1 слайд
“ Болашақ” мектеп-гимназиясы
5“А”сынып
оқушысы
Тағайбай Ғалия
Тақырыбы:
Қазақ тіліндегі теңеулердің
этнолингвистикалық сипаты
Жетекшісі:
Байжигитова .М.А
2 слайд
Зерттеу жұмысымның мақсаты- қазақ тіліндегі –дай ,-дей,-тай, -
тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің этнотанымдық сипатын
ашу.
Осы мақсатты орындау үшін төмендегідей міндеттер белгіленеді:
1.-дай, -дей, -тай, -тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің қазақ тіл
біліміндегі зерттелу тарихына шолу жасау;
2. Мағынасы көмескіленген –дай,-дей, -тай, -тей тұлғалы теңеулердің
шығу тегін анықтауға арналған ғылыми зерттеулерді талдау;
3. Халықтық өлшемге қатысты теңеу тіркестерінің мазмұн- межесін
ұлттық таным негізінде жан-жақты анықтау:
4.Теңеу мәнді тілдік бірліктердің лексика- семантикалық ерекшелігінің
негізіндегі этномәдени табиғатын анықтау;
3 слайд
Ғасырлар бойы қалыптасып,тіл қорының қат-қабат
қойнауларында сақталып келе жатқан,үнемі
дамып,жаңаланып,толығып отыратын тілдік бірліктердің
бірі- қазақ теңеулері.Ойымызды бейнелі,мәнерлі
етіп,айқын жеткізуде теңеулердің маңызы ерекше
құнды.Теңеу сөздері халықтық дүниетанымға тікелей
байланысты.
Зерттеу жұмысымның өзектілігі
4 слайд
Ғылыми жаңалығы мен нәтижелері
Зерттеу барысында қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеу
м ә нді тілдік бірліктер қарастырылып,халықтың көп ғасырлық
дүниетанымнан қалыптасқан теңеу мәнді тілдік бірліктердің
этнотанымдық сипаты бойынша:
-
Мағынасы көмескіленген –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеулердің шығу
тегі жан-жақты қарастырылып,олардың қолданыс аясы айқындалады;
-
Тіліміздегі халықтық өлшемге қатысты –дай,-дей,-тай,-тей теңеу мәнді
тілдік бірліктер белгілі бір ұғымдарды салыстыру арқылы
қолданылатыны анықталды;
-
-қолданыстағы тұрақты теңеулер арқылы ұлттық
дүниетанымының,ұлттық нақыштың көрінісі ашылды;
-
- теңеулерді тақырыптық-мағыналық топтарға бөліп,қазақ халқының
түп тарихы,дүниетанымы мен этномәдениеті өте тереңде екендігі
дәйектелді.
5 слайд
Негізгі бөлім
Қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей жұрнақтары зат
есімне сын есім және үстеу тудырушы өнімді жұрнақтар.
Кейбір сөздерге –дай,-дей,-тай,-тей жұрнағы қосылса да,
оның мағынасын өзгертіп жібере алмайды.Денесі мұз
боп қатты – денесі мұздай боп қатты; Тас қараңғы –
тастай қараңғы. От боп жанды – оттай жанды.Көмір
қара – көмірдей қара. Бұл сөйлемдердегі
мұз,мұздай,тас,тастай т.б. Сөздері грамматикалық
вариант есебінде қолданылып тұр. Бұлай болу –дай,-
дей,-тай,-тей жұрнағының қызметіне байланысты.
6 слайд
Мағынасы көмескіленген теңеулердің эти
мологиясы турасында
Мысалы: дардай ( үлкен), дағарадай
(үлкен),дүрдей//дардай (айбарлы), дыңдай
( сап-сау, аман- есен,зақымданбаған),зәрдей
(ащы, суық) т.б. Мағыналарын білдіреді.
7 слайд
Халықтық өлшемге байланысты теңеулердің
мәні . Әрбір қауым, тайпа мүшелері өздерінің
айналасын, ортасын, әртүрлі заттарды танып- білу
үшін “сандық”, “кеңестік”, “салмақ”, “көлем”,
“уақыт” тәрізді өзге де сапалық қасиеттерді
анықтау үшін түрлі әдіс- тәсілдер пайдалана
білген.Әр халықтың күнделікті өмір сүру, тұрмыс
қажеттілігенен туындаған қарапайым өлшемдері
болды.
8 слайд
Жылдамдық, қашықтық өлшемі . Мысалы: бие буындай
жер,қой өрісіндей жер т.б.
Салмақ ,көлем өлшемі. Мысалы: Қол басындай- халықтық
өлшем, жұдырықтай,аузын арандай ашу- аузын кең ашу т.б.
Уақыт, мезгіл өлшемі . Мысалы: Сүт пісірімдей уақыт-
20-15 минут жүрген арақашықтық.
Ұзындық өлшемі. Мысалы: Биік найзадай үш молаға
қарап тұрып,әлденелер есіне түсті. (С. Сейфуллин).
Көлем- уақыт өлшемі . Мысалы: Қара құрттай қаптады-өте
көп мөлшерде т.б.
Жас өлшемі. Мысалы: Кәрі қойдың жасындай- жасы
жетіп,қартаю.
Жануарлар,құстар және өсімдіктер әлеміне байланысты
қалыптасқан теңеулер.
9 слайд
Сонымен, адам кез келген нәрсені сипаттағанда, суреттегенде көбінесе
теңеп, салыстыра отырып,өзінің ой- пікірін бейнелі түрде жеткізіп
отырған. Үй жануарлары, жабайы аң- құс атаулары және өсімдік атаулары
этностың ой- санасында, абстрактылы ұғымдар мен ассоциативті
салыстырулар көңіл- күй сезімдерін бейнелі түрде беруде кеңінен
қолданылатынын көреміз.Адамның сыртқы келбетін, ішкі жан- дүниесін,
мінез-құлқын, іс- әрекетін, қимыл- қозғалысын, көңіл-күйін т.б білдіретін
теңеулердің уәждік, образдық, фондық негіздері халықтың ақиқат дүние
туралы білімдер жүйесінен хабар береді.
Зерттеу барысында жиналған тілдік деректер қазақ тілінің сөздік
қорындағы –дай,-дей, -тай, -тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің
өзіндік орны мен үлес салмағы бар екнін және өміршеңдігін аңғартады .
10 слайд
Пайдаланылған әдебиеттер:
•
Сыздық Рүстем Тіл ұлттық мәдениет ( ғылыми мақалалар жинағы)
// Хатқа түскен сһз тағдыры.- Түркістан: Тұран,2005.-Б. 168-177
•
Қайдаров Әмен Халық даналығы (қазақ мақал- мәтелдерінің
түсіндірме сөздігі және зерттеу) .-Алматы: Тоғанай Т, 2004- 560 б.
•
Төлеубаев Абдеш Т. Қазақтың мал шаруашылығына байланысты кейбір
көне сенімдері // Вестник АН Каз ССР.- 1984,№12
•
Арғынбаев Халел , Тоқабай А, Сейтқұлова Жазира Қазақтың мал
шарушылығына байлынысты наным- сенімдері // Қазақ халқының
дәстүрлері мен әдет- ғұрыптары. Т.І.- Алматы: Арыс, 2005.- 323 б.
11 слайд
Назарларыңызға
рахмет!Жұмыстарыңызға сәттілік тілеймін!
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде пәніңізді белгілеп, керек материалды алып сабағыңызға қолдана аласыз