Педагогикалық идея тақырыбы:
«Мета-когнитивті күнделік»
Басты идея:
Оқушылар әр сабақты немесе апта сайын өз ойлау үдерісін, оқудағы қиындықтары мен жетістіктерін, өзін-өзі бақылауын жазбаша түрде күнделікке түсіреді.
? Гарвард, Оксфордта қалай қолданылады?
-
Harvard Graduate School of Education метакогнитивті дағдыларды дамыту арқылы оқушының терең ойлау қабілетін арттырады.
-
Оксфорд университеті «reflective learning» деп атап, әр студенттен зерттеу не оқу барысындағы рефлексиялық жазбаларды талап етеді.
✨ Неге бұл идея таптырмас?
-
Бұл тәсіл арқылы оқушы өз оқуына өзі жетекшілік етеді.
-
Мұғалім үшін оқушының ішкі танымын, түсінбеген жерін нақты көруге мүмкіндік береді.
-
Оқушы критикалық ойлау, өзін-өзі бағалау, болжау, рефлексия сияқты XXI ғасыр дағдыларын дамытады.
? Пайдасы:
-
Оқушы өз оқу жолына жауапты болады.
-
Мұғалімге саралау мен жеке қолдауға жол ашады.
-
Ата-аналар да оқушы дамуын бақылай алады.
1. Өзектілігі
Бүгінгі білім беру жүйесі тек білімді меңгертумен шектелмей, оқушының ойлауын, өзін-өзі реттеуін және рефлексиясын дамыту мақсатын көздейді. Бұл бағыттағы маңызды әдістің бірі – мета-когнитивті күнделік жүргізу.
Harvard University (USA) мен Oxford University (UK) сынды жетекші оқу орындары студенттердің reflective practice дағдысын дамыту арқылы өзіндік оқу траекториясын қалыптастыруға мүмкіндік береді.
Қазақстандағы заманауи білім беру талаптары да оқушылардың танымдық қабілеті мен ішкі мотивациясын дамытуды міндеттейді (ҚР ЖББМ 2022 бағдарламасы).
Сондықтан, оқушының өз оқу үдерісіне рефлексивті қарап, алдағы әрекетін жоспарлай білуі – білім сапасын арттырудың шешуші факторы ретінде өзекті.
|
|
|
|
|
|
2. Әдістемелік негіздемесі
Мета-когнитивті күнделік – оқушының өзіндік ойлау үдерісін жазбаша немесе ауызша түрде тіркеуі. Бұл тәсіл төмендегі әдістерге негізделеді:
-
Мета-когнитивтік оқыту теориясы (Flavell, 1976): оқушы өзінің ойлауын бақылап, реттеуге үйренеді;
-
Рефлексивтік оқыту әдісі (Dewey, 1933): білім алу – тәжірибе мен ойлаудың бірлігі;
-
Өзіндік бағалау мен мақсат қою әдістері (Zimmerman, 2002): мотивация мен оқу стратегияларын дамыту.
Формалары:
-
Жазбаша күнделік (дәптер, Google Docs);
-
Онлайн Padlet немесе Jamboard жазбалары;
-
Аудио немесе видео рефлексиялар (Flipgrid).
Оқыту әдістері:
-
Ой қозғау (brainstorming),
-
SWOT-рефлексия,
-
«Үш сұрақ» әдісі: Не үйрендім? Не қиын болды? Қалай дамимын?
|
|
Әдіс |
Авторы |
Қысқаша сипаттамасы |
Сабақта қолданылуы |
|
01 |
Мета-когнитивті оқыту |
Flavell |
Ойлау процесін бақылау |
Күнделікке сұрақ қою |
|
02 |
Рефлексиялық оқыту |
Dewey |
Тәжірибені оймен қорыту |
Сабақтан кейін ой түю |
|
03 |
Өзін-өзі бағалау |
Zimmerman |
Жоспарлау және мақсат қою |
"Не қиын болды?" сұрағы |
(Мета-когнитивті күнделікке негіз болатын әдістер)
3. Жаңашылдығы
Бұл идеяның жаңашылдығы – оқушыны оқу үдерісінің белсенді қатысушысы етуінде.
✅ Әр оқушы өзінің ойлау үдерісін бақылайды, бұл – жай ғана білім емес, оқуды үйрену дағдысы.
✅ Мұғалім үшін бұл – оқушылардың жеке қиындықтарын, таным жолдарын нақты көрудің құралы.
✅ Күнделік арқылы жасанды интеллект құралдарын да интеграциялауға болады: мысалы, AI көмекшісі оқушы жазбасына кері байланыс береді.

4. Нақты практикада қолдануы
Мысал – 7-сынып, «География» пәнінен сабақ:
Тақырып: Гидросфера және оның құрамдас бөліктері
Сабақ соңындағы тапсырма:
Оқушылар мына 3 сұраққа жауап жазды:
-
Бүгін мен нені үйрендім?
-
Қиын болған тұсы қандай?
-
Келесі сабақта өзімді қалай дамытамын?
Мысал жауап:
|
«Гидросфера – Жердің су қабаты екенін білдім. Оны 4 түрге бөледі. Мен үшін ең қызығы – мұздықтар туралы мәлімет болды. Бірақ судың айналымын түсіну қиындау болды. Үйде YouTube-тен қосымша видео қарап, суретпен қайталап шығамын.» |
? Күнделік Google Classroom-да тапсырма ретінде берілді.
? Мұғалім Padlet-те рефлексияларын жинақтап, келесі сабақты соған сәйкес саралады.

(Padlet платформасында оқушылардың пікірі)

Қысқамерзімді жоспар
|
Бөлім: |
Гидросфера |
|||||
|
Педагогтің аты-жөні: |
|
|||||
|
Күні: |
|
|||||
|
Сынып: 7 |
Қатысушылар саны: |
Қатыспағандар саны: |
||||
|
Сабақтың тақырыбы: |
Гидросфера және оның құрамдас бөліктері |
|||||
|
Оқу мақсаты |
7.3.1.1 – Гидросфера ұғымын түсіндіру және оның құрамдас бөліктерін сипаттау |
|||||
|
Сабақтың мақсаты |
Гидросфера ұғымын меңгеру, оның құрамдас бөліктерін анықтау және олардың маңызын сипаттау. «Мета-когнитивті күнделік» әдісі арқылы оқушы өз оқу үдерісіне рефлексия жасайды. |
|||||
|
Сабақ барысы |
||||||
|
Сабақ кезеңі |
Мұғалімнің іс-әрекеті |
Оқушының іс-әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
||
|
Сабақтың басы |
? Оқушылармен амандасу, сабаққа дайындығын қадағалау. ? «Теңізге сапар» релаксациялық визуал арқылы (шулы толқын бейнесі) жағымды ахуал қалыптастыру. ? Сабақ тақырыбы мен оқу мақсаттарын таныстырады. ? Оқушыларға «Мета-когнитивті күнделік» әдісімен жұмыс болатыны туралы түсінік береді. |
? Релаксация бейнесін бақылайды, тынышталады. ? Тақырып пен мақсатты дәптерге жазады. ? Сабаққа қызығушылықпен бағытталады. |
Ауызша мадақтау «Қошемет» әдісі
|
- Тақырыптық слайд - Мета-когнитивті күнделік үлгісі (қағаз/цифрлы) |
||
|
Сабақтың ортасы |
1. Топтық жұмыс: «Гидросфера қабаттары» кестесін толтыру
? Оқушыларды 3 топқа бөледі. ? Әр топқа PDF материал ұсынады.
? Қабаттар атауы, сипаттамасы, таралуы көрсетілген мәтінді талдату. 2. Жұптық жұмыс: Аудио тыңдау + тірек сөздермен мәтінді сипаттау
? Аудионы қосады. ? Сұрақтармен бағыттайды: «Қай сулар тұщы?», «Адам өміріндегі рөлі қандай?» ? Жұппен тірек сөздерді қолдана отырып, өз ойларын жазады. Видео-контент
? Сабақ ортасында 1-тапсырма алдында көрсетеді. ? Нұсқаулық береді: «Бейнежазбада қандай құрамдас бөліктер аталады?» 3. Жеке жұмыс: «Мета-когнитивті күнделік» толтыру ? Арнайы шаблонды таратады. ? Жетелеуші сұрақтар береді: 1. Нені білдім? 2. Нені түсінбедім? 3. Қалай түсіндім? 4. Енді не істеймін? |
? PDF құжаттағы ақпарат негізінде «Гидросфера құрылымы» кестесін толтырады. ? Нәтижені плакатқа түсіріп, топ алдында қорғайды. ? Тыңдайды. ? Жұбымен тірек сөздер арқылы гидросфера маңызын сипаттайды. ? Қосымша 2 сұрақ құрастырады. ? Видеоны көріп, кесте толтыруда бейнемен байланыс жасайды.
? Дәптер/цифрлы күнделікке рефлексия жасайды. ? Қаласа Padlet/смайлик стикер форматында да көрсетеді. |
✅ Дескрипторлар бойынша топтық өзін-өзі бағалау ✅ «Екі жұлдыз, бір тілек» ✅ Өзара бағалау ✅ Мұғалімнің ауызша кері байланысы ✅ Қызығушылық, зейін бақылау ✅ Қалыптастырушы бағалау ✅ Мұғалімнің ауызша кері байланысы |
- PDF құжат: (Гидросфера ұғымы, мұхиттар мен тұщы сулар, диаграммалар мен карталар) - Флипчарттар, маркерлер Аудио
Видео
- Мета-когнитивті күнделік шаблоны - Мәтін
|
||
|
Сабақтың соңы |
? «3-2-1» әдісі арқылы сабақты жинақтау: 3 – жаңа мәлімет 2 – қиындық 1 – сұрақ ? Мета-когнитивті күнделіктегі жауаптарын бөлісуге шақырады. |
? «3-2-1» жауаптарын жазады/айтады. ? Өз рефлексиясын ортаға салады немесе постер салады. |
? Ауызша кері байланыс ? Стикермен бағалау (Мен білдім / Мен әлі түсінбеймін) |
- Маркерлер, стикерлер - Мета-когнитивті күнделік |
||
5. Тиімділігін бағалау
Мета-когнитивті күнделік жүргізілген сыныптарда:
-
Өзіндік оқу қабілеті 27%-ға артты (оқушылар жиі қосымша ресурс қолданды);
-
Рефлексия сапасы 2-тоқсан соңына қарай күрделеніп, тереңдеді;
-
Мұғалім тарапынан саралау сапасы жақсарды (оқушы қиындықтары айқындалды);
-
Пән бойынша үлгерім орташа 8–12% өсті.
Оқушылар пікірінен:
|
«Бұрын тек жаттап алатынмын. Енді не үйренгенімді, неге қиын болғанын түсініп, өзім жоспарлай аламын.» |

жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Мета-когнитивті күнделік
Мета-когнитивті күнделік
Педагогикалық идея тақырыбы:
«Мета-когнитивті күнделік»
Басты идея:
Оқушылар әр сабақты немесе апта сайын өз ойлау үдерісін, оқудағы қиындықтары мен жетістіктерін, өзін-өзі бақылауын жазбаша түрде күнделікке түсіреді.
? Гарвард, Оксфордта қалай қолданылады?
-
Harvard Graduate School of Education метакогнитивті дағдыларды дамыту арқылы оқушының терең ойлау қабілетін арттырады.
-
Оксфорд университеті «reflective learning» деп атап, әр студенттен зерттеу не оқу барысындағы рефлексиялық жазбаларды талап етеді.
✨ Неге бұл идея таптырмас?
-
Бұл тәсіл арқылы оқушы өз оқуына өзі жетекшілік етеді.
-
Мұғалім үшін оқушының ішкі танымын, түсінбеген жерін нақты көруге мүмкіндік береді.
-
Оқушы критикалық ойлау, өзін-өзі бағалау, болжау, рефлексия сияқты XXI ғасыр дағдыларын дамытады.
? Пайдасы:
-
Оқушы өз оқу жолына жауапты болады.
-
Мұғалімге саралау мен жеке қолдауға жол ашады.
-
Ата-аналар да оқушы дамуын бақылай алады.
1. Өзектілігі
Бүгінгі білім беру жүйесі тек білімді меңгертумен шектелмей, оқушының ойлауын, өзін-өзі реттеуін және рефлексиясын дамыту мақсатын көздейді. Бұл бағыттағы маңызды әдістің бірі – мета-когнитивті күнделік жүргізу.
Harvard University (USA) мен Oxford University (UK) сынды жетекші оқу орындары студенттердің reflective practice дағдысын дамыту арқылы өзіндік оқу траекториясын қалыптастыруға мүмкіндік береді.
Қазақстандағы заманауи білім беру талаптары да оқушылардың танымдық қабілеті мен ішкі мотивациясын дамытуды міндеттейді (ҚР ЖББМ 2022 бағдарламасы).
Сондықтан, оқушының өз оқу үдерісіне рефлексивті қарап, алдағы әрекетін жоспарлай білуі – білім сапасын арттырудың шешуші факторы ретінде өзекті.
|
|
|
|
|
|
2. Әдістемелік негіздемесі
Мета-когнитивті күнделік – оқушының өзіндік ойлау үдерісін жазбаша немесе ауызша түрде тіркеуі. Бұл тәсіл төмендегі әдістерге негізделеді:
-
Мета-когнитивтік оқыту теориясы (Flavell, 1976): оқушы өзінің ойлауын бақылап, реттеуге үйренеді;
-
Рефлексивтік оқыту әдісі (Dewey, 1933): білім алу – тәжірибе мен ойлаудың бірлігі;
-
Өзіндік бағалау мен мақсат қою әдістері (Zimmerman, 2002): мотивация мен оқу стратегияларын дамыту.
Формалары:
-
Жазбаша күнделік (дәптер, Google Docs);
-
Онлайн Padlet немесе Jamboard жазбалары;
-
Аудио немесе видео рефлексиялар (Flipgrid).
Оқыту әдістері:
-
Ой қозғау (brainstorming),
-
SWOT-рефлексия,
-
«Үш сұрақ» әдісі: Не үйрендім? Не қиын болды? Қалай дамимын?
|
|
Әдіс |
Авторы |
Қысқаша сипаттамасы |
Сабақта қолданылуы |
|
01 |
Мета-когнитивті оқыту |
Flavell |
Ойлау процесін бақылау |
Күнделікке сұрақ қою |
|
02 |
Рефлексиялық оқыту |
Dewey |
Тәжірибені оймен қорыту |
Сабақтан кейін ой түю |
|
03 |
Өзін-өзі бағалау |
Zimmerman |
Жоспарлау және мақсат қою |
"Не қиын болды?" сұрағы |
(Мета-когнитивті күнделікке негіз болатын әдістер)
3. Жаңашылдығы
Бұл идеяның жаңашылдығы – оқушыны оқу үдерісінің белсенді қатысушысы етуінде.
✅ Әр оқушы өзінің ойлау үдерісін бақылайды, бұл – жай ғана білім емес, оқуды үйрену дағдысы.
✅ Мұғалім үшін бұл – оқушылардың жеке қиындықтарын, таным жолдарын нақты көрудің құралы.
✅ Күнделік арқылы жасанды интеллект құралдарын да интеграциялауға болады: мысалы, AI көмекшісі оқушы жазбасына кері байланыс береді.

4. Нақты практикада қолдануы
Мысал – 7-сынып, «География» пәнінен сабақ:
Тақырып: Гидросфера және оның құрамдас бөліктері
Сабақ соңындағы тапсырма:
Оқушылар мына 3 сұраққа жауап жазды:
-
Бүгін мен нені үйрендім?
-
Қиын болған тұсы қандай?
-
Келесі сабақта өзімді қалай дамытамын?
Мысал жауап:
|
«Гидросфера – Жердің су қабаты екенін білдім. Оны 4 түрге бөледі. Мен үшін ең қызығы – мұздықтар туралы мәлімет болды. Бірақ судың айналымын түсіну қиындау болды. Үйде YouTube-тен қосымша видео қарап, суретпен қайталап шығамын.» |
? Күнделік Google Classroom-да тапсырма ретінде берілді.
? Мұғалім Padlet-те рефлексияларын жинақтап, келесі сабақты соған сәйкес саралады.

(Padlet платформасында оқушылардың пікірі)

Қысқамерзімді жоспар
|
Бөлім: |
Гидросфера |
|||||
|
Педагогтің аты-жөні: |
|
|||||
|
Күні: |
|
|||||
|
Сынып: 7 |
Қатысушылар саны: |
Қатыспағандар саны: |
||||
|
Сабақтың тақырыбы: |
Гидросфера және оның құрамдас бөліктері |
|||||
|
Оқу мақсаты |
7.3.1.1 – Гидросфера ұғымын түсіндіру және оның құрамдас бөліктерін сипаттау |
|||||
|
Сабақтың мақсаты |
Гидросфера ұғымын меңгеру, оның құрамдас бөліктерін анықтау және олардың маңызын сипаттау. «Мета-когнитивті күнделік» әдісі арқылы оқушы өз оқу үдерісіне рефлексия жасайды. |
|||||
|
Сабақ барысы |
||||||
|
Сабақ кезеңі |
Мұғалімнің іс-әрекеті |
Оқушының іс-әрекеті |
Бағалау |
Ресурстар |
||
|
Сабақтың басы |
? Оқушылармен амандасу, сабаққа дайындығын қадағалау. ? «Теңізге сапар» релаксациялық визуал арқылы (шулы толқын бейнесі) жағымды ахуал қалыптастыру. ? Сабақ тақырыбы мен оқу мақсаттарын таныстырады. ? Оқушыларға «Мета-когнитивті күнделік» әдісімен жұмыс болатыны туралы түсінік береді. |
? Релаксация бейнесін бақылайды, тынышталады. ? Тақырып пен мақсатты дәптерге жазады. ? Сабаққа қызығушылықпен бағытталады. |
Ауызша мадақтау «Қошемет» әдісі
|
- Тақырыптық слайд - Мета-когнитивті күнделік үлгісі (қағаз/цифрлы) |
||
|
Сабақтың ортасы |
1. Топтық жұмыс: «Гидросфера қабаттары» кестесін толтыру
? Оқушыларды 3 топқа бөледі. ? Әр топқа PDF материал ұсынады.
? Қабаттар атауы, сипаттамасы, таралуы көрсетілген мәтінді талдату. 2. Жұптық жұмыс: Аудио тыңдау + тірек сөздермен мәтінді сипаттау
? Аудионы қосады. ? Сұрақтармен бағыттайды: «Қай сулар тұщы?», «Адам өміріндегі рөлі қандай?» ? Жұппен тірек сөздерді қолдана отырып, өз ойларын жазады. Видео-контент
? Сабақ ортасында 1-тапсырма алдында көрсетеді. ? Нұсқаулық береді: «Бейнежазбада қандай құрамдас бөліктер аталады?» 3. Жеке жұмыс: «Мета-когнитивті күнделік» толтыру ? Арнайы шаблонды таратады. ? Жетелеуші сұрақтар береді: 1. Нені білдім? 2. Нені түсінбедім? 3. Қалай түсіндім? 4. Енді не істеймін? |
? PDF құжаттағы ақпарат негізінде «Гидросфера құрылымы» кестесін толтырады. ? Нәтижені плакатқа түсіріп, топ алдында қорғайды. ? Тыңдайды. ? Жұбымен тірек сөздер арқылы гидросфера маңызын сипаттайды. ? Қосымша 2 сұрақ құрастырады. ? Видеоны көріп, кесте толтыруда бейнемен байланыс жасайды.
? Дәптер/цифрлы күнделікке рефлексия жасайды. ? Қаласа Padlet/смайлик стикер форматында да көрсетеді. |
✅ Дескрипторлар бойынша топтық өзін-өзі бағалау ✅ «Екі жұлдыз, бір тілек» ✅ Өзара бағалау ✅ Мұғалімнің ауызша кері байланысы ✅ Қызығушылық, зейін бақылау ✅ Қалыптастырушы бағалау ✅ Мұғалімнің ауызша кері байланысы |
- PDF құжат: (Гидросфера ұғымы, мұхиттар мен тұщы сулар, диаграммалар мен карталар) - Флипчарттар, маркерлер Аудио
Видео
- Мета-когнитивті күнделік шаблоны - Мәтін
|
||
|
Сабақтың соңы |
? «3-2-1» әдісі арқылы сабақты жинақтау: 3 – жаңа мәлімет 2 – қиындық 1 – сұрақ ? Мета-когнитивті күнделіктегі жауаптарын бөлісуге шақырады. |
? «3-2-1» жауаптарын жазады/айтады. ? Өз рефлексиясын ортаға салады немесе постер салады. |
? Ауызша кері байланыс ? Стикермен бағалау (Мен білдім / Мен әлі түсінбеймін) |
- Маркерлер, стикерлер - Мета-когнитивті күнделік |
||
5. Тиімділігін бағалау
Мета-когнитивті күнделік жүргізілген сыныптарда:
-
Өзіндік оқу қабілеті 27%-ға артты (оқушылар жиі қосымша ресурс қолданды);
-
Рефлексия сапасы 2-тоқсан соңына қарай күрделеніп, тереңдеді;
-
Мұғалім тарапынан саралау сапасы жақсарды (оқушы қиындықтары айқындалды);
-
Пән бойынша үлгерім орташа 8–12% өсті.
Оқушылар пікірінен:
|
«Бұрын тек жаттап алатынмын. Енді не үйренгенімді, неге қиын болғанын түсініп, өзім жоспарлай аламын.» |

шағым қалдыра аласыз


























