті түт- қыр сұйықтық. Ядро және органоидтер орналасқан. |
Ядромен органоидтердің арасын бай ланыстыру, зат тасымалы |
|
Ядро |
Шар төрізді немесе сопақ пішінді. Саңылаулары бар екі мембранадан тұрады ядро қабығымен жабылған. Ядроның іші адро шырынына (кариоплазмаға) толы болады. Хроматив немесе ДНҚ жіп шелері хромосома деп атала тын тығыз құрылым түзеді. Ядрошық ұсақ домалақ адро денешігі. Ядрошықтарда РНҚ және нәруыз синтезделіп, рибосомалар түзіледі. |
Зат алмасу және энергия алма су сияқты жасушаның тіршілік процесія реттейді. Тұқым қуалау ақпаратын тасымалдайды. Ядро қабығы ядроны цитоплазмадан бөліп тұрады және ядро мен цитоплазма арасындағы зат алмасуды жүзеге асыруға мүмкіндік береді. ДНҚ-да тұқым қуалау ақпараты сақ талған. Сондыктан ядрода организм туралы бүкіл ақпарат жинақталған. |
|
Жасуша мембранасы |
Фосфолипидтердің бимолеку лярлық қабаттарынан және әртүрлі нәруыздардан түзілген. Өсімдіктерде сыртынан қосым ша целлюлозамен жабылган. |
Жасуша пішінін және жасушалық байланысты қамтамасыз етеді, кор ганын қызметін атқарады, жасушага қажет заттарды өткізіп, зат алмасу өнімдерін сыртка шығарады. Фа гоцитоз жане пиноцитоз процесін жүзеге асырады. |
|
ЭПТ (тегіс және түйіршікті) |
Эндоплазмалық тор цитоплаз мада түтікшелер жүйесінен түзілген. Тегіс ЭПТ сәйкесінше тегіс мембранадан, түйіршікті ЭПТ рибосомалар орналаскан мембранадан түзілген. |
Түйіршікті ЭПТ нәруыздарды, ал тегіс ЭПТ көмірсулар мен липидтерді синтездейді. |
|
Рибосомалар |
Екі суббірліктен түратын мем бранасыз органоидтер. |
Негізгі функциясы - наруыздар синтезіне қатысу. |
|
Лизосомалар |
Мембранамен қоршалған кө- піршіктер. |
Жасушаларда заттарды ыдыратады. |
|
Митохондриялар |
Ішкі және сыртқы мембра намен қоршалған. Ішкі мем бранада кристалар деп атала тын қатпарлармен өсінділер болады. Мөлдір матрикспен толтырылған. Митохондрия- ның өзінің ДНҚ, РНҚ және рибосомалары болады. |
АТФ молекуласын синтездейді. Жасушаны энергиямен қамтамасыз етеді. |
|
Пластидтер |
Екі қабат мембранамен қор шалган денешік. Олар түссіз (лейкопластар), жасыл (хлоро- пластар) және қызыл, қызыл сары, сары (хромопластар) болады. |
Лейкопластар крахмалды қорға жинайды. Хлоропластар фотосинтез процесіне қатысады. Хромопластар каратиноидтерді қорға жинайды. |
|
Жасуша орталығы |
Центриольдерден жоне микро- түтікшелерден тұрады. |
Цито қаңқаның қалыптасуына, жа сушаның бөлінуіне қатысады. |
|
Козгалыс органоидтері |
Кірпікшелілер, талшықтар, жалғанаяқтар. |
Әртүрлі қозғалыс түрлерін камтамасыз етеді. |
|
Гольджи жиынтығы |
Мөлшері өртүрлі көпіршіктер бөліп түратын иілген қуыс тардан, түтіктерден тұрады. |
Жасушада синтезделген заттарды қуыстарында жинақтайды, боліп таратады, жасуша ішінде оларды тасымалдайды. |
|
Вакуольдер |
Бір мембраналы органоид, мембранасы тонопласт деп аталады. |
Иондарды жинақтайды және тургор қысымын ұстап түрады. Вакуоль - су қоры орны. |

ІV. Жаңа сабақты бекіту -10 минут.
Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктері
1-вариант
"Есте сақтау" деңгейі
-
Жасушаның қай органоиды энергия өндірумен айналысады?
A) Гольджи кешені
B) Лизосома
C) Митохондрия ✅
D) Рибосома
E) Жасуша орталығы -
Лизосоманың негізгі қызметі қандай?
A) Ақуыз синтездеу
B) АТФ өндіру
C) Қоректік заттарды ыдырату ✅
D) Генетикалық ақпарат сақтау
E) Фотосинтезді жүзеге асыру -
Жасуша мембранасының негізгі қызметі қандай?
A) Ақуыз өндіру
B) Заттарды тасымалдау және қорғау ✅
C) Энергия өндіру
D) Фотосинтез жүргізу
E) Генетикалық ақпарат сақтау
"Түсіну" деңгейі
-
Митохондрияның ішкі мембранасының қатпарлары қалай аталады?
A) Ламелла
B) Грана
C) Криста ✅
D) Тилакоид
E) Матрикс -
2. Лизосомалар құрамында қандай ферменттер болады?
A) Протеазалар
B) Гидролитикалық ферменттер ✅
C) РНҚ-полимераза
D) АТФ-синтаза
E) Рибосомалар -
Мембрананың негізгі құрамдас бөлігі қандай?
A) Көмірсулар
B) ДНҚ
C) Фосфолипидтер ✅
D) Глюкоза
E) Гликоген
"Қолдану" деңгейі
-
Егер митохондрия қызметі бұзылса, жасушада қандай процесс зардап шегеді?
A) Ақуыз синтезі
B) Энергия өндіру ✅
C) Секреция
D) Бөліктену
E) Генетикалық ақпарат тасымалы -
Егер жасушада лизосомалар жеткіліксіз болса, қандай процесс бұзылады?
A) Энергия өндіру
B) Заттарды тасымалдау
C) Зиянды заттарды ыдырату ✅
D) Ақуыз синтезі
E) Фотосинтез -
Егер жасуша мембранасы зақымдалса, қандай процесс бұзылады?
A) Зат алмасу ✅
B) Фотосинтез
C) Энергия өндіру
D) Генетикалық ақпарат сақтау
E) Қан айналымы
2-вариант
"Есте сақтау" деңгейі
-
Гольджи кешенінің қызметі қандай?
A) Ақуыздарды өндіру
B) Заттарды жинақтау және тасымалдау ✅
C) Энергия өндіру
D) Фотосинтезді жүзеге асыру
E) Генетикалық ақпарат сақтау -
Хлоропласттың негізгі қызметі қандай?
A) Ақуыз өндіру
B) Энергия өндіру
C) Фотосинтез ✅
D) Зиянды заттарды ыдырату
E) Заттарды тасымалдау -
Рибосоманың негізгі қызметі қандай?
A) Фотосинтез
B) Ақуыз синтезі ✅
C) Энергия өндіру
D) ДНҚ синтезі
E) Генетикалық ақпарат тасымалдау
"Түсіну" деңгейі
-
Гольджи кешенінде қандай процесс жүреді?
A) АТФ өндіру
B) Генетикалық ақпарат тасымалдау
C) Ақуыздарды модификациялау ✅
D) Фотосинтез
E) ДНҚ синтездеу -
Хлоропласт ішіндегі жасыл пигмент қалай аталады?
A) Каротиноид
B) Ксантофилл
C) Хлорофилл ✅
D) Антоциан
E) Липидтер -
Рибосомалар қай органоидтың бетінде орналасады?
A) Гольджи кешені
B) Тегіс эндоплазмалық тор
C) Түйіршікті эндоплазмалық тор ✅
D) Лизосома
E) Жасуша орталығы
"Қолдану" деңгейі
-
Егер Гольджи аппараты зақымдалса, қандай процесс бұзылады?
A) Энергия өндіру
B) Ақуыздардың тасымалдануы ✅
C) ДНҚ синтезі
D) Генетикалық ақпарат сақтау
E) Клетка бөлінуі -
Егер өсімдік жасушасындағы хлоропласттар зақымданса, қандай процесс бұзылады?
A) Ақуыз синтезі
B) Фотосинтез ✅
C) Заттарды тасымалдау
D) ДНҚ репликациясы
E) Энергия өндіру -
Егер жасушада рибосомалар қызметі бұзылса, қандай процесс зардап шегеді?
A) Фотосинтез
B) ДНҚ синтезі
C) Ақуыз синтезі ✅
D) Генетикалық ақпарат тасымалы
E) Энергия өндіру -
100 аминқышқылды кодтайтын мРНҚ молекуласында нуклеотидтың саны?
А) 30
B) 100
C) 60
D) 10
E) 300+
20. Егер мРНҚ кодоны ЦЦГ
болса, оған сәйкес тРНҚ антикодоны қандай
болады?
A) ГГЦ ✅
B) ААГ
C) УУЦ
D) ЦЦГ
E) ГГА
Білім алушылардан жасушалық мембрана, цитоплазма құрылымы, ядро іші туралы көбірек білулерін және олардың атқаратын қызметімен байланыстыруларын сұрау .
|
Жасуша органоидтері |
Қызметі |
|
Жасуша мембранасы |
|
|
Цитоплазма |
|
|
Ядро |
|
V. Сабақты қорытындылау, баға қою -5 минут.
Өткен және жаңатақырыптарды игергендігі бойынша білім деңгейі тексеріліп, критериге сәйкес қойылған бағалар оқушыларға мәлімделеді.
VI. Үйге тапсырма беру -2 минут
Тапсырма: «Жасушаның құрлысы мен қызметтері» деген тақырыпта реферат дайындап келу.
Е. Очкур, Ж. Құрманғалиева, М. Нұртаева. Биология. Оқулық.10 сынып, 1, 2 бөлім 2019, Мектеп. https://www.okulyk.kz/10-class/#Биология 115-124 беттер
1. Мембраналық органдар:
1.1. Ядро
-
Құрылысы: қорғаныс мембранамен қапталған, ішкі аумақта ядрошық пен хроматин орналасқан.
-
Қызметі: Генетикалық ақпаратты сақтайды, РНҚ синтезіне түзету, қорғаныстың бөлінуін реттейді.
1.2. Митохондрия
-
Құрылысы: Қосадан тұрады, ішкі мембранасы қатпарлы (криста).
-
Қызметі: Жасушаның «энергетикалық станциясы» – АТФ синтезін жүзеге асыру.
1.3. Эндоплазмалық тор (ЭПТ)
-
Тегіс ЭПТ: Липидтер мен көмірсуларды синтездейді.
-
Түйіршікті ЭПТ: Үстінде рибосомалар орналасқан, синтезін жүзеге асыру.
1.4. Гольджи аппараты
-
Құрылысы: Жүйеленген мембраналық көпіршіктерден тұрады.
-
Қызметі: Ақуыздарды, липидтерді модификациялайды, тасымалдау және секреция өнімдеріне өзгерістер.
1.5. Лизосома
-
Құрылысы: Бір ұшы мембранамен қоршалған көпіршік.
-
Қызметі: Ферменттермен органикалық түрде ыдыратады («жасуша қорғанысы»).
1.6. Вакуоль (өсімдік және қуат өндірісінде)
-
Құрылысы: Ішінде қауіпсіз шырыны бар мембраналық қапшық.
-
Қызметі: Су мен зат алмасуды реттейді, жинақтайды.
1.7. Пластидтер (өсімдік қорғасында)
-
Хлоропластар: Фотосинтез өндірісе.
-
Хромопластар: Өсімдікке қызыл, сары түстер береді.
-
Қоректік жинақталған жинақтайды.
2. Мембранасыз органдар:
2.1. Рибосома
-
Құрылысы: Рибонуклеопротеидтерден тұрады, үлкен және кіші суббірліктерден құралған.
-
Қызметі: Ақуыз синтезін жүзеге асыру.
2.2. Центриоль (Клетка орталығы)
-
Құрылысы: Микротүтікшелерден құралған жұп цилиндр.
-
Қызметі: Жасушаның бөлінуіне бөлім.
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктері.
Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктері.
|
|
ТҮРКІСТАН ОБЛЫСЫ ДЕНСАУЛЫҚ САҚТАУ БАСҚАРМАСЫ «ЖЕТІСАЙ ЖОҒАРЫ МЕДИЦИНА КОЛЛЕДЖІ» ШЖҚ МКК САПА МЕНЕДЖМЕНТІ ЖҮЙЕСІ БП-01/4 ӘДІСТЕМЕЛІК ЖҰМЫСТАР ПРОЦЕСІН ҰЙЫМДАСТЫРУ |
БП-01/4-ӘП11 Шығарылым:5, 2023ж. Қайта қарау:4 Беттер 9 |
«Келісілді»
Колледж әдіскері
____ Г. Жаутикова
№13 Оқу сабағының жоспары
Сабақ тақырыбы: Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктері.
Модуль: Жалпы білім беру пәндер
Пән атауы: Биология
Педагог: Матаева Алтынай Кожановна
2025 жылғы " 04 " 03
1. Жалпы мәліметтер
Курс, топ: 1 курс (9 сынып)
Сабақтың түрі: Аралас сабақ
Сабақтың әдісі: «Блум таксономиясы» (Бақылау сұрақтары, Кинометафора, Тест сұрақтары).
Пәнаралық байланыс: Химия, Физика, География
2. Мақсаты, міндеттері:
Білімділік: Оқушы меңгеруі және білуі тиіс:
Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктеріне жалпы шолу.
Тәрбиелік:
-құрал-жабдықтармен оқулықтарды таза ұстауға үйрету;
-өз ісіне жауапты болуға, ұқыптылыққа, тапқырлыққа, белсенділікке, шапшаңдыққа баулу;
-оқу орнын қадірлеуге тәрбиелеу.
-ой өрісін кеңейту:
-тәжірибе сабағы мен байланыстыра білуге үйрету;
-өз пікірін дұрыс жеткізуіне көңіл бөлу;
-тақырыпты дұрыс баяндай білуіне назар аудару;
Дамытушылық:
-сабақтан алған ақпараттарды талдап үйрену;
-ой өрісін биология пәні бойынша дамыту;
-ғылыми оқу және анықтамалық әдебиеттер мен өзбетінше жұмыс степ білуге еүйрету;
Құндылық:
-сыни және креативті ойлау;
-білуге жаңаны тануға құштар болу;
-дұрыс қарым қатынас орната білу;
2.1. Оқу-жаттығу процесінде білім алушылар меңгеретін,күтілетін нәтижелер және кәсіби дағдылар тізбесі
2.2. Күтілетін нәтижелер
Жасушанын кұрылысы мен қызметі, цитоплазмадағы органоидтер және олардың байланысы,
эукариотты және прокариотты жасушалардын ерекшеліктері туралы білімін толыктыра біледі: прокариотты және эукариотты ағзалар туралы түсінікті калыптастыру, АКТ-ны пайдалануды біледі.
2.3. Қажетті ресурстар: Оқу жұмыс бағдарлама, оқу сабақ жоспар, тақта, стикер, ноутбук, кітап, тақта, бор т.б
3. Сабақты жабдықтау
3.1. Оқу-әдістемелік құрал-жабдықтар, анықтамалық әдебиеттер
Сабақты жабдықтау
Материалдық: Биология оқулығы 1 бөлім 10 сынып, оқу жұмыс бағдарламасы, күн тақырыптық жұмыс.
Оқу-әдістемелік құрал-жабдықтар, анықтамалық әдебиеттер
Негізі: Е. Очкур, Ж. Құрманғалиева, М. Нұртаева. Биология. Оқулық.10 сынып, 1, 2 бөлім 2019, Мектеп. https://www.okulyk.kz/10-class/#Биология
Қосымша: 1. Н.Г. Асанов, А.Р. Соловьева, Б.Т. Ибраимова, Биология, 10 сынып.– Алматы: 2019, Атамұра https://www.okulyk.kz/10-class
3.2.Техникалық құралдар, материалдар
Техникалық-программалық: СD диск, видеоролик, интерактивті тақта
4. Сабақтың барысы:
I. Ұйымдастыру кезеңі (оқушыларды түгелдеу, формасын тексеру, бөлме
тазалығын тексеру) -3 минут.
II. Үй тапсырманы сұрау -35 минут.
III. Жаңа тақырыпты түсіндіру (іс-әрекетті демонстрациялау) -35 минут.
ІV. Жаңа сабақты бекіту -10 минут.
V. Сабақты қорытындылау, баға қою -5 минут.
VI. Үйге тапсырма беру -2 минут
І. Ұйымдастыру кезеңі (оқушыларды түгелдеу, формасын тексеру, бөлме
тазалығын тексеру) -3 минут.
Оқытушы оқу бөлмесінің тазалығына, оқушылардың киіміне назар аударады. Оқушылардың сабаққа қатысуы мен дайындығын тексеріп, оларды сабақтың бағдарламасы және мақсатымен таныстыру. Танысу үшін әр студент өзінің ата-жөнін және өзіне тән ең жақсы қасиеттерін айтады.
ІІ. Үй тапсырманы сұрау -35 минут.
Дәріс сабағында оқушылардан өтілген тақырыпты сұрайды. Оқушылардың білім деңгейін тест сұрақтарымен тексеріледі.
Генетикалық кодтың қасиеттері
Бақылау диктанты (15 сұрақ, жауаптарымен)
I. Есте сақтау (Білу)
-
Генетикалық код дегеніміз не?
-
Бұл – тірі ағзалардағы тұқым қуалау ақпаратын сақтайтын және сақтайтын нуклеотидтер тізбегі.
-
-
Генетикалық кодтың негізгі бірлігі не?
-
Кодон (үш нуклеотидтен тұратын триплет).
-
-
Генетикалық кодтың қанша түрлі кодоны бар?
-
64 кодон.
-
-
Аминқышқылдарын кодтайтын триплет саны қанша?
-
61 кодон аминқышқылдарды кодтайды, 3 кодон стоп-кодон болып табылады.
-
-
Стоп-кодондарға қандай кодондар жатады?
-
UAA, UAG, UGA.
-
II. Түсіну
-
Генетикалық кодтың универсалдылығы дегеніміз не?
-
Барлық тірі ағзаларда ДНҚ мен РНҚ-дағы кодтардың бірдей оқылуы.
-
-
Генетикалық кодтың артықшылығы (дегенерациясы) деген не?
-
Бір аминқышқылы бірнеше кодонмен кодталуы мүмкін.
-
-
Генетикалық кодтың үздіксіздігі дегеніміз не?
-
Кодондар бірінен кейін бірі оқылып, артық немесе бос орын болмайды.
-
-
Генетикалық кодтың ерекшелігі қандай?
-
Әрекет кодон тек бір ғана аминқышқылды кодтайды.
-
-
Генетикалық код мутацияға ұшырай ма?
-
Иә, кодондардың зерттеуге нұсқауы мүмкін.
III. Қолдану
-
МРНҚ-дағы кодон бойынша сәйкес аминқышқылды анықтаңыз: АУГ.
-
Метионин (бастапқы кодон).
-
Егер ДНҚ триплеті ТАЦ болса, оған сәйкес мРНҚ коды қандай болады?
-
АУГ.
-
Генетикалық код зақымданса, қандай болуы мүмкін?
-
Аминқышқылдардың дұрыс орналаспауы, қате өзгеруі немесе өзгеруі.
-
Генетикалық кодтың универсалдылығы қандай биотехнологиялық процестерде қолданылады?
-
Гендік инженерияда, ДНҚ рекомбинациясында.
-
Егер кодтық реті өзгерсе, синтезіне қалай әсер етеді?
-
Белок құрылымы мен қызметін өзгертеді, мутация пайда болуы мүмкін.
ІІІ. Жаңа тақырыпты түсіндіру (іс-әрекетті демонстрациялау) -35 минут.
Жаңа сабақтың жоспары:
«Кинометафора». Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің
ерекшеліктері бейнекөрсетілім:
Органеллалар немесе органоидтер жасушалардың дұрыс дамуын қамтамасыз етеді. Олар нақты құрылымы, атқаратын белгілі қызметі бар түрақты, яғни жойы лып кетпейтін құрылымдар. Органоидтердің қосмембраналы, бірмембраналы және мембранасыз түрлері болады. Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметі теориялық және мүмкіндігінше практикалық оқып зерттеуді қажет етеді. Микроскопсыз көзге көрінбейтін кішкентай құрылымдар бар- лық мүшелердің және тұтас организмнің тіршілігін қамтамасыз етеді.
Қосмембраналы органоидтер - бұл пластидтер, митохондриялар. Ядрода екі мембранамен қоршалған.
Бірмембраналы органоидтер - вакуольдік жүйедегі органеллалар: ЭПТ, лизосомалар, Гольджи жиынтығы, әртүрлі вакуольдер. Сол сияқты мембранасыз органоидтерде кездеседі: бұл жасуша орталығы және рибосомалар. Мембраналық органеллалардың жалпы үқсастығы олар биологиялық мембраналардан түзілген. Өсімдік жасушасы жа- нуар жасушасынан ерекшеленеді, оған фотосинтез процесі әсер етеді (фотосинтез процесін еске түсіріңдер). Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметі әрқайсысының жасушада өзіндік орны бар екенін көрсетеді.
Жасуша қабырғасы немесе матрикс целлюлозадан және онын туыстас құрылымы гемицеллюлозалар, сол сияқты пектиндерден тұрады. Қабырға қолайсыз жағдайлардан қорғайды, тіректік, тасымалдық (құрылымдық бірліктерді, қоректік заттарды, суды бір бөлігінен екінші бөлігіне тасымалдау), буферлік қызмет атқарады.
Ядро ойыс екі мембранадан түзілген саңылаудан, құрамында хроматині бар нуклеоплазмадан, түқым қуалау ақпараттары сақталған ядрошықтардан тұрады.
Вакуоль бөліп шығару және қажетті заттардың түсу процесін реттейтін тонопласт деп аталатын ерекше мембранамен қоршалған ЭПТ-ның түйіскен бөліктері.
ЭПТ мембраналардан түзілген түтікшелерден тұрады. Оның екі типін ажыратады тегіс және түйіршікті. ЭПТ органикалық заттар ды синтездеу және тасымалдау қызметін атқарады.
Негізгі органоидтерге митохондриялар, пластидтер, жасуша орта лығы, лизосомалар, тегіс ЭПТ, түйіршікті ЭПТ, Гольджи жиынтығы жатады. Өсімдік жасушаларында сонымен қатар пластидтер болады (49-сурет).

Жасуша органоидтері және олардың қызметтері
|
Органоидтер |
Құрылымы |
Қызметтері |
|
1 |
2 |
3 |
|
Цитоплазма |
Жасушаның ішін толық алып жатқан ұсақ түйіршікті түт- қыр сұйықтық. Ядро және органоидтер орналасқан. |
Ядромен органоидтердің арасын бай ланыстыру, зат тасымалы |
|
Ядро |
Шар төрізді немесе сопақ пішінді. Саңылаулары бар екі мембранадан тұрады ядро қабығымен жабылған. Ядроның іші адро шырынына (кариоплазмаға) толы болады. Хроматив немесе ДНҚ жіп шелері хромосома деп атала тын тығыз құрылым түзеді. Ядрошық ұсақ домалақ адро денешігі. Ядрошықтарда РНҚ және нәруыз синтезделіп, рибосомалар түзіледі. |
Зат алмасу және энергия алма су сияқты жасушаның тіршілік процесія реттейді. Тұқым қуалау ақпаратын тасымалдайды. Ядро қабығы ядроны цитоплазмадан бөліп тұрады және ядро мен цитоплазма арасындағы зат алмасуды жүзеге асыруға мүмкіндік береді. ДНҚ-да тұқым қуалау ақпараты сақ талған. Сондыктан ядрода организм туралы бүкіл ақпарат жинақталған. |
|
Жасуша мембранасы |
Фосфолипидтердің бимолеку лярлық қабаттарынан және әртүрлі нәруыздардан түзілген. Өсімдіктерде сыртынан қосым ша целлюлозамен жабылган. |
Жасуша пішінін және жасушалық байланысты қамтамасыз етеді, кор ганын қызметін атқарады, жасушага қажет заттарды өткізіп, зат алмасу өнімдерін сыртка шығарады. Фа гоцитоз жане пиноцитоз процесін жүзеге асырады. |
|
ЭПТ (тегіс және түйіршікті) |
Эндоплазмалық тор цитоплаз мада түтікшелер жүйесінен түзілген. Тегіс ЭПТ сәйкесінше тегіс мембранадан, түйіршікті ЭПТ рибосомалар орналаскан мембранадан түзілген. |
Түйіршікті ЭПТ нәруыздарды, ал тегіс ЭПТ көмірсулар мен липидтерді синтездейді. |
|
Рибосомалар |
Екі суббірліктен түратын мем бранасыз органоидтер. |
Негізгі функциясы - наруыздар синтезіне қатысу. |
|
Лизосомалар |
Мембранамен қоршалған кө- піршіктер. |
Жасушаларда заттарды ыдыратады. |
|
Митохондриялар |
Ішкі және сыртқы мембра намен қоршалған. Ішкі мем бранада кристалар деп атала тын қатпарлармен өсінділер болады. Мөлдір матрикспен толтырылған. Митохондрия- ның өзінің ДНҚ, РНҚ және рибосомалары болады. |
АТФ молекуласын синтездейді. Жасушаны энергиямен қамтамасыз етеді. |
|
Пластидтер |
Екі қабат мембранамен қор шалган денешік. Олар түссіз (лейкопластар), жасыл (хлоро- пластар) және қызыл, қызыл сары, сары (хромопластар) болады. |
Лейкопластар крахмалды қорға жинайды. Хлоропластар фотосинтез процесіне қатысады. Хромопластар каратиноидтерді қорға жинайды. |
|
Жасуша орталығы |
Центриольдерден жоне микро- түтікшелерден тұрады. |
Цито қаңқаның қалыптасуына, жа сушаның бөлінуіне қатысады. |
|
Козгалыс органоидтері |
Кірпікшелілер, талшықтар, жалғанаяқтар. |
Әртүрлі қозғалыс түрлерін камтамасыз етеді. |
|
Гольджи жиынтығы |
Мөлшері өртүрлі көпіршіктер бөліп түратын иілген қуыс тардан, түтіктерден тұрады. |
Жасушада синтезделген заттарды қуыстарында жинақтайды, боліп таратады, жасуша ішінде оларды тасымалдайды. |
|
Вакуольдер |
Бір мембраналы органоид, мембранасы тонопласт деп аталады. |
Иондарды жинақтайды және тургор қысымын ұстап түрады. Вакуоль - су қоры орны. |

ІV. Жаңа сабақты бекіту -10 минут.
Жасуша органоидтерінің құрылысы мен қызметтерінің ерекшеліктері
1-вариант
"Есте сақтау" деңгейі
-
Жасушаның қай органоиды энергия өндірумен айналысады?
A) Гольджи кешені
B) Лизосома
C) Митохондрия ✅
D) Рибосома
E) Жасуша орталығы -
Лизосоманың негізгі қызметі қандай?
A) Ақуыз синтездеу
B) АТФ өндіру
C) Қоректік заттарды ыдырату ✅
D) Генетикалық ақпарат сақтау
E) Фотосинтезді жүзеге асыру -
Жасуша мембранасының негізгі қызметі қандай?
A) Ақуыз өндіру
B) Заттарды тасымалдау және қорғау ✅
C) Энергия өндіру
D) Фотосинтез жүргізу
E) Генетикалық ақпарат сақтау
"Түсіну" деңгейі
-
Митохондрияның ішкі мембранасының қатпарлары қалай аталады?
A) Ламелла
B) Грана
C) Криста ✅
D) Тилакоид
E) Матрикс -
2. Лизосомалар құрамында қандай ферменттер болады?
A) Протеазалар
B) Гидролитикалық ферменттер ✅
C) РНҚ-полимераза
D) АТФ-синтаза
E) Рибосомалар -
Мембрананың негізгі құрамдас бөлігі қандай?
A) Көмірсулар
B) ДНҚ
C) Фосфолипидтер ✅
D) Глюкоза
E) Гликоген
"Қолдану" деңгейі
-
Егер митохондрия қызметі бұзылса, жасушада қандай процесс зардап шегеді?
A) Ақуыз синтезі
B) Энергия өндіру ✅
C) Секреция
D) Бөліктену
E) Генетикалық ақпарат тасымалы -
Егер жасушада лизосомалар жеткіліксіз болса, қандай процесс бұзылады?
A) Энергия өндіру
B) Заттарды тасымалдау
C) Зиянды заттарды ыдырату ✅
D) Ақуыз синтезі
E) Фотосинтез -
Егер жасуша мембранасы зақымдалса, қандай процесс бұзылады?
A) Зат алмасу ✅
B) Фотосинтез
C) Энергия өндіру
D) Генетикалық ақпарат сақтау
E) Қан айналымы
2-вариант
"Есте сақтау" деңгейі
-
Гольджи кешенінің қызметі қандай?
A) Ақуыздарды өндіру
B) Заттарды жинақтау және тасымалдау ✅
C) Энергия өндіру
D) Фотосинтезді жүзеге асыру
E) Генетикалық ақпарат сақтау -
Хлоропласттың негізгі қызметі қандай?
A) Ақуыз өндіру
B) Энергия өндіру
C) Фотосинтез ✅
D) Зиянды заттарды ыдырату
E) Заттарды тасымалдау -
Рибосоманың негізгі қызметі қандай?
A) Фотосинтез
B) Ақуыз синтезі ✅
C) Энергия өндіру
D) ДНҚ синтезі
E) Генетикалық ақпарат тасымалдау
"Түсіну" деңгейі
-
Гольджи кешенінде қандай процесс жүреді?
A) АТФ өндіру
B) Генетикалық ақпарат тасымалдау
C) Ақуыздарды модификациялау ✅
D) Фотосинтез
E) ДНҚ синтездеу -
Хлоропласт ішіндегі жасыл пигмент қалай аталады?
A) Каротиноид
B) Ксантофилл
C) Хлорофилл ✅
D) Антоциан
E) Липидтер -
Рибосомалар қай органоидтың бетінде орналасады?
A) Гольджи кешені
B) Тегіс эндоплазмалық тор
C) Түйіршікті эндоплазмалық тор ✅
D) Лизосома
E) Жасуша орталығы
"Қолдану" деңгейі
-
Егер Гольджи аппараты зақымдалса, қандай процесс бұзылады?
A) Энергия өндіру
B) Ақуыздардың тасымалдануы ✅
C) ДНҚ синтезі
D) Генетикалық ақпарат сақтау
E) Клетка бөлінуі -
Егер өсімдік жасушасындағы хлоропласттар зақымданса, қандай процесс бұзылады?
A) Ақуыз синтезі
B) Фотосинтез ✅
C) Заттарды тасымалдау
D) ДНҚ репликациясы
E) Энергия өндіру -
Егер жасушада рибосомалар қызметі бұзылса, қандай процесс зардап шегеді?
A) Фотосинтез
B) ДНҚ синтезі
C) Ақуыз синтезі ✅
D) Генетикалық ақпарат тасымалы
E) Энергия өндіру -
100 аминқышқылды кодтайтын мРНҚ молекуласында нуклеотидтың саны?
А) 30
B) 100
C) 60
D) 10
E) 300+
20. Егер мРНҚ кодоны ЦЦГ
болса, оған сәйкес тРНҚ антикодоны қандай
болады?
A) ГГЦ ✅
B) ААГ
C) УУЦ
D) ЦЦГ
E) ГГА
Білім алушылардан жасушалық мембрана, цитоплазма құрылымы, ядро іші туралы көбірек білулерін және олардың атқаратын қызметімен байланыстыруларын сұрау .
|
Жасуша органоидтері |
Қызметі |
|
Жасуша мембранасы |
|
|
Цитоплазма |
|
|
Ядро |
|
V. Сабақты қорытындылау, баға қою -5 минут.
Өткен және жаңатақырыптарды игергендігі бойынша білім деңгейі тексеріліп, критериге сәйкес қойылған бағалар оқушыларға мәлімделеді.
VI. Үйге тапсырма беру -2 минут
Тапсырма: «Жасушаның құрлысы мен қызметтері» деген тақырыпта реферат дайындап келу.
Е. Очкур, Ж. Құрманғалиева, М. Нұртаева. Биология. Оқулық.10 сынып, 1, 2 бөлім 2019, Мектеп. https://www.okulyk.kz/10-class/#Биология 115-124 беттер
1. Мембраналық органдар:
1.1. Ядро
-
Құрылысы: қорғаныс мембранамен қапталған, ішкі аумақта ядрошық пен хроматин орналасқан.
-
Қызметі: Генетикалық ақпаратты сақтайды, РНҚ синтезіне түзету, қорғаныстың бөлінуін реттейді.
1.2. Митохондрия
-
Құрылысы: Қосадан тұрады, ішкі мембранасы қатпарлы (криста).
-
Қызметі: Жасушаның «энергетикалық станциясы» – АТФ синтезін жүзеге асыру.
1.3. Эндоплазмалық тор (ЭПТ)
-
Тегіс ЭПТ: Липидтер мен көмірсуларды синтездейді.
-
Түйіршікті ЭПТ: Үстінде рибосомалар орналасқан, синтезін жүзеге асыру.
1.4. Гольджи аппараты
-
Құрылысы: Жүйеленген мембраналық көпіршіктерден тұрады.
-
Қызметі: Ақуыздарды, липидтерді модификациялайды, тасымалдау және секреция өнімдеріне өзгерістер.
1.5. Лизосома
-
Құрылысы: Бір ұшы мембранамен қоршалған көпіршік.
-
Қызметі: Ферменттермен органикалық түрде ыдыратады («жасуша қорғанысы»).
1.6. Вакуоль (өсімдік және қуат өндірісінде)
-
Құрылысы: Ішінде қауіпсіз шырыны бар мембраналық қапшық.
-
Қызметі: Су мен зат алмасуды реттейді, жинақтайды.
1.7. Пластидтер (өсімдік қорғасында)
-
Хлоропластар: Фотосинтез өндірісе.
-
Хромопластар: Өсімдікке қызыл, сары түстер береді.
-
Қоректік жинақталған жинақтайды.
2. Мембранасыз органдар:
2.1. Рибосома
-
Құрылысы: Рибонуклеопротеидтерден тұрады, үлкен және кіші суббірліктерден құралған.
-
Қызметі: Ақуыз синтезін жүзеге асыру.
2.2. Центриоль (Клетка орталығы)
-
Құрылысы: Микротүтікшелерден құралған жұп цилиндр.
-
Қызметі: Жасушаның бөлінуіне бөлім.
шағым қалдыра аласыз














