Сақ тайпалары слайд
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
1 слайд
Сақ тайпалары
Грек деректері:Оларды көне гректер
скифтер (гр. skythai) деп атаған. Ол туралы
грек тарихшысы Геродот өзінің «Тарих»
деген еңбегінде, 5 томында, жағырапияшы
Страбон «Жағырапиясында» жазып
қалдырған.
Сақ тайпасының әртүрлі атаулары болған.
Ежелгі гректер оларды "азиялық скифтер",
ал парсылар - "Құдыретті еркектер" деп
атаған
1 слайд
Сақ тайпалары Грек деректері:Оларды көне гректер скифтер (гр. skythai) деп атаған. Ол туралы грек тарихшысы Геродот өзінің «Тарих» деген еңбегінде, 5 томында, жағырапияшы Страбон «Жағырапиясында» жазып қалдырған. Сақ тайпасының әртүрлі атаулары болған. Ежелгі гректер оларды "азиялық скифтер", ал парсылар - "Құдыретті еркектер" деп атаған
2 слайд
2 слайд
3 слайд
Сақ тайпаларының қоныстанған
аймақтары
•парадарая (теңіздің арғы бетіндегі
сақтар) — еуропалық сақтар-скифтер
немесе Арал теңізі, Сырдарияның арғы
жағындағылар;
•хаомаварга (хаома сусынын жасайтын
сақтар) — Ферғана алқабын мекендеушілер;
•тиграхауда (шошақ бөрікті сақтар) —
Сырдарияның орта ағынын және Жетісуды
мекендеушілер
3 слайд
Сақ тайпаларының қоныстанған аймақтары •парадарая (теңіздің арғы бетіндегі сақтар) — еуропалық сақтар-скифтер немесе Арал теңізі, Сырдарияның арғы жағындағылар; •хаомаварга (хаома сусынын жасайтын сақтар) — Ферғана алқабын мекендеушілер; •тиграхауда (шошақ бөрікті сақтар) — Сырдарияның орта ағынын және Жетісуды мекендеушілер
4 слайд
Парсы патшасы Кирдің сақ жеріне
жорығы
•Б.з.б. 530 жылы сақ жеріне Кир бастаған парсы әскерлері басып
кірді. Бұд кезде сақтардың билеушісі Тұмар еді. Кир әскерлерімен
Сырдарияға дейін келіп, өз елшілерін Тұмарға жібереді. Бірақ
Тұмар "әйел болса да, жаудың шапқыншылығынан қорыққан жоқ"
деп жазады Рим тарихшысы Помпей Трог.
•Сақ патшайымы Тұмар келіссөз жүргізуден бас тартады. Парсы
патшасы Кир сақтарға қарсы шабуылға шығады. Өз жерінде
соғысуға қолайлы деп есептеп, Тұмар парсылардың судан өтуіне
әдейі мүмкіндік береді. Кир әскерін өзеннен өткізіп, біршама жер
жүргеннен кейін қостарын тікті. Келесі күні ол қулық ойлады:
әдейі қорыққан болып, лагерін тастап, қаша бастаған сыңай
танытты. Патшайымның баласы Ыспарғапис жаудың соңынан
қуып, тәжірибесіз жас болғандықтан, торуылға түсіп қалады.
Баласының қайтыс болғанын естіп, Тұмар қалың әскермен Кир
жаққа аттанады.
4 слайд
Парсы патшасы Кирдің сақ жеріне жорығы •Б.з.б. 530 жылы сақ жеріне Кир бастаған парсы әскерлері басып кірді. Бұд кезде сақтардың билеушісі Тұмар еді. Кир әскерлерімен Сырдарияға дейін келіп, өз елшілерін Тұмарға жібереді. Бірақ Тұмар "әйел болса да, жаудың шапқыншылығынан қорыққан жоқ" деп жазады Рим тарихшысы Помпей Трог. •Сақ патшайымы Тұмар келіссөз жүргізуден бас тартады. Парсы патшасы Кир сақтарға қарсы шабуылға шығады. Өз жерінде соғысуға қолайлы деп есептеп, Тұмар парсылардың судан өтуіне әдейі мүмкіндік береді. Кир әскерін өзеннен өткізіп, біршама жер жүргеннен кейін қостарын тікті. Келесі күні ол қулық ойлады: әдейі қорыққан болып, лагерін тастап, қаша бастаған сыңай танытты. Патшайымның баласы Ыспарғапис жаудың соңынан қуып, тәжірибесіз жас болғандықтан, торуылға түсіп қалады. Баласының қайтыс болғанын естіп, Тұмар қалың әскермен Кир жаққа аттанады.
5 слайд
Парсы патшасы Дарийдің сақ жеріне
жорығы
•Кир қайтыс болғаннан кейін 11 жыл өткен соң б.з.б. 519 жылы
парсылар сақтарға қарсы қайта шабуылға шығады. Бұл жорықты I
Дарий патша басқарады. "Мен әскеріммен сақ жеріне жорыққа
шықтым" деген I Дарий сөздері Бехистун жазбаларында айтылады.
Сақтарды Скунха атты көсемі басқарады. Скунха соғыста жеңіліп,
парсы әскері Сырдариядан өтеді.
•Осы соғыстағы таңғажайып оқиғалардың бірін ежелгі грек
тарихшысы Полиен былай деп суреттейді: "Шырақ есімді бір сақ
өзінің денесін қанжармен жаралап, парсыларға қашып барып,
өзінің көсемінен жәбір көрген етіп көрсетеді. Парсы әскерлерін
сақтарға бастап апарамын деп алдап, оларды сусыз шөлде
адастырып кетеді. Сосын Шырақтың алдағанын білген парсы
әскерлері оны өлтіреді. Осының зардабынан I Дарий қырғынға
ұшырап, ары қарай соғысқа шыдай алмай, Парсыстанға қайтып
кетеді" деп жазған
5 слайд
Парсы патшасы Дарийдің сақ жеріне жорығы •Кир қайтыс болғаннан кейін 11 жыл өткен соң б.з.б. 519 жылы парсылар сақтарға қарсы қайта шабуылға шығады. Бұл жорықты I Дарий патша басқарады. "Мен әскеріммен сақ жеріне жорыққа шықтым" деген I Дарий сөздері Бехистун жазбаларында айтылады. Сақтарды Скунха атты көсемі басқарады. Скунха соғыста жеңіліп, парсы әскері Сырдариядан өтеді. •Осы соғыстағы таңғажайып оқиғалардың бірін ежелгі грек тарихшысы Полиен былай деп суреттейді: "Шырақ есімді бір сақ өзінің денесін қанжармен жаралап, парсыларға қашып барып, өзінің көсемінен жәбір көрген етіп көрсетеді. Парсы әскерлерін сақтарға бастап апарамын деп алдап, оларды сусыз шөлде адастырып кетеді. Сосын Шырақтың алдағанын білген парсы әскерлері оны өлтіреді. Осының зардабынан I Дарий қырғынға ұшырап, ары қарай соғысқа шыдай алмай, Парсыстанға қайтып кетеді" деп жазған
6 слайд
Ескендір Зұлқарнайынның сақ жеріне
жорығы
•4 ғ. 330 жж. Ескендір Зұлқарнайынның македон әскерлері
Ахаменидтердің ең соңғысы Дараявауш III Кодоманның армиясын
талқандап, Орта Азияға басып кіреді. Олар Марақандты (Самарқан)
алып, Сырдарияға келеді. Сыр бойына бекіну үшін, Александрия
Эсхата (Шеткі Александрия) деген қала салады. Алайда
македондықтар жеңгенімен, ыстық табиғатқа шыдамаулары,
Ескендірдің ауырып қалуы македондықтар Самарқанға шегінуге
мәжбүр етті. Ескендір 323 ж. Бабыл қаласында сүзектен өлді. Оның
ала-құла империясы ыдырап кетті. Бірақ хаомаварга сақтарының
қоныстанған аумағы Бактрия мен Маргиана деңгейімен шектеліп
қалмайды. Амюргийлік сақтар бірлестігінің құрамына сына жазуы
деректемелерінің «Соғдының ар жағындағы» сақтар да кірген деп
топшылауға негіз бар. Олар Сырдарияның арғы бетінде, осы күнгі
Ташкент облысы аудандарында және ішінара Ферғана алқабында
тұрған"
6 слайд
Ескендір Зұлқарнайынның сақ жеріне жорығы •4 ғ. 330 жж. Ескендір Зұлқарнайынның македон әскерлері Ахаменидтердің ең соңғысы Дараявауш III Кодоманның армиясын талқандап, Орта Азияға басып кіреді. Олар Марақандты (Самарқан) алып, Сырдарияға келеді. Сыр бойына бекіну үшін, Александрия Эсхата (Шеткі Александрия) деген қала салады. Алайда македондықтар жеңгенімен, ыстық табиғатқа шыдамаулары, Ескендірдің ауырып қалуы македондықтар Самарқанға шегінуге мәжбүр етті. Ескендір 323 ж. Бабыл қаласында сүзектен өлді. Оның ала-құла империясы ыдырап кетті. Бірақ хаомаварга сақтарының қоныстанған аумағы Бактрия мен Маргиана деңгейімен шектеліп қалмайды. Амюргийлік сақтар бірлестігінің құрамына сына жазуы деректемелерінің «Соғдының ар жағындағы» сақтар да кірген деп топшылауға негіз бар. Олар Сырдарияның арғы бетінде, осы күнгі Ташкент облысы аудандарында және ішінара Ферғана алқабында тұрған"
7 слайд
Сақтардың археологиялық ескерткіштері
Жетісу және Оңтүстік Қазақстан
•Бұл сақ тайпалары мекендеген аса көлемді аймақ:
тиграхаудтар — Жетісуда, ал массагеттер Арал өңірі мен
Сыр бойында. Іле алқабында Бесшатыр, Есік, Түрген, Кеген,
Алексеев обалары осы алқаптан табылды.
•Жетісудағы сақ мәдениеті екі кезеңді: ерте кезеңі (б.з.д. VIII-
VI ғғ) және кейінгі кезең (б.з.д. V-I ғғ.).
•Соңғы кезеңдегі патша обасына Бесшатыр қорымы мен Есік
обасы жатады. Бесшатыр қорымы Іле өзенінің оң
жағалауындағы Шылбыр деген жерде, 31 обадан тұрады.
Қорымның барша обалары екі топқа бөлінеді, үлкен
обалар — диаметрі 45 м-105 м-ге дейін. Биіктігі 6-18 м.
Салынған уақыты б.з.д. V ғ.
7 слайд
Сақтардың археологиялық ескерткіштері Жетісу және Оңтүстік Қазақстан •Бұл сақ тайпалары мекендеген аса көлемді аймақ: тиграхаудтар — Жетісуда, ал массагеттер Арал өңірі мен Сыр бойында. Іле алқабында Бесшатыр, Есік, Түрген, Кеген, Алексеев обалары осы алқаптан табылды. •Жетісудағы сақ мәдениеті екі кезеңді: ерте кезеңі (б.з.д. VIII- VI ғғ) және кейінгі кезең (б.з.д. V-I ғғ.). •Соңғы кезеңдегі патша обасына Бесшатыр қорымы мен Есік обасы жатады. Бесшатыр қорымы Іле өзенінің оң жағалауындағы Шылбыр деген жерде, 31 обадан тұрады. Қорымның барша обалары екі топқа бөлінеді, үлкен обалар — диаметрі 45 м-105 м-ге дейін. Биіктігі 6-18 м. Салынған уақыты б.з.д. V ғ.
8 слайд
Алтын киімді адам
8 слайд
Алтын киімді адам
9 слайд
Сақтардың археологиялық ескерткіштері
Шығыс және Орталық Қазақстан
•Шығыс Қазақстан
•Алтай аясынан, Шыңғыстау мен Тарбағатай бөктерлерінен кездеседі. Үлкен патша
обалары бар. Ол Шілікті алқабында шоғырланған. Бұл өңірдің мәдениеті үш
кезеңнен тұрады. Мәйемір кезеңі (б.з.д. VII-VI ғғ), берел кезеңі (б.з.д. V-IV ғғ.),
құлажүргін кезеңі (б.з.д. III-I ғғ.). Мәйемір кезеңінің соңында салт кісіні атымен
бірге қоятын қабырлар пайда болады.
•Орталық Қазақстан
•Бұл жерден Тасмола мәдениеті (б.з.д. VII-III ғғ.) ашылды. Зерттеуді археологтар
Ә. Марғұлан, М. Қадырбаев жүргізді.
•Бұл обалардың ерекшелігі — оларда тас жалы, «мұрты» болады. Бірнеше
нұсқалардан тұрады. Негізгі обаға жанаса немесе оның шығыс бетінде, иек
астында кіші оба тұрады, одан шығысқа қарай доғаша иіліп, ені 1,5-2 м, ал
ұзындығы 2-200 м дейін кейде одан ұзыны да болады, екі жал кетеді. Үлкен обаға
үйілген төбе астында жерден қазылған қабырда өлген кісінің мәйіті жатады, ал
кіші қорғанда үйінді астындағы қабырға ат пен ағаш ыдыс-аяқтар қойылады
9 слайд
Сақтардың археологиялық ескерткіштері Шығыс және Орталық Қазақстан •Шығыс Қазақстан •Алтай аясынан, Шыңғыстау мен Тарбағатай бөктерлерінен кездеседі. Үлкен патша обалары бар. Ол Шілікті алқабында шоғырланған. Бұл өңірдің мәдениеті үш кезеңнен тұрады. Мәйемір кезеңі (б.з.д. VII-VI ғғ), берел кезеңі (б.з.д. V-IV ғғ.), құлажүргін кезеңі (б.з.д. III-I ғғ.). Мәйемір кезеңінің соңында салт кісіні атымен бірге қоятын қабырлар пайда болады. •Орталық Қазақстан •Бұл жерден Тасмола мәдениеті (б.з.д. VII-III ғғ.) ашылды. Зерттеуді археологтар Ә. Марғұлан, М. Қадырбаев жүргізді. •Бұл обалардың ерекшелігі — оларда тас жалы, «мұрты» болады. Бірнеше нұсқалардан тұрады. Негізгі обаға жанаса немесе оның шығыс бетінде, иек астында кіші оба тұрады, одан шығысқа қарай доғаша иіліп, ені 1,5-2 м, ал ұзындығы 2-200 м дейін кейде одан ұзыны да болады, екі жал кетеді. Үлкен обаға үйілген төбе астында жерден қазылған қабырда өлген кісінің мәйіті жатады, ал кіші қорғанда үйінді астындағы қабырға ат пен ағаш ыдыс-аяқтар қойылады
10 слайд
Сақтардың кәсіпшілігі
•Сақ тайпалары арасында металл өндіру және өңдеу,
әсіресе қола құюға байланысты кәсіптері дамыған. Б.з.д. 1
мыңжылдықта Қазақстан мен Орта Азияны мекендеген
сақ тайпалары темірден заттар жасауды меңгерді.
•Темір мен мыс, қалайы мен қорғасын, алтын мен күміс
өндіру жоғары дәрежеде дамыған. Мәселен, Имантау кен
орнында 3 млн. пұт мыс кені, ал Жезқазған мен
Үспенскіден 10 мың және 26 мың пұт кен өндірілген,
сонда сол кеннің көбісі сақтар заманында өндірілгені
анықталды.
•Сақ зергерлері қоладан қанжарлар, оқ жебелері мен сүңгі
ұштарын, аттың қайыс әбзелдерін, әшекейлер мен айна,
қазандар мен құрбандық ыдыстарын жасаған.
10 слайд
Сақтардың кәсіпшілігі •Сақ тайпалары арасында металл өндіру және өңдеу, әсіресе қола құюға байланысты кәсіптері дамыған. Б.з.д. 1 мыңжылдықта Қазақстан мен Орта Азияны мекендеген сақ тайпалары темірден заттар жасауды меңгерді. •Темір мен мыс, қалайы мен қорғасын, алтын мен күміс өндіру жоғары дәрежеде дамыған. Мәселен, Имантау кен орнында 3 млн. пұт мыс кені, ал Жезқазған мен Үспенскіден 10 мың және 26 мың пұт кен өндірілген, сонда сол кеннің көбісі сақтар заманында өндірілгені анықталды. •Сақ зергерлері қоладан қанжарлар, оқ жебелері мен сүңгі ұштарын, аттың қайыс әбзелдерін, әшекейлер мен айна, қазандар мен құрбандық ыдыстарын жасаған.
11 слайд
Сақтардың тұрмысы мен
шаруашылығына сипаттама
•Тарихтың атасы Геродот сақтар туралы: "Киімі мен өмір
сүру дағдысы скифтерге ұқсас. Олар егін екпейді, үй
малдары мен өзеннен аулайтын балықтарды азық етеді.
Сүт ішеді." деп жазған. Сақтардың көпшілігі көшпелі мал
шаруашылығымен айналысқан. Сақтар екі, төрт, алты
доңғалақты арбаларға екі, үш жұп өгіз немесе ат, түйе
жегіп, көшіп қонған. Ер азаматтар ат үстінде, ал әйелдер
мен балалар және қарт адамдар кигізбен жабылған ат
арбада отырған. Сақтар аңшылыққа және соғысқа арнап
арбалар да жасаған. Олар екі доңғалақты және
доңғалақтары құрылысының әртүрлі болуымен
ерекшеленеді. Соғыс арбаларына көбіне ат жегілген. Ал
жүк арбаларын қос ат немесе түйе сүйрейтін.
11 слайд
Сақтардың тұрмысы мен шаруашылығына сипаттама •Тарихтың атасы Геродот сақтар туралы: "Киімі мен өмір сүру дағдысы скифтерге ұқсас. Олар егін екпейді, үй малдары мен өзеннен аулайтын балықтарды азық етеді. Сүт ішеді." деп жазған. Сақтардың көпшілігі көшпелі мал шаруашылығымен айналысқан. Сақтар екі, төрт, алты доңғалақты арбаларға екі, үш жұп өгіз немесе ат, түйе жегіп, көшіп қонған. Ер азаматтар ат үстінде, ал әйелдер мен балалар және қарт адамдар кигізбен жабылған ат арбада отырған. Сақтар аңшылыққа және соғысқа арнап арбалар да жасаған. Олар екі доңғалақты және доңғалақтары құрылысының әртүрлі болуымен ерекшеленеді. Соғыс арбаларына көбіне ат жегілген. Ал жүк арбаларын қос ат немесе түйе сүйрейтін.
12 слайд
12 слайд
13 слайд
Сақ қоғамы
•Сақ қоғамында халықтың үш тобы болды деген болжам бар. Ол
рим тарихшысы Куинт Күрсий Руф айтқан аңызға сүйеніп
айтылады. Бұлар:
•жауынгерлер — сүңгі мен оқ («ратайштар-арбада тұрғандар»),
•абыздар — құрбандық табағы және айрықша бас киімі бар,
•қауымшыл сақтар, яғни «сегізаяқтар» (соқаға жегетін екі өгізі
барлар).
•Осы үш жіктің өзіне тән дәстүрлі түсі болған. Жауынгерлерге —
қызыл, сары-қызыл; абыздарға-ақ; қауымшылдарға-сары мен
көк түстер. Сондай-ақ көсемдер мен патшалар да болды. Олар
әскери жіктердің өкілдері болды. Гректер оларды басилепс —
патша деп атаған. Патшаның белгісі - жебелі садақ.
13 слайд
Сақ қоғамы •Сақ қоғамында халықтың үш тобы болды деген болжам бар. Ол рим тарихшысы Куинт Күрсий Руф айтқан аңызға сүйеніп айтылады. Бұлар: •жауынгерлер — сүңгі мен оқ («ратайштар-арбада тұрғандар»), •абыздар — құрбандық табағы және айрықша бас киімі бар, •қауымшыл сақтар, яғни «сегізаяқтар» (соқаға жегетін екі өгізі барлар). •Осы үш жіктің өзіне тән дәстүрлі түсі болған. Жауынгерлерге — қызыл, сары-қызыл; абыздарға-ақ; қауымшылдарға-сары мен көк түстер. Сондай-ақ көсемдер мен патшалар да болды. Олар әскери жіктердің өкілдері болды. Гректер оларды басилепс — патша деп атаған. Патшаның белгісі - жебелі садақ.
14 слайд
Сақ мәдениеті
•Сақтар аң стилін Алдыңғы Азия мен Иранға
жорық жасаған кезінде қабылдаған. Бұл өнер
б.з.д. 7-6 ғасырда қалыптасқан. Аң стилі дегеніміз
- түрлі жануарлардың бейнелерін ыдыс-аяққа,
киімге, тұрмыс заттарына, түрлі әшекейлерге,
қару-жараққа салған. Сақтар күнге, найзағайға,
жел-дауылға табынған. Сақтар мифологиясында
сәйгүлік ат Күнмен, отпен байланысты болған.
Дүниені жаратқан көк тәңірісі Митра, жердікі
Варуна, жер астынікі Индира секілді құдайлар
болған.
14 слайд
Сақ мәдениеті •Сақтар аң стилін Алдыңғы Азия мен Иранға жорық жасаған кезінде қабылдаған. Бұл өнер б.з.д. 7-6 ғасырда қалыптасқан. Аң стилі дегеніміз - түрлі жануарлардың бейнелерін ыдыс-аяққа, киімге, тұрмыс заттарына, түрлі әшекейлерге, қару-жараққа салған. Сақтар күнге, найзағайға, жел-дауылға табынған. Сақтар мифологиясында сәйгүлік ат Күнмен, отпен байланысты болған. Дүниені жаратқан көк тәңірісі Митра, жердікі Варуна, жер астынікі Индира секілді құдайлар болған.