ЕРЕКШЕ БІЛІМДІ ҚАЖЕТ ЕТЕТІН
БАЛАЛАРМЕН ЖҮРГІЗІЛЕТІН ЖҰМЫСТАР
ТЕРЕКТІ АУДАНЫ, АҚЖАЙЫҚ
ЖОББ МЕКТЕБІНІҢ ДЕФЕКТОЛОГЫ
ЕЛЕКЕЕВА ГУЛНАЗ
ДУЙСЕНГАЛИЕВНА
Инклюзивті білім беру – ерекше мұқтаждықтары бар
балаларды жалпы білім беретін мектептердегі оқыту үрдісін
сипаттауда қолданылады. Инклюзивті оқыту-даму мүмкіндігі
шектеулі балалардың қалыпты дамыған балалармен бірге әлеуметтендіру
және интеграцияүдерістерін жеңілдету мақсатындағы
жеңілдетілген оқыту жүйесі.
Инклюзивті оқыту негізінде балалардың қандай да
бір дискриминациясын жоққа шығару, барлық адамдарға деген теңдік
қатынасын қамтамасыз ету, сонымен қатар оқытудың ерекше қажеттілігі
бар балаларға арнайы жағдай қалыптастырудың идеологиясы жатыр.
Тәжірибе көрсеткендей қатаң білім беру жүйесінен балалардың бір
бөлігі шығып қалып жатады. Мұндай қалыптасқан жүйе баланың даралық
қажеттілігін қанағаттандыра алмайды. Инклюзивті бағыт мұндай
балаларды оқуда жетістікке жетуге ықпал етіп, жақсы өмір сүру
мүмкншілігін қалыптастырады.
Қазақстан Республикасының «Білім туралы» Заңында
«Білім беру жүйесінің басты міндеттеріне: білім бағдарламаларын
меңгеру үшін жағдайлар жасау және жеке адамның шығармашылық рухани
және дене мүмкіндіктерін дамыту, адамгершілікпен салауатты өмір
салтының берік негіздерін қалыптастыру жеке басының дамуы үшін
жағдай жасау арқылы парасатты байыту» деп атап көрсеткен. Осыған
байланысты қоғам алдына оқушының жеке басын үйлесімді дамытуа
бағыттайтын міндеттер қойылып отыр.
Білім беру жүйесінде даму мүмкіндігі шектеулі
балаларға айрықша орын бөлінген. Бұл балаларға қатысты біздің
алдымызда тұрған негізгі міндет – олардың әлеуметтік ақталуы мен
бейімделуіне, қоғамдағы толыққанды өмірге дайындалуына жағдай жасау
және көмек көрсету қажеттілігі айтылған.
Қазіргі таңда барлық әлем жұртшылығының назарын
аударып отырған мәселе балалардың жеке сұраныстары мен
ерекшеліктеріне ортаның, отбасының қатысуымен білім беру үрдісіне
толық қосуды қарастыратын инклюзивті білім беру. Осы жаһандық
мәселеге әлем ғалымдары мынадай анықтама береді: инклюзивтік білім
беру дегеніміз — барлық балаларды, соның ішінде мүмкіндіктері
шектеулі балаларды жалпы білім үрдісіне толық енгізу және
әлеуметтік бейімдеуге, жынысына, шығу тегіне, дініне, жағдайына
қарамай, балаларды айыратын кедергілерді жоюға, ата-аналарын
белсенділікке шақыруға, баланың түзеу-педагогикалық және әлеуметтік
мұқтаждықтарына арнайы қолдау, яғни, жалпы білім беру сапасы
сақталған тиімді оқытуға бағытталған мемлекеттік
саясат.
Инклюзивті оқыту – ерекше мұқтаждықтары бар
балалардың жалпы білім беретін мектептердегі оқыту үрдісін
сипаттауда қолданылады. Демек, инклюзивті оқыту негізінде
балалардың қандай да бір дискриминациясын жоққа шығару, барлық
адамдарға деген теңдік қатынасты қамтамасыз ету, сонымен бірге
оқытудың ерекше қажеттілігі бар балаларға арнайы жағдай
қалыптастыру идеологиясы жатыр. Осы бағыт балаларды оқуда
жетістікке жетуге ықпал етіп, жақсы өмір сүру жағдайын
қалыптастырады.
Инклюзивті білім беру немесе «Білім баршаға»
бағдарламасы — барлық балаларға мектепке дейінгі оқу орындарында,
мектепте және мектеп өміріне белсене қатысуға мүмкіндік береді. Бұл
бағдарламаны Біріккен Ұлттар Ұйымының Бас Ассамблеясы
мақұлдап, БҰҰ-ның Конвециясына 2006 жылдың 13 желтоқсанында
енгізілді.
Инклюзивті білім берудін
мазмұны:
Инклюзивті білім беретін мектептерде білім
мазмұны 3 түрлі бағдарлама бойынша реттеген
абзал:
-жалпы мектептерге арналған типік оқу
бағдарламалары:
—
мүмкіндігі шектеулі балалардың ақаулық типтеріне
сәйкес арнаулы білім беру бағытындағы оқу
бағдарламалары
—
мүмкіндігі шектеулі балалардың психофизикалық
ерекшіліктерін есепке ала отырып әзірлентін оқытудың жеке
бағдарламасы
Қазақстан Республикасының 2002 жылғы 11 шілдедегі
заңында даму мүмкіндігі шектелген барлық балалар
психологиялық-медицина-педагогикалық кеңестің қортындысына сәйкес
арнайы түзету мекемелерінде және мемлекеттік білім жалпы беретін
мектептерде тегін оқуға құқылы деп шешілген.
Атап айтсақ мүмкіндігі шектеулі балаларды жалпы
білім беретін ортаға кіріктіру мақсатында 2009 жылғы ҚР инклюзивті
білім беруді дамыту тұжырымдамасының жобасы әзірленген, сонымен
қатар 2010 жылдың 1 ақпанында бекітілген ҚР білім беруді дамытудың
2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасын атауға
болады.
Бұл бағдарламаның басты міндеттерінің бірі
–еліміздің инклюзивті оқытуды дамыту болып
саналады.
Инклюзивті білім беру оқыту процессінде балаға
жеке көмек көрсету мен психологиялық-педогогикалық қолдауды
қамтамасыз етеді, жалпы білім беретін мектепте мүмкіндігі шектеулі
балаларға кедергісіз аймақ құру ғана емес, баланың психофизикалық
мүмкіндігін ескере отырып құрылатын оқу-тәрбие пүдерісінің
ерекшілігінде ескерген жөн.Ал бұл үдерісті жүзеге асыру үшін
мектепте балаға психологиялық- педогогикалық қолдау қызметі
ұйымдастырылуы қажет екенін түсініп, өзіміз соны істе асыруымыз
қажет.
Мүмкіндігі шектеулі балалар қатарына атап айтсақ
оның бірі психикалық дамуы тежелген (ПДТ) оқыту бағдарламасын
меңгеруде қиындықтарға кездесетін үлгермеуші
балалар.
Психикалық дамуы тежелген балалардың ерекшілігі
шаршағыштығымен, жұмысқа қабілеттілігі төмендігі, қоршаған орта
туралы дамуында бұзылыстар байқалады. Психикалық дамуы тежелген
баланы психологиялық-педогогикалық қолдау (ППҚ) қызметінің тиісті
мамандарымен жүзеге асырылады. Түсініктері фрагментарлық, зейіндері
тұрақсыз, тұтас қабылдау мүмкіндігі бұзылған, жалпы психикалық
үдерістің дамуында бұзылыстар байқалады, мұндайда әр маман өз
бағыттары бойынша жұмыс істейді.
Жалпы инклюзивті білім беру – мүміндігі шектеулі
балаларды оқытып-үйретудін бір формасы. Нағыз инклюзия білім
берудің 2 жүйесін : жалпы және арнаулы жүйелерді бір-біріне
қарама-қайшы қоймай, қайта жақындатады.
Инклюзивті оқыту – мүмкіндігі шектеулі балалардың
дені сау балалармен бірге олардың әлеметтендіру және интеграция
үдерістерін жеңілдету мақсатындағы бірлескен
оқыту.
Инклюзивті оқыту- барлық кемтар балаларға
мектепке дейінгі оқу орындарында, мектепте және мектеп өміріне
белсене қатысуға мүмкіндік береді, оқушылардың тең құқығын
анықтайды, адамдармен қарым-қатынасына қажетті қабілеттілікті
дамытуға мүмкіндік береді, барлық балаларды жалпы білім үрдісіне
толық енгізу және әлеуметтік бейімдеуге, жынысына, шығу тегіне,
дініне, жағдайына қарамай, балаларды айыратын кедергілерді жоюға,
ата-аналарын белсенділікке шақыруға, балалардың білімділік
қажеттіліктеріне бейімделуіне жағдай қалыптастыру, яғни жалпы білім
беру сапасы сақталған тиімді оқытуға бағытталған мемлекеттік
саясат.
Инклюзивті оқытуды ашқан мектептерде оқыған
балалар адам құқығы туралы білім алуға мүмкіншілік алады, өйткені
олар бір-бірімен қарым-қатынас жасауға, танып білуге, қабылдауға
үйренеді.