Жаңа
сабақ
1.Бақыла
Кез келген дене Жердің тартылыс күшінің әсерінен
құлайды. Доптың құлауын бақылау, зерттеу. Нәтижесін кестеге
тіркеу
№
|
Лақтыру бағыту
|
Доп
қозғалысының траекториясы
|
1
|
Төмен
|
|
2
|
Көлденең
|
|
3
|
Жоғары
|
|
Ауырлық күшіне
анықтама: ауырлық күші дегеніміз – Жердің денелерді
өзіне тарту күші. Ол Жер шарының центріне бағытталады. (Глобустан
шамамен жердің центрін көрсету).
ЕБҚ
тапсырмасы
Доптың бағытын
анықтап , бақылап айтады.
2.Құбылыстарды
сипатта
–Табиғи
құбылыстарын атаңдар (Жаңбыр, қар, жел, тұман, бұршақ және
т.б.).
–Қайсысы
ауырлық күшінің әсерінен болады? (Қар, жаңбыр, бұршақ, өйткені, қар
ұшқындары, жаңбыр тамшылары мен бұршақтар Жерге
тамады).
–Ауырлық
күшінің әсерінен болатын маусымдық өзгерістерді атап көрейік.
(Күзде жемістер мен жапырақтар жерге түседі; жел екпінімен
көтерілген жапырақтар мен ұсақ бұтақтар жерге қайта
түседі).
–Ньютонның
тартылыс күшін ашуы туралы аңызды айтып
беру.
ЕБҚ
тапсырмасы
Табиғи
құбылыстарды атайды.
3.Зілтемір неге
ауыр? Оқушыларға бір қолымен оқулық, екінші қолымен –
қарындашты көтереді.
–Заттарды
көтеруге бірдей күш жұмсады ма?
–Біз
денелерді көтерген кезде қандай күшті жеңеміз? (Ауырлық күшін,
өйткені біз дененің құлауына жол
бермейміз.)
–Біздің
күшіміз және сәйкесінше ауырлық күші неге байланысты? (Дененің
массасына.)
–Ауырлық
күші дененің массасына қалай байланысты? (Дене массасы ауыр болған
сайын, оған әсер ететін ауырлық күші де көп
болады).
4.Тірек. Парта үстінде
жатқан немесе сыныпта орналасқан заттарды бақылау. Талқылау
ұйымдастыру.
–Олардың барлығына ауырлық күші әсер ете
ме?
–Ауырлық күші қалай пайда болады? (Заттар
Жерге құлайды.)
–Неге парта үстіндегі заттар құламайды,
оларға қандай күш кедергі болып тұр? (Заттар тіректің үстінде
жатыр, оларға серпімділік күші әсер етіп
тұр.)
–Ал денелердің астындағы тіректі алып
тастаса, не болар еді?
Қорытындылау. (Денелер құлайды, яғни, оларға
ауырлық күші әсер етеді.)
ЕБҚ
тапсырмасы
Мұғалімнің көмегімен сыныптағы заттарды бақылап
ауырлық күшін анықтап айтады.
5.Зертте. Оқушыларды шағын
топтарға біріктіру. Ресурстар: бөтелкелерді түрлі мөлшерде сумен
толтырылған бөтелкелер. Зерттеу
барысы:
–Қалай ойлайсың, қай бөтелке еденге бірінші
болып құлайды (түседі)? (ең ауыр).
–Оны қалай тексеруге
болады?
Әр топ эксперимент жоспарын
құрады.
Бір оқушы орындықтың үстіне шығып, созылған
қолдарымен екі бөтелкені көтеріп тұрады.
•
Бір мезгілде бөтелкелерді қолынан босатып
жібереді.
•
Екінші оқушы бөтелкелердің еденге тиген сәтін
бақылайды.
•
Экспериментті басқа бөтелкелермен
жалғастырады.
•
Қорытынды жасап, оның суретін зерттеуші дәптеріне
салады.
•
Эксперименттің жоспары мен оның іске асырылуымен
салыстыру.
Зерттеу жүргізу барысында оқушылардың мұқият
болуын, бөтелкелердің бір уақытта жіберілуін қадағалау. Оқушылар
массасы әртүрлі денелердің құлау уақытының бірдей болуы туралы өз
пікірлерін негіздей немесе жоққа шығара алады. Бұл тапсырма
эксперимент жоспарын құру және жүргізу, қорытынды жасау қабілетін
дамытуға мүмкіндік береді.
6.Ойлан.
–Денені құдықтың
ішіне түсіріп алса, не болады? (Ол құдықтың түбіне
құлайды.)
–Ал құдық өте терең
болса ше? (Бәрібір
құлайды.)
–Жер шарының арғы
бетінде саған қарама-қарсы тұрған адам да затты терең құдыққа
түсіріп алса, не болады? (Оның заты да
құлайды.)
–Енді Жерді бұрғылап
тесіп өттік деп елестетейік.
Сол
кезде арғы беттегі адам тастаған дене саған жете ме? (Балалар
әртүрлі жауап беруі мүмкін. Сіз оларды дұрыс жауап беруге
жетелеңіз).
–Оған ауырлық күші
әсер ете ме? (Әсер етеді.) Ауырлық күші қалай әсер етеді? (Ауырлық
күші Жердің центріне
бағытталады).
–Құдыққа құлаған дене
қайда кетеді? (Дене Жер центріне жетіп
тоқтайды.)
7.Сен
білесің бе?
–Жерден
ұшырылған серікке не болады? (Жердің айналасында ұшады.) Жерден
зымыранды ұшыру және ғарыш стансасының не жасанды серіктің одан
арғы Жер айналасындағы қозғалысы туралы бейнекөрініс
көрсету.
–Неге
жасанды серік Жерден алыстап, ашық ғарышқа қарай ұшып кетпейді?
Оның жылдамдық бағытын не нәрсе өзгертеді? (Ауырлық
күші.)
8.Жұптық жұмыс
Оқушылар
жұпта өтілген тақырып бойынша бір біріне сұрақтар құрастырады,
жауап береді. Шамамен сұрақтар:
Денені
әуелете жоғары лақтырса не болады?
Неліктен
денелер жерге құлайды?
Ауырлық
күші деген не?
Оның әсері
қандай?
ЕБҚ
тапсырмасы
Жұбының
көмегімен тапсырманы орындайды.
Тапсырма
«Ауырлық күші»
Анықтама құрастыр.
Оқушылар керекті сөздерді тауып, олардан ауырлық
күшіне анықтама құрастырып, жазады.
Жауап: Ауырлық күші – Жердің барлық
денелерді өзіне тарту
күші.
Бағытты
көрсет. Оқушылар бағыттаманың көмегімен берілген
суреттердегі ауырлық күшінің Жер центріне бағытталғанын
көрсетеді.
|