Есімшенің жасалу жолдары
Есімшенің жасалу жолдары

#1 слайд
Топқа бөлу
Эмблемалар арқылы топқа бөлу
1 слайд
Топқа бөлу Эмблемалар арқылы топқа бөлу
#2 слайд
“ Білгірлер” аялдамасы
“Шеңбер” әдіс – тәсілі арқылы
/ үй тапсырмасын сұрау/.
Есімше
қалай
түрленеді ?
Қай сөйлем
мүшесінің қызметін
атқарады ?Есімше
дегеніміз не ?
2 слайд
“ Білгірлер” аялдамасы “Шеңбер” әдіс – тәсілі арқылы / үй тапсырмасын сұрау/. Есімше қалай түрленеді ? Қай сөйлем мүшесінің қызметін атқарады ?Есімше дегеніміз не ?
#3 слайд
Сабақтың
тақырыбы:
Есімшенің жасалуы
3 слайд
Сабақтың тақырыбы: Есімшенің жасалуы
#4 слайд
Сабақтың мақсаты:
1. Есімшенің жасалу жолы туралы, есімшенің
есімдерше түрленіп есім қызметін
атқаратындығын және жіктеліп келіп етістік
қызметін атқаратындығын түсіндіру .
4 слайд
Сабақтың мақсаты: 1. Есімшенің жасалу жолы туралы, есімшенің есімдерше түрленіп есім қызметін атқаратындығын және жіктеліп келіп етістік қызметін атқаратындығын түсіндіру .
#5 слайд
Есімшенің жұрнақтары Мысалдар
1. -ған,-ген,-қан,-кен
күткен, күткізген, күткіздірме –
ген. Өткен шақ есімше
2.
-ар,-ер,-р болжалды келер
шақ.
Болымсыз етістіктің жұрнағынан
кейін – с жұрнағы жалғанады.
- ған, - ген, - қан, - кен тұлғалы
есімшемен ғана жоқ, емес сөздері
тіркеседі. Ойнаған жоқ. Барған
емес. алар, тозар, берер, келер.
Болжалды келер шақ есімше
оқы-ма-с, ойнамас, сөйлемес.
Есімше тұлғаларына жоқ, емес
сөздері тіркесіп, болымсыздық
мағына беріледі.
3. -атын,-етін,-йтын,-йтін
жаздыратын, жазбайтын, жазыла-
тын.Ауыспалы өткен шақ есімше
4. -мақ, -мек, -пақ,-пек,-бақ,-бек
мақсатты келер шақ. бармақ, тарамақ, бермек, жүр -
мек. Мақсатты келер шақ есімше.Есімшенің жасалуы
5 слайд
Есімшенің жұрнақтары Мысалдар 1. -ған,-ген,-қан,-кен күткен, күткізген, күткіздірме – ген. Өткен шақ есімше 2. -ар,-ер,-р болжалды келер шақ. Болымсыз етістіктің жұрнағынан кейін – с жұрнағы жалғанады. - ған, - ген, - қан, - кен тұлғалы есімшемен ғана жоқ, емес сөздері тіркеседі. Ойнаған жоқ. Барған емес. алар, тозар, берер, келер. Болжалды келер шақ есімше оқы-ма-с, ойнамас, сөйлемес. Есімше тұлғаларына жоқ, емес сөздері тіркесіп, болымсыздық мағына беріледі. 3. -атын,-етін,-йтын,-йтін жаздыратын, жазбайтын, жазыла- тын.Ауыспалы өткен шақ есімше 4. -мақ, -мек, -пақ,-пек,-бақ,-бек мақсатты келер шақ. бармақ, тарамақ, бермек, жүр - мек. Мақсатты келер шақ есімше.Есімшенің жасалуы
#6 слайд
Есімшенің жасалуы
Есімше – септеледі, көптеледі, тәуелденеді, жіктеледі
Есімше – сөйлемде екі түрлі мәнде, екі түрлі қызметте жұмсалатын
етістіктің ерекше түрі. Ол бірде жіктеліп, етістік қызметін атқарса, енді
бірде есімдерше түрленіп ( септеліп, тәуелденіп, көптеліп), есім
қызметін атқарады.
Мысалы:
Жүгірген жетпес, бұйырған кетпес
Асық ойнаған озар, доп ойнаған тозар
Жүгірген - түбірі - жүгір, ген - қосымша, қимылдың белгісін білдіріп
тұр.
жетпес - түбірі - жет, пе - болымсыз етістіктің жұрнағы, с - қосымша,
қимылды, іс - әрекетті білдіріп тұр.
ойнаған - түбірі - ойын - зат есім,- а - зат есімнен етістік тудыратын
жұрнақ, ған - қосымша, қимылдың сапасын білдіреді.
озар - түбірі - оз, ар - қосымша, қимылдың сапасын білдіріп тұр.
6 слайд
Есімшенің жасалуы Есімше – септеледі, көптеледі, тәуелденеді, жіктеледі Есімше – сөйлемде екі түрлі мәнде, екі түрлі қызметте жұмсалатын етістіктің ерекше түрі. Ол бірде жіктеліп, етістік қызметін атқарса, енді бірде есімдерше түрленіп ( септеліп, тәуелденіп, көптеліп), есім қызметін атқарады. Мысалы: Жүгірген жетпес, бұйырған кетпес Асық ойнаған озар, доп ойнаған тозар Жүгірген - түбірі - жүгір, ген - қосымша, қимылдың белгісін білдіріп тұр. жетпес - түбірі - жет, пе - болымсыз етістіктің жұрнағы, с - қосымша, қимылды, іс - әрекетті білдіріп тұр. ойнаған - түбірі - ойын - зат есім,- а - зат есімнен етістік тудыратын жұрнақ, ған - қосымша, қимылдың сапасын білдіреді. озар - түбірі - оз, ар - қосымша, қимылдың сапасын білдіріп тұр.
#7 слайд
“ Тапқырлар” аялдамасы
240 – жаттығу.
Есімшелерді тауып, қандай жұрнақтар
арқылы жасалып тұрғанын көрсетіңдер.
1 – топ: Бүтін билікке Төле жеткен, бүтін
хандыққа Есім жеткен.
2 – топ: Қазақта хандыққа жолсыз
таласқандар болғанмен, билікке жөнсіз
таласқандар болған емес.
3 – топ: Ендеше, әділін, әділетін өзің айт.
7 слайд
“ Тапқырлар” аялдамасы 240 – жаттығу. Есімшелерді тауып, қандай жұрнақтар арқылы жасалып тұрғанын көрсетіңдер. 1 – топ: Бүтін билікке Төле жеткен, бүтін хандыққа Есім жеткен. 2 – топ: Қазақта хандыққа жолсыз таласқандар болғанмен, билікке жөнсіз таласқандар болған емес. 3 – топ: Ендеше, әділін, әділетін өзің айт.
#8 слайд
“ Шешендік өнер” аялдамасы
241 – жаттығу.
Бала бидің сөзін жаттап алыңдар, есімшені
анықтаңдар.
Жерден ауыр дегенім – ақыл – білім.
Судан терең дегенім - оқу – ғылым.
Оттан ыстық дегенім - адамның өмірі,
Көктен биік дегенім – тәкаппардың көңілі.
8 слайд
“ Шешендік өнер” аялдамасы 241 – жаттығу. Бала бидің сөзін жаттап алыңдар, есімшені анықтаңдар. Жерден ауыр дегенім – ақыл – білім. Судан терең дегенім - оқу – ғылым. Оттан ыстық дегенім - адамның өмірі, Көктен биік дегенім – тәкаппардың көңілі.
#9 слайд
“ Сергіту сәті”
Қырғауыл боп ұшамыз, ұшамыз ...
Түлкі болып қашамыз, қашамыз ...
Қырғауылдай тапқыр боп, тапқыр боп,
Орнымызға қонамыз ... .
9 слайд
“ Сергіту сәті” Қырғауыл боп ұшамыз, ұшамыз ... Түлкі болып қашамыз, қашамыз ... Қырғауылдай тапқыр боп, тапқыр боп, Орнымызға қонамыз ... .
#10 слайд
“ Ұшқырлық” аялдамасы
242 – жаттығу.
/Дәптермен жұмыс/.
Есімшелерді түрлендір.
1 – топ: Тексерген сөзін тәуелдеу
2 – топ: Келетін сөзін септеу
3 – топ: Айналысар сөзін
жіктеу
10 слайд
“ Ұшқырлық” аялдамасы 242 – жаттығу. /Дәптермен жұмыс/. Есімшелерді түрлендір. 1 – топ: Тексерген сөзін тәуелдеу 2 – топ: Келетін сөзін септеу 3 – топ: Айналысар сөзін жіктеу
#11 слайд
“ Жасырынбақ” аялдамасы
Тапсырма: Көп нүктенің орнына есімшенің
тиісті жұрнақтарын қосып жазыңдар.
Төре ауылы кел... де сары бала сондай
қуан....
Біл ... әндеріңді айтыңдар .
Көрме ... түйені де көрме... .
(- ер, - ған, - етін, - с).
11 слайд
“ Жасырынбақ” аялдамасы Тапсырма: Көп нүктенің орнына есімшенің тиісті жұрнақтарын қосып жазыңдар. Төре ауылы кел... де сары бала сондай қуан.... Біл ... әндеріңді айтыңдар . Көрме ... түйені де көрме... . (- ер, - ған, - етін, - с).
#12 слайд
“ Сөздік қор” а ялдамасы
Тапсырма: Суретпен жұмыс. Есімше
тұлғалы етістіктерде қатыстырып, сөйлем
құрау.
Мақал – мәтел айту.
12 слайд
“ Сөздік қор” а ялдамасы Тапсырма: Суретпен жұмыс. Есімше тұлғалы етістіктерде қатыстырып, сөйлем құрау. Мақал – мәтел айту.
#13 слайд
“ Бәйге” аялдамасы
“Кезбе тілші” әдіс – тәсілі.
13 слайд
“ Бәйге” аялдамасы “Кезбе тілші” әдіс – тәсілі.
#14 слайд
Сабақты бекіту.
“ Қарлы кесек” әдіс - тәсілі арқылы
14 слайд
Сабақты бекіту. “ Қарлы кесек” әдіс - тәсілі арқылы
#15 слайд
Кері байланыс
Бүгін сабақ маған ұнады
Бүгінгі сабақта көп нәрсені үйрендім
Сабақ көңілімнен шықпады
Бағалау
Үйге тапсырма
3 жұмбақ, 3 мақал – мәтел жазып,
жаттау.
244 – жаттығуды жазу.
15 слайд
Кері байланыс Бүгін сабақ маған ұнады Бүгінгі сабақта көп нәрсені үйрендім Сабақ көңілімнен шықпады Бағалау Үйге тапсырма 3 жұмбақ, 3 мақал – мәтел жазып, жаттау. 244 – жаттығуды жазу.
#16 слайд
Есімшелерді табыңдар
Құдасының ауылына Ұлжан отыз шақты
кісімен келген.
Құнанбайдың екі ауылы да Жидебайға
жиылмақ еді.
Әр үйде қара сабалар пісіліп жататын.
16 слайд
Есімшелерді табыңдар Құдасының ауылына Ұлжан отыз шақты кісімен келген. Құнанбайдың екі ауылы да Жидебайға жиылмақ еді. Әр үйде қара сабалар пісіліп жататын.
шағым қалдыра аласыз













