Материалдар / Demonstration lesson "Break in the Narrative"
2023-2024 оқу жылына арналған

қысқа мерзімді сабақ жоспарларын

жүктеп алғыңыз келеді ма?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен 2022-2023 оқу жылына арналған 472-бұйрыққа сай жасалған

Demonstration lesson "Break in the Narrative"

Материал туралы қысқаша түсінік
The smooth flow of speech may suddenly be interrupted and the sentence is left unfinished, hanging in the air. This device is called break-in- the-narrative, and is defined as stopping short for rhetorical effect. In oral speech it is marked by a pause, and in emotive prose dashes and dots are used
Авторы:
24 Шілде 2023
178
5 рет жүктелген
Материал тегін
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
img_page_1
Материал жариялап тегін сертификат алыңыз!
Бұл сертификат «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жарияланғанын растайды. Журнал Қазақстан Республикасы Ақпарат және Қоғамдық даму министрлігінің №KZ09VPY00029937 куәлігін алған. Сондықтан аттестацияға жарамды
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Образец заголовка 1Break-in-the-narrative P r e p a r e d b y : S y r l i b a y e v a G u l s a n a G r o u p : 3 0 2

1 слайд
Образец заголовка 1Break-in-the-narrative  P r e p a r e d b y : S y r l i b a y e v a G u l s a n a G r o u p : 3 0 2 ( 2 ) C h e c k e d b y : B a u y r z h a n . N

Образец заголовка 2T h e s m o o t h f l o w o f s p e e c h m a y s u d d e n l y b e i n t e r r u p t e d a

2 слайд
Образец заголовка 2T h e s m o o t h f l o w o f s p e e c h m a y s u d d e n l y b e i n t e r r u p t e d a n d t h e s e n t e n c e i s l e f t u n f i n i s h e d , h a n g i n g i n t h e a i r . T h i s d e v i c e i s c a l l e d b r e a k - i n - t h e - n a r r a t i v e , a n d i s d e f i n e d a s s t o p p i n g s h o r t f o r r h e t o r i c a l e f f e c t . I n o r a l s p e e c h i t i s m a r k e d b y a p a u s e , a n d i n e m o t i v e p r o s e d a s h e s a n d d o t s a r e u s e d . A p e r s o n m a y s t o p s p e a k i n g f o r d i f f e r e n t r e a s o n s , s o a n a t t e n t i v e r e a d e r m u s t l o o k b e h i n d t h e r e a l c a u s e s o f t h e b r e a k a n d t r y t o d e c i p h e r i t s r e a s o n s .     2

Образец заголовка 3 T h e m o s t c o m m o n i m p l i c a t i o n s I t r e f l e c t s t h e e m o t i o n a l

3 слайд
Образец заголовка 3  T h e m o s t c o m m o n i m p l i c a t i o n s I t r e f l e c t s t h e e m o t i o n a l a n d p s y c h o l o g i c a l s t a t e o f t h e s p e a k e r a n d s h o w s t h a t h e i s s o e x c i t e d t h a t h e i s u n a b l e t o f i n i s h t h e s e n t e n c e , e . g . " W e l l , t h e y ' 1 1 g e t a c h a n c e n o w t o s h o w " - ( H a s t i l y ) : " I d o n ' t m e a n B u t l e t ' s f o r g e t t h a t . " B r e a k m a y i n d i c a t e a w a r n i n g o r a t h r e a t , e . g . Y o u m u s t c o m e h o m e o r I ' l l . . . F r o m t h e m e a n i n g f u l p a u s e a f t e r t h e s e n t e n c e t h e r e a d e r u n d e r s t a n d s t h a t t h e s p e a k e r w i l l t a k e s t r i c t m e a s u r e s i f h e d i s o b e y s h i m .   3

Образец заголовка 4T h e m o s t c o m m o n i m p l i c a t i o n s o f B r e a k m a y b e c a u s e d b y

4 слайд
Образец заголовка 4T h e m o s t c o m m o n i m p l i c a t i o n s o f B r e a k m a y b e c a u s e d b y t h e s p e a k e r ' s r e l u c t a n c e t o c o n t i n u e t h e c o n v e r s a t i o n d u e t o d i f f e r e n t r e a s o n s , e . g . A n d i t w a s u n l i k e l y t h a t a n y o n e w o u l d t r o u b l e t o l o o k t h e r e - u n t i l - u n t i l - w e l l . S o m e t i m e s b r e a k i s c a u s e d b y e u p h e m i s t i c c o n s i d e r a t i o n s u n w i l l i n g n e s s t o n a m e a t h i n g o n t h e g r o u n d o f i t s b e i n g o f f e n s i v e t o t h e e a r , e . g . " T h e n , M a m a , I h a r d l y l i k e t o l e t t h e w o r d s c r o s s m y l i p s , b u t t h e y h a v e w i c k e d , w i c k e d a t t r a c t i o n s o u t t h e r e - l i k e d a n c i n g g i r l s t h a t - t h a t c h a r m s n a k e s a n d d a n c e w i t h o u t - M i s s M o i r , w i t h d o w n c a s t e y e s , b r o k e o f f s i g n i f i c a n t l y .  

Образец заголовка 5 5• Types of aposiopesis Emotive aposiopesis – This type of aposiopesis is used in conditions of conflic

5 слайд
Образец заголовка 5 5•   Types of aposiopesis Emotive aposiopesis – This type of aposiopesis is used in conditions of conflict between emotional outbursts of a speaker, and an environment that does not react. Usually, the writer or speaker pauses in the middle of a sentence. Im so angry, I could– I could–! 

Образец заголовка 6 6• Break-in-the-narrative has a strong degree of predictability, which is ensured by the structure of the

6 слайд
Образец заголовка 6 6• Break-in-the-narrative has a strong degree of predictability, which is ensured by the structure of the sentence. As a stylistic device it is used in complex sentences, in particular in conditional sentences, the //-clause being given in full and the second part only implied. • In the spoken variety of the language, a break in the narrative is usually caused by unwillingness to proceed; or by the supposition that what remains to be said can be understood by the implication embodied in what has been said; or by uncertajnty as to what should be said. • In the written variety, a break in the narrative is always a stylistic device used for some stylistic effect. It is difficult, however, to draw a hard and fast distinction between break-in-the-narrative as a typical feature of lively colloquial language and as a specific stylistic device. The only criterion which may serve as a guide is that in conversation the implica tion can be conveyed by an adequate gesture. In writing it is the context, which suggests the adequate intonation, that is the only key to de coding the aposiopesis. •  

Образец заголовка 7" 1)What is the definition of Break-in- the narrative? 2) When we used Emotive aposiopesis? 7

7 слайд
Образец заголовка 7" 1)What is the definition of Break-in- the narrative? 2) When we used Emotive aposiopesis? 7

Образец заголовка 8Thank you for your attention!

8 слайд
Образец заголовка 8Thank you for your attention!