Н. Тілендиев “Құстар қайтып барады”

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Н. Тілендиев “Құстар қайтып барады”

Материал туралы қысқаша түсінік
Ықшам сабақ
Материалдың қысқаша нұсқасы

Ықшам сабақ

«Құстар қайтып барады»

Сабақтың мақсаты:

  1. Нұрғиса Тілендиевтің «Құстар қайтып барады» шығармасының көркемдік ерекшеліктерін түсіну.

  2. Физика пәнімен байланыстыра отырып, дыбыс толқындары мен олардың табиғаттағы рөлін талдау.

  3. Музыка мен ғылымның байланысын көрсету арқылы оқушылардың қызығушылығын арттыру.

Сабақ құрылымы

1. Ұйымдастыру бөлімі (3 минут)

  • Оқушылармен амандасу, сабақтың мақсатын түсіндіру.

  • «Құстар қайтып барады» әнін тыңдау (бейнежазба немесе аудио).

  • Оқушылардан алған әсерлерін сұрау: «Қандай көңіл-күй сездіңдер? Қандай бейнелер көз алдарыңа елестеді?»

2. Жаңа тақырыпты түсіндіру (10 минут)
Музыка және физика байланысы:

  • Музыкадағы дыбыс толқындары туралы түсінік беру.

  • «Құстар қайтып барады» әнінің акустикалық ерекшеліктері:

  • Дыбыстың жиілігі, амплитудасы, резонанс ұғымдары.

  • Табиғаттағы құстардың әні мен олардың дыбысты тарату заңдылықтары.

Физикалық құбылыстар:

  • Құстардың ұшу динамикасы: аэродинамика заңдары.

  • Құстардың «V» пішінді тізбектеліп ұшуы және ауа кедергісін азайту принципі.

  • Музыкадағы толқындардың таралу ерекшеліктері мен табиғаттағы дыбыстар.



3. Практикалық бөлім (10 минут)

  • Тәжірибе №1: Дыбыс толқындарын зерттеу (струналық аспап немесе онлайн генератор арқылы әртүрлі жиіліктегі дыбыстарды тыңдап, олардың амплитудасын бақылау).

  • Тәжірибе №2: Құстардың «V» пішінді ұшуын қағаз немесе картон арқылы модельдеу (оқушылар топтасып, неге дәл осылай ұшатынын талдайды).

4. Рефлексия және қорытынды (5 минут)

  • «Құстар қайтып барады» әнінің қандай физикалық құбылыстармен байланысты екенін жинақтау.

  • «Музыка мен физика арасында қандай ұқсастық бар?» сұрағына оқушылардың ойын тыңдау.

  • Оқушылар өз эмоцияларын, алған білімдерін стикерге жазып тақтаға жабыстырады (қысқаша кері байланыс).

Қорытынды:
Бұл ықшам сабақта оқушылар музыка мен физиканың байланысын түсініп, шығармашылық ойлау қабілеттерін дамытады. Сонымен қатар, «Құстар қайтып барады» әні арқылы дыбыс толқындарының, аэродинамиканың және табиғаттағы физикалық заңдылықтардың маңыздылығын түсінеді.











































1. Құстардың ұшу механикасы және аэродинамика

Құстардың көшуі аэродинамика заңдарымен тығыз байланысты. Ұшатын кез келген денеге, соның ішінде құстарға, бірнеше күш әсер етеді:

  • Ауырлық күші (mg) – құстың массасына байланысты төмен қарай бағытталған.

  • Көтеруші күш (L) – құс қанаттарын қағу арқылы ауамен әрекеттесіп, жоғары көтерілуге мүмкіндік береді. Бұл Бернулли заңы арқылы түсіндіріледі: қанаттың үстіңгі жағында ауа жылдамдығы жоғары болғандықтан, қысым төмендейді де, құсты жоғары көтеретін күш пайда болады.

  • Тарту күші (T) және кедергі күші (D) – алға қозғалысты қамтамасыз ететін күш тарту күші болса, оған қарсы әрекет ететін ауа кедергі күші бар.

Құстар жылы жаққа ұшқанда, топ болып үшбұрыш немесе V-тәрізді формада сап түзеп ұшады. Бұл құрылым аэродинамикалық тиімділікті арттырады, өйткені алдыңғы құстың қанат қозғалысы артқы құстарға қосымша көтеру күшін береді.

2. Маусымдық миграция және жылу физикасы

Құстардың жылы жаққа ұшуы температураның өзгеруімен байланысты. Физикада жылу құбылыстары термодинамикамен сипатталады:

  • Күзде күннің жылуы азаяды, ауа салқындайды, бұл энергияның таралуының өзгеруіне әкеледі.

  • Құстар жылу энергиясы көп аймақтарға қарай қозғалады, өйткені суық ортада олардың энергия жоғалту жылдамдығы артады.

  • Бұл процесс энергияның сақталу заңымен түсіндіріледі: құстар денесіндегі химиялық энергияны механикалық энергияға айналдырып, қашықтықты еңсеріп, жылу көп сақталатын аймақтарға жетеді.

3. Тербелістер және дыбыс толқындары

"Құстар қайтып барады" әнінде табиғатқа деген сағыныш, қозғалыс пен қайталанатын құбылыстар сипатталады. Бұл жерде физиканың тербеліс және толқындар бөлімімен байланысын көруге болады:

  • Ән толқындары механикалық тербелістер арқылы ауада таралады.

  • Құстардың дауысы да белгілі бір дыбыс толқындары арқылы таралып, резонанс құбылысын туындатады.

  • Құстардың топпен ұшу барысында шығаратын дыбыстары кохеренттілік пен гармониялық толқындық қозғалысты көрсетеді.



1) Дыбыс толқыны және жиілік (ν)

  • Дыбыс бойлық толқын түрінде таралады, яғни ауаның тығыздалуы мен сиреуі арқылы беріледі.

  • Әнде төменгі жиілікті дыбыстар басым, өйткені ол мұңды, баяу орындалады.

  • Егер әнді әртүрлі орындаушылар айтса, олардың дауыс тембрі мен жиілік диапазоны өзгереді.

2) Дыбыс тембрі және гармоникалық тербелістер

  • Әннің тембрі – оның физикалық сипаттамасына, яғни негізгі жиілік пен қосымша гармоникалық жиіліктердің қосындысына байланысты.

  • Әрбір аспаптың өзіндік тембрі болады, себебі олардың гармоникалық тербелістері әртүрлі.

  • Вокал мен музыкалық аспаптардың үйлесуі интерференция құбылысын тудырады.

3) Амплитуда және дыбыс қаттылығы (A, I)

  • Дыбыстың амплитудасы оның қаттылығын анықтайды: әннің баяу басталуы – кіші амплитудалы тербелістерді, ал шарықтау шегі – үлкен амплитуданы көрсетеді.

  • Дыбыс интенсивтілігі I = P/S (қуаттың беттің ауданына қатынасы) арқылы анықталады.

  • Егер ән қаттырақ орындалса, ауа молекулаларының тербеліс амплитудасы артып, дыбыстың интенсивтілігі жоғарылайды.

4) Резонанс құбылысы

  • Егер ән белгілі бір жиілікте айтылса және музыкалық аспаптар мен орындаушының дауысы бірдей жиілікте тербелсе, резонанс пайда болады.

  • Бұл құбылыс музыкалық аспаптардың қаттырақ және таза дыбыс беруіне көмектеседі.

5) Доплер эффектісі

  • Егер әнді орындайтын адам немесе тыңдаушы қозғалып жатса, дыбыстың жиілігі өзгеруі мүмкін.

  • Егер әнші тыңдаушыға жақындаса, дыбыс толқындарының жиілігі артады (жоғарырақ тон), ал алыстағанда жиілік төмендейді.



4. Сағат механизмі және уақыт өлшемі

Құстар әр жыл сайын белгілі бір уақытта жылы жаққа қайтады. Бұл уақыт пен циклдік қозғалыстың физикалық заңдарымен сәйкес келеді:

  • Құстардың ішкі биологиялық сағаты күн мен түн ұзақтығына байланысты жұмыс істейді.

  • Жердің өз осінен айналуы және Күннің түсу бұрышының өзгеруі құстардың миграциялық уақытының дәлдігін қамтамасыз етеді.

  • Бұл астрономиялық физикамен, дәлірек айтсақ, Кеплер заңдарымен және Жер-Күн жүйесіндегі қозғалыс заңдылықтарымен түсіндіріледі.

Қорытынды

"Құстар қайтып барады" әні тек лирикалық шығарма ғана емес, сонымен қатар табиғаттағы маңызды физикалық құбылыстардың музыкалық көрінісі. Мұнда механика, аэродинамика, толқындық қозғалыс, термодинамика және уақыт өлшемдері сынды физика бөлімдерімен тікелей байланыс бар. Бұл туынды құстардың табиғат заңдарына бағынып, циклдік қозғалысты сақтай отырып, жыл сайын белгілі бір уақытта көшіп отыратынын бейнелейді.

























6


Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Файл форматы:
docx
09.12.2025
14
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі