«Жамбыл облысы әкімдігінің білім басқармасы Тараз қаласының білім бөлімінің психологиялық-педагогикалық түзету кабинеті» коммуналдық мемлекеттік мекемесі
Тақырыбы: Отбасы және ППТК жағдайында баланың сөйлеу тілін дамыту
Логопед мұғалімі Үсайын Мөлдір Қалиқызы
Тараз 2025
Баланың қалыпты дамуы мен оның мектепте одан әрі білім алуының табысты болуының шарттарының бірі - мектепке дейінгі жаста сөйлеуді дұрыс қалыптастыру. Кез-келген, тіпті болмашы бұзушылықтар баланың мінез-құлқына, оның іс-әрекетіне әсер етеді. Сөйлеудің барлық жақтарын дамыта отырып, дұрыс айтылымды қалыптастыру, грамматикалық тұрғыдан дұрыс, келісімді сөйлеуді дамыту мәселелерін шешу қажет.
Ең үлкен жетістікке балабақша мен отбасының өзара әрекеттесуі арқылы қол жеткізуге болады. Тек осы жағдайда сөйлеуді дамыту бойынша жұмыс күні бойына дерлік жүзеге асырылатын болады: балабақшада сабақ өткізу кезінде, күнделікті жұмыс уақытында, серуендеу кезінде, балабақшаға барар жолда және балабақшадан, демалыс күндері. Ол үшін баланың отбасында балабақшада алған білімдері мен дағдыларын бекітуге қолайлы жағдай жасалуы керек. Мектеп жасына дейінгі балалардың негізгі іс-әрекеті ойын болғандықтан, үй жағдайында да баланы ойын жаттығуларын бірлесіп орындауға бағыттауға болады. Әрбір отбасында қару-жарақта көшеде, ас үйде және т.б. ойындардан тұратын "Үйдегі ойын кітапханасы" болуы керек.
Балабақшаға барар жолдағы ойындар (балабақшадан).
"Кім ең мұқият". Сіз баланы зейінділікке таласуға шақыра аласыз. Жолда кездескен зат деп аталады, сонымен қатар осы пәннің айрықша белгісі ерекшеленеді. Мысалы, "Мен слайд көрдім, ол биік" немесе "Мен машинаны көрдім, ол үлкен" және т.б. Сондай-ақ, келесі тапсырманы ұсынуға болады: бір пән бойынша белгілерді таңдауда баламен жарысу. Кім көп сөз атаса, сол жеңеді. Осындай жаттығуларды орындау арқылы балалар сын есімдерді зат есімдермен сәйкестендіруге үйренеді.
"Көңілді есеп" ойыны сондай-ақ, оны көшеде, баламен серуендеу кезінде жүзеге асыруға болады. Бұл ойынды өткізген кезде зат есімнің септік формаларын дұрыс қолдану ғана емес, сонымен қатар санау қабілеті де бекітіледі. Заттарды санау кезінде әр санды атау керек: мысалы, бір ағаш, екі ағаш, үш ағаш және т.б., және іс жалғауларының анық айтылуын қадағалаңыз. сан есімдер мен зат есімдер.
"Балық, құс, аң"
ойыны Ересек адамның "балық"
сөзі үшін бала балық түрлерін тізімдеуі керек, керісінше, егер
ересек адам, мысалы, алабұға, шортан, сазанның тізімін жасап,
атайтын болса, бала жалпылама сөзді тез атауы керек.
.
"Жасыл (көңілді, қайғылы,
жылдам ...) деген не
(кім)?" "Жасыл не болады?"
сияқты нақты сұраққа. мүмкіндігінше әр түрлі жауаптар алу қажет:
шөп, жапырақтар, қолтырауын, таспа және
т.б.
"Тақырыпты басқа жұптан тап" Ересек адам бірнеше заттарды, іс–әрекеттерді, бейнелерді атайды, ал бала болжайды: әке, ана - отбасы, ет, пияз - пирожныйлар, торт, шам - бұл мереке және т.б.
Балалардың сана әлемі тек сұрақтардан тұрады. Олар бәріне қызығушылық танытады. Мұндай жағдайларды балалардың сөйлеуін жақсарту үшін қолдану өте маңызды.
Ұйымдастыруға болады "Мен саған бір ауыз сөз беремін" ойыны. Ересек адам мен бала кезек-кезек бір-біріне оның мағынасын түсіндіретін сөз береді, ал бала өзіне таныс сөзді, ал ересек адам балаға таныс емес сөзді атай алады және бұл сөздің мағынасын түсіндіріп қана қоймайды. Бірақ сонымен бірге олар онымен ұсыныс жасайды. Мұндай жаттығулар барысында баланың сөздік қоры байытылады, келісімді сөйлеу дамиды.
"Тікелей ұсыныс" ойынында сіз бүкіл отбасыңызбен ойнай аласыз. Отбасы мүшелерінің санына байланысты үш, төрт сөзден тұратын сөйлем бірігіп құрастырылады. Әр ойыншыға сөйлемнен бір сөз беріледі. Сигнал бойынша барлығы бір қатарға тұрып, шыққан сөйлемді оқуы керек. Ойынды бірнеше рет ойнауға болады, маңызды шарт - ойыншылар әр уақытта әр түрлі тәртіпте болуы керек, сонда сөйлемдер әр түрлі болады. Мысалы, ұсыныс ойластырылған Көктемде көгілдір қар бүршіктері гүлдеді. Ойын барысында сөйлем келесідей болуы мүмкін: Көктемде көгілдір қар бүршіктері гүлдеді немесе көктемде көгілдір қар бүршіктері гүлдеді. Жаңа сөйлем шыққан сайын балаға оны оқуға мүмкіндік беру керек. Мұндай ойын сөйлеудің интонациялық мәнерлілігін дамытуға ықпал етеді, сонымен қатар баланың есте сақтау қабілетін, зейінін қалыптастыруға көмектеседі.
"Артқа" Үлкендер мен бала бірігіп белгілі ертегінің, әңгіменің сюжетін соңынан бастап айтады.
"Лингвистикалық домино". Карточкаларға (10см х 10см) қысқа сөздер жазыңыз (өгіз, жүлде, қатерлі ісік, күріш, ораза, газ, шырша, фрет және т.б.) Домино ережелері бойынша ойнаңыз.
"Интеллектуалды теннис" Бала сөзді атайды және теннис добын ересек адамға сөзге анықтама ойлап табуы үшін тез береді (лақтырады), мысалы: теңіз- көк; күн- жарқын; жаңбыр- саңырауқұлақ.
Ас үйдегі ойындар."Дәмді сөздер" ойыны ("Қалалар" ойынының ұқсастығы бойынша). Әрбір келесі сөз алдыңғы сөз аяқталатын дыбыстан басталады.
"Емдеу" ойыны. Балаға белгілі бір дыбысқа арналған дәмді сөздерді есте сақтау ұсынылады: А- қарбыз, ананас және т.б.; Ә- банан, сэндвич және т.б. Сөздерді ересек адам мен бала кезекпен айтады. Баланың сөйлеуі маңызды: "Мен саған ананас сыйлаймын", "Мен саған апельсин сыйлаймын" т.б. Осы тапсырманы орындаумен қатар, бала зат есімнің септік формаларын дұрыс қолдануға машықтанады. Зат есімдерді сын есіммен үйлестіру қабілетін бекіту үшін сіз балаңыздан өз сөзіне қандай да бір белгі қосуды сұрай аласыз: "Мен саған апельсин апельсинін сыйлаймын" немесе сан есім "Мен саған екі банан сыйлаймын".
Демалыс күні сіз ойнай аласыз "Шатасу" ойыны" сөздің буындық құрылымын бекіту туралы. Буындардан сөз құрастыруды ұсыну, мысалы, са-ко (коса), ло-мы (сабын). Егер бала әріптерді білсе және буынды оқуды меңгерсе, бұл ойынды келесідей өткізуге болады: буындар қағаз бетіне ретсіз жазылады, бала сөз жасау үшін буындарды сызықпен байланыстыруы керек. Ойын қолдың моторикасын дамытуға ықпал етеді.
"Бір-екі" ойыны- баланы сиқыршы болуға шақырыңыз, екі сөзді бір сөзге айналдырыңыз немесе керісінше, мысалы, үлкен көздер-үлкен көзді, ұзын құйрық- ұзын құйрықты және т.б.
Баланың сөйлеуіне антонимдерді енгізу мақсатында сіз ойнай аласыз ойын "Керісінше". Сұрақ қойылады: "Қандай орман?". Антонимдік сөздермен жауап беру керек: үлкен орман- кішкентай орман, ескі орман - жас орман, қысқы орман - көктемгі орман немесе ересек адам сөз атайды, ал бала оған антонимді таңдайды.
Балалардың сөйлеуіне үлкен әсер етеді қолдың ұсақ моторикасын дамыту, егер саусақ қимылдарының дамуы жас нормасына сәйкес келсе, сөйлеудің дамуы да қалыпты шектерде болатындығы дәлелденгендіктен. Үйде қолдың моторикасын дамытуға арналған жаттығулар жасай отырып, сіз импровизацияланған әр түрлі материалдарды пайдалана аласыз: киім қыстырғыштары, пластикалық бөтелкелерден жасалған тығындар, бұршақ, үрме бұршақ, күріш қосылған "құрғақ бассейндер".
"Киім қыстырғыштары бар ойындар". Түрлі-түсті картоннан жасалған әр түрлі геометриялық фигуралар киім қыстырғыштарының көмегімен заттарға, жануарлардың, құстардың силуэтіне және т.б. Мұның бәрі ойыншылардың қиялына байланысты. Мысалы, сопақшаны балыққа айналдыруға болады, оның қанаттарын киім қыстырғыштарынан бекітіп, кірпіге айналдыруға болады, киім қыстырғыштары ине рөлін атқарады. Сіз көңілді ойын ұйымдастыра аласыз - отбасы мүшелері арасындағы бәсекелестік. Кім киімдерінен киім қыстырғыштарын тезірек алып тастайды.
"Құрғақ бассейн". Бұршақ салынған ыдыстың түбінде (күріш, тары және т.б.) ойыншықтарды тосын сыйдан жасырыңыз. Оларды кім тезірек алады.
«Қамырды модельдеу". Пісірілген тағамдарды дайындаған кезде балаңызға қамырдың бір бөлігін беріп, кез-келген фигураны қалыптауға шақырыңыз..
Баланың сөйлеуін дамыту мыналармен тікелей байланысты жалпы моториканы дамыту балаларда. Сондықтан баланың қимыл-қозғалыс белсенділігіне де көп көңіл бөлу керек, онымен қимылдарды үйлестіруді, кеңістікті бағдарлауды дамыту үшін ойындар ойнау керек. Осы міндеттерді шешуге ықпал ететін ойындар мен ойын жаттығуларының ауқымы өте кең.
"Епті қоян" ойыны: баланы алға қарай екі аяғымен секіруге шақырыңыз.
"Түйреуішті құлат" ойыны ( кез келген зат - қорап, бөтелке). Допты алға қарай домалату арқылы түйреуішті құлату керек.
"Жүр, маған тиіспе". Бір-бірінен қырық сантиметр қашықтықта орналасқан заттар арасында саусақпен жүру. Баланың мүмкіндіктеріне қарай қашықтықты азайтуға немесе ұзартуға болады.
Баламен қарым-қатынастың әр минутын қызықты ойынға айналдыруға болады, ол балалардың сөйлеуін дамытып қана қоймай, баланың жеке басының қалыптасуына, оның адамгершілік-еріктік қасиеттеріне ықпал етеді, сонымен қатар балалар әлемінен ересектер әлеміне өзіндік көпір болады. .
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Отбасы жағдайында ерекше білім беретін баланы түзету жұмыстары
Отбасы жағдайында ерекше білім беретін баланы түзету жұмыстары
«Жамбыл облысы әкімдігінің білім басқармасы Тараз қаласының білім бөлімінің психологиялық-педагогикалық түзету кабинеті» коммуналдық мемлекеттік мекемесі
Тақырыбы: Отбасы және ППТК жағдайында баланың сөйлеу тілін дамыту
Логопед мұғалімі Үсайын Мөлдір Қалиқызы
Тараз 2025
Баланың қалыпты дамуы мен оның мектепте одан әрі білім алуының табысты болуының шарттарының бірі - мектепке дейінгі жаста сөйлеуді дұрыс қалыптастыру. Кез-келген, тіпті болмашы бұзушылықтар баланың мінез-құлқына, оның іс-әрекетіне әсер етеді. Сөйлеудің барлық жақтарын дамыта отырып, дұрыс айтылымды қалыптастыру, грамматикалық тұрғыдан дұрыс, келісімді сөйлеуді дамыту мәселелерін шешу қажет.
Ең үлкен жетістікке балабақша мен отбасының өзара әрекеттесуі арқылы қол жеткізуге болады. Тек осы жағдайда сөйлеуді дамыту бойынша жұмыс күні бойына дерлік жүзеге асырылатын болады: балабақшада сабақ өткізу кезінде, күнделікті жұмыс уақытында, серуендеу кезінде, балабақшаға барар жолда және балабақшадан, демалыс күндері. Ол үшін баланың отбасында балабақшада алған білімдері мен дағдыларын бекітуге қолайлы жағдай жасалуы керек. Мектеп жасына дейінгі балалардың негізгі іс-әрекеті ойын болғандықтан, үй жағдайында да баланы ойын жаттығуларын бірлесіп орындауға бағыттауға болады. Әрбір отбасында қару-жарақта көшеде, ас үйде және т.б. ойындардан тұратын "Үйдегі ойын кітапханасы" болуы керек.
Балабақшаға барар жолдағы ойындар (балабақшадан).
"Кім ең мұқият". Сіз баланы зейінділікке таласуға шақыра аласыз. Жолда кездескен зат деп аталады, сонымен қатар осы пәннің айрықша белгісі ерекшеленеді. Мысалы, "Мен слайд көрдім, ол биік" немесе "Мен машинаны көрдім, ол үлкен" және т.б. Сондай-ақ, келесі тапсырманы ұсынуға болады: бір пән бойынша белгілерді таңдауда баламен жарысу. Кім көп сөз атаса, сол жеңеді. Осындай жаттығуларды орындау арқылы балалар сын есімдерді зат есімдермен сәйкестендіруге үйренеді.
"Көңілді есеп" ойыны сондай-ақ, оны көшеде, баламен серуендеу кезінде жүзеге асыруға болады. Бұл ойынды өткізген кезде зат есімнің септік формаларын дұрыс қолдану ғана емес, сонымен қатар санау қабілеті де бекітіледі. Заттарды санау кезінде әр санды атау керек: мысалы, бір ағаш, екі ағаш, үш ағаш және т.б., және іс жалғауларының анық айтылуын қадағалаңыз. сан есімдер мен зат есімдер.
"Балық, құс, аң"
ойыны Ересек адамның "балық"
сөзі үшін бала балық түрлерін тізімдеуі керек, керісінше, егер
ересек адам, мысалы, алабұға, шортан, сазанның тізімін жасап,
атайтын болса, бала жалпылама сөзді тез атауы керек.
.
"Жасыл (көңілді, қайғылы,
жылдам ...) деген не
(кім)?" "Жасыл не болады?"
сияқты нақты сұраққа. мүмкіндігінше әр түрлі жауаптар алу қажет:
шөп, жапырақтар, қолтырауын, таспа және
т.б.
"Тақырыпты басқа жұптан тап" Ересек адам бірнеше заттарды, іс–әрекеттерді, бейнелерді атайды, ал бала болжайды: әке, ана - отбасы, ет, пияз - пирожныйлар, торт, шам - бұл мереке және т.б.
Балалардың сана әлемі тек сұрақтардан тұрады. Олар бәріне қызығушылық танытады. Мұндай жағдайларды балалардың сөйлеуін жақсарту үшін қолдану өте маңызды.
Ұйымдастыруға болады "Мен саған бір ауыз сөз беремін" ойыны. Ересек адам мен бала кезек-кезек бір-біріне оның мағынасын түсіндіретін сөз береді, ал бала өзіне таныс сөзді, ал ересек адам балаға таныс емес сөзді атай алады және бұл сөздің мағынасын түсіндіріп қана қоймайды. Бірақ сонымен бірге олар онымен ұсыныс жасайды. Мұндай жаттығулар барысында баланың сөздік қоры байытылады, келісімді сөйлеу дамиды.
"Тікелей ұсыныс" ойынында сіз бүкіл отбасыңызбен ойнай аласыз. Отбасы мүшелерінің санына байланысты үш, төрт сөзден тұратын сөйлем бірігіп құрастырылады. Әр ойыншыға сөйлемнен бір сөз беріледі. Сигнал бойынша барлығы бір қатарға тұрып, шыққан сөйлемді оқуы керек. Ойынды бірнеше рет ойнауға болады, маңызды шарт - ойыншылар әр уақытта әр түрлі тәртіпте болуы керек, сонда сөйлемдер әр түрлі болады. Мысалы, ұсыныс ойластырылған Көктемде көгілдір қар бүршіктері гүлдеді. Ойын барысында сөйлем келесідей болуы мүмкін: Көктемде көгілдір қар бүршіктері гүлдеді немесе көктемде көгілдір қар бүршіктері гүлдеді. Жаңа сөйлем шыққан сайын балаға оны оқуға мүмкіндік беру керек. Мұндай ойын сөйлеудің интонациялық мәнерлілігін дамытуға ықпал етеді, сонымен қатар баланың есте сақтау қабілетін, зейінін қалыптастыруға көмектеседі.
"Артқа" Үлкендер мен бала бірігіп белгілі ертегінің, әңгіменің сюжетін соңынан бастап айтады.
"Лингвистикалық домино". Карточкаларға (10см х 10см) қысқа сөздер жазыңыз (өгіз, жүлде, қатерлі ісік, күріш, ораза, газ, шырша, фрет және т.б.) Домино ережелері бойынша ойнаңыз.
"Интеллектуалды теннис" Бала сөзді атайды және теннис добын ересек адамға сөзге анықтама ойлап табуы үшін тез береді (лақтырады), мысалы: теңіз- көк; күн- жарқын; жаңбыр- саңырауқұлақ.
Ас үйдегі ойындар."Дәмді сөздер" ойыны ("Қалалар" ойынының ұқсастығы бойынша). Әрбір келесі сөз алдыңғы сөз аяқталатын дыбыстан басталады.
"Емдеу" ойыны. Балаға белгілі бір дыбысқа арналған дәмді сөздерді есте сақтау ұсынылады: А- қарбыз, ананас және т.б.; Ә- банан, сэндвич және т.б. Сөздерді ересек адам мен бала кезекпен айтады. Баланың сөйлеуі маңызды: "Мен саған ананас сыйлаймын", "Мен саған апельсин сыйлаймын" т.б. Осы тапсырманы орындаумен қатар, бала зат есімнің септік формаларын дұрыс қолдануға машықтанады. Зат есімдерді сын есіммен үйлестіру қабілетін бекіту үшін сіз балаңыздан өз сөзіне қандай да бір белгі қосуды сұрай аласыз: "Мен саған апельсин апельсинін сыйлаймын" немесе сан есім "Мен саған екі банан сыйлаймын".
Демалыс күні сіз ойнай аласыз "Шатасу" ойыны" сөздің буындық құрылымын бекіту туралы. Буындардан сөз құрастыруды ұсыну, мысалы, са-ко (коса), ло-мы (сабын). Егер бала әріптерді білсе және буынды оқуды меңгерсе, бұл ойынды келесідей өткізуге болады: буындар қағаз бетіне ретсіз жазылады, бала сөз жасау үшін буындарды сызықпен байланыстыруы керек. Ойын қолдың моторикасын дамытуға ықпал етеді.
"Бір-екі" ойыны- баланы сиқыршы болуға шақырыңыз, екі сөзді бір сөзге айналдырыңыз немесе керісінше, мысалы, үлкен көздер-үлкен көзді, ұзын құйрық- ұзын құйрықты және т.б.
Баланың сөйлеуіне антонимдерді енгізу мақсатында сіз ойнай аласыз ойын "Керісінше". Сұрақ қойылады: "Қандай орман?". Антонимдік сөздермен жауап беру керек: үлкен орман- кішкентай орман, ескі орман - жас орман, қысқы орман - көктемгі орман немесе ересек адам сөз атайды, ал бала оған антонимді таңдайды.
Балалардың сөйлеуіне үлкен әсер етеді қолдың ұсақ моторикасын дамыту, егер саусақ қимылдарының дамуы жас нормасына сәйкес келсе, сөйлеудің дамуы да қалыпты шектерде болатындығы дәлелденгендіктен. Үйде қолдың моторикасын дамытуға арналған жаттығулар жасай отырып, сіз импровизацияланған әр түрлі материалдарды пайдалана аласыз: киім қыстырғыштары, пластикалық бөтелкелерден жасалған тығындар, бұршақ, үрме бұршақ, күріш қосылған "құрғақ бассейндер".
"Киім қыстырғыштары бар ойындар". Түрлі-түсті картоннан жасалған әр түрлі геометриялық фигуралар киім қыстырғыштарының көмегімен заттарға, жануарлардың, құстардың силуэтіне және т.б. Мұның бәрі ойыншылардың қиялына байланысты. Мысалы, сопақшаны балыққа айналдыруға болады, оның қанаттарын киім қыстырғыштарынан бекітіп, кірпіге айналдыруға болады, киім қыстырғыштары ине рөлін атқарады. Сіз көңілді ойын ұйымдастыра аласыз - отбасы мүшелері арасындағы бәсекелестік. Кім киімдерінен киім қыстырғыштарын тезірек алып тастайды.
"Құрғақ бассейн". Бұршақ салынған ыдыстың түбінде (күріш, тары және т.б.) ойыншықтарды тосын сыйдан жасырыңыз. Оларды кім тезірек алады.
«Қамырды модельдеу". Пісірілген тағамдарды дайындаған кезде балаңызға қамырдың бір бөлігін беріп, кез-келген фигураны қалыптауға шақырыңыз..
Баланың сөйлеуін дамыту мыналармен тікелей байланысты жалпы моториканы дамыту балаларда. Сондықтан баланың қимыл-қозғалыс белсенділігіне де көп көңіл бөлу керек, онымен қимылдарды үйлестіруді, кеңістікті бағдарлауды дамыту үшін ойындар ойнау керек. Осы міндеттерді шешуге ықпал ететін ойындар мен ойын жаттығуларының ауқымы өте кең.
"Епті қоян" ойыны: баланы алға қарай екі аяғымен секіруге шақырыңыз.
"Түйреуішті құлат" ойыны ( кез келген зат - қорап, бөтелке). Допты алға қарай домалату арқылы түйреуішті құлату керек.
"Жүр, маған тиіспе". Бір-бірінен қырық сантиметр қашықтықта орналасқан заттар арасында саусақпен жүру. Баланың мүмкіндіктеріне қарай қашықтықты азайтуға немесе ұзартуға болады.
Баламен қарым-қатынастың әр минутын қызықты ойынға айналдыруға болады, ол балалардың сөйлеуін дамытып қана қоймай, баланың жеке басының қалыптасуына, оның адамгершілік-еріктік қасиеттеріне ықпал етеді, сонымен қатар балалар әлемінен ересектер әлеміне өзіндік көпір болады. .
шағым қалдыра аласыз













