"Киелі домбыра жайлы аңыздар" тарихи экскурсия
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
« Қайранкөл жалпы орта білім беру
мектебі »
«Киелі домбыра жайлы
аңыздар »
Орындаған тарих пәнінің
мұғалімі :
Зикирина Махаббат
Есенжолқызы
1 слайд
« Қайранкөл жалпы орта білім беру мектебі » «Киелі домбыра жайлы аңыздар » Орындаған тарих пәнінің мұғалімі : Зикирина Махаббат Есенжолқызы
2 слайд
Домбыра — қазақ халқының ең кең тараған екі ішекті, көп
пернелі музыкалық аспабы.
Көне Шумер тілінен аударғанда «кішкене
садақ» деген мағына
береді. Домбыра әр аймақта әр түрлі
болып келеді. Солтүстік, орталық, оңтүстік
аймақтарда домбыра көлемі шағын,
жеті-тоғыз пернелі болса, Батыс Қазақстан
аумағында кездесетін домбыра шанағы
жұмыр, мойны ұзын, он екі, он төрт
пернелі болып келеді. Домбыра аспабының негізгі екі түріне
байланысты аспапта күй орындаудың екі түрі «төкпе» мен
«шертпе» қағыстары қалыптасқан. Сазды күйлер Арқа өңірінде,
ал төкпе күйлер батыс аймақтарда кең таралған.
Домбыра шертудің «сұқпа» (сұқ және орта саусақпен шертіп
ойнау), «жап тақымта» (ішекті бос күйінде қағып, пернені басып
отыру), «іліп-қақпай» (ішекті іліп қағу), «теріс қақпай» (жоғары-
төмен) деп аталатын түрлері бар.
2 слайд
Домбыра — қазақ халқының ең кең тараған екі ішекті, көп пернелі музыкалық аспабы. Көне Шумер тілінен аударғанда «кішкене садақ» деген мағына береді. Домбыра әр аймақта әр түрлі болып келеді. Солтүстік, орталық, оңтүстік аймақтарда домбыра көлемі шағын, жеті-тоғыз пернелі болса, Батыс Қазақстан аумағында кездесетін домбыра шанағы жұмыр, мойны ұзын, он екі, он төрт пернелі болып келеді. Домбыра аспабының негізгі екі түріне байланысты аспапта күй орындаудың екі түрі «төкпе» мен «шертпе» қағыстары қалыптасқан. Сазды күйлер Арқа өңірінде, ал төкпе күйлер батыс аймақтарда кең таралған. Домбыра шертудің «сұқпа» (сұқ және орта саусақпен шертіп ойнау), «жап тақымта» (ішекті бос күйінде қағып, пернені басып отыру), «іліп-қақпай» (ішекті іліп қағу), «теріс қақпай» (жоғары- төмен) деп аталатын түрлері бар.
3 слайд
3 слайд
4 слайд
Домбыра құрылысы бірнеше бөліктен тұрады: басы, құлақтары,
пернелер, мойын, шанақ, бетқақпақ, ілгек және ішектер. Сондай-
ақ, оның көптеген қосымша бөлшектері бар (тиек, кемер ағаш,
тұжым ағаш, бастырма, ойық, қалқа, түйме, өрнек, желкелік).
Домбыра тиегі үш түрлі болады (шайтан тиек, негізгі тиек,
табалдырық тиек).
Домбыра дыбыс өткізгіштігі жоғары қарағай, дыбыс жаңғырту
қасиеті бар тұт, қатты жынысты үйеңкі, емен секілді киелі
ағаштардан, негізінен, екі түрлі әдіспен – құралып немесе ойылып
(шауып) жасалады. Құрама домбыралардың шанағы жұқа
тілшелерден құралып жасалса, бітеу домбыра тұтас ағаштан
ойылады.
4 слайд
Домбыра құрылысы бірнеше бөліктен тұрады: басы, құлақтары, пернелер, мойын, шанақ, бетқақпақ, ілгек және ішектер. Сондай- ақ, оның көптеген қосымша бөлшектері бар (тиек, кемер ағаш, тұжым ағаш, бастырма, ойық, қалқа, түйме, өрнек, желкелік). Домбыра тиегі үш түрлі болады (шайтан тиек, негізгі тиек, табалдырық тиек). Домбыра дыбыс өткізгіштігі жоғары қарағай, дыбыс жаңғырту қасиеті бар тұт, қатты жынысты үйеңкі, емен секілді киелі ағаштардан, негізінен, екі түрлі әдіспен – құралып немесе ойылып (шауып) жасалады. Құрама домбыралардың шанағы жұқа тілшелерден құралып жасалса, бітеу домбыра тұтас ағаштан ойылады.
5 слайд
5 слайд
6 слайд
6 слайд
7 слайд
7 слайд
8 слайд
8 слайд
9 слайд
9 слайд
10 слайд
10 слайд
11 слайд
11 слайд
12 слайд
Домбыра туралы аңыз
Ертеде биік таудың қиясын тұрақ еткен, бұғы-
маралды аулап азық етіп күнін көрген бір аңшы
жігіт болады. Бірде жолы болып, биік таудың қиын
қиясынан теңбіл марал атып алады да, маралды
етекке түсіру үшін ішек қарынын ақтармалап
тастайды. Содан, арада айлар өткенде, аңшы жігіт
аң атуға ұрымтал тұс еді ғой деп, баяғы теңбіл
маралды атқан жерге соқса құлағына бір
ызыңдаған дауыс естіледі. Барлап қараса, өткенде
атқан маралдың ішегін қарғақұзғын іліп ұшқан
болу керек, қарағайдың бұтағына қос тін болып
керіліп қалғанын көреді.
12 слайд
Домбыра туралы аңыз Ертеде биік таудың қиясын тұрақ еткен, бұғы- маралды аулап азық етіп күнін көрген бір аңшы жігіт болады. Бірде жолы болып, биік таудың қиын қиясынан теңбіл марал атып алады да, маралды етекке түсіру үшін ішек қарынын ақтармалап тастайды. Содан, арада айлар өткенде, аңшы жігіт аң атуға ұрымтал тұс еді ғой деп, баяғы теңбіл маралды атқан жерге соқса құлағына бір ызыңдаған дауыс естіледі. Барлап қараса, өткенде атқан маралдың ішегін қарғақұзғын іліп ұшқан болу керек, қарағайдың бұтағына қос тін болып керіліп қалғанын көреді.
13 слайд
Ызыңдаған дыбыстың сол ішектен шығып тұр
ғанын аңғарады. Қарағайдың бұ
тақтарына кері ле
кепкен ішекті сәл ғана жел тербесе ызыңдап, жанға
жайлы дыбыс шығарады. Бірде уілдеп, бірде
сарнап, енді бірде сың
сып жылағандай болып,
аңшы жігітті алуан түрлі күйге түсіреді. Сол жерде
аңшы жігіт қой мына қос ішекке тіл бітейін деп тұр
екен, бір амал жасайын деп, ішекті үйге алып
келеді де, бір аспап жасап, соған қос ішекті тағады.
Содан тартып көрсе шынында да қос ішекке тіл
біткендей сұңқылдап қоя береді. Бұл үн жігіттің
ғана жанын жадыратып қоймайды, тыңдаған
жанның бәрін ұйытады. Осылайша домбыра көптің
сүйіп тыңдайтын аспабына айналады
13 слайд
Ызыңдаған дыбыстың сол ішектен шығып тұр ғанын аңғарады. Қарағайдың бұ тақтарына кері ле кепкен ішекті сәл ғана жел тербесе ызыңдап, жанға жайлы дыбыс шығарады. Бірде уілдеп, бірде сарнап, енді бірде сың сып жылағандай болып, аңшы жігітті алуан түрлі күйге түсіреді. Сол жерде аңшы жігіт қой мына қос ішекке тіл бітейін деп тұр екен, бір амал жасайын деп, ішекті үйге алып келеді де, бір аспап жасап, соған қос ішекті тағады. Содан тартып көрсе шынында да қос ішекке тіл біткендей сұңқылдап қоя береді. Бұл үн жігіттің ғана жанын жадыратып қоймайды, тыңдаған жанның бәрін ұйытады. Осылайша домбыра көптің сүйіп тыңдайтын аспабына айналады
14 слайд
14 слайд
15 слайд
15 слайд
16 слайд
«Нағыз қазақ қазақ емес, нағыз қазақ домбыра»-деп Ж.Молдағалиев ақын
айтқандай, домбыра десе «қазақ халқы» деп айтып тұрғандай естіледі. Ерте
кездерде домбыраны бітеу ағаштан жасайтын болған. Мұны «бітеу домбыра»
деп атаған. Кейін келе құрама ағаштан басын, мойнын, кеудесін, шанақ, тиек
бәрін де желімдеп жасайтын әдістер шыққан. Қазіргі кезде бітеу домбыраны
жасайтын шеберлер аз. Домбыраның түрлері көп. Олар бір-бірінен ішек, перне
санына қарай және сыртқы фигураларымен ерекшеленеді. Күй домбырасы
«шертпе күй домбырасы», «төкпе күй домбырасы» болып екі түрге бөлінеді.
Жырау, термеші сал-серілердің домбырасы төрт бұрышты шағын қалақшаға
ұқсас болады. Домалақ шанақты «Абай домбыра», төртбұрышты қалақ сияқты
«Жамбыл домбыра» деп аталады. Екі домбыраны қатар қойып жасаған
домбыраны «қоссаз» деп атайды. Ал дауысы «таза» шығатын домбыраларды
халық «шешен домбыра» деп атаған. Домбыраны қазақ киелі аспап деп үкілеп,
биік таза жерге, не төріне іліп құрметтеп ұстаған. Домбырамен ісі жоқ, бір күй
шертіп,ән сала алмайтын қазақтарды іштей «шала қазақ» деп жақтырмаған.
Елбасымыз «домбыраның үніне ұйымаған, жусанның иісін аңсамаған қазақты,
қазақ деудің өзі қиын» деп дәл айтқан.
16 слайд
«Нағыз қазақ қазақ емес, нағыз қазақ домбыра»-деп Ж.Молдағалиев ақын айтқандай, домбыра десе «қазақ халқы» деп айтып тұрғандай естіледі. Ерте кездерде домбыраны бітеу ағаштан жасайтын болған. Мұны «бітеу домбыра» деп атаған. Кейін келе құрама ағаштан басын, мойнын, кеудесін, шанақ, тиек бәрін де желімдеп жасайтын әдістер шыққан. Қазіргі кезде бітеу домбыраны жасайтын шеберлер аз. Домбыраның түрлері көп. Олар бір-бірінен ішек, перне санына қарай және сыртқы фигураларымен ерекшеленеді. Күй домбырасы «шертпе күй домбырасы», «төкпе күй домбырасы» болып екі түрге бөлінеді. Жырау, термеші сал-серілердің домбырасы төрт бұрышты шағын қалақшаға ұқсас болады. Домалақ шанақты «Абай домбыра», төртбұрышты қалақ сияқты «Жамбыл домбыра» деп аталады. Екі домбыраны қатар қойып жасаған домбыраны «қоссаз» деп атайды. Ал дауысы «таза» шығатын домбыраларды халық «шешен домбыра» деп атаған. Домбыраны қазақ киелі аспап деп үкілеп, биік таза жерге, не төріне іліп құрметтеп ұстаған. Домбырамен ісі жоқ, бір күй шертіп,ән сала алмайтын қазақтарды іштей «шала қазақ» деп жақтырмаған. Елбасымыз «домбыраның үніне ұйымаған, жусанның иісін аңсамаған қазақты, қазақ деудің өзі қиын» деп дәл айтқан.
17 слайд
17 слайд
18 слайд
18 слайд
19 слайд
19 слайд
20 слайд
20 слайд