Баяндама "Дидактикалық ойын арқылы бала тілін дамыту"
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Тақырыбы: «Дидактикалық ойын
арқылы бала тілін дамыту»
1 слайд
Тақырыбы: «Дидактикалық ойын арқылы бала тілін дамыту»
2 слайд
Баланың өмірге қадам басқандағы алғашқы қимыл әрекеті – ойын,
сондықтанда оның мәні ерекше. Жас баланың өмірді тану, еңбекке
танысы, психологиялық ерекшеліктері осы ойын түрінде қалыптасады.
Мектеп жасына дейінгі балалардың қоғамдық құбылыстарды, қоғамдағы
ересек адамдардың іс - әрекетін өз түсінігінше әрекеті арқылы бейнелеуі
ойын болып саналады. Ойынның шығу тарихына шолу жасауда көңіл
аударатынымыз ол еңбекпен, өнермен, қоршаған ортамен тығыз
байланыста дамыған, яғни ойынды өмірден ажыратып қарай алмаймыз
балалар тек ойнап қана қоймайды, сонымен бірге ойлайды, аңғарады көп
нәрсені білуге, зерттеуге талпынады. Олар бірдеңе жасап қана қоймайды,
сондай - ақ заман ағымына да белсене қатысады..
Ойын баланың ойлау қабілетін жетілдіре отырып, оның қиялын
дамытады. Бала жалғыз ойнағанды ұнатпайды, ол қатар құрбыларымен
бірлесіп ойнай отырып бір - бірімен қарым қатынас жасайды.«Ойын баланың алдынан өмір есігін ашып оның шығармашылық
қабілетін дамытады. Ойынсыз ақыл ойдың қалыптасуы мүмкін емес».
(В. А. Сухомлинский).
2 слайд
Баланың өмірге қадам басқандағы алғашқы қимыл әрекеті – ойын, сондықтанда оның мәні ерекше. Жас баланың өмірді тану, еңбекке танысы, психологиялық ерекшеліктері осы ойын түрінде қалыптасады. Мектеп жасына дейінгі балалардың қоғамдық құбылыстарды, қоғамдағы ересек адамдардың іс - әрекетін өз түсінігінше әрекеті арқылы бейнелеуі ойын болып саналады. Ойынның шығу тарихына шолу жасауда көңіл аударатынымыз ол еңбекпен, өнермен, қоршаған ортамен тығыз байланыста дамыған, яғни ойынды өмірден ажыратып қарай алмаймыз балалар тек ойнап қана қоймайды, сонымен бірге ойлайды, аңғарады көп нәрсені білуге, зерттеуге талпынады. Олар бірдеңе жасап қана қоймайды, сондай - ақ заман ағымына да белсене қатысады.. Ойын баланың ойлау қабілетін жетілдіре отырып, оның қиялын дамытады. Бала жалғыз ойнағанды ұнатпайды, ол қатар құрбыларымен бірлесіп ойнай отырып бір - бірімен қарым қатынас жасайды.«Ойын баланың алдынан өмір есігін ашып оның шығармашылық қабілетін дамытады. Ойынсыз ақыл ойдың қалыптасуы мүмкін емес». (В. А. Сухомлинский).
3 слайд
Оқу ісі - әрекетінде қолданатын ойын түрлері мынадай
топтарға бөлінеді:
• Ұлттық ойындар
• Сюжетті рольді ойындар
• Педагогикалық ойындар
• Дидактикалық ойын
• Шығармашылық ойын
• Қимылды ойындар
3 слайд
Оқу ісі - әрекетінде қолданатын ойын түрлері мынадай топтарға бөлінеді: • Ұлттық ойындар • Сюжетті рольді ойындар • Педагогикалық ойындар • Дидактикалық ойын • Шығармашылық ойын • Қимылды ойындар
4 слайд
Дидактикалық ойындар арқылы оқу іс - әрекеті барысында балаларды
қызықтыру мақсатында қолданылады және мектеп жасына дейінгі ұйымдардың
барлығында да, оқу іс - әрекеті ойын түрінде өткізіледі. Оқу іс - әрекеті
барысында ойын түрлері жас ерекшеліктеріне байланысты қолданылады.
Тәрбиеші ойынға тек қана баланы қызықтырып қоймай, бес саланы білім
берудің негізгі құндылығы деп түсінсе ғана өз мақсатына жете алады.
Ойын түрлерінің тәрбиелік мәні зор, ол әрбір адам денесінің дамып жетілуіне
пайдасы мол. Ойын үстінде балалардың бойындағы барлық дерлік
психологиялық процестері, сезімдері мен эмоциялары, ерік - жігер қасиеттері
шыңдалады, мінез - құлық айқындала түседі.
Үлкендер өзіне тән ерекшеліктерін еңбектену барысында көрсетсе, мектеп
жасындағы балалар сабақ үстінде, ал мектеп жасына дейінгі балалар өз
психологиясын ойын үстінде байқатады. Балалар ойын арқылы күрделі
әрекеттерді, білімді үйренеді және үлкендер де үйретуге тиісті. Ойынның өз
мақсаты, жоспары болады. Ойын мен еңбектің бір - біріне ұқсас сипаттары көп,
кейбір педагогтар, ғалымдар «Жақсы ойын - жақсы жұмыс сияқты да, ал жаман
ойын - жаман жұмыс сияқты» деген. Баланың қуанышы мен реніші ойын
арқылы байқалады.
4 слайд
Дидактикалық ойындар арқылы оқу іс - әрекеті барысында балаларды қызықтыру мақсатында қолданылады және мектеп жасына дейінгі ұйымдардың барлығында да, оқу іс - әрекеті ойын түрінде өткізіледі. Оқу іс - әрекеті барысында ойын түрлері жас ерекшеліктеріне байланысты қолданылады. Тәрбиеші ойынға тек қана баланы қызықтырып қоймай, бес саланы білім берудің негізгі құндылығы деп түсінсе ғана өз мақсатына жете алады. Ойын түрлерінің тәрбиелік мәні зор, ол әрбір адам денесінің дамып жетілуіне пайдасы мол. Ойын үстінде балалардың бойындағы барлық дерлік психологиялық процестері, сезімдері мен эмоциялары, ерік - жігер қасиеттері шыңдалады, мінез - құлық айқындала түседі. Үлкендер өзіне тән ерекшеліктерін еңбектену барысында көрсетсе, мектеп жасындағы балалар сабақ үстінде, ал мектеп жасына дейінгі балалар өз психологиясын ойын үстінде байқатады. Балалар ойын арқылы күрделі әрекеттерді, білімді үйренеді және үлкендер де үйретуге тиісті. Ойынның өз мақсаты, жоспары болады. Ойын мен еңбектің бір - біріне ұқсас сипаттары көп, кейбір педагогтар, ғалымдар «Жақсы ойын - жақсы жұмыс сияқты да, ал жаман ойын - жаман жұмыс сияқты» деген. Баланың қуанышы мен реніші ойын арқылы байқалады.
5 слайд
Ойын – ойды өсіреді. Ойын балалардың негізгі іс — әрекеті ретінде
психологиялық , анатомиялық — физиологиялық, педагогикалық маңызы зор
қызметер атқарады. Ойын баланың даму құралы, таным көзі, тәрбиелік
дамытушылық мәнге ие бола отырып, адамның жеке тұлға ретінде
қалыптасуына ықпал етеді. Ойынның тәрбиелік маңызын жоғары бағалай келіп,
А.С.Макаренко былай деп жазды: «Бала өмірінде ойынның маңызы зор, ересек
адам үшін еңбектің, жұмыстың, қызметтің қандай маңызы болса, нақ сондай
маңызы бар. Бала ойында қандай болса, өскен соң жұмыста да көп жағынан
сондай болады». Сондықтан келешек қайраткерді тәрбиелеу ең алдымен
ойыннан басталады.
Ойын – баланың қажетті әрекетінің бірі ойынды кіші жастағы балалардың
табиғаты керек етеді. Балалардың еңбегі, оқуы ойыннан басталды. Ойын
арқылы оқушы білім алуға, оқуға қызықтыра отырып, тұлғалы дамуын
қалыптастыруға болады.
5 слайд
Ойын – ойды өсіреді. Ойын балалардың негізгі іс — әрекеті ретінде психологиялық , анатомиялық — физиологиялық, педагогикалық маңызы зор қызметер атқарады. Ойын баланың даму құралы, таным көзі, тәрбиелік дамытушылық мәнге ие бола отырып, адамның жеке тұлға ретінде қалыптасуына ықпал етеді. Ойынның тәрбиелік маңызын жоғары бағалай келіп, А.С.Макаренко былай деп жазды: «Бала өмірінде ойынның маңызы зор, ересек адам үшін еңбектің, жұмыстың, қызметтің қандай маңызы болса, нақ сондай маңызы бар. Бала ойында қандай болса, өскен соң жұмыста да көп жағынан сондай болады». Сондықтан келешек қайраткерді тәрбиелеу ең алдымен ойыннан басталады. Ойын – баланың қажетті әрекетінің бірі ойынды кіші жастағы балалардың табиғаты керек етеді. Балалардың еңбегі, оқуы ойыннан басталды. Ойын арқылы оқушы білім алуға, оқуға қызықтыра отырып, тұлғалы дамуын қалыптастыруға болады.
6 слайд
Заттық дидактикалық ойындар – дидактикалық
ойыншықтармен және түрлі ойын материалдарымен
ұйымдастырлады. Үстел үстінде ойналатын дидактикалық
ойындар – «Лото», «Домино» , конструктормен ойын және
тағы басқа.
6 слайд
Заттық дидактикалық ойындар – дидактикалық ойыншықтармен және түрлі ойын материалдарымен ұйымдастырлады. Үстел үстінде ойналатын дидактикалық ойындар – «Лото», «Домино» , конструктормен ойын және тағы басқа.
7 слайд
Демек, ойын баланы жан - жақты жарасымды тәрбиелеудің
психологиялық және физиологиялық негіздері болып табылады. Ойын
баланың көңілін өсіріп, бойын сергітіп қоймай, оның өмір
құбылыстары жайлы танып түсінуге де әсер етеді. Балалар ойын
арқылы тез тіл табысып бір – бірімен жақсы қатынаста болады. Ойын
үстінде де бала өз денсаулығын қимыл арқылы нығайтады. Ойынның
қандай түрі болмасын атадан балаға яғни ұрпақтан ұрпаққа ауысып
отырады. Халық ойындары өмір қажеттіліктерінен туады.
Психологиялық жақтан денсаулықты нығайтуға негізделген.
Сөздік қорды дамыту ісін ұйымдастыру жұмысында ойын сабағы ең
негізгі орын алады. Бақылау, заттарды қарау, сурет қарау, жұмбақ
шешу және құрастыру, саяхат, ойын-сабақтарын ұйымдастыру
барысында балалардың сөздік қорларын дамытады.
7 слайд
Демек, ойын баланы жан - жақты жарасымды тәрбиелеудің психологиялық және физиологиялық негіздері болып табылады. Ойын баланың көңілін өсіріп, бойын сергітіп қоймай, оның өмір құбылыстары жайлы танып түсінуге де әсер етеді. Балалар ойын арқылы тез тіл табысып бір – бірімен жақсы қатынаста болады. Ойын үстінде де бала өз денсаулығын қимыл арқылы нығайтады. Ойынның қандай түрі болмасын атадан балаға яғни ұрпақтан ұрпаққа ауысып отырады. Халық ойындары өмір қажеттіліктерінен туады. Психологиялық жақтан денсаулықты нығайтуға негізделген. Сөздік қорды дамыту ісін ұйымдастыру жұмысында ойын сабағы ең негізгі орын алады. Бақылау, заттарды қарау, сурет қарау, жұмбақ шешу және құрастыру, саяхат, ойын-сабақтарын ұйымдастыру барысында балалардың сөздік қорларын дамытады.
8 слайд
Сонымен қатар ойын барысында бала үлкендермен, өз құрбыларымен
қарым-қатынас жасайды. Әр бала өз жетістігіне қуанып, мәз болады.
Сондықтан да ойын-тапсырмаларды таңдауда және іріктеуде балалардың
жас және жеке ерекшелігін ескерген жөн.
Балалармен ойынды (заттармен, үстел үсті және сөздік ойын) үш түрлі
етіп өткізуіне болады. Заттармен ойналатын ойын ойыншықтарды, табиғи
заттарды қолдану арқылы өті леді.
Мысалы: « Қажетті суретті тап », « Кімде мына түстес зат бар? », «Формасы
ұқсас заттарды тап», «Ине мен жіп», «Дәл осындайды тауып ал», «Қай
ағаштың жапырағы», «Қайсысы көп, қайсысы аз», «Суретті құрастыр»,
«Қандай заттар тығылғын», « Ұқсасын тап », «4-ші не артық?», «Кім
байқағыш», «Көлеңкесін тап», «Төлін тап».
8 слайд
Сонымен қатар ойын барысында бала үлкендермен, өз құрбыларымен қарым-қатынас жасайды. Әр бала өз жетістігіне қуанып, мәз болады. Сондықтан да ойын-тапсырмаларды таңдауда және іріктеуде балалардың жас және жеке ерекшелігін ескерген жөн. Балалармен ойынды (заттармен, үстел үсті және сөздік ойын) үш түрлі етіп өткізуіне болады. Заттармен ойналатын ойын ойыншықтарды, табиғи заттарды қолдану арқылы өті леді. Мысалы: « Қажетті суретті тап », « Кімде мына түстес зат бар? », «Формасы ұқсас заттарды тап», «Ине мен жіп», «Дәл осындайды тауып ал», «Қай ағаштың жапырағы», «Қайсысы көп, қайсысы аз», «Суретті құрастыр», «Қандай заттар тығылғын», « Ұқсасын тап », «4-ші не артық?», «Кім байқағыш», «Көлеңкесін тап», «Төлін тап».
9 слайд
Сөздік ойын арқылы сөзді орынды қолдана білуге, дұрыс жауап
айтуға, сөз мағынасын түсінуге, орынды сөйлеуге үйренеді.
Мысалы: «Сөз ойла», «Сөз құра», «Жұмбақ ойла», «Жақсы-
жаман», «Жалғастыр», «Үш сөз ата». Сонымен қатар
балалардың сөздік қорларын дамыту жұмысына ойындарды
қолданумен қатар, «Пішіндер көрмесі», «Өрнекті есіңде сақта»,
«Қиын жолдар», «Суретті жалғастыр», «Биші адамдар»,
«Көңілді таяқшалар» тәрізді жаттығу тапсырмаларды да
пайдаланып отыру өз нәтижесін берді. Бұл аталған жаттығу,
тапсырмалар балалардың сөздік қорын дамыта отырып, таным
белсенділіктерін және саусақ бұлшық етін дамытады.
9 слайд
Сөздік ойын арқылы сөзді орынды қолдана білуге, дұрыс жауап айтуға, сөз мағынасын түсінуге, орынды сөйлеуге үйренеді. Мысалы: «Сөз ойла», «Сөз құра», «Жұмбақ ойла», «Жақсы- жаман», «Жалғастыр», «Үш сөз ата». Сонымен қатар балалардың сөздік қорларын дамыту жұмысына ойындарды қолданумен қатар, «Пішіндер көрмесі», «Өрнекті есіңде сақта», «Қиын жолдар», «Суретті жалғастыр», «Биші адамдар», «Көңілді таяқшалар» тәрізді жаттығу тапсырмаларды да пайдаланып отыру өз нәтижесін берді. Бұл аталған жаттығу, тапсырмалар балалардың сөздік қорын дамыта отырып, таным белсенділіктерін және саусақ бұлшық етін дамытады.
10 слайд
Ойынды ұйымдастыру үш бағытты қамтиды ойынға әзірлік
ойынды талдау ойынды өткізу Жалпы ойынды ұйымдастыру
ойынды өткізуге әзірлік, ойынды өткізу, ойынды талдау сияқты
үш бағытты қамтиды. Ойынға қажетті құрал, заттарды даярлау
ойынды өткізуге әзірлік болып табылады.
10 слайд
Ойынды ұйымдастыру үш бағытты қамтиды ойынға әзірлік ойынды талдау ойынды өткізу Жалпы ойынды ұйымдастыру ойынды өткізуге әзірлік, ойынды өткізу, ойынды талдау сияқты үш бағытты қамтиды. Ойынға қажетті құрал, заттарды даярлау ойынды өткізуге әзірлік болып табылады.
11 слайд
Дидактикалық ойын сәбилер тобынан басталады. Мұнда
жоғары топтарға қарағанда жеңіл түрлері беріледі, балалар
ойланады. Мысалы, бала ойнап отырған машинаның
дөңгелегі нешеу, түсі қандай, кубиктерді түсіне қарай
топтастыр, қане «сен көк кубиктерді әкелші», «үстелге
апарып қойшы» т.б. бұл жерде балалар кеңістікті
бағдарлауды үйренеді.
11 слайд
Дидактикалық ойын сәбилер тобынан басталады. Мұнда жоғары топтарға қарағанда жеңіл түрлері беріледі, балалар ойланады. Мысалы, бала ойнап отырған машинаның дөңгелегі нешеу, түсі қандай, кубиктерді түсіне қарай топтастыр, қане «сен көк кубиктерді әкелші», «үстелге апарып қойшы» т.б. бұл жерде балалар кеңістікті бағдарлауды үйренеді.
12 слайд
Мысалы: «Телефон» ойынында диалогтық сөйлеудегі
әңгіменің мақсаты – бір нәрсе жайында сұралып, баланы
оған жауап беруге, белгілі бір әрекетке түрткі болуға
үйрету болып табылады.
12 слайд
Мысалы: «Телефон» ойынында диалогтық сөйлеудегі әңгіменің мақсаты – бір нәрсе жайында сұралып, баланы оған жауап беруге, белгілі бір әрекетке түрткі болуға үйрету болып табылады.
13 слайд
Жалпы және жеке ұғым туралы түсініктерін тереңдету
үшін «Жалпы қалай аталады?», «Жалпы атауын бер»,
«Жеке – жеке атын ата» сияқты дидактикалық ойындар
ұйымдастырылады. Мысалы: кесе, қасық, тарелка, шанышқы
– «ыдыс- аяқтар», алма, алмұрт, шие- жемістер, қияр,
картоп, сәбіз, қызылша- көкөністер т.б.
13 слайд
Жалпы және жеке ұғым туралы түсініктерін тереңдету үшін «Жалпы қалай аталады?», «Жалпы атауын бер», «Жеке – жеке атын ата» сияқты дидактикалық ойындар ұйымдастырылады. Мысалы: кесе, қасық, тарелка, шанышқы – «ыдыс- аяқтар», алма, алмұрт, шие- жемістер, қияр, картоп, сәбіз, қызылша- көкөністер т.б.
14 слайд
Мысалы: Қоян қорқып тұр. Қоян адасып кетті. Оны
орманда тиіндер тауып алды. Барлығы қуанды. Оны дауыс
ырғағымен, қуану, ренжу, жылау т.б салуға, сол арқылы
адамның көңіл – күйін түсінуге аяушылық сезімге,
қамқоршы болуға тәрбиеленеді.
14 слайд
Мысалы: Қоян қорқып тұр. Қоян адасып кетті. Оны орманда тиіндер тауып алды. Барлығы қуанды. Оны дауыс ырғағымен, қуану, ренжу, жылау т.б салуға, сол арқылы адамның көңіл – күйін түсінуге аяушылық сезімге, қамқоршы болуға тәрбиеленеді.
15 слайд
Ойын: «Кімде мына түстес зат бар?» Ойын ережесі:
(Тәрбиеші – жасыл түсті затты көрсетеді) Кім табады? деп
сұрақ қояды. Балалар жасыл түсті затты атайды. Мысалы:
шөп, жапырақ, қияр т.б.
15 слайд
Ойын: «Кімде мына түстес зат бар?» Ойын ережесі: (Тәрбиеші – жасыл түсті затты көрсетеді) Кім табады? деп сұрақ қояды. Балалар жасыл түсті затты атайды. Мысалы: шөп, жапырақ, қияр т.б.
16 слайд
Ойын : «Формасы ұқсас заттарды тап»
16 слайд
Ойын : «Формасы ұқсас заттарды тап»
17 слайд
Ойын : «Кім байқағыш»
17 слайд
Ойын : «Кім байқағыш»
18 слайд
Қорытыңды
Қорыта айтқанда , баланың сөздік қорын дамытумен қатар, тілін дамыту
да ойын арқылы жүзеге асады. Ұсынылып отырған дидактикалық
ойындардың мақсатына сәйкес шарты нақты көрсетіледі. Бұл
ойындарды оқу іс-әрекетінде және оқу іс-әрекетінен тыс уақытта
пайдалану арқылы баланың тілін дамытумен қатар ойында өз
шығармашылығымен жалғастыруға, ойын шартын дұрыс орындауға,
белгілі бір нәтижеге жетуге, ұжымдық мақсатқа бағынуға, үлкендер
мен балалар арсында ынтымақтастық қарым – қатынас орнатуға
болады. Сонымен балалардың сөздік қорларын дамытуда ойындарды,
тапсырма-жаттығуларды қолдану үлкен нәтиже береді. Ойын арқылы
балалардың сөздік қоры дамып, ауызша сөйлеу машығын игереді, таным
белсенділіктері қалыптаса түсіп, ақыл-ойы өсіп жетіледі, әрі адамгершілік
қасиеттер бойына сіңіреді.
Міне, сондықтан да оқу-тәрбие үрдісінде әр түрлі ойындар арқылы баланы
жан-жақты дамыту ісіне ерекше көңіл бөлемін және бұл менің ең негізгі
алдыма қойған мәселем.
18 слайд
Қорытыңды Қорыта айтқанда , баланың сөздік қорын дамытумен қатар, тілін дамыту да ойын арқылы жүзеге асады. Ұсынылып отырған дидактикалық ойындардың мақсатына сәйкес шарты нақты көрсетіледі. Бұл ойындарды оқу іс-әрекетінде және оқу іс-әрекетінен тыс уақытта пайдалану арқылы баланың тілін дамытумен қатар ойында өз шығармашылығымен жалғастыруға, ойын шартын дұрыс орындауға, белгілі бір нәтижеге жетуге, ұжымдық мақсатқа бағынуға, үлкендер мен балалар арсында ынтымақтастық қарым – қатынас орнатуға болады. Сонымен балалардың сөздік қорларын дамытуда ойындарды, тапсырма-жаттығуларды қолдану үлкен нәтиже береді. Ойын арқылы балалардың сөздік қоры дамып, ауызша сөйлеу машығын игереді, таным белсенділіктері қалыптаса түсіп, ақыл-ойы өсіп жетіледі, әрі адамгершілік қасиеттер бойына сіңіреді. Міне, сондықтан да оқу-тәрбие үрдісінде әр түрлі ойындар арқылы баланы жан-жақты дамыту ісіне ерекше көңіл бөлемін және бұл менің ең негізгі алдыма қойған мәселем.
19 слайд
Пайдаланылған әдебиеттер:
1. «Отбасы және балабақша» 2002 ж №5. (6-8 бет)
2. Айтмамбетова Б. Жаңашыл педагогтар идеялары мен
тәжірибелері. -А., 1991.
3.Бала тәрбиесі № 2 2006 ж
№ 4 2008 ж
19 слайд
Пайдаланылған әдебиеттер: 1. «Отбасы және балабақша» 2002 ж №5. (6-8 бет) 2. Айтмамбетова Б. Жаңашыл педагогтар идеялары мен тәжірибелері. -А., 1991. 3.Бала тәрбиесі № 2 2006 ж № 4 2008 ж
20 слайд
Назарларыңызға рахмет!!!
20 слайд
Назарларыңызға рахмет!!!