№31 «Күншуақ»
МДҰ
«Баланың
бойындағы музыкалық қабілетін арттыру
жолдары»
Музыка
жетекшісі: Муканова
Л.И.
Ақтөбе
қаласы
Музыка – адам
өмірінің серігі, эстетикалық тәрбие негізі болып табылады. Музыкаға
деген сүйіспеншілік, баланың музыкаға жетік болу қабілеттері туа
бітпейді, ол өсу, даму процесінде қалыптасады. Музыканың адам
өміріндегі мәні ерекше. «Ол жоқ жерде, адам тірлігі де жоқ» деп
Ю.Фучек өте тауып айтқан.
Музыка адамды
шаттыққа бөлеп мұң зарын сейілткен. Музыканың әсер ықпалының
күштілігі соншалық, ол адамдардың мінез - құлқымен салт-дәстүрінде
өзгерте алады. Сөзіміз дәлелді болу үшін қытайлық тарих танушы,
музыка зерттеушісі Сыма Цяньның мына пікірін еске алайық: «Дүниеге
келген адам өміршең рухты, жүрек пен сананы еншілеп туады. Ал қайғы
мен шаттық, ашу мен қуаныш болса туа бітетін қасиеттер емес, мұның
бәрі де сыртқы әсерге деген адам сезімінің өзгеруі ғана, адам
бойындағы сезімді қалыптастыратын да сол сыртқы
әсерлер».
Жақсы ән мен сазды
музыка – жан азығы. Әсем ырғақты жан тербетер ән, музыка тыңдаған
адамның жүрегі жай тауып ерекше сезімге, қуанышқа
бөленеді.
Музыка - рухани
қазына. Рухани қазынаның мөлдір бастау бұлағынан нәр ала білген
бала адамгершілік пен асыл қасиеттерді бойына сіңіріп
өседі.
«Әнге әуес, күйге
құмар бала – жаны сұлу, өмірге ғашық болып өседі»
М.Әуезов.
«Туғанда дүние
есігін ашады өлең» - деп Абай атамыз жырлағандай шыр етіп дүние
есігін ашқан нәрестеге өмірінің алғашқы күндерінен бастап - ақ
музыка әсер етеді. Ең алғашқы анасының әлдиі, бесікке таянып айтқан
ананың бесік жыры бөбектің жанын тынышталдырып тәтті ұйқыға кетуіне
әсер етеді.
Нәрестенің дүниеге
келуімен байланысты ырымдар «Шілдехана», «Бесікке салу», «Қырқынан
шығару» т.б. бәрі де әнсіз, өлеңсіз, жырсыз өтпеген. Бала өмір бойы
ән ырғағына бөленіп жүреді. Міне, осындай сыртқы ортаның әсерінен
бала бойында әдемілікке, әсемдікке деген сезім күй қалыптасып,
эмоциялық әсер нәрестені ерте бастан музыкаға баулуға, эстетикалық
тәрбиенің белсенді көмекшісі етуге мүмкіндік
туғызады.
Ана әлдиін бойына
сіңіріп өскен сәби тәй-тәй қадам басқаннан - ақ балабақша есігін
ашады. Сол балаға музыкалық эстетикалық тәрбие бере отырып,
жан-жақты жеке тұлғаны дамытудың алғашқы баспалдағы балабақшада
жалғасады.
Балаларды оқыту
мен тәрбиелеудегі музыка қызметінң
түрлері
Дене күшін дамыту
құралы
Ақыл – ой қабілетін жандандыру
құралы
Баланың моральдық бейнесін қалыптастыру
құралы
Балаға эстетикалық тәрбие беру
құралы
Музыка
Ән
салу
Музыка тыңдау
Балалар музыкалық аспаптарында
ойнау
Қимылды және дидактикалық
ойындар
Музыкалық ырғақты
қимылдар
Ән
айту – музыкалық тәрбиенің аса
маңызды құралы және баланы жан-жақты жарасымды жетілдіру
міндеттерін шешуде елеулі роль
атқарады.
Ән айту бала
организміне жайлы тиіп, сөйлеу қабілетін жетілдіруіне, тыныс
алуына, дауыс аппаратын шынықтыруына
көмектеседі.
Музыкалық ырғақты
қимылдарды жүргізу баланың бойында
естуді, есте сақтауды, икемділік пен шапшаңдықты, зейінді,
іскерлікті, балалардың дене бітімінің сұлу да, сымбатты болып
қалыптасуына көмектеседі.
Музыка
тыңдауда балалар әр түрлі образдағы
музыкалық шығармаларды тыңдап, мазмұнын, сипатын, көңіл-күйін
ажырата біледі. Жалпы музыканың күйін сезінуге, көркем образдың
дамуын қадағалауға бейімделеді. Музыканы жасаушы композиторлар,
авторлар туралы туралы алғашқы мағлұмат
алады.
Балалар музыкалық
аспаптарын ойнау
Музыкалық аспаптарды
танып білуге, аспаптарды ойнау әдіс-тәсілдерін үйренуге, олардың
тембрлерінен ажырата білуге үйретеді. Жеңіл әндерді аспаптарда
ойнап, ырғақтық бейнесін бере отырып, ойнауды меңгереді. Музыкалық
есту түйсігін, шығармашылық қиялын жетілдіреді. Ырғақтық сезімін,
динамикалық есту қабілетін
дамытады.
Қимылды және
дидактикалық ойындар баланың музыкалық есту,
шығармашылық қабілеттерін дамытады. Нота сауатының бастапқы
элементтерін қызғылықты формада меңгеруге
көмектеседі.
Осы қызмет түрлерін
нақты да, жүйелі жүргізудің нәтижесінде балалардың бойында жалпы
музыкалық қабілетін, дамытып
қалыптастырады.
Әсемдікті қабылдап
сезіну, түсіну, жақсы мен жаманды байқап шығармашылық тұрғыдан жеке
қимыл жасауға көркемдік қызметтің әр түріне қамтылу қабілеттерін
қалыптастырып, дамытып,
жетіледі.
Мектепке дейінгі жастағы
баланың музыкамен айналысуының маңызы зор.Балалар халық әндерімен
қатар түрлі классикалық музыка және вокалдық шығармалар, аспаптық
шығармаларды тыңдап,ішкі дүниесімен қабылдауға тырысады. Музыканы
түсіністікпен дифференциалдық түрде белсенділікпен қабылдайды.
Балалар музыканы тыңдап, ән айтып, билейді, музыкалық ойындарға
қатысып, қол ұстасып айналады, балаларға арналған салтанатты
әндерді орындау мен қатар үлкендермен бірге ән айтып, ойын сауықтың
шараларға мерекелік Жаңа жыл, 8-наурыз, Наурыз мейрамы, Тәуелсіздік
күні мейрамына арналған ертеңгіліктерге қатысады. Музыкалық
сауаттылығын ойнауға қызығушылығы артады. Ол үшін сазды
естіп-тыңдау қабілетімен қатар баланың эмоционалдық қасиеттерін
дамытып, ойын түрлерін, жоғарғы дауыстық әуендерді пайдаланған жөн.
Қол қимылмен дыбыстық елестетуді байланыстыра білу керек. Балаланың
музыкалық дыбысты ажырату қабілетін дамыту -шаруашылыққа деген
қызығушылықты арттырып, музыкалық аспаптарда ойнап үйренуге жол
ашады. Баланың саз жетекшісі , тәрбиеші, ата-аналары оларды
музыкалық мәдениетке, оның тілін ұғынуға, музыка арқылы тұлғаның
қасиетінің қалыптасуына көмектеседі. Үлкендердің музыкаға деген
қызығушылығы , талғамы, балаға сенімі, сыйластығы, түсінушілігі
байланыстығы шеберлігі жақсы жетістіктерге қол жеткізеді. Балаларды
музыканы сүюге,оның тілін түсіне білуге, яғни олардың көркемдік
талғамымен тәрбиелеу керек.Олар (хал, ішек,үрмелі)оркестр әуен
ритм, екпін, жылдамдық, динамика, балет,опера,оперетта, концерт
секілді терминдерді түсініп ұғынуға қабілетті. Музыкалық тәрбие
берудің келесі санатында балаларды түрлі сипаттағы музыкамен
таныстыру арқылы жалғасады музыкаға қызығу бір жаныр музыкадан
айырмашылықтарын сипаттау мүмкіншілігі қалыптасады. Қазіргі
музыканың өнер туралы
айтылады.
Ересек топтарындағы музыкалық
тәрбие берудің негізгі міндеттері. Түрлі сипатындағы музыкаға
қызығушылық және эмоцияналдық серпілісті дамыту және қалыптастыру
музыка басталғанда немесе оны тыңдап отырып, оның сөзін естімей-ақ
таныс шығармаларды басқаларынан айырып, оны еске сақтау бойынша
музыкалық қабылдау қасиетін
дамыту.