Ақсукент Гуманитарлық техникалық
колледж директорының
оқу ісі жөніндегі орынбасары
__________________ Ш.Давлетова
"____"_______________ 2025 ж
САБАҚ ЖОСПАРЫ № _____
ТП 241-топ " " 2025ж
Модуль /пән атауы: Шетел тілі
1.Сабақтың тақырыбы:Writing,Types of writing
2.Сабақ түрі:Жаңа сабақ
3.Сабақтың мақсаты, міндеттері: Пән бойынша білімдерін тереңдету, қайталау, пысықтау. материалдардың құрылысы мен қасиеттерін зерттеу жəне олардың құрамы, құрылысы мен қасиеттері бойынша негізгі жұмыстарымен таныстыру;
4.Сабақтың тәрбиелік мақсаты: Мамандыққа, пәнге деген қызықушылығын арттыру, студенттердің дайындығын жүзеге асыру және жаңа материалдар жасау қажеттігі туралы көзқарастарын қалыптастыру;
5.Сабақтың дамытушылық мақсаты:Студенттердің есте сақтау логикалық қабілетін дамыту және сабақ уақытын бағалауға үйрету, еңбекқорлыққа және пәнге қызығушылығын арттыру.
6. Сабақты жабдықтау : ПК, интерактивті тақта, презентациялық материалдар, үлестірмелі материалдар, плакат,оқулық.
6.1 Оқу-әдістемелік құрал-жабдықтар, анықтамалық әдебиеттер:- Ағылшын тілі кітабы,ағылшын тілі сөздігі,слайд,компьютер...
7. Сабақ бойынша рефлексия : Енді «Бағдаршам» әдісі бойынша рефлексия жасап, үш түсті стикерлерді пайдаланамыз: қызыл, сары, жасыл. «Қызыл»-маған тақырып бойынша бәрі түсінікті емес,ұнамады, «Сары»- маған тақырып бойынша бәрі түсінікті емес,бірақ ұнады,
«Жасыл»-маған бәрі де түсінікті,бәрі де ұнады (стикерлермен оқушылар белгі береді).
8. Үй тапсырмасы
Сабақ жоспарының берілген тармақтары міндетті болып табылады.
Сабақтың барысы
|
Жоспарланған уақыт |
Оқытушының іс-әрекеті |
|
Ұйымдастыру кезеңі (2 мин) |
Аудиторияның дайындығын тексеру. Студенттермен амандасу: - Good morning students! -How are your feelings today? -I'm good thanks ! -Sit down! |
|
Техникалық қауіпсіздік ережелері және тәрбие жайлы түсіндіру
|
Техникалық қауіпсіздік ережелері және қауіпсіздік талаптары:
|
|
Тәрбие туралы қысқаша мағлұмат беру (10 мин) |
|
|
Үй тапсырмасын сұрау (10 мин) |
Үйге тапсырма ағылшынша Traffic pollution ға байланысты жаңа сөздерді теріп,жаттап келу болатын…
|
|
Өткен сабақты қорытындылау (10 мин) |
Студенттер өткен тақырып бойынша ,қоршаған ортаның ластануы туралы мағлұматтан хабардар болды.Тақырыпқа байланысты,жаңа сөздермен танысып,оларды жаттады.Traffic pollution атты мәтінді оқып,оны қазақ тіліне аударды.Студенттер сабақта барынша белсенділік танытып,деңгейлік сұрақтарға жауап беріп отырды,тәртіпті сақтады.
|
|
Жаңа сабаққа түсіндіру (20-мин) |
Жаңа тақырып:Writing.Types of writing Writing is a multifaceted craft that serves as a cornerstone of human communication. It transcends time and culture, allowing us to share stories, convey information, persuade others, and express our deepest emotions. This comprehensive guide explores the major types of writing and their subtypes, providing detailed explanations, usage contexts, and illustrative examples.You can consider the following list a kind of high-level summary of the major types of writing:
Narrative writing is all about storytelling. It involves presenting events in a logical sequence, often with a clear beginning, middle, and end. The purpose of narrative writing is to engage readers by immersing them in a story, allowing them to experience events and emotions as if they were part of the narrative themselves. This is one of the types of writing that is characterized by elements such as plot, characters, conflict, and setting.Novels and short stories are forms of fictional narrative writing that vary primarily in length. A novel is a lengthy, complex work of fiction that explores characters and plots in depth, often encompassing multiple subplots and themes. Short stories, on the other hand, are brief narratives that focus on a single event or character, aiming for a concise and impactful delivery. These forms are used to entertain, provoke thought, and explore human experiences. Writers use them to delve into complex themes, develop intricate plots, and create rich, multidimensional characters. Through these stories, readers can explore new worlds, empathize with different perspectives, and reflect on their own lives. Example In the heart of the enchanted forest, Elara discovered a hidden realm where time stood still, and magic was as common as the air she breathed. Creatures of myth walked beside her, whispering secrets of the ancient world. As she journeyed deeper, Elara realized that her destiny was intertwined with the fate of this mystical land. Biographies and AutobiographiesBiographies and autobiographies are non-fictional narratives that chronicle the life of an individual. A biography is written by someone other than the subject, providing an external perspective on the person’s life, achievements, and impact. An autobiography is written by the subject themselves, offering a personal and introspective account of their experiences. How and Why It’s Used These works aim to inform and inspire readers by sharing the life stories of notable individuals. They provide insights into the person’s character, challenges, and accomplishments, often highlighting lessons learned and wisdom gained. Biographies and autobiographies can serve as historical records and offer valuable perspectives on different eras and cultures. Example Growing up in a small village nestled among rolling hills, Maria faced challenges that shaped her into the fearless leader she would become. From tending her family’s farm to advocating for education in her community, her journey was one of resilience and unwavering determination. MemoirsMemoirs are a subtype of autobiographical writing that focus on specific periods, events, or themes in the author’s life. Rather than covering their entire lifespan. They offer a deep, personal reflection on experiences that have significantly impacted the author’s life and often explore emotions, thoughts, and lessons learned. How and Why It’s Used Memoirs allow writers to share intimate stories with authenticity and emotional depth. They connect with readers by revealing personal vulnerabilities and insights, often resonating with those who have had similar experiences.Memoirs can also shed light on historical events from a personal perspective. Example During my years traveling across Asia, I found not just diverse cultures but also pieces of myself I didn’t know were missing. Each sunrise over the Himalayas and conversation in a bustling market taught me about the interconnectedness of humanity. AnecdotesAnecdotes are concise stories, frequently amusing or engaging, that recount real-life events or experiences involving people. They are usually brief and focused on a single point or theme, used to illustrate a particular idea or to entertain. They are also one of my favorite types of writing. How and Why It’s Used Anecdotes are commonly used in speeches, essays, and conversations to engage the audience, provide examples, or support an argument. They add a personal touch and can make complex or abstract concepts more relatable. Example Once, while hiking alone in the mountains, I met an elderly man who claimed he’d climbed Everest twice barefoot. Skeptical yet intrigued, I listened as he shared tales of adventure and perseverance that left a lasting impression on me. Applications
Event DescriptionsEvent descriptions capture the nuances of a particular occurrence, emphasizing the actions, emotions, and atmosphere surrounding it. They aim to recreate the event vividly in the reader’s mind. How and Why It’s Used Detailed event descriptions can heighten the emotional impact of a narrative, making significant moments more memorable. They help readers feel as though they are witnessing or participating in the event themselves. Example As the fireworks burst overhead, a kaleidoscope of colors illuminated the night sky, each explosion resonating with a thunderous boom. The crowd below gasped in unison, faces upturned, eyes reflecting the dazzling display as laughter and cheers filled the air.
|
|
Ситуациялық сұрақтарға жауап беру (5-мин) |
|
|
Қорытынды бағалау: (3-мин) |
Қорытындылай келе,студенттер Writing,Types of writing атты тақырыппен танысып,тақырып бойынша деңгейлік сұрақтарға жауап берді.Жазудың ережелерімен,оның түрлерімен танысып,деңгейлік сұрақтарға жауап бердңСабақ барысында барынша белсенділік танытып,баллдық жүйе арқылы бағаланды,әдептілікті әрі тәртіпті сақтады. |
|
Рефлексия (3 -5мин) |
Сабақтың соңында білімгерлер рефлексия жасайды: - нені үйренді; - немен қайта жұмыс жасау керек; |
|
Бағалау (3-мин) |
Көрсету режиміне қоюға болады Студенттерді жеке-жеке бағалау-журнал. |
|
Үйге тапсырма (2-мин) |
Howework:Жазудың ережелерін жаттап келу. |
Дайындаған оқытушы: Мирзахматова М.Ё
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Writing.Types of writing
Writing.Types of writing
Ақсукент Гуманитарлық техникалық
колледж директорының
оқу ісі жөніндегі орынбасары
__________________ Ш.Давлетова
"____"_______________ 2025 ж
САБАҚ ЖОСПАРЫ № _____
ТП 241-топ " " 2025ж
Модуль /пән атауы: Шетел тілі
1.Сабақтың тақырыбы:Writing,Types of writing
2.Сабақ түрі:Жаңа сабақ
3.Сабақтың мақсаты, міндеттері: Пән бойынша білімдерін тереңдету, қайталау, пысықтау. материалдардың құрылысы мен қасиеттерін зерттеу жəне олардың құрамы, құрылысы мен қасиеттері бойынша негізгі жұмыстарымен таныстыру;
4.Сабақтың тәрбиелік мақсаты: Мамандыққа, пәнге деген қызықушылығын арттыру, студенттердің дайындығын жүзеге асыру және жаңа материалдар жасау қажеттігі туралы көзқарастарын қалыптастыру;
5.Сабақтың дамытушылық мақсаты:Студенттердің есте сақтау логикалық қабілетін дамыту және сабақ уақытын бағалауға үйрету, еңбекқорлыққа және пәнге қызығушылығын арттыру.
6. Сабақты жабдықтау : ПК, интерактивті тақта, презентациялық материалдар, үлестірмелі материалдар, плакат,оқулық.
6.1 Оқу-әдістемелік құрал-жабдықтар, анықтамалық әдебиеттер:- Ағылшын тілі кітабы,ағылшын тілі сөздігі,слайд,компьютер...
7. Сабақ бойынша рефлексия : Енді «Бағдаршам» әдісі бойынша рефлексия жасап, үш түсті стикерлерді пайдаланамыз: қызыл, сары, жасыл. «Қызыл»-маған тақырып бойынша бәрі түсінікті емес,ұнамады, «Сары»- маған тақырып бойынша бәрі түсінікті емес,бірақ ұнады,
«Жасыл»-маған бәрі де түсінікті,бәрі де ұнады (стикерлермен оқушылар белгі береді).
8. Үй тапсырмасы
Сабақ жоспарының берілген тармақтары міндетті болып табылады.
Сабақтың барысы
|
Жоспарланған уақыт |
Оқытушының іс-әрекеті |
|
Ұйымдастыру кезеңі (2 мин) |
Аудиторияның дайындығын тексеру. Студенттермен амандасу: - Good morning students! -How are your feelings today? -I'm good thanks ! -Sit down! |
|
Техникалық қауіпсіздік ережелері және тәрбие жайлы түсіндіру
|
Техникалық қауіпсіздік ережелері және қауіпсіздік талаптары:
|
|
Тәрбие туралы қысқаша мағлұмат беру (10 мин) |
|
|
Үй тапсырмасын сұрау (10 мин) |
Үйге тапсырма ағылшынша Traffic pollution ға байланысты жаңа сөздерді теріп,жаттап келу болатын…
|
|
Өткен сабақты қорытындылау (10 мин) |
Студенттер өткен тақырып бойынша ,қоршаған ортаның ластануы туралы мағлұматтан хабардар болды.Тақырыпқа байланысты,жаңа сөздермен танысып,оларды жаттады.Traffic pollution атты мәтінді оқып,оны қазақ тіліне аударды.Студенттер сабақта барынша белсенділік танытып,деңгейлік сұрақтарға жауап беріп отырды,тәртіпті сақтады.
|
|
Жаңа сабаққа түсіндіру (20-мин) |
Жаңа тақырып:Writing.Types of writing Writing is a multifaceted craft that serves as a cornerstone of human communication. It transcends time and culture, allowing us to share stories, convey information, persuade others, and express our deepest emotions. This comprehensive guide explores the major types of writing and their subtypes, providing detailed explanations, usage contexts, and illustrative examples.You can consider the following list a kind of high-level summary of the major types of writing:
Narrative writing is all about storytelling. It involves presenting events in a logical sequence, often with a clear beginning, middle, and end. The purpose of narrative writing is to engage readers by immersing them in a story, allowing them to experience events and emotions as if they were part of the narrative themselves. This is one of the types of writing that is characterized by elements such as plot, characters, conflict, and setting.Novels and short stories are forms of fictional narrative writing that vary primarily in length. A novel is a lengthy, complex work of fiction that explores characters and plots in depth, often encompassing multiple subplots and themes. Short stories, on the other hand, are brief narratives that focus on a single event or character, aiming for a concise and impactful delivery. These forms are used to entertain, provoke thought, and explore human experiences. Writers use them to delve into complex themes, develop intricate plots, and create rich, multidimensional characters. Through these stories, readers can explore new worlds, empathize with different perspectives, and reflect on their own lives. Example In the heart of the enchanted forest, Elara discovered a hidden realm where time stood still, and magic was as common as the air she breathed. Creatures of myth walked beside her, whispering secrets of the ancient world. As she journeyed deeper, Elara realized that her destiny was intertwined with the fate of this mystical land. Biographies and AutobiographiesBiographies and autobiographies are non-fictional narratives that chronicle the life of an individual. A biography is written by someone other than the subject, providing an external perspective on the person’s life, achievements, and impact. An autobiography is written by the subject themselves, offering a personal and introspective account of their experiences. How and Why It’s Used These works aim to inform and inspire readers by sharing the life stories of notable individuals. They provide insights into the person’s character, challenges, and accomplishments, often highlighting lessons learned and wisdom gained. Biographies and autobiographies can serve as historical records and offer valuable perspectives on different eras and cultures. Example Growing up in a small village nestled among rolling hills, Maria faced challenges that shaped her into the fearless leader she would become. From tending her family’s farm to advocating for education in her community, her journey was one of resilience and unwavering determination. MemoirsMemoirs are a subtype of autobiographical writing that focus on specific periods, events, or themes in the author’s life. Rather than covering their entire lifespan. They offer a deep, personal reflection on experiences that have significantly impacted the author’s life and often explore emotions, thoughts, and lessons learned. How and Why It’s Used Memoirs allow writers to share intimate stories with authenticity and emotional depth. They connect with readers by revealing personal vulnerabilities and insights, often resonating with those who have had similar experiences.Memoirs can also shed light on historical events from a personal perspective. Example During my years traveling across Asia, I found not just diverse cultures but also pieces of myself I didn’t know were missing. Each sunrise over the Himalayas and conversation in a bustling market taught me about the interconnectedness of humanity. AnecdotesAnecdotes are concise stories, frequently amusing or engaging, that recount real-life events or experiences involving people. They are usually brief and focused on a single point or theme, used to illustrate a particular idea or to entertain. They are also one of my favorite types of writing. How and Why It’s Used Anecdotes are commonly used in speeches, essays, and conversations to engage the audience, provide examples, or support an argument. They add a personal touch and can make complex or abstract concepts more relatable. Example Once, while hiking alone in the mountains, I met an elderly man who claimed he’d climbed Everest twice barefoot. Skeptical yet intrigued, I listened as he shared tales of adventure and perseverance that left a lasting impression on me. Applications
Event DescriptionsEvent descriptions capture the nuances of a particular occurrence, emphasizing the actions, emotions, and atmosphere surrounding it. They aim to recreate the event vividly in the reader’s mind. How and Why It’s Used Detailed event descriptions can heighten the emotional impact of a narrative, making significant moments more memorable. They help readers feel as though they are witnessing or participating in the event themselves. Example As the fireworks burst overhead, a kaleidoscope of colors illuminated the night sky, each explosion resonating with a thunderous boom. The crowd below gasped in unison, faces upturned, eyes reflecting the dazzling display as laughter and cheers filled the air.
|
|
Ситуациялық сұрақтарға жауап беру (5-мин) |
|
|
Қорытынды бағалау: (3-мин) |
Қорытындылай келе,студенттер Writing,Types of writing атты тақырыппен танысып,тақырып бойынша деңгейлік сұрақтарға жауап берді.Жазудың ережелерімен,оның түрлерімен танысып,деңгейлік сұрақтарға жауап бердңСабақ барысында барынша белсенділік танытып,баллдық жүйе арқылы бағаланды,әдептілікті әрі тәртіпті сақтады. |
|
Рефлексия (3 -5мин) |
Сабақтың соңында білімгерлер рефлексия жасайды: - нені үйренді; - немен қайта жұмыс жасау керек; |
|
Бағалау (3-мин) |
Көрсету режиміне қоюға болады Студенттерді жеке-жеке бағалау-журнал. |
|
Үйге тапсырма (2-мин) |
Howework:Жазудың ережелерін жаттап келу. |
Дайындаған оқытушы: Мирзахматова М.Ё
шағым қалдыра аласыз














