Материалдар / §39.Гемофилия және дальтонизм –жыныспен тіркес тұқым қуалау мысалдары.

§39.Гемофилия және дальтонизм –жыныспен тіркес тұқым қуалау мысалдары.

Материал туралы қысқаша түсінік
§39.Гемофилия және дальтонизм –жыныспен тіркес тұқым қуалау мысалдары. 9.2.4.7 - жынысты анықтау кезінде хромосомалардың рөлін түсіндіретін сызба жасау;
ЖИ арқылы жасау
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады

9 сынып №45

ДӘІЖО___________

Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрлігі
«» КММ
(білім беру ұйымының атауы)
Қысқа мерзімді (сабақ) жоспары

Жыныспен тіркесіп тұқымқуалау. Гемофилия және дальтонизм. §39.Гемофилия және дальтонизм –жыныспен тіркес тұқым қуалау мысалдары.

(Сабақ тақырыбы)


Бөлім:

«Тұқым қуалаушылық пен өзгергіштік заңдылықтары»

Педагогтің аты-жөні:


Күні:


Сыныбы: 9 «а,ә,б»

Қатысушылар саны: Қатыспағандар саны:

Сабақтың тақырыбы:

Жыныспен тіркесіп тұқымқуалау. Гемофилия және дальтонизм. §39.Гемофилия және дальтонизм –жыныспен тіркес тұқым қуалау мысалдары.

Оқу бағдарламасына сәйкес оқу мақсаты

9.2.4.7 - жынысты анықтау кезінде хромосомалардың рөлін түсіндіретін сызба жасау;

Сабақтың мақсаты:

жынысты анықтау кезінде хромосомалардың рөлін түсіндіретін сызба жасайды;

Сабақтың барысы:

Сабақ кезеңі

Мұғалімнің әрекеті

Оқушының әрекеті

Бағалау

Ресурстар

Сабақтың басы











Бұрынғы білімін еске түсіру


Оқушылармен амандасу, түгендеу, сынып тәртібін қадағалау.


? Психологиялық ахуал: «Түстерді барлығымыз бірдей көреміз бе?»

? Тапсырма:

«Барлығымыз түстерді бірдей көреміз бе?»


"Құпия сөз" әдісі

Құпия сөздер:

Х хромосома: "Әйел"

Y хромосома: "Еркек"

Гаметалар: "Тұқым"

Генетика: "Механизм"

Жыныс анықтау: "Теңгерім"


Оқушылар амандасады, сынып тәртібін сақтайды.








Оқушылар үй жұмысы бойынша өткен білімдерін еске түсіреді. Берілген тапсырманы орындайды.


Дұрыс жауабы:

"Жыныс генетикасы жынысты анықтайтын хромосомаларға негізделеді. Адамда Х және Y хромосомалары жынысты анықтайды: ХХ – әйел, XY – еркек. Жынысты анықтау механизмдері генетикалық теңгерімге байланысты."

Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Интерактивті панель, презентация


Биология 9-сынып,Автор: Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева,Б.Т.Ибрагимова . «Атамұра» баспасы 2019ж

Оқушылардың назарын аудару

«Қандай ауру тек ер адамдарда кездеседі?»

? Тапсырма:

«Отбасында тұқым қуалайтын аурулар қалай беріледі?»

«Гемофилия, дальтонизм сияқты аурулар неге көбінесе ер адамдарда кездеседі?»

Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды.

Өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді. Берілген тапсырманы орындайды.


Қысқаша жауап:

Гемофилия мен дальтонизм X-хромосомамен тіркесіп тұқым қуалайды.

Ер адамдарда тек бір X-хромосома болғандықтан, олар бұл ауруларды анасынан тікелей алады.

Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Интерактивті панель, презентация


Сабақтың мақсатын таныстыру

9.2.4.7 - жынысты анықтау кезінде хромосомалардың рөлін түсіндіретін сызба жасау;


Кілт сөздер:


Жаңа сабақтың оқу мақсатын жазады.


Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Интерактивті панель, презентация


Биология 9-сынып,Автор: Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева,Б.Т.Ибрагимова . «Атамұра» баспасы 2019ж

Құндылық:

«жасампаздық және жаңашылдық»

Теориялық білім: Жыныспен тіркесіп тұқымқуалау, гемофилия және дальтонизм туралы білу.


Практикалық дағдылар: Жынысты анықтау кезінде хромосомалардың рөлін түсіндіретін сызба жасау.


Функционалдық сауаттылық: Жыныспен тіркес тұқымқуалау механизмін түсініп, оның мысалдарын және хромосомалардың рөлін бағалау.

Сабақтың оқу мақсатымен байланысты басты құндылықтармен танысады. Ой қозғау жүзеге асады.

Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Интерактивті панель, презентация

Сабақтың ортасы


Жаңа тақырыпты таныстыру

Мәтін:

Қазақстандағы дальтонизм және гемофилия

Қазақстанда дальтонизм мен гемофилия сирек кездесетін тұқым қуалайтын аурулар қатарына жатады.


Дальтонизм – түсті ажырату қабілетінің бұзылуы, көбінесе ер адамдарда кездеседі.

Гемофилия – қанның ұю қабілетінің төмендеуі, бұл да X-хромосомамен тіркесіп тұқым қуалайды.


? Сұрақ:

Неге әйелдер гемофилиямен сирек ауырады, ал ер адамдар көбірек зардап шегеді?

Жауап:

Әйелдерде екі X-хромосома бар, сондықтан егер біреуінде ақау болса, екіншісі оның орнын толтыра алады.

Ер адамдарда тек бір X-хромосома бар, сондықтан гендік ақау болса, ол ауруға алып келеді.

Мәтінді оқиды – берілген өмірлік жағдайға немесе ғылыми контекстке талдау жасайды.Негізгі идеяны анықтайды – мәтіндегі басты мәселені немесе зерттелетін құбылысты табады.Ақпаратты талдайды – мәтіннен қажетті мәліметтерді бөліп алады.Қорытынды жасайды – алынған ақпаратты қолдана отырып, сұрақтарға жауап береді немесе шешім ұсынады.

Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Интерактивті панель, презентация


Оқушыларға бағыт бағдар беру

? 1-тапсырма: Гемофилия және дальтонизмнің тұқым қуалауы

Сұрақ:

Гемофилия мен дальтонизм неге көбінесе ер адамдарда кездеседі? Екі немесе одан да көп дұрыс жауапты таңдаңыз.


Бұл аурулар Y-хромосомада орналасқан.

Әйелдерде екі X-хромосома бар, сондықтан олар тасымалдаушы болуы мүмкін.

Ер адамдарда бір ғана X-хромосома бар, сондықтан егер ақау болса, ол толық көрінеді.

Дальтонизм қоршаған орта факторларынан туындайды.

Әйелдер гемофилиямен ешқашан ауырмайды.


Дұрыс жауаптар:

Әйелдерде екі X-хромосома бар, сондықтан олар тасымалдаушы болуы мүмкін.

Ер адамдарда бір ғана X-хромосома бар, сондықтан егер ақау болса, ол толық көрінеді.

Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды.

Өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді. Берілген тапсырманы орындайды.

Дескриптор:

Жыныспен тіркесіп тұқым қуалайтын аурулардың механизмін түсіндіреді – 2 балл

X-хромосоманың рөлін сипаттайды – 2 балл

Қате жауаптарды талдайды – 1 балл

Интерактивті панель

Презентация

Жұмыс дәптерлері

Үлестірме парақтар

Практикалық тапсырмалар беру.

? 2-тапсырма: Гемофилиямен байланысты биохимиялық үдерістер

Сұрақ:

Қанның ұюына қандай химиялық заттар әсер етеді? Екі немесе одан да көп дұрыс жауапты таңдаңыз.


Фибриноген

Глюкоза

Гемоглобин

Кальций иондары (Ca²⁺)

D дәрумені


Дұрыс жауаптар:

Фибриноген

Кальций иондары (Ca²⁺)

Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды.

Өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді. Берілген тапсырманы орындайды.

Дескриптор:

Қан ұюына әсер ететін химиялық заттарды анықтайды – 2 балл

Кальций иондары мен фибриногеннің рөлін сипаттайды – 2 балл

Қате жауаптарды талдайды – 1 балл

Интерактивті панель

Презентация

Жұмыс дәптерлері

Үлестірме парақтар

Бағалау

? 3-тапсырма: Түстерді қабылдау механизмі

Сұрақ:

Дальтонизм қандай физикалық факторларға байланысты пайда болуы мүмкін? Екі немесе одан да көп дұрыс жауапты таңдаңыз.


Көздегі фоторецепторлардың (колбалар) дұрыс жұмыс істемеуі

Электромагниттік толқындардың түстерге әсері

Ағзадағы су мөлшерінің азаюы

Көзге жарық сәулесінің түсу бұрышы

Көру жүйкесіндегі мутациялар


Дұрыс жауаптар:

Көздегі фоторецепторлардың (колбалар) дұрыс жұмыс істемеуі

Көру жүйкесіндегі мутациялар

Оқушының логикалық ойлау қабілеті дамиды.

Өз ойын, ой-пікірлерін білдіреді. Берілген тапсырманы орындайды.

Дескриптор:

Дальтонизмнің физиологиялық механизмін түсіндіреді – 2 балл

Жарық толқындарының рөлін сипаттайды – 2 балл

Қате жауаптарды талдайды – 1 балл

Интерактивті панель, презентация

Жұмыс дәптерлері

Үлестірме парақтар

Сабақтың соңы



Кері байланыс беру

«Жыныспен тіркесіп тұқымқуалау шкаласы» әдісі

Мақсаты: Оқушылардың жыныспен тіркесіп тұқымқуалау туралы түсінігін бағалау.

Оқушылар жыныспен тіркесіп тұқымқуалау (мысалы, гемофилия мен дальтонизм) туралы түсініктерін 1-ден 3-ке дейінгі шкала бойынша бағалайды:


1 — Мүлдем түсінбедім.

2 — Аздап түсіндім, бірақ толық емес.

3 — Толық түсіндім және маңызын білемін.

Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Интерактивті панель

Презентация


Білімді игеруді жақсарту және оны тәжірибеге көшіру

Шығармашылық жұмыс.

§40.Адам қан топтарының тұқым қуалау заңдылықтары және резус-факторы.



Білім алушылар келесі тақырыптың тақырыбымен және тірек сызба сызады. Ой қозғау жүзеге асады.

Кері байланыс:

«Бас бармақ» әдісі арқылы бағаланады.

«Керемет!» және т.б

Биология 9-сынып,Автор: Н.Г.Асанов, А.Р.Соловьева,Б.Т.Ибрагимова . «Атамұра» баспасы 2019ж


ҚЫСҚА МЕРЗІМДІ ЖОСПАРҒА ҚОСЫМША



ЖИ арқылы жасау
18 Ақпан 2025
351
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі