1. Жаңа сабақты түсіндіру
(10 мин.)
https://youtu.be/RjlwDcMPdNM
бейнесабақты студенттер көріп шығады. Жаңа сабақ бойынша
сұрақтар қойылады.
Мемлекеттік
шегаралар-мемлекеттің қауіпсіздігі мен егемен-дігін сақтап қалудың
аса маңызды шарты. Мемлекеттік шегара-лар бөлуші,
жалғастырушы және сүзгілік функциялар атқара-ды.
Мемлекеттік шегаралардың бөлуші функциясы елдер арасындағы адам,
тауар және басқа қозғалыстарын шектеумен анықталады. Мысалы,
адамдардың қозғалысын шектеу және тоқтату үшін шегара бойында
арнайы жабдықталған тосқауылдар қою, ақылы визалық режім орнату,
маятникті миграцияға жол бермеу шаралары
жүргізіледі.

Бөлуші
Жалғастырушы
Шегаралардың жалғастырушы
функциясы көршілес мемлекет-тердің шаруашылық байланыстарын
нығайту, шегаралық аудандарда бірлескен жобалар жасау, табиғат
ресурстарын бірлесіп пайдаланудан көрінеді. Мысалы, Қазақстанның
Қытаймен шегаралас бөлігінде ауданы560 га болатын «Қорғас» шегара
маңы ынтымақтастығы халықаралық орталығы құрыл-ған. Оның
қазақстандық жағының жалпы көлемі 217 га, қытайлық жағы 343 га
құрайды.
Шегаралардың сүзгілік
функциясы елдің аумағына келетін қауіп-қатерді, теріс ағымдар мен
тиым салынған тауарларды, адамдар легін өткізбеу мақсатын көздейді.
Елдер өз аумағын есірткі, контрабандалық тауарлар мен лаңкестік
ұйымдардың әрекетінен, босқындар легінен
қорғайды.
Мемлекеттік шегаралардың
түрлері. Көп жағдайда мемлекет
аумағының негізін этностың қоныстану ауданы құрайды. Мемлекеттік
шегаралардың қалыптасуына әртүрлі факторлар әсер етеді. Осы
тұрғыда, мемлекеттік шегараларды табиғи және жасанды деп
бөледі.
Табиғи
шегаралар елдердің аумақтарын бөліп
жатқан табиғи шептер (теңіз, өзен, көл, тау жоталары және т.б.)
арқылы өтеді. Геосаяси тұрғыдан алғанда,табиғи шегаралар неғұрлым
сенімді болады.
Жасанды
шегаралар адам қолымен жасалған арнайы
инже-нерлік құрылғылар көмегімен белгіленеді. Кей жағдайларда діни,
саяси жағдайларға байланысты тұрғын халықтың пікірі ескерілмей
жүргізілген жасанды шегаралар да
бар.
Сипатына байланысты
мемлекеттік шегаралар құрлықтық және теңіздік болып бөлінеді.
Теңізбен шектесуі мемлекеттің геосаяси және стратегиялық орнын
анықтайды. Дүниежүзі бойынша 44 ел теңізбен шектеспейді, ал 36
мемлекеттің мүлде құрлықтық шегаралары жоқ. Құрлықтағы шегаралары
ұзын болатын мемлекеттер арасында Қазақстан 5-ші орын
алады.
Цессия
бірдей
көлемдегі аумақтарды өзара айырбастап алу, сыйға беру, сатып алу
арқылы жүзеге асуы мүмкін. Мысалы, 1867 жылы АҚШ Алясканы Ресейден
сатып алған.
Адъюдикция
негізінде
аумақтық-шегаралық өзгерістер болады. Мысалы, 1968 жылы Качское
Ранно таулы ауданының 90%-ы Үндістанға, 10%-ы Пәкістанға
өтті.
Аккреция
нәтижесінде Нидерланд, Сингапур, Парсы шығана-ғы
мемлекеттерінде жағалық бөлік кеңейтіліп келеді. Ал табиғи жолмен
бұл әрекет ірі өзен атырауларының ұзақ жылғы аккумуляция
нәтижесінде ұлғаюы түрінде көрініс
табады.
Өз еркімен
қосылу-шағын мемлекеттің ірі
мемлекет құрамына қосылуы.Мысалы,1944 жылы Тува (қазіргі Тыва
Республикасы) өз еркімен көршілес жатқан КСРО құрамына
қосылды.
Өз еркімен
бөліну-белгілі бір аумақтың әскери
күштерді қолданбай, өзара келісім негізінде мемлекет құрамынан
бейбіт жолмен бөлініп шығуы. Мысалы, 1917 жылы Финляндия Ұлы
Князьдігі Ресей құрамынан бөлініп шығып, дербес мемлекет құру
мүмкіндігін алды.
Өз еркімен
бірігу-екі немесе бірнеше
мемлекеттің, кей жағдайда аумақтардың өз еркімен бірігуі негізінде
бір жаңа мемлекеттің қалыптасуы. Мысалы,1964 жылы Танганьика және
Занзибар бірігіп, Танзания мемлекеті қалыптасты, оның атауының өзі
осы біріккен аумақтардың атауларынан құралды. Ал 1971 жылы бұрынғы
Келісімдік Омандағы бытыраңқы араб әмірліктерінің өзара бірігуінен
Біріккен Араб Әмірліктері деп аталатын жаңа мемлекет пайда
болды.
2. Жаңа сабақты бекіту
тапсырмалары (20–25 мин.)
Топтық жұмыс. 1-тапсырма.
Қытай, Ресей, АҚШ-тың мемлекеттік шегарасының қалыптасуына әсер
еткен факторлар-ға талдау жасау.
Көрсеткіштер
|
Қытай
|
Ресей
|
АҚШ
|
Табиғи
шептер
|
|
|
|
Этностардың
қоныстануы
|
|
|
|
Діни
жағдай
|
|
|
|
Саяси
жағдай
|
|
|
|
Тарихи
|
|
|
|
Қорытынды
|
|
|
|
2-тапсырма. Құрлықтағы
шегарасы ұзын мемлекеттерді
салыстырыңдар.
Топтық
жұмыс.
1-топ.
Бразилия.
2-топ.
Үндістан.
3-топ.
Канада.
3. Өз бетінше жұмыс (10-15
мин.)
Зерттеушілік
жұмыс. «Қорғас» халықаралық шегара
маңы ынтымақтастығы орталығы туралы жоба
дайындау.
Шығармашылық тапсырма. Өздерің
таңдап алған мемлекеттік шегараларының қалыптасуына қатысты өз
зерттеу жобаларың-ды орындаңдар, нәтижесін таныстырылым түрінде
баяндап беріңдер:
- Мемлекеттің қалыптасу
тарихы.
- Мемлекет аумағының
морфологиясы.
- Құрлық
шегарасы.
- Теңіздегі
шегарасы.
- Шегараны
демаркациялау.
- Шегараны
делимитациялау.
|