Дәріс
№26
Тақырып: Төзімділік, оны анықтау әдістері, түрлері
Жоспар:
1.Төзімділік
2.Төзімділік түрлері
Адамның жұмысты ұзақ, қарқынын азайтпай
орындай алу қабілетін төзімділік дейміз.
Адамның берілген қарқынды әрекетке және
болдыруға қарсылық ете алатын уақытын төзімділіктің өлшемі деп
атаймыз.
Төзімділікті анықтаудың тура және жанама деген
екі әдісі бар. Тура
әдісінде сыналатын спортшыға бір
тапсырма беріледі де (мысалы, велоэргометрде жұмыс істеу, стадионды
айналып берілген қарқынмен жүгіру т.с.с), сол жұмыстың орындалған
уақытының ұзақтығы анықталады. Қай спортшы берілген қарқынмен, ұзақ
уақыт жұмыс істесе сол төзімді деп есептеледі. Жанама жолмен төзімділік
деңгейін білу әдісінде спортшыларды белгілі бір ұзақ қашықтыққа
(500,1000, 3000 метр) жүгіртеді де, жүгірген уақыты анықталады.
Неғұрлым аз уақытта берілген қашықтықты жүгіріп өткен спортшы
соншалықты төзімді деп есептеледі. Немесе белгілі уақытта қарқынын
азайтпай, әр түрлі жұмыстарды орындау тапсырмасы беріледі. Мысалы,
палуандарға берілген уақыт бойынша жамбастан асыра лақтыру
тәсілімен «манекенді» лақтыру тапсырмасы берілді. Берілген уақытқа
шыдап, көбірек «манекенді» лақтырған палуан төзімді деп
бағаланады.
Төзімділіктің екі түрі бар: жалпы және
арнайы. Жалпы төзімділіктің
сипаты спортшының ұзақ уақытқа,
жай қарқында бұлшық ет топтарының көпшілігін қатыстыра жұмыс істей
алу қабілеттілігі (жүгіру, шаңғы
тебу, ескек есу т.с.с). Жалпы төзімділіктің физиологиялық негізі
адамның аэробты (тыныс алу деңгейін жоғары дамыту және сол деңгейді
ұзақ уақыт ұстап тұра алу қабілеттілігі) мүмкіншілігі.
Белгілі әрекетке арналған, спорт түріне
бейімделген төзімділікті арнайы төзімділік дейміз. Мысалы,
палуанның арнайы төзімділігі, шаңғышының арнайы төзімділігі,
жүзгіштің арнайы төзімділігі т.с.с. Арнайы төзімділіктің көптеген
түрлері бар: жылдамдылық төзімділігі, күш төзімділігі, жылдамдық
күш төзімділігі, статикалық күш салу төзімділігі және аралас
төзімділік.
Спортшы ағзасын жаттығу жасап жатқан кезде
энергиямен қамтамасыз ету жағынан төзімділік: аэробты, анаэробты
және аралас (аэробты-анаэробты) деп үшке бөлінеді. Дене тәрбиесі
мен спортта жоғарғы шеберліктегі спортшыларды дайындауда өте
маңызды төзімділіктің осы үш түрін жеке-жеке
қарастырайық.
Жылдамдық және оны дамыту әдістемесі. Жылдамдық
дегеніміз - адамның белгілі бір уақыт аралығында кеңістікте жылдам
қозғалған әрекеті. Жылдамдық үш түрде пайда болады: 1 Қарапайым
және күрделі қозғалыс әрекеті жылдамдығы. 2 Жалғыз қимыл
жылдамдығы. 3 Қимыл жиілігі. Жылдамдық жаттығулары аздаған мөлшерде
сабақтың негізгі бөлімінде, орталық жүйке жүйесі қалыпты жағдайда
тұрған кезде беріледі. Қимыл жиілігі жылдамдығын дамыту үшін
қайталау, өзгермелі орындау, ойын, жарыс әдістері
қолданылады.
Төзімділік және оны дамыту әдістемесі.
Төзімділік, анықтау әдістері, түрлері. Адамның жұмысты ұзақ,
қарқынын азайтпай орындай алу қабілетін төзімділік дейміз.
Төзімділікті анықтаудың тузу және жанама деген екі әдісі бар.
Төзімділіктің екі түрі бар: жалпы және арнайы. Спортшы ағзасын
жаттығу жасап жатқан кезде энергиямен қамтамасыз ету жағынан
төзімділік: аэробты, анаэробты және аралас (аэробты-анаэробты) деп
үшке бөлінеді. Төзімділікті дамытқанда ұзақ және қатты қарқында
орындалатын қозғалмалы ойындар, біртіндеп ұзаратын қашықтыққа 300,
500, 700, 1000 метрге жүгіру, 2000 метрді жүгіру мен жүруді
алмастыра өту т.с.с. Ақырын және орта қарқында журуді алмастырып
2-3 шақырымға жүгіру, шаңғымен 3-5 шақырымға жүгіру т.с.с. Жоғары
мектеп оқушыларына кросс дайындықтары, 3-5 шақырымға жугіру,
шаңғымен 5 шақырымға жүгіру, өзгермелі және қайталап жүгіру
жаттығулары қолданылады.
Дене тәрбиесі мұғаліміне педагогикалық талдау
және бағалау екі түрлі мақсатта қажет болады. Бірінші - өзінің
сабақ беруін, қандай дәрежеде бере алатынын бағалау, қандай
мәселелерге назар аудару керек екенін білу. Екінші - әріптестерінің
сабақ өткізулерін талдау, бағалау. Қазіргі кезде мектеп мұғалімдері
білетін бірнеше педагогикалық сабақ талдау әдістері бар, ол әдістер
көптеген әдебиеттерде жазылған. Соның бірі дене тәрбиесі сабағының
гистограммасы ең бір оңай, дене тәрбиесі сабағының қалай өткенін
тез анықтайтын әдіс.
Аэробты төзімділікті дамытудың амалдары мен
әдістері
Аэробты төзімділіктің физиологиялық негізі – ол
оттегіні жұмыс күшіне сәйкес пайдалану немесе «дем жетімсіздігінің
пайда болмауы». Аэробты төзімділікті дамытқанда үш негізгі міндетті
орындаймыз:[1]
- ауаны үлкен көлемде пайдалану мүмкіншілігін
дамыту;
- сол деңгейді ұзақ уақыт ұстау қабілеттілігін
дамыту;
- тез тыныс алу үрдістерін үлкен шамаға
жоғарылату.
Қалыпты күшпен ұзақ уақыт орындалған циклді
(жүгіру, ескек есу т.б.) және ациклді (күрестегі лақтырулар т.б.)
жаттығулар аэробты төзімділікті дамыту амалдары болып табылады.
Аэробты төзімділікті дамыту үшін бірқалыпты, үздіксіз және аралық
жүктемесімен төменде көрсетілген, уақыт тәртібі қатаң шектелген
жаттығулардың әдістері қолданылады.
Бірқалыпты, үздіксіз жаттығулар
әдісі. Жаттығуды орындау уақыты
10-нан 30 минөтқа дейін, жүрек соғу жиілігі жұмыс кезінде – 150–170
соғу/минөт. Осындай жаттығуларды орындау тәртібі жүрек бұлшық
еттерін нығайтады, тыныс алу деңгейін жақсартады. Бұл әдіс
төзімділікті дамытудың бастапқы кезеңдерінде
пайдаланылады.
Аралық жаттығу орындау
әдістері. Бұл әдіспен жаттықтыруды
жүргізу, жүрек қызметі мүмкіншіліктерін арттыруға бағытталған.
Аралық жаттығу әдісін қолданған кезде жұмыс ұзақтығы 1-ден 3
минөтқа дейін, жүктеме қарқыны минөтына 170-180 соғу/рет, тынығу
ұзақтығы 45-90 секөнд ЖСЖ 120-130 соғу/минөтқа дейін созылады.
Жаттығуды орындау ұзақтығы оқушының дайындығына байланысты
беріледі.
Анаэробты төзімділікті дамытудың амалдары мен
әдістері
Анаэробты төзімділікті дамыту, анаэробты
жағдайдағы жұмысты энергиямен қамтамасыз етудің ең негізгі –
алактатты және лактатты жолмен жұмыс қуатының деңгейін көтеруге
бағытталған. Шегіне дейін және шегіне жақын күшпен орындалған,
циклді немесе ациклді спорттық жаттығулар қолданылады. Алактатты
төзімділік кезінде спортшы ағзасында креатинфосфаттың азаю үрдісі
дамиды.
Алактаттық төзімділікті
арттыру үшін ұзақтығы 5-тен 10 секөндқа дейінгі
уақытта қатты қарқында, жұмыс шегі 100%-ға дейін орындалатын
жаттығулар қолданылады. Мысалы, 30-70 метрге жүгіру, 25 м суда жүзу
т.б. жаттығулар. Тынығу аралығы – 2-3 минөт. Креатинфосфаттың қоры
бұлшық еттерде өте аз, 3-4 әрекетке ғана жетеді, сонан соң 7-10
минөт тынығу қажет. Бір сабақта 4-5 тізбек орындалады.
Қарқыны, жұмыс шегіне 85-95 пайызға жетпей,
ұзақтығы 20 секөндтан 2 минөтқа дейінгі ( мысалы, 200-600 метр
жүгіру) жаттығуларды орындау кезінде лактатты төзімділік дамиды. Қайталау арасындағы тынығу – 20-40 секөнд. Тез
арада болдыру өрістейтіндіктен тізбектегі қайталау саны 3-5 реттен
аспайды. Орындайтын тізбек саны жаттығушының функционалдық
дайындығына байланысты 4-тен 10-ға дейін орындалады. Тізбек
арасындағы тынығу – 15-20 минөт.[2]
1-кесте. Анаэробты төзімділікті жетілдіруге
бағытталған негізгі жүктемелер көрінісі (В.М.Выдрин,
А.А.Гужаловский және басқалардың ұсынуымен)
Жаттығулар әсерінің
бағыты
|
Жаттығу
ұзақтығы
|
Жаттығу
қарқыны
|
Тынығу
уақыты
|
Серия
ішіндегі
жаттығулары
|
Серия
саны
|
Алак-қ
|
5-1 сек
|
100%
|
2-3 мин
|
3-4
|
5 -
6
|
Лакта-қ
|
20 сек 2
мин
|
85-95%
|
10-45
сек
|
4 -12
|
4 -10
|
Анаэробты сипаттағы жүктемелерді тиімді
пайдалану бұлшық еттегі креатинфосфаттың, гликолеттің көбеюіне,
ферменттің ауысу белсенділігіне, гликолиздің қарқынды көбеюіне
көмектеседі.
Анаэробты төзімділікті дамыту ағзаның аэробты
тыныс алу мүмкіншілігіне байланысты, ол неғұрлым жоғары болса,
спортшы анаэробты жүктемеден кейін соғұрлым тез қалпына келеді.
Дене тәрбиесі тәжірибесінде көптеген жаттығулар араласқан, аэробты
– анаэробты тәртіпте орындалады. Сондықтан да бірінші аэробты,
сонан соң анаэробты төзімділікті дамыту қажет (гликолективті сонан
соң креатин фосфатты).
Жас ерекшеліктеріне байланысты төзімділікті
дамыту
Бастауыш сыныптарда төзімділікті дамытқанда,
ағзаның анаэробты мүмкіншіліктеріне үлкен талаптар қоймайтын бір
қалыпты және ауыспалы қарқында орындалатын жаттығулар қолданылады.
Олар: ұзақ және қатты қарқында орындалатын қозғалмалы ойындар,
біртіндеп ұзаратын қашықтыққа: 300, 500, 700, 1000 м-ге жүгіру,
2000 метрді жүгірумен жүруді алмастыра өту т.с.с.
Орта сыныптарда 200-400 метрге қарқынды жүгіруге
көп маңыз беріледі. Ақырын және орта қарқында жүруді алмастырып 2-3
шақырымға жүгіру, шаңғымен 3-5 шақырымға жүгіру т.с.с. жаттығулар
қолданылады.
Жоғары мектеп оқушыларына кросс дайындықтары,
3-5 шақырымға жүгіру, шаңғымен 5 шақырымға жүгіру, өзгермелі және
қайталап жүгіру жаттығулары қолданылады.[3]
Қорытынды: Дене
тәрбиесі мұғалімі мен жаттықтырушы өзінің іс-тәжірибие жұмыстарында
төзімділікті алыс қашықтыққа жүгіруде емес төзімділіктің даму
деңгейіне де байланысты екеніне ескеруге тиіс. Жоғарғы сыныпқа
сынып оқушыларына мұндай жаттығулар күрделене
орындалады.
Пайдаланған әдебиеттер:
1. Е.Қ. Уанбаев Спорт және дене тәрбиесі пәнін
оқыту әдістемесі, оқу құралы.-Өскемен, 2014.
2. Ұ. Мұхаметжанова Дене шынықтыру пәнін оқыту
әдістемесі. –Астана, 2017
3. С.
Тайжанов А. Қарақов Дене тәрбиесі. – Алматы.:Эверо, 2010. -
424б