Қазақ тілінің этимологиясы

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Қазақ тілінің этимологиясы

Материал туралы қысқаша түсінік
мұғалімдерге көмек ретінде
Материалдың қысқаша нұсқасы
img_page_1
Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Слайдтың жеке беттері
“ Болашақ” мектеп-гимназиясы 5“А”сынып оқушысы Та

#1 слайд
“ Болашақ” мектеп-гимназиясы 5“А”сынып оқушысы Тағайбай Ғалия Тақырыбы: Қазақ тіліндегі теңеулердің этнолингвистикалық сипаты Жетекшісі: Байжигитова .М.А

1 слайд

“ Болашақ” мектеп-гимназиясы 5“А”сынып оқушысы Тағайбай Ғалия Тақырыбы: Қазақ тіліндегі теңеулердің этнолингвистикалық сипаты Жетекшісі: Байжигитова .М.А

Зерттеу жұмысымның мақсаты- қазақ тіліндегі –дай ,-дей,-тай, - тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің

#2 слайд
Зерттеу жұмысымның мақсаты- қазақ тіліндегі –дай ,-дей,-тай, - тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің этнотанымдық сипатын ашу. Осы мақсатты орындау үшін төмендегідей міндеттер белгіленеді: 1.-дай, -дей, -тай, -тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің қазақ тіл біліміндегі зерттелу тарихына шолу жасау; 2. Мағынасы көмескіленген –дай,-дей, -тай, -тей тұлғалы теңеулердің шығу тегін анықтауға арналған ғылыми зерттеулерді талдау; 3. Халықтық өлшемге қатысты теңеу тіркестерінің мазмұн- межесін ұлттық таным негізінде жан-жақты анықтау: 4.Теңеу мәнді тілдік бірліктердің лексика- семантикалық ерекшелігінің негізіндегі этномәдени табиғатын анықтау;

2 слайд

Зерттеу жұмысымның мақсаты- қазақ тіліндегі –дай ,-дей,-тай, - тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің этнотанымдық сипатын ашу. Осы мақсатты орындау үшін төмендегідей міндеттер белгіленеді: 1.-дай, -дей, -тай, -тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің қазақ тіл біліміндегі зерттелу тарихына шолу жасау; 2. Мағынасы көмескіленген –дай,-дей, -тай, -тей тұлғалы теңеулердің шығу тегін анықтауға арналған ғылыми зерттеулерді талдау; 3. Халықтық өлшемге қатысты теңеу тіркестерінің мазмұн- межесін ұлттық таным негізінде жан-жақты анықтау: 4.Теңеу мәнді тілдік бірліктердің лексика- семантикалық ерекшелігінің негізіндегі этномәдени табиғатын анықтау;

Ғасырлар бойы қалыптасып,тіл қорының қат-қабат қойнауларында сақталып келе жатқан,үнемі дамып,жаңаланып,толығып отыр

#3 слайд
Ғасырлар бойы қалыптасып,тіл қорының қат-қабат қойнауларында сақталып келе жатқан,үнемі дамып,жаңаланып,толығып отыратын тілдік бірліктердің бірі- қазақ теңеулері.Ойымызды бейнелі,мәнерлі етіп,айқын жеткізуде теңеулердің маңызы ерекше құнды.Теңеу сөздері халықтық дүниетанымға тікелей байланысты. Зерттеу жұмысымның өзектілігі

3 слайд

Ғасырлар бойы қалыптасып,тіл қорының қат-қабат қойнауларында сақталып келе жатқан,үнемі дамып,жаңаланып,толығып отыратын тілдік бірліктердің бірі- қазақ теңеулері.Ойымызды бейнелі,мәнерлі етіп,айқын жеткізуде теңеулердің маңызы ерекше құнды.Теңеу сөздері халықтық дүниетанымға тікелей байланысты. Зерттеу жұмысымның өзектілігі

Ғылыми жаңалығы мен нәтижелері Зерттеу барысында қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеу м ә нді тілдік

#4 слайд
Ғылыми жаңалығы мен нәтижелері Зерттеу барысында қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеу м ә нді тілдік бірліктер қарастырылып,халықтың көп ғасырлық дүниетанымнан қалыптасқан теңеу мәнді тілдік бірліктердің этнотанымдық сипаты бойынша: - Мағынасы көмескіленген –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеулердің шығу тегі жан-жақты қарастырылып,олардың қолданыс аясы айқындалады; - Тіліміздегі халықтық өлшемге қатысты –дай,-дей,-тай,-тей теңеу мәнді тілдік бірліктер белгілі бір ұғымдарды салыстыру арқылы қолданылатыны анықталды; - -қолданыстағы тұрақты теңеулер арқылы ұлттық дүниетанымының,ұлттық нақыштың көрінісі ашылды; - - теңеулерді тақырыптық-мағыналық топтарға бөліп,қазақ халқының түп тарихы,дүниетанымы мен этномәдениеті өте тереңде екендігі дәйектелді.

4 слайд

Ғылыми жаңалығы мен нәтижелері Зерттеу барысында қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеу м ә нді тілдік бірліктер қарастырылып,халықтың көп ғасырлық дүниетанымнан қалыптасқан теңеу мәнді тілдік бірліктердің этнотанымдық сипаты бойынша: - Мағынасы көмескіленген –дай,-дей,-тай,-тей тұлғалы теңеулердің шығу тегі жан-жақты қарастырылып,олардың қолданыс аясы айқындалады; - Тіліміздегі халықтық өлшемге қатысты –дай,-дей,-тай,-тей теңеу мәнді тілдік бірліктер белгілі бір ұғымдарды салыстыру арқылы қолданылатыны анықталды; - -қолданыстағы тұрақты теңеулер арқылы ұлттық дүниетанымының,ұлттық нақыштың көрінісі ашылды; - - теңеулерді тақырыптық-мағыналық топтарға бөліп,қазақ халқының түп тарихы,дүниетанымы мен этномәдениеті өте тереңде екендігі дәйектелді.

Негізгі бөлім Қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей жұрнақтары зат есімне сын есім және үстеу тудырушы өнімді жұрнақтар. Кей

#5 слайд
Негізгі бөлім Қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей жұрнақтары зат есімне сын есім және үстеу тудырушы өнімді жұрнақтар. Кейбір сөздерге –дай,-дей,-тай,-тей жұрнағы қосылса да, оның мағынасын өзгертіп жібере алмайды.Денесі мұз боп қатты – денесі мұздай боп қатты; Тас қараңғы – тастай қараңғы. От боп жанды – оттай жанды.Көмір қара – көмірдей қара. Бұл сөйлемдердегі мұз,мұздай,тас,тастай т.б. Сөздері грамматикалық вариант есебінде қолданылып тұр. Бұлай болу –дай,- дей,-тай,-тей жұрнағының қызметіне байланысты.

5 слайд

Негізгі бөлім Қазақ тіліндегі –дай,-дей,-тай,-тей жұрнақтары зат есімне сын есім және үстеу тудырушы өнімді жұрнақтар. Кейбір сөздерге –дай,-дей,-тай,-тей жұрнағы қосылса да, оның мағынасын өзгертіп жібере алмайды.Денесі мұз боп қатты – денесі мұздай боп қатты; Тас қараңғы – тастай қараңғы. От боп жанды – оттай жанды.Көмір қара – көмірдей қара. Бұл сөйлемдердегі мұз,мұздай,тас,тастай т.б. Сөздері грамматикалық вариант есебінде қолданылып тұр. Бұлай болу –дай,- дей,-тай,-тей жұрнағының қызметіне байланысты.

Мағынасы көмескіленген теңеулердің эти мологиясы турасында Мысалы: дардай ( үлкен), дағарадай (үлкен),дүрдей//дардай

#6 слайд
Мағынасы көмескіленген теңеулердің эти мологиясы турасында Мысалы: дардай ( үлкен), дағарадай (үлкен),дүрдей//дардай (айбарлы), дыңдай ( сап-сау, аман- есен,зақымданбаған),зәрдей (ащы, суық) т.б. Мағыналарын білдіреді.

6 слайд

Мағынасы көмескіленген теңеулердің эти мологиясы турасында Мысалы: дардай ( үлкен), дағарадай (үлкен),дүрдей//дардай (айбарлы), дыңдай ( сап-сау, аман- есен,зақымданбаған),зәрдей (ащы, суық) т.б. Мағыналарын білдіреді.

Халықтық өлшемге байланысты теңеулердің мәні . Әрбір қауым, тайпа мүшелері өздерінің айналасын, ортасын, әртүрлі заттар

#7 слайд
Халықтық өлшемге байланысты теңеулердің мәні . Әрбір қауым, тайпа мүшелері өздерінің айналасын, ортасын, әртүрлі заттарды танып- білу үшін “сандық”, “кеңестік”, “салмақ”, “көлем”, “уақыт” тәрізді өзге де сапалық қасиеттерді анықтау үшін түрлі әдіс- тәсілдер пайдалана білген.Әр халықтың күнделікті өмір сүру, тұрмыс қажеттілігенен туындаған қарапайым өлшемдері болды.

7 слайд

Халықтық өлшемге байланысты теңеулердің мәні . Әрбір қауым, тайпа мүшелері өздерінің айналасын, ортасын, әртүрлі заттарды танып- білу үшін “сандық”, “кеңестік”, “салмақ”, “көлем”, “уақыт” тәрізді өзге де сапалық қасиеттерді анықтау үшін түрлі әдіс- тәсілдер пайдалана білген.Әр халықтың күнделікті өмір сүру, тұрмыс қажеттілігенен туындаған қарапайым өлшемдері болды.

Жылдамдық, қашықтық өлшемі . Мысалы: бие буындай жер,қой өрісіндей жер т.б. Салмақ ,көлем өлшемі. Мысалы: Қол б

#8 слайд
Жылдамдық, қашықтық өлшемі . Мысалы: бие буындай жер,қой өрісіндей жер т.б. Салмақ ,көлем өлшемі. Мысалы: Қол басындай- халықтық өлшем, жұдырықтай,аузын арандай ашу- аузын кең ашу т.б. Уақыт, мезгіл өлшемі . Мысалы: Сүт пісірімдей уақыт- 20-15 минут жүрген арақашықтық. Ұзындық өлшемі. Мысалы: Биік найзадай үш молаға қарап тұрып,әлденелер есіне түсті. (С. Сейфуллин). Көлем- уақыт өлшемі . Мысалы: Қара құрттай қаптады-өте көп мөлшерде т.б. Жас өлшемі. Мысалы: Кәрі қойдың жасындай- жасы жетіп,қартаю. Жануарлар,құстар және өсімдіктер әлеміне байланысты қалыптасқан теңеулер.

8 слайд

Жылдамдық, қашықтық өлшемі . Мысалы: бие буындай жер,қой өрісіндей жер т.б. Салмақ ,көлем өлшемі. Мысалы: Қол басындай- халықтық өлшем, жұдырықтай,аузын арандай ашу- аузын кең ашу т.б. Уақыт, мезгіл өлшемі . Мысалы: Сүт пісірімдей уақыт- 20-15 минут жүрген арақашықтық. Ұзындық өлшемі. Мысалы: Биік найзадай үш молаға қарап тұрып,әлденелер есіне түсті. (С. Сейфуллин). Көлем- уақыт өлшемі . Мысалы: Қара құрттай қаптады-өте көп мөлшерде т.б. Жас өлшемі. Мысалы: Кәрі қойдың жасындай- жасы жетіп,қартаю. Жануарлар,құстар және өсімдіктер әлеміне байланысты қалыптасқан теңеулер.

Сонымен, адам кез келген нәрсені сипаттағанда, суреттегенде көбінесе теңеп, салыстыра отырып,өзінің ой- пікірін бейн

#9 слайд
Сонымен, адам кез келген нәрсені сипаттағанда, суреттегенде көбінесе теңеп, салыстыра отырып,өзінің ой- пікірін бейнелі түрде жеткізіп отырған. Үй жануарлары, жабайы аң- құс атаулары және өсімдік атаулары этностың ой- санасында, абстрактылы ұғымдар мен ассоциативті салыстырулар көңіл- күй сезімдерін бейнелі түрде беруде кеңінен қолданылатынын көреміз.Адамның сыртқы келбетін, ішкі жан- дүниесін, мінез-құлқын, іс- әрекетін, қимыл- қозғалысын, көңіл-күйін т.б білдіретін теңеулердің уәждік, образдық, фондық негіздері халықтың ақиқат дүние туралы білімдер жүйесінен хабар береді. Зерттеу барысында жиналған тілдік деректер қазақ тілінің сөздік қорындағы –дай,-дей, -тай, -тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің өзіндік орны мен үлес салмағы бар екнін және өміршеңдігін аңғартады .

9 слайд

Сонымен, адам кез келген нәрсені сипаттағанда, суреттегенде көбінесе теңеп, салыстыра отырып,өзінің ой- пікірін бейнелі түрде жеткізіп отырған. Үй жануарлары, жабайы аң- құс атаулары және өсімдік атаулары этностың ой- санасында, абстрактылы ұғымдар мен ассоциативті салыстырулар көңіл- күй сезімдерін бейнелі түрде беруде кеңінен қолданылатынын көреміз.Адамның сыртқы келбетін, ішкі жан- дүниесін, мінез-құлқын, іс- әрекетін, қимыл- қозғалысын, көңіл-күйін т.б білдіретін теңеулердің уәждік, образдық, фондық негіздері халықтың ақиқат дүние туралы білімдер жүйесінен хабар береді. Зерттеу барысында жиналған тілдік деректер қазақ тілінің сөздік қорындағы –дай,-дей, -тай, -тей тұлғалы теңеу мәнді тілдік бірліктердің өзіндік орны мен үлес салмағы бар екнін және өміршеңдігін аңғартады .

Пайдаланылған әдебиеттер: • Сыздық Рүстем Тіл ұлттық мәдениет ( ғылыми мақалалар жинағы) // Хатқ

#10 слайд
Пайдаланылған әдебиеттер: • Сыздық Рүстем Тіл ұлттық мәдениет ( ғылыми мақалалар жинағы) // Хатқа түскен сһз тағдыры.- Түркістан: Тұран,2005.-Б. 168-177 • Қайдаров Әмен Халық даналығы (қазақ мақал- мәтелдерінің түсіндірме сөздігі және зерттеу) .-Алматы: Тоғанай Т, 2004- 560 б. • Төлеубаев Абдеш Т. Қазақтың мал шаруашылығына байланысты кейбір көне сенімдері // Вестник АН Каз ССР.- 1984,№12 • Арғынбаев Халел , Тоқабай А, Сейтқұлова Жазира Қазақтың мал шарушылығына байлынысты наным- сенімдері // Қазақ халқының дәстүрлері мен әдет- ғұрыптары. Т.І.- Алматы: Арыс, 2005.- 323 б.

10 слайд

Пайдаланылған әдебиеттер: • Сыздық Рүстем Тіл ұлттық мәдениет ( ғылыми мақалалар жинағы) // Хатқа түскен сһз тағдыры.- Түркістан: Тұран,2005.-Б. 168-177 • Қайдаров Әмен Халық даналығы (қазақ мақал- мәтелдерінің түсіндірме сөздігі және зерттеу) .-Алматы: Тоғанай Т, 2004- 560 б. • Төлеубаев Абдеш Т. Қазақтың мал шаруашылығына байланысты кейбір көне сенімдері // Вестник АН Каз ССР.- 1984,№12 • Арғынбаев Халел , Тоқабай А, Сейтқұлова Жазира Қазақтың мал шарушылығына байлынысты наным- сенімдері // Қазақ халқының дәстүрлері мен әдет- ғұрыптары. Т.І.- Алматы: Арыс, 2005.- 323 б.

Назарларыңызға рахмет!Жұмыстарыңызға сәттілік тілеймін!

#11 слайд
Назарларыңызға рахмет!Жұмыстарыңызға сәттілік тілеймін!

11 слайд

Назарларыңызға рахмет!Жұмыстарыңызға сәттілік тілеймін!

Файл форматы:
pptx
11.06.2019
1247
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі