Биологиялық терминдерді
әдіс-тәсілдермен ұштастыру
Термин сөздерді әдістермен
ұштастырудың маңызы: термин сөздер ғылымның кез келген саласындағы
негізгі түсініктерді білдіреді, ал оларды дұрыс меңгеру оқушының
білім деңгейін арттырудың негізі болып табылады. Әсіресе, биология
пәнінде терминдерді түсіну мен есте сақтау пәннің мазмұнын
тереңірек меңгеруге мүмкіндік береді. Терминдерді оқу үдерісінде
қолданылатын әртүрлі әдіс-тәсілдермен ұштастыру – оқытудың
тиімділігін арттыратын маңызды құралдардың бірі. Бұл мақалада
термин сөздер мен әдістерді біріктіріп қолданудың маңыздылығы және
бұл тәсілдің оқушылардың білімін жетілдірудегі рөлі
қарастырылады.
Термин сөздердің
рөлі.
Термин сөздер – ғылымның нақты
саласында қолданылатын арнаулы сөздер мен тіркестер. Биологияда бұл
– «клетка», «митоз», «ген», «экосистема», «гомеостаз» сияқты
сөздер. Терминдерді меңгеру оқушыларға:
- Күрделі ғылыми ұғымдарды
түсінуді жеңілдетеді;
- Ақпаратты құрылымдауға
көмектеседі;
- Ғылыми мәтіндерді оқып,
түсінуге мүмкіндік береді.
Алайда, терминдерді жай жаттап
алу олардың мағынасын түсінуді қамтамасыз етпейді. Сондықтан оларды
үйретуде түрлі әдіс-тәсілдермен ұштастыру
маңызды.
Термин сөздерді әдістермен
ұштастырудың тиімді жолдары
1. Көрнекілік әдісімен
ұштастыру
Көрнекі құралдарды қолдану
терминдерді жақсы меңгеруге көмектеседі. Мысалы, биологияда «митоз»
немесе «фотосинтез» терминдерін диаграммалар, суреттер немесе
анимациялар арқылы түсіндіру оқушыларға процестердің қалай
жүретінін елестетуге мүмкіндік береді. Бұл визуализация арқылы
терминдердің мазмұнын жеңілдетеді, түсінікті етеді және есте
сақтауды жақсартады.
2. Тәжірибелік әдіспен
ұштастыру
Биологияда теориялық
ұғымдарды, оның ішінде терминдерді түсінудің тиімді жолдарының бірі
– тәжірибе жасау. Мысалы, «ферментация» немесе «осмос» терминдерін
түсіндіру барысында оқушыларға зертханалық жұмыстарды ұйымдастыру,
сол процестерді өз көздерімен көру және оларды талдау терминдердің
мағынасын тереңірек ұғынуға мүмкіндік
береді.
3. Ойын әдісі арқылы
терминдерді меңгеру
Ойын түрлері арқылы
терминдерді қызықты әрі жеңіл үйренуге болады. Мысалы, «Генетикалық
лотерея» ойыны арқылы генетикадағы негізгі терминдерді (генотип,
фенотип, доминантты, рецессивті) оқушылардың есінде сақтауға
болады. Бұл әдіс ойын түрінде болғандықтан, оқушылардың зейіні
күшейеді және оқуға деген қызығушылығы
артады.
4. Ассоциация жасау
әдісі
Терминдерді ұқсас ұғымдармен
немесе күнделікті өмірдегі заттармен ассоциация арқылы үйрену
олардың есте қалуын жеңілдетеді. Мысалы, «хлорофилл» терминін
өсімдіктердің жасыл түсті пігментімен байланыстырып, оның
фотосинтез процесінде рөлін түсіндіру терминді есте сақтауды
жеңілдетеді.
5. Мәселелік оқыту әдісімен
ұштастыру
Терминдерді оқытуда мәселені
шешу әдісі өте тиімді. Оқушыларға нақты биологиялық проблема
ұсынып, оны шешу үшін тиісті терминдерді қолдануға бағыттау олардың
сын тұрғысынан ойлау қабілетін дамытып қана қоймай, терминдерді
қолдану шеберлігін де арттырады. Мысалы, экология тақырыбында
оқушыларға «биоценоз» немесе «экожүйе» терминдерін нақты
мысалдармен түсіндіріп, экологиялық мәселелерді шешу жолдарын
талқылау ұсынылады.
Қорытынды
Термин сөздерді түрлі
әдіс-тәсілдермен ұштастырып оқыту – биология пәнін оқытуда тиімді
тәсілдердің бірі. Оқушылар терминдерді дұрыс түсініп, оларды
практикада қолдана білуі үшін әдістерді таңдау және оларды ұтымды
пайдалану өте маңызды. Көрнекілік, тәжірибе, ойын, ассоциация және
мәселелік оқыту әдістері терминдерді есте сақтауды жеңілдетіп қана
қоймай, оқушылардың пәнге деген қызығушылығын арттырады. Осылайша,
терминдерді әдістермен үйлестіру биология пәнін меңгеруде маңызды
рөл атқарады.