2024-2025 оқу жылына арналған
Қысқа мерзімді сабақ жоспарларын жүктеп алғыңыз келеді ме?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен жасалған

The Samruk

Материал туралы қысқаша түсінік
5 сынып Creatures модулі тақырыбы The Samruk
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады

Secondary school named after T.Bokin

Lesson plan

The Samruk

LESSON: 4


Module 5. Creatures

Teacher name:

Saniya Kairatkyzy

Date:

17.01.2025

Grade: 5 A

Number present: 9 Absent:

The lesson theme:

The Samruk

Learning objectives(s) that this lesson is contributing to

5.R1 understand the main points in a limited range of short simple texts on general and curricular topics

5.S1 provide basic information about themselves and others at sentence level on an increasing range of general topics


Lesson objectives

Identify the main idea of a short simple text (5-6 sentences) on general topics by answering related questions.



Plan

Part of the lesson/

Time

Teacher’s activity

Student’s activity

Assessment

Resources

Beging


2 min



8 min

Organization moment:

1.Greeting.

2. Organization moment. Claps hands.

Checking home work:

Check learners’ homework with method ‘Beat flies’ they should to find words which teacher say.

Greet teacher. Clap hands.



Fastly find words which teacher say and translate.

Assess with matrix -+








Motivate learners with ‘excellent’, ‘good’, ‘not bad’





Flies, Fly swatter

Middle




5 min












5 min




5 min









10 min



























5 min

Introduce new lesson’s theme ‘The Samruk’ and lessons objective.


New words. Teacher give learners a dictation

7 words = 30 seconds

Magic – сиқыр

Travel – саяхаттау

Spring – көктем

Nest – ұя

Egg – жұмыртқа

Gold – алтын

Swallow – қарлығаш




5.R1 Page 62 ex: 1. Listen and read the text about ‘The Samruk’.


Teacher divided text into 3 parts. Learners should translate the text into Kazakh language.


Descriptor: -Correctly translates the text from English to Kazakh.



Activity: ‘Brain storm’

Teacher gives to learners questions.

Questions:

  1. What was the story about?

  2. How did the story end?

  3. What was your favorite part?

  4. What happened next?

  5. How did the problem solved?

  6. What was the problem in the story?

  7. Who was in the story?

  8. How did the story begin?

  9. Where did the story take place?


Descriptor:

-Answers the questions fully and correctly, using relevant details from the text.


5.S1 Page 62 ex: 2 Read the text again and mark the sentences ‘True\False\doesn’t say

Activity: `Fishing`

True (Дұрыс):

1.The Samruk lays a golden egg on the Tree of Life.

2.A dragon lives beneath the tree.

3.The Samruk returns to the tree every year.

False (Қате):

1.The egg hatches in summer.

2.The dragon destroys the tree.

3.The Samruk never disappears.

Doesn’t say (Айтылмаған):

1.The Samruk has colorful feathers.

2.The dragon protects the tree.

3.The Tree of Life is in a desert.

Descriptor:

-Correctly marks the sentences as “True,” “False,” or “Doesn’t say” based on the text.

-Demonstrates understanding of explicit details and implied information in the text.


Understand new lesson theme and lesson objective.


Write from memory.

Write down new words in their vocabulary copybook.

Pronounce rightly new words.






Learners listen and read the text twice.

Learners translate the text into Kazakh language.









Learners should answer to the questions full and rightly.



















Take a fish and read the sentences then answer the sentences which one is true/false and doesn’t say.




Assess with matrix -+








Motivate learners with ‘excellent’, ‘good’, ‘not bad’









Assess with matrix -+








Motivate learners with ‘excellent’, ‘good’, ‘not bad’





Assess with matrix -+








Motivate learners with ‘excellent’, ‘good’, ‘not bad’














Assess with matrix -+








Motivate learners with ‘excellent’, ‘good’, ‘not bad’


Presentation p1

















https://www.youtube.com/watch?v=UQ22clNr9Ic









Universal questions

Cards




















Aquarium with fishes and rod


























End


5 min



Feed back


Learners The student carefully observes the picture and understands its content.

The student provides brief and clear feedback related to the picture.

Collect today’s +- with matrix.

Mark learners

1+ = 2

2+ = 4

3+ = 6

4+ = 8

5+ = 10

Give feedback and collect their today’s mark.


Paper sheets







27 Наурыз 2025
75
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі