«Тарихи тұлғалар» элективті курсы

Тақырып бойынша 11 материал табылды

«Тарихи тұлғалар» элективті курсы

Материал туралы қысқаша түсінік
Ұсынылған әдістемелік құралдың авторы – тарих пәнін оқытудың заманауи талаптарына сай ғылыми-әдістемелік бағытта еңбек етіп жүрген білікті маман. Автор өз еңбегінде білім беру саласындағы жаңа үрдістерді, соның ішінде оқушылардың зерттеушілік және сыни тұрғыдан ойлау дағдыларын дамытуға бағытталған әдістерді тиімді үйлестіре білген. Автордың еңбегі мазмұнының тереңдігімен, құрылымының жүйелілігімен және ғылыми-әдістемелік нақтылығымен ерекшеленеді. Ол «Тарихтағы тұлғалар» тақырыбын тек білім көзі ретінде емес, оқушылардың ұлттық құндылықтарға, отансүйгіштікке және тарихи танымға тәрбиелеудің маңызды құралы ретінде қарастырады.
Материалдың қысқаша нұсқасы

Алматы облысы, Еңбекшіқазақ ауданы,

Шелек ауылы, «Т.Кенжебаев атындағы ортма мектеп»

Коммуналдық мемлекеттік мекемесі

Ұйғыр тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі

Асимова Мухаббат Хайдаровна


ҰЙҒЫР ӘДЕБИЕТІНДЕГІ РУХАНИ-АДАМГЕРШІЛІК ҚҰНДЫЛЫҚТАР

Кіріспе

Ұлттың рухани келбеті мен адамгершілік болмысын айқындайтын негізгі факторлардың бірі – оның әдебиеті. Әдебиет – халықтың рухани дүниесін, салт-дәстүрі мен әдет-ғұрпын, адамгершілік мұраттары мен тарихи санасын бейнелейтін маңызды құрал. Ұйғыр әдебиеті де – ғасырлар қойнауынан тамыр тартқан, мазмұны терең, көркемдік деңгейі жоғары мұра. Бұл әдебиетте ұлттың рухани тірегі саналатын адамгершілік құндылықтар ерекше орын алады. Осы мақалада ұйғыр әдебиетіндегі рухани-адамгершілік құндылықтардың көрінісін, олардың негізгі бағыттарын және тәрбиелік мәнін талдауға тырысамыз.

1. Рухани-адамгершілік құндылықтар ұғымы және олардың әдебиеттегі рөлі

Рухани-адамгершілік құндылықтар – бұл адамның ішкі дүниесін байытып, оны ізгілікке, әділетке, адалдыққа, мейірімділікке тәрбиелейтін нормалар мен идеалдар жиынтығы. Олар отбасы, Отан, әділет, еңбек, имандылық, достық, махаббат, сабыр, төзімділік сияқты ұғымдар төңірегінде тоғысады. Әдебиет бұл құндылықтарды көркем бейнелеу арқылы оқырманның сезіміне әсер етеді, ой салады, тәрбиелейді. Ұйғыр әдебиетінде бұл құндылықтар ұлттық дүниетаныммен, дінмен, салт-дәстүрмен, тарихи тәжірибемен ұштасып, көркемдік шешімін табады.

2. Классикалық ұйғыр әдебиетіндегі рухани-адамгершілік тақырыптар

Ұйғыр әдебиеті өзінің бастауын көне түркі әдебиетінен алады. Әсіресе сопылық поэзия мен діни-философиялық еңбектерде адам рухының тазаруы, жан мен тәннің күресі, ақиқат пен жалғанның тартысы кеңінен жырланған.
Мысалы, Ахмед Йүгінекидің «Ақиқат сыйы» (Хибәтул-Хақайиқ) еңбегі – адам баласын білімге, имандылыққа, адалдыққа шақыратын көркем шығарма. Мұнда автор:

«Адам баласы біліммен көркейеді,
Надандықпен түбіне жетіп төнгейді»

деген тәрізді өсиетті жолдар арқылы рухани құндылықтарды насихаттайды.

Жүсіп Баласағұнидің «Құтадғу білік» еңбегі де – даналық пен әділетке негізделген қоғам туралы шығарма. Онда билеуші мен халық арасындағы қарым-қатынас, адал қызмет, әділдік пен ізгілік тақырыптары кең қамтылған.

3. Жаңа заман ұйғыр әдебиетінде адамгершілік мәселелері

XX ғасырдағы ұйғыр әдебиеті үлкен өзгерістерді бастан өткерді. Бұл кезеңде ұйғыр қаламгерлері халықтың еркіндігі, бостандығы, ұлттық бірлігі және тұлғалық ар-ождан туралы терең толғанды. Жазушылар мен ақындар адам болмысының ішкі күйзелісін, қоғамдағы әділетсіздікке қарсылықты көркем бейнеледі.

Зия Сәмәдийдің шығармашылығында да рухани құндылықтар басым. Оның «Жиллар сири» (Жылдар сыры) романында басты кейіпкерлердің тағдыры арқылы адалдық, махаббат, парыз, азаматтық жауапкершілік мәселелері көрініс табады. Басты кейіпкер өз халқының тағдырына бей-жай қарамай, өмірін күреске арнайды. Бұл оның рухани биіктігін көрсетеді.

4. Адам мен қоғам арасындағы байланыс

Ұйғыр әдебиетінде рухани құндылықтар тек жеке адамның ішкі әлемін бейнелеумен шектелмейді. Олар қоғаммен, әлеуметтік қатынастармен тікелей байланысты қарастырылады. Әдеби кейіпкерлердің моральдық таңдауы, өмірлік ұстанымы олардың қоғамдағы орнын, ұлттық бірлікке қосар үлесін анықтайды.

Мысалы, шығармаларда отансүйгіштік, әділет үшін күресу, өз халқына қызмет ету секілді идеялар жиі көтеріледі. Бұл кейіпкерлердің жеке қасиеті ғана емес, ұлттың рухани болмысының көрінісі ретінде беріледі.

5. Отбасы және ұлттық тәрбие ұғымдары

Отбасы – рухани-адамгершілік тәрбиенің негізгі ошағы. Ұйғыр әдебиетінде отбасы құндылығы, ата-ана мен бала, ерлі-зайыптылар арасындағы сүйіспеншілік, үлкенге құрмет, кішіге ізет сияқты дәстүрлі құндылықтар кеңінен көрініс табады.

Көптеген шығармаларда баланың тәрбиесі, ананың мейірімі, әкенің жауапкершілігі туралы бейнелер арқылы оқырманды ойландыратын, өнеге беретін оқиғалар суреттеледі. Мұндай шығармалар қазіргі жас ұрпаққа ұлттық тәрбие мен адами құндылықтарды сіңіруге мүмкіндік береді.

6. Моральдық таңдау және ар-ождан мәселесі

Көркем әдебиет адам мінезінің терең қатпарларына бойлай отырып, оның рухани дамуын бейнелеуге мүмкіндік береді. Ұйғыр прозасында кейіпкерлер жиі моральдық таңдауға тап болады: әділдік пе, әлде пайдакүнемдік пе? Ар ма, әлде мансап па? Мұндай сұрақтар кейіпкердің ғана емес, оқырманның да ішкі дауысына түрткі болады.

Адамгершілік пен ар-ожданды ту еткен кейіпкерлер арқылы жазушылар халыққа үлгі көрсетіп, ізгілікке жетелер жолды нұсқайды.

7. Діни-рухани танымның әсері

Ұйғыр әдебиетінде ислам дінінің де орны ерекше. Құран аяттары, пайғамбар хадистері, сопылық ілім – әдеби мәтіндерде жиі кездесетін рухани негіздер. Бұл әдебиетке терең мағына, философиялық тереңдік береді.

Мейірімділік, кешірім, сабыр, жомарттық сияқты ұғымдар ислам дінінің негізінде қалыптасқан адамгершілік нормалар ретінде көркем шығармаларда бейнеленеді. Сонымен қатар, бұл құндылықтар ұлттың рухани тұтастығын сақтауда маңызды қызмет атқарады.

Қорытынды
Ұйғыр әдебиеті – ұлт руханиятының айнасы. Бұл әдебиетте бейнеленген рухани-адамгершілік құндылықтар халықтың тарихы мен мәдениетінің ажырамас бөлшегі болып табылады. Әдебиет арқылы берілетін әділет, имандылық, адалдық, сүйіспеншілік пен отансүйгіштік секілді құндылықтар жас ұрпақты тәрбиелеуде маңызды рөл атқарады.

Қазіргі заманда ақпарат тасқыны мен жаһандану жағдайында ұлттық әдебиеттің, оның ішінде ұйғыр әдебиетінің рухани құндылықтарын сақтау және оларды жаңа буынға жеткізу – басты міндеттердің бірі. Бұл құндылықтар адам санасын ізгілікке, қоғамды тұтастыққа, ал ұлтты рухани кемелдікке жетелейді.



Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Файл форматы:
docx
11.12.2025
28
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі