Ашық сабақ "Тенгламаларни ечиш"
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Ўқитувчи : Хасанова Камила Зулфикаровна
Е.Юсупов номли №104 умумтаълим ўрта мактаби
математика фани ўқитувчиси
Синф: 8-Г
Фани: алгебра
«Через математические знания, полученные в школе,
лежит широкая дорога к огромным, почти
необозримым областям труда и открытий».
А. Моркушевич.
Мавзу: Квадрат
тенгламалар
ечишга оид
мисоллар
ишлаш
1 слайд
Ўқитувчи : Хасанова Камила Зулфикаровна Е.Юсупов номли №104 умумтаълим ўрта мактаби математика фани ўқитувчиси Синф: 8-Г Фани: алгебра «Через математические знания, полученные в школе, лежит широкая дорога к огромным, почти необозримым областям труда и открытий». А. Моркушевич. Мавзу: Квадрат тенгламалар ечишга оид мисоллар ишлаш
2 слайд
Дарснинг
мақсади:
-
Квадрат тенгламаларни ечишнинг
янги усулларини кўрсатиш ва
ўраганган усулларни мисоллар
ёрдамида мустаҳкамлаш
2 слайд
Дарснинг мақсади: - Квадрат тенгламаларни ечишнинг янги усулларини кўрсатиш ва ўраганган усулларни мисоллар ёрдамида мустаҳкамлаш
3 слайд
Илмийлик: олинган билимларни мустаҳкамлаш,
квадрат тенгламаларни ечишнинг рационал ва қулай
усулларини танлай олиш йўлларини ўргатиш;
бир-бирини текшириш, баҳолаш орқали ўзига талаб қўя
олишни, ўз-ўзини текширни ўргатиш;
квадрат тенгламаларни ечиш учун формулаларни
тўлиғича ўрганишига йўлланма бериш;
тенгламалар ечиш бўйича олинган билимларни
мустаҳкамлаш.
Ривожлантирувчи :
Ўқувчиларнинг ўйлаш қобилятини, фикрлаш доирасини
кенгайтириш, фанга бўлган қизиқишини ошириш.
Қўшимча адабиётлар билан ишлаш, интернет-
ресурслардан тўғри фойдаланишни ривожлантириш.
Группа билан ишлаш орқали ўз билим савиясини
оширишга йўналтириш.
Тарбиявий:
Жавобгарлиликка, меҳнатсеварликка, олдинга қўйган
мақсадга ета олишга, ўзганинг меҳнатин қадрлай олишга
тарбиялаш.
3 слайд
Илмийлик: олинган билимларни мустаҳкамлаш, квадрат тенгламаларни ечишнинг рационал ва қулай усулларини танлай олиш йўлларини ўргатиш; бир-бирини текшириш, баҳолаш орқали ўзига талаб қўя олишни, ўз-ўзини текширни ўргатиш; квадрат тенгламаларни ечиш учун формулаларни тўлиғича ўрганишига йўлланма бериш; тенгламалар ечиш бўйича олинган билимларни мустаҳкамлаш. Ривожлантирувчи : Ўқувчиларнинг ўйлаш қобилятини, фикрлаш доирасини кенгайтириш, фанга бўлган қизиқишини ошириш. Қўшимча адабиётлар билан ишлаш, интернет- ресурслардан тўғри фойдаланишни ривожлантириш. Группа билан ишлаш орқали ўз билим савиясини оширишга йўналтириш. Тарбиявий: Жавобгарлиликка, меҳнатсеварликка, олдинга қўйган мақсадга ета олишга, ўзганинг меҳнатин қадрлай олишга тарбиялаш.
4 слайд
Дарс типи : мустаҳкамлаш ва янги
материалларни ўрганиш .
Дарс жиҳози:
- Мультимед иялик жиҳозлар (компьютер,
проектор, экран , монитор )
- Парталарда : дарслик, ўқув қуроллари,
баҳолаш варақлари
- Смайликлар, рефлекция варағи
4 слайд
Дарс типи : мустаҳкамлаш ва янги материалларни ўрганиш . Дарс жиҳози: - Мультимед иялик жиҳозлар (компьютер, проектор, экран , монитор ) - Парталарда : дарслик, ўқув қуроллари, баҳолаш варақлари - Смайликлар, рефлекция варағи
5 слайд
Эпиграф
“ Одамдан юқори тураркан олам,
Билим оширмоққа мухтождир одам”.
А.А.Рудакий
5 слайд
Эпиграф “ Одамдан юқори тураркан олам, Билим оширмоққа мухтождир одам”. А.А.Рудакий
6 слайд
Дарс этаплари0
2
c bx ax
I. Уйга вазифани текшириш
II. “Билимингни чарҳла”
III. Тест “Ортиқчасини топ”
I V . “Ким чаққон?” (босқичли
тенгламалар)
V . “ Математика ва биология ”
V I. “Қайсиси осон?” (квадрат
тенгламаларни ечишнинг янги усуллари)
VII. “Яширинган сўзни топинг?” (квадрат
тенглама ечишнинг янги усулларини
мисоллар ёрдамида мустаҳкамлаш
орқали яширинган сўзни топиш)
VIII. Дарс якуни. (“Ўзингизни баҳоланг”
варақчаси натижалари)
IX. Рефлекция
X. Уйга вазифа
6 слайд
Дарс этаплари0 2 c bx ax I. Уйга вазифани текшириш II. “Билимингни чарҳла” III. Тест “Ортиқчасини топ” I V . “Ким чаққон?” (босқичли тенгламалар) V . “ Математика ва биология ” V I. “Қайсиси осон?” (квадрат тенгламаларни ечишнинг янги усуллари) VII. “Яширинган сўзни топинг?” (квадрат тенглама ечишнинг янги усулларини мисоллар ёрдамида мустаҳкамлаш орқали яширинган сўзни топиш) VIII. Дарс якуни. (“Ўзингизни баҳоланг” варақчаси натижалари) IX. Рефлекция X. Уйга вазифа
7 слайд
Вот краткое изложение принципов
использования шести шляп
7 слайд
Вот краткое изложение принципов использования шести шляп
8 слайд
I. Уйга вазифани
текшириш
8 слайд
I. Уйга вазифани текшириш
9 слайд
Анаграмма
аетгмнал
наритимскидн
фэкоцинетиф
леикнриалтг
9 слайд
Анаграмма аетгмнал наритимскидн фэкоцинетиф леикнриалтг
10 слайд
II. “Билимингни
чарҳла”
(ўтилган мавзулар бўйича оғзаки савол-жавоблар)
-тенглама деб нима айтилади?
- тенгламни ечиш деганимиз нима?
- квадрат тенглама тушунчаси?
- квадрат тенглама
коэфициентлари?
- квадрат тенгламанинг турлари?
- тўлиқ квадрат тенглама?
- чала квадрат тенглама?
- келтирилган квадрат тенглама?
- дискриминант тушунчаси?
10 слайд
II. “Билимингни чарҳла” (ўтилган мавзулар бўйича оғзаки савол-жавоблар) -тенглама деб нима айтилади? - тенгламни ечиш деганимиз нима? - квадрат тенглама тушунчаси? - квадрат тенглама коэфициентлари? - квадрат тенгламанинг турлари? - тўлиқ квадрат тенглама? - чала квадрат тенглама? - келтирилган квадрат тенглама? - дискриминант тушунчаси?
11 слайд
II I . Тест “Ортиқчасини
топ”
Берилган квадрат тенгламалардан биттаси ортиқча,
уни топинг ва изоҳ беринг
Тенгламалар
1-қатор 2-қатор 3-қатор
1 3х 2
+5х-8=0 1 х 2
-3х+4=0 1 х 2
-10х+25=0
2 0,3х 2
-х+7=0 2 3х 2
+ 2 х-8=0 2 2х 2
=0
3 х 2
-25=0 3 х 2
+х-8=0 3
хх 22
-81-81
=0=0
4 (х-2)(х+3)=0 4 7х+ х 2
-8=0 4
3х3х 22
=0=0
11 слайд
II I . Тест “Ортиқчасини топ” Берилган квадрат тенгламалардан биттаси ортиқча, уни топинг ва изоҳ беринг Тенгламалар 1-қатор 2-қатор 3-қатор 1 3х 2 +5х-8=0 1 х 2 -3х+4=0 1 х 2 -10х+25=0 2 0,3х 2 -х+7=0 2 3х 2 + 2 х-8=0 2 2х 2 =0 3 х 2 -25=0 3 х 2 +х-8=0 3 хх 22 -81-81 =0=0 4 (х-2)(х+3)=0 4 7х+ х 2 -8=0 4 3х3х 22 =0=0
12 слайд
I V . “Ким чаққон?”
(босқичли тенгламалар)
А-босқич
1-қатор 2-қатор 3-қатор
13 х 2
+ 39 х =0 3 х 2
- 75 =0 22 х-44 х 2
=0
0; - 3 5; -5 0; 0,5
Б-босқич
2х(х-3) =8-6х х(х-5)=-2х 2
+3х
5х-3=2(х5х-3=2(х 22
-1,5)-1,5)
-2; 2 0; 8/3 0; 2,5
12 слайд
I V . “Ким чаққон?” (босқичли тенгламалар) А-босқич 1-қатор 2-қатор 3-қатор 13 х 2 + 39 х =0 3 х 2 - 75 =0 22 х-44 х 2 =0 0; - 3 5; -5 0; 0,5 Б-босқич 2х(х-3) =8-6х х(х-5)=-2х 2 +3х 5х-3=2(х5х-3=2(х 22 -1,5)-1,5) -2; 2 0; 8/3 0; 2,5
13 слайд
V . “ Математика ва биология ”
- тенгламани тўғри
тенгликка айлантирувчи
сон?
- ўсимликнинг асосий
бир органи?
- непроизводная основа
слова (рус тилида)
13 слайд
V . “ Математика ва биология ” - тенгламани тўғри тенгликка айлантирувчи сон? - ўсимликнинг асосий бир органи? - непроизводная основа слова (рус тилида)
14 слайд
Квадрат
тенглама
Ечими йўқКвадрат тенглама
14 слайд
Квадрат тенглама Ечими йўқКвадрат тенглама
15 слайд
15 слайд
16 слайд
Дарслик. 49 бет №131
1-қатор 2-қатор 3-қатор
5 х 2
-14х+8 =0 3 х 2
- 10х+7 =0 9 х 2
-12х+4 =0
-4х 2
-12х+7 =0
16 слайд
Дарслик. 49 бет №131 1-қатор 2-қатор 3-қатор 5 х 2 -14х+8 =0 3 х 2 - 10х+7 =0 9 х 2 -12х+4 =0 -4х 2 -12х+7 =0
17 слайд
5
4
; 2
1 ;
3
1
2
2
7
;
2
1
3
2
17 слайд
5 4 ; 2 1 ; 3 1 2 2 7 ; 2 1 3 2
18 слайд
Выполним задание,
Задержим дыхание.
Раз, два, три, четыре –
Снова дышим:
Глубже, шире…
глубоко вдохнули.
спину потянули,
руки вверх подняли
радугу нарисовали
повернулись на запад,
повернулись на восток,
и продолжаем наш урок ...физминутка
18 слайд
Выполним задание, Задержим дыхание. Раз, два, три, четыре – Снова дышим: Глубже, шире… глубоко вдохнули. спину потянули, руки вверх подняли радугу нарисовали повернулись на запад, повернулись на восток, и продолжаем наш урок ...физминутка
19 слайд
Квадрат тенглама ечишнинг усуллари
19 слайд
Квадрат тенглама ечишнинг усуллари
20 слайд
1. Квадрат тенгламани
коэффициентларининг хоссалари
бўйича ечиш. 0 , 0 2 a c bx ax
1-хосса.
Агар a+b+c=0 (яъни, берилган тўлиқ квадрат
тенглама коэффициентларининг йиғиндиси
нолга тенг) бўлса, у ҳолда х
1 =1, х
2 =с/а бўлади.
2-хосса.
Агар a-b+c=0 (яъни, берилган тўлиқ квадрат
тенглама биринчи ва иккинчи
коэффициентларни айириб учинчи
коэффициентни қўшганда йиғиндиси нолга
тенг) бўлса, у ҳолда х
1 =-1, х
2 =-с/а бўлади.кўринишидаги тўлиқ
квадрат тенглама
берилган бўлсин.
20 слайд
1. Квадрат тенгламани коэффициентларининг хоссалари бўйича ечиш. 0 , 0 2 a c bx ax 1-хосса. Агар a+b+c=0 (яъни, берилган тўлиқ квадрат тенглама коэффициентларининг йиғиндиси нолга тенг) бўлса, у ҳолда х 1 =1, х 2 =с/а бўлади. 2-хосса. Агар a-b+c=0 (яъни, берилган тўлиқ квадрат тенглама биринчи ва иккинчи коэффициентларни айириб учинчи коэффициентни қўшганда йиғиндиси нолга тенг) бўлса, у ҳолда х 1 =-1, х 2 =-с/а бўлади.кўринишидаги тўлиқ квадрат тенглама берилган бўлсин.
21 слайд
2. Квадрат тенгламани тўлиқ
квадратга ажратиш усули
орқали ечиш.
Келтирилган квадрат
тенгламаларни кўп ҳолларда
дискриминантнинг ёрдамисиз
тўлиқ квадратга ажратиш усули
орқали ечиш мумкин. Бунинг учун
берилган келтирилган квадрат
тенгламада иккинчи коэффициент
жуфт сон, яъни b=2n бўлса, у
ҳолда қуйидагича тўлиқ
квадратга ажратамиз:
21 слайд
2. Квадрат тенгламани тўлиқ квадратга ажратиш усули орқали ечиш. Келтирилган квадрат тенгламаларни кўп ҳолларда дискриминантнинг ёрдамисиз тўлиқ квадратга ажратиш усули орқали ечиш мумкин. Бунинг учун берилган келтирилган квадрат тенгламада иккинчи коэффициент жуфт сон, яъни b=2n бўлса, у ҳолда қуйидагича тўлиқ квадратга ажратамиз:
22 слайд
VII. “Яширинган сўзни топинг?” (квадрат
тенглама ечишнинг янги усулларини мисоллар
ёрдамида мустаҳкамлаш орқали яширинган
сўзни топиш)
1. Квадрат тенгламаларни
коэффициентларининг хоссаси бўйича ечинг
1-қатор 2-қатор 3-қатор
6х 2
-7х+1=0 4х 2
+7х+3=0 5х 2
+4х-1=0
2. Келтирилган квадрат тенгламаларни тўлиқ
квадратга ажратиш усули орқали ечинг
1-қатор 2-қатор 3-қатор
х 2
+16 х -36 =0 х 2
+ 8 х +15 =0 х 2
- 4х +3 =0
22 слайд
VII. “Яширинган сўзни топинг?” (квадрат тенглама ечишнинг янги усулларини мисоллар ёрдамида мустаҳкамлаш орқали яширинган сўзни топиш) 1. Квадрат тенгламаларни коэффициентларининг хоссаси бўйича ечинг 1-қатор 2-қатор 3-қатор 6х 2 -7х+1=0 4х 2 +7х+3=0 5х 2 +4х-1=0 2. Келтирилган квадрат тенгламаларни тўлиқ квадратга ажратиш усули орқали ечинг 1-қатор 2-қатор 3-қатор х 2 +16 х -36 =0 х 2 + 8 х +15 =0 х 2 - 4х +3 =0
23 слайд
6
1
; 1
4
3
; 1
5
1
; 1
5
1
; 1
18 ; 2
5 ; 3
3 ; 1
3 ; 1 1; 1/6 -3; -5 -1; 1/5 -1; -3/4 2; -18 1; 3
23 слайд
6 1 ; 1 4 3 ; 1 5 1 ; 1 5 1 ; 1 18 ; 2 5 ; 3 3 ; 1 3 ; 1 1; 1/6 -3; -5 -1; 1/5 -1; -3/4 2; -18 1; 3
24 слайд
«Человеку, изучающему алгебру,
часто полезнее решить одну и ту же
задачу тремя различными
способами, чем решить три-четыре
различные задачи. Решая одну
задачу различными методами,
можно путем сравнений выяснить,
какой из них короче и эффективнее.
Так вырабатывается опыт»
У. СойерВывод:
24 слайд
«Человеку, изучающему алгебру, часто полезнее решить одну и ту же задачу тремя различными способами, чем решить три-четыре различные задачи. Решая одну задачу различными методами, можно путем сравнений выяснить, какой из них короче и эффективнее. Так вырабатывается опыт» У. СойерВывод:
25 слайд
IX. Рефлекция
Сизга дарс:
♦ осон бўлди;
♦ ҳар доимгидек ;
♦ қийин бўлди ?Дарснинг қийинлик даражасини аниқланг
Ўтилган материални қандай даражада тушиндингиз :
♦ тўлиғича тушиндим, мустақил ишлай оламан ;
♦ тўлиғича тушиндим, лекин мустақил ишлашда қийналаман;
♦ оз қисмини тушиндим ;
♦ хеч нима тушинганим йўқ .
25 слайд
IX. Рефлекция Сизга дарс: ♦ осон бўлди; ♦ ҳар доимгидек ; ♦ қийин бўлди ?Дарснинг қийинлик даражасини аниқланг Ўтилган материални қандай даражада тушиндингиз : ♦ тўлиғича тушиндим, мустақил ишлай оламан ; ♦ тўлиғича тушиндим, лекин мустақил ишлашда қийналаман; ♦ оз қисмини тушиндим ; ♦ хеч нима тушинганим йўқ .
26 слайд
X. Уйга вазифа
Тенглама x
1 x
2 x
1 + x
2 x
1 · x
2 b c
x 2
+x-2=0
x 2
-6x-16=0
x 2
+4x-32=0
x 2
-5x-14=0
1. Жадвални тўлдириш, хулоса қилиш.
2. Квадрат тенглама ечишнинг бошқа усулларини қараб келиш
(Виет теоремаси)
26 слайд
X. Уйга вазифа Тенглама x 1 x 2 x 1 + x 2 x 1 · x 2 b c x 2 +x-2=0 x 2 -6x-16=0 x 2 +4x-32=0 x 2 -5x-14=0 1. Жадвални тўлдириш, хулоса қилиш. 2. Квадрат тенглама ечишнинг бошқа усулларини қараб келиш (Виет теоремаси)
27 слайд
Эътиборинглар
учун раҳмат!!!
27 слайд
Эътиборинглар учун раҳмат!!!
28 слайд
В каком древнем городе еще около 2000 лет до н.э. первыми
научились решать квадратные уравнения?
1. Как называется уравнение вида ах 2
+вх+с=0?
2. Название выражения в 2
- 4 а с
3. Сколько корней имеет квадратное уравнение, если D > 0 ?
4. Сколько коней имеет квадратное уравнение если D=0 ?
5. Чему равен корень уравнения ах 2
= 0 ?
6. Как называется квадратное уравнение, где коэффициенты в или с
равны нулю?
7. Как называется квадратное уравнение, в котором первый коэффициент
а =1
28 слайд
В каком древнем городе еще около 2000 лет до н.э. первыми научились решать квадратные уравнения? 1. Как называется уравнение вида ах 2 +вх+с=0? 2. Название выражения в 2 - 4 а с 3. Сколько корней имеет квадратное уравнение, если D > 0 ? 4. Сколько коней имеет квадратное уравнение если D=0 ? 5. Чему равен корень уравнения ах 2 = 0 ? 6. Как называется квадратное уравнение, где коэффициенты в или с равны нулю? 7. Как называется квадратное уравнение, в котором первый коэффициент а =1
29 слайд
Жадвал билан
ишлаш
Тенглама а b c D = b 2
– 4ac
x 2
+ 5 x + 4 = 0
6x 2
+ 3 = 0D 1x 2x
5 1 4 9 3 1 4
25 5 1 5, 1
6 0 3 72
0 3 2 2 x x 2 1 3
29 слайд
Жадвал билан ишлаш Тенглама а b c D = b 2 – 4ac x 2 + 5 x + 4 = 0 6x 2 + 3 = 0D 1x 2x 5 1 4 9 3 1 4 25 5 1 5, 1 6 0 3 72 0 3 2 2 x x 2 1 3