Материалдар / М. Мағауин "Шақан- шері" романының сюжеттік желісі

М. Мағауин "Шақан- шері" романының сюжеттік желісі

Материал туралы қысқаша түсінік
оқулықта берілген "Шақан-шері" романының үзіндісі бойынша осы сабақта оқушылар мазмұнын білетін болады.
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады. Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
09 Тамыз 2024
92
0 рет жүктелген
450 ₸
Бүгін алсаңыз
+23 бонус
беріледі
Бұл не?
Бүгін алсаңыз +23 бонус беріледі Бұл не?
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады

Мектеп: №15 мекеме жанындағы орта мектеп

Мұғалімнің аты-жөні:

Онайбаева Алмагүл

Қуанғалиқызы

Сабақ: Қазақ әдебиеті ҚГБ


Сынып: 10


Бөлім

3-бөлім. Аңызбен өрілген көркемсөз

Сабақтың тақырыбы:

М. Мағауин «Шақан- Шері» романының сюжеттік желісі.

Оқу мақсаттары:

10.1.1.1 әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдау арқылы идеялық мазмұнын терең түсіну;


Сабақ мақсаттары:

Әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды;

идеялық мазмұнын терең түсіне алады. 

Бағалау критерийлері:

1.Әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды. 2.Идеялық мазмұнын терең түсінеді.

3.Өмірмен байланыстырады.

Ойлау дағдыларының деңгейі

Білу, түсіну, қолдану

Сабақтың барысы

Сабақтың кезеңі

Педагогтың әрекеті


Оқушының әрекеті


бағалау

Ресурстар

Сабақтың

басы

5 минут


Ұйымдастыру бөлімі

Психологиялық ахуал қалыптастыру

«Шаттық шеңбері» (бір-біріне тілек айту арқылы)

Топқа бөлу. Санау арқылы екі топқа бөлу.

Алдыңғы сабақта өткенді пысықтап, Бүгінгі сабақтың тақырып, мақсатымен таныстыру.


«Шаттық шеңбері»

Ойтүрткі сұрақ:

«Шақан-Шері» атануы себебі?

Қ.Б: «Мадақтау», «Жарайсың» «Тамаша» «Өте жақсы»


Сабақтың ортасы

30 минут



1-тапсырма. Т.Ж:

БК: «Әдеби шеңбер» әдісі арқылы

1.Әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды.

2.Идеялық мазмұнын терең түсінеді.

3. Өмірмен байланыстырады.

1-топ. «Қамыстағы үй» әңгімесі бойынша.

1. Талқылаушы.

1.Шақан кім?

2. Жолбарыстың Шақан отбасына өшігу себебі. Әңгіме бойынша сұрақ құрастырады.

2. Белгілеуші.

1. Жолбарысқа жем болған Ажар мен Сәмен оқиғасы.

2.Жолбарыс, Адам айқасы.

3. Табиғи заңдылықты бұзудың зардабы. Бөліктерді дауыстап оқып, тақырыптың қай бөлімі ең маңызды екенін дәлелдейді.

3.Байланыстырушы

1. Шақанның алдағы өміріне болжам жасайды.

2. Шақан бейнесін ашатын іс-әрекет тізбегін жасайды.

4. Қорытындылаушы

1.Шығарманың идеясын, көтерілген тақырыбын айту.


2. Аңшылық. Адамға өшіккен Жолбарыс.

5. Суреттеуші

«Жапандағы жалғыз үй». Мәтінге қатысты сурет салады. (ЕББҚ оқушыға тапсырма. Ойлау қабілеті баяу)


2-топ. «Жолбарыс жымы» әңгімесі бойынша

1. Талқылаушы.

1. Адам шерісі-Шақан мен Аң перісі-Жолбарыстың арасындағы арпалыс.

сұрақ құрастырып, талқылайды.

2. Түз тағысын жеңген Шақан бойындағы өршілдік рухты дәріптеп, пікір жазу.

2.Белгілеуші.

1. Кәрі жолбарыс пен шөнжіктердің сипаттамасын белгілейді.

2.Кәрі жолбарыстың Қосаяқ қақпанына түсу себебін айтып, негізгі деталдарды белгілейді.

3.Қосаяқ. Шері атанған Шақанның шері.

Бөліктерді дауыстап оқып, тақырыптың қай бөлімі ең маңызды екенін дәлелдейді.

3.Байланыстырушы

1. Қосаяқ қайдан пайда болды?

2. Өмірдегі осындай жағдайлардың адам тағдырына әсері.

4. Қорытындылаушы

1.Рухы мықты Шақан.

2. «Табиғи заңдылықты бұзудың зардабы» қорытыныдылайды.

5. Суреттеуші

«Қосаяқ. Жолбарыспен айқасы» Мәтінге қатысты сурет салады.


2-тапсырма. Жұптық жұмыс.

БК:

1.«Оқиға картасы» әдісі арқылы әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды.

2.Сюжеттік- композициялық кестеге оқиғалар тізбегін жазып шығады.


ЕББҚ оқушыға тапсырма:

«Топтастыру» әдісімен үзіндіні оқып, кейіпкердің іс-әрекетін, мінезін топтастырады.




Топпен жұмыс




«Әдеби шеңбер» стратегиясы




















































Сюжеттік- композициялық кесте.

1.Оқиғаның басталуы


2.Оқиғаның дамуы


3.Оқиғаның байланысы


1.Оқиғаның басталуы


2.Оқиғаның дамуы


6.Оқиғаның шешімі



Жұптық жұмыс


Дескриптор:

балл

1. Шығарманың идеялық мазмұнын терең түсінеді.

2. Шығармада көтерілген Табиғат пен адам байланысын саралайды. 3.Әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды.

4. Эпизодтар арқылы образдарды айқындайды.



1


1



1




1


1












































БК бағалау




Мадақтау










Маркер қағаз




Қазақ әдебиеті оқулығы

Г. Орда

С. Дәрібаева

А. Сатылова



«Мектеп» баспасы


100-107- беттер














Маркер

Флипчарт












































Сабақтың

соңы

5 мин








Кері байланыс: «Бәрі менің қолымда»

1.Кішкентай бармақ - Мен бүгін сабақтан алдым?

2. Төртінші бармақ - Мен бүгін не істедім және неге қол жеткіздім?

3. Ортаңғы бармақ - Менің бүгінгі көңілім қандай?

4. Екінші бармақ - Мен бүгін кімге көмектестім?

5. Басбармақ - Мен өзімді сабақта қалай сезіндім?

ЕББҚ өз ойын айтуға қысылатын оқушыдан ауызша сұрап, ой –пікірін білемін.

Мен бүгін сабақтан алдым?





ҚБ: Мадақтау

Прямая со стрелкой 1 Прямая со стрелкой 2 Прямая со стрелкой 3








































Ресурстар

Дескриптор:

балл

1. Шығарманың идеялық мазмұнын терең түсінеді.

2. Өмірмен байланыстырады. Табиғат пен адам байланысын саралайды.

3.Шығармадағы идеяны өмір шындығымен байланыстырады -4.Әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды.

5. Эпизодтар арқылы образдарды айқындайды.



1


1



1




1


1







1.Оқиғаның басталуы

Тұтқындағы Шері (эпилогқа кіріспе)

2.Оқиғаның дамуы

Шақанның бақытты отбасы

3.Оқиғаның байланысы

Отбасынан айырылған Шақан

1.Оқиғаның басталуы

Кек қуған Шақан

2.Оқиғаның дамуы

Кәрі жолбарыс пен Қосаяқ айқасы

6.Оқиғаның шешімі

Шақан-Шерінің қолға түсуі



























































Әдеби шығарманың сюжеттік-композициялық құрылысын талдайды;

Идеялық мазмұнын  түсінеді;

(Түсіну және жауап беру, анализ және интерпретация)



Жолбарыс аулау – қазақтың ата дәстүрі, машықты өнері. Төріне тарғыл жолбарыс ілінбеген үйде найза ұстар ұл тумайды деген бабаларымыз. Ол заманда ұзын аққан Сыр-Дария, қамысы қалың Шу бойы қаптаған жыртқыш екен. Ал Іленің етегінде жапырлап жүрсе керек. Жолбарыс – ерекше киелі мақұлық. Бағзы бір кезде тәуіптер сүйегін ұнтап дәрі жасайтын, етін қақтап, өтін кептіріп, майын шыжғырып, ұма безі мен қамшысына дейін кәдеге асыратын. Бұл шеріде диюдің күші, жынның жылдамдығы бар…»

Бұл үзінді қазақтың ұлы жазушыларының бірегейі Мұхтар Мағауиннің «Шақан Шері» романынан алынған. Иә, қазақ даласында бұрында жолбарыс та, аң патшасы арыстан да мол болған деседі. Жолбарыстар арыстанның айбатына қарамай, оларды жерімізден айдап тастаған. Жолбарыстың пысы өте күшті, ақырған даусын естігенде адамның төбе құйқасы шымырлайды екен.

Шығармада ең алдымен, жолбарыс, адам жейтін сойқан ретінде көрсетіледі. Ал бұдан кейін оқиға тұла бойын кек пен ыза кернеген адам баласының жолбарыс тұқымын құрту мақсатын алға қоюымен өрби түседі. Шығармада қазақы аңшылық дәстүрдің сан қыры мен жолбарыс тектілігі анық баяндалады. Адамға өздігінен тиіспейтін жыртқыштың неліктен кішкене бала мен жас әйелді жегеніне жауап іздегенде, алдымыздан адамның қастығы шығады.

Қазақ аңшысы жануарда түйсік қана, ал адамда ақыл-ой бар, қандай жыртқыш болса да, адамзат баласынан ықпайтын, қаймықпайтын аң болмайды деген қағиданы ұстанған. Романда қазақтардың аң аулауда түрлі айла-тәсілді қолдана білгені ерекше айтылады. Ауға шыққанда киіз үй, күрке пішінінде керегелі тұзақ құрған немесе уланған жемтікті тастайтын болған, алайда жолбарыстың бір ерекшелігі, тек жолбарыс қапқан жемтік болмаса – өлекселерді жемейтіндігі. Қазақ аңшыларының тағы бір керемет қасиеті – аңдардың орналасу орнын, табиғат құбылыстарын алдын ала болжап, жел бағытының аңдарға қалай әсер ететінін, ауыл-аймақтың географиялық ортасын өте жақсы білуі. Және де жолбарыс аулауға шыққанда қаншыры мен арланын бірден ажыратып, жолбарыс дауысымен шақырып, алдап қолға түсірген. Басқа аңдар сияқты адам ізін басудан именуді білмейтін жолбарыс қана екендігін біздің қазақ ертеден-ақ білген.

Ал енді бұл әдеби шығармадағы аңшы психологиясына тоқталайық. Жан дегенде жалғыздарын өлтірген жолбарыс қайта келген түні ол әлі де қорқатын, тарғылмен бетпе-бет жеке айқасқа түсіп көрмепті. Ал сол түні, өз шаңырағында өзі атқан қорғасын оқ жыртқыштың сол жақ көзіне тиіп, құлақ шекесін қақырата тесіп өтті. Содан соң ақ балтамен жуан мойнынан басын шауып түсірді. Сосын артқы аяғын шапқанда, балтасы бірдеңеге тиіп кеткендей болып еді, қараса кәдімгі мылтық оғы екен. Артқы аяғында екі аяқтылар салған таңба қанша уақыт бойы жүрген? Бұрын ұсақ аңдарды аулап, азық қып жүрген Шақан әйелі мен баласының кегін арқалап, жолбарыс тұқымын құртуға деген ниеті туындаған осы күннен бастап, қу, әккі аңшыға айналады. Бұдан кейін Шақанның өшпенділік кернеген жүрегі мұздай қатып, кішкене әлсіз шөнжіктерді де қырып салып жүрді. Аңшы психологиясы орманда, түзде жүргенде жануарлар түйсігімен астасып, тығыз қарым-қатынас орнатты. Мысалы, әр жануардың дем алысынан, жүрісінен, ізінен қандай жағдайда болғанын, алда не болатынын болжап, біліп тұрады. Мысалы, қояндар әрлі-берлі қамсыз шапқылап жүрсе, жолбарыстың жақын маңда болмағаны, тарғыл шері жүрген жерге қасқырдың жақындамайтыны, қабандардың бейқам тірлігі жолбарыстың алыста екендігінен хабар беретіні, сауысқанның саңқылының қай жақтан шыққанына қарап, жыртқыштың қай тұста екенін білуге болатынын дәл бағамдай алатын. Және жолбарыстың от жағылған жерге келмейтінін де жақсы білген. Қақ алдынан төніп тұрған үлкен қатерден тайсалмай, жыртқыштың кеудесіне қанжар сұғуы Шақанның жолбарыс аулауда шыңдала түскендігін көрсетеді. Аңшы психологиясының аңшылыққа берілгені сонша, бірнеше жыл бойы адамдар көзінен тасаланып, адами ортадан оқшаулануы, түр-сипатының да жолбарысқа келіңкіреп, киген киімі де, кейде төрт аяқтап жүруі де, жыртқыштан аумай кетуі, жабайылануы – Шақанның әйелі мен баласының аруақтары алдында берген сертіне деген адалдығы болатын.

Кейінірек, басты кейіпкер аңшы Шақан кішкентай шөнжіктерді атпай, құйрығын шолақ етіп кесіп тастап кетіп жүрді. Алайда, олардың көбісі үлкен аңдарға жем болып немесе аштан қырылып қалды. Бір күні қыңсылап, жер бауырлап, аштықтан әлсіреген шөнжікті өзі аулаған құрмен әлдендіріп алды. Кейін мойнына қарғы салып, жанына ертіп жүрді. Біршама уақыт асырағаннан кейін, түз тағысы, есейгенде азуы ақсиған жолбарыс болады деп, бір жағынан атуға қимай, үлкен қабанмен алдап, адастырып кетеді. Бірнеше жылдан соң, Шақанның алдынан кезіккенде оны танып, оған еш тиіспестен өз жөніне кетуі – жолбарыстың аса текті жыртқыш екенін көрсетеді. Енесін өлтіріп, құйрығының жартысын кесіп тастап кеткен адамның жамандығын емес, жасаған азғана жақсылығын ұмытпаған хайуанды текті деуіміздің де жөні бар. Тағы бір айта кететіні, жолбарыстың қайсарлығы, табандылығы хақында. Ұрғашысының жалғызсырап, ақырғанын естіп келген жас арлан мен кәрі арлан арасындағы айқаста, жолбарыстың кері қайтпайтын ер мінезі, өліспей, беріспейтіндігі көрінеді. Қаншыр үшін айқаста, бірі өліп, бірі жеңіске жететінін біле тұра, қызыл ала қанға бөккенше алысады. Ақыры, біреуі сұлқ түсіп, мерт болады. Осыны тамашалап тұрған аңшының өзі, табиғаттың заңына таңдай қағып, жолбарыстарды шағылысқан уақытында өлтіруді обал санап, кейін шегінеді.

Шақан ғылым-білім үйренбеген, оқу оқымаған болғанымен, аталардың айтқанын, ел аузындағы аңыздарды жадында мұқият сақтаған. Шу, Іле бойын түгел кезіп шығып, Сырдарияның алқабындағы шөлмен жүріп өткен жолында солардың бәрін есіне түсіріп, бағытынан жаңылмады. Себебі, автор атап өтетіндей: «аңыздың айтқаны – ақиқат, ғылымның айтқаны – шындық». Мұнда тарихи ақиқат, уақыт шындығы жатыр. Аңыздарда келтірілген жер-су атаулары, суреттелетін тау, өзен, қырат, шөлейт жердің барлығы да шын кезігеді. Сондықтан аңшылық өнер жайы айтылатын романнан бірнеше аймақтың табиғаты, сол жерде тұрақтаған халық тұрмысы, дәл сол өңірде болған тарихи оқиғалар туралы ақпараттарға қанығамыз.

Жолбарыс тұқымын құрту жолында көп қиындық көрген соң, Шақан табиғат пен адамның арасындағы тепе-теңдікті бұзып, табиғи заңдылыққа қарсы келгендігін түсінеді. Әуелгіде оны ел-жұртынан айырып, ен далаға қуған жолбарыс емес, адам екенін ұғып, бір кектің артында түз тағысының тағдыры жатқандығына көзі жетеді. Оны романдағы мына бір үзіндіден көруге болады:

«Кенет өзін осы жолға түсірген жалмауыз жолбарыс көз алдына келді. Балаға шапқан, әйелді шайнаған кезі емес. Өлім сәті. Өлгеннен соңғы бұтарлап шабылған сәті. Артқы аяққа шор болып байланған қорғасын оқ. «Жолбарыс өз бетімен кісіге тимейді». Құба-мерген айтқан. Қара-батыр айтқан. Атабек Ақсақал айтқан. Өзі де көрді. Сонда, жалмауыз кек қуғаны ма?! Бір кісіден көрген жапасын бір адамға артқан. Жүрген ізін қанды соқпаққа айналдырған. Бұл да қазаға ұшырады. Қорғасын оқ емес, тас қайғы – екі бірдей қаза жүрек басына түйітпектеліп жабысты. Бір жыртқыштың кінәсін тарғыл тонды барлық шеріге артыпты. Содан не тапты?

Кек. Кегі аңда емес, адамда болуға тиіс екен. Елден аң емес, адам айырыпты…»

Осы ішкі арпалысынан соң, Шақан өзінің ескі қонысына, өз жұртына бет түзейді. Ал онда барғанда темір кісен күтіп тұрғаны айтылады да, шығарма аяқталады.

Бір ғана роман жазу жолында Шақанның жүріп өткен жолдарымен жүріп, түрлі мұрағаттарды ақтарып, көнекөздермен тілдескен автор – Мұхтар Мағауин романның эпилогында өмірде болған Шақан жайындағы нақты деректерді келтіреді:

— Шақан жайында алғаш рет Петербургте 1871 жылы шыққан «Военный сборник» журналында «Отважный туркестанский охотник Шахан» мақаласы жарияланған.

— Жетісу архивтерінде «басбұзар қырғыз Шақан-Тигрдің» іс-қағаздары кездеседі. Жақын туысы Малтай Жантаевтың куәлігі бойынша, өкіметке пиғылы теріс, қоғамға қатерлі адам деп танылған. Алайда, сот үкімі табылмады.

— Хикаяның үш түрлі шешімі шықты:

Біріншісі – Шақан аяқ, қолына бұғау салынып, Сібірге – Якут өлкесіне жер аударылды.

Екіншісі – Шақан тергеу аяқталар қарсаңда түрмеден қашуға әрекет үстінде оққа ұшады.

Үшіншісі – әлде түрмеде, әлде этап кезінде қашып, аман құтылады.

Ақыры, жазушы соңғысына тоқталғанды жөн көрген, себебі: 1884 жылы шыққан «Природа и охота» журналының 13-санында жолбарыс аулаған Шақан мерген туралы айтылған. Тарихи деректерге қарағанда Шымкент, Әулие-Ата өңіріндегі Ұлы жүз қазақтарының патшалық тәртіпке қарсы көтерілісіне (1867-1869) басшылық еткен батырдың бірі – Жолбарыс Шақан болған екен.

Ал қазақ жеріндегі жолбарыс туралы нақты дерек:
Жетісудың ең соңғы жолбарысы 1940 жылы оққа ұшқан.

Бұл романнан оқырманның түйетіні: табиғи заңдылықты бұзу, құныққан үстіне құныға түсудің кей аңдардың жойылуына, тұқымының құруына әкеліп соғатынын есте сақтау қажеттігі. Мұндай шығармалар келешек ұрпақты тәрбиелеудегі табиғаттың рөлін, ондағы әрбір қыбырлаған тіршілік иесінің айрықша орны бар екендігін үйретеді. Аң аулаудың да өз жөні, шегі болатындығын әр аңшының біліп жүруге тиістілігін нақтылап, түрлі тарихи деректер мен топонимикалық атаулар жайлы мағлұмат берген бұл шығарма – қазақ әдебиетінің ғана асыл қазынасы емес, тарихтың, аңшылық өнердің мол мұрасы. Аңшылық туралы шығармалар өткенді қастерлеу, табиғатты сүю, жан-жануарға деген құрмет, аңшыға тән ұлы қасиеттер, жануарлар арасындағы тепе-теңдіктің сақталуы, аң аулаудағы ұтқыр тәсілдер сияқты пайдалы нәрселерді насихаттайды. Сондықтан, осындай шығармалар көркем әдебиетті сүйетіндер мен аңшылыққа қызығатындарға мол азық болады және бұл – біздің қоғам мен оқырмандарға қызық әрі керек дүние.

Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Осы аптаның ең үздік материалдары
Педагогтардың біліктілігін арттыру курстары
Аттестацияда (ПББ) 100% келетін
тақырыптармен дайындаймыз
Аттестацияда (ПББ) келетін тақырыптар бойынша жасалған тесттермен дайындалып, бізбен бірге тестілеуден оңай өтесіз
Өткен жылы бізбен дайындалған ұстаздар 50/50 жинап рекорд жасады
Толығырақ