2024-2025 оқу жылына арналған
Қысқа мерзімді сабақ жоспарларын жүктеп алғыңыз келеді ме?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен жасалған
Материалдар / 9 сынып Энергияның сақталу және айналу заңы ҚМЖ Ашық сабақ

9 сынып Энергияның сақталу және айналу заңы ҚМЖ Ашық сабақ

Материал туралы қысқаша түсінік
9 сынып Энергияның сақталу және айналу заңы ҚМЖ Ашық сабақ.Көрнекілікпен
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады


Қысқа мерзімді жоспар

Сабақтың тақырыбы: Механикалық жұмыс және энергия


Білім беру ұйымының атауы


Пәні:


Бөлім:

9.3 А Сақталу заңдары

Педагогтің аты-жөні:


Күні:


Сынып:

Қатысушылар саны:

Қатыспағандар саны:

Сабақтың тақырыбы:

Энергияның сақталу және айналу заңы

Оқу бағдарламасына сәйкес оқыту мақсаты:

9.2.3.7 энергияның сақталу және айналу заңын тұжырымдау және есептер шығаруда қолдану;

Сабақтың мақсаты

Оқушыларға энергияның сақталу заңының мәні мен маңыздылығын түсіндіру.

- Энергия түрлерін және олардың өзара байланысын көрсету.

- Энергияның сақталу заңын практикалық есептер арқылы меңгерту.

Құндыулықтарға баул


  • Бірлік және ынтымақ –командамен топтық тапсырмаларды орындап ,басқалармен біолескен жұмыстың нәтижесін қорғай алады;

  • Жасампаздық және жаңашылдық-қарапайым өлшеулер жүргізу,практикалық есептерді шешуге арналған құралдармен жұмыс жасай алады;

  • Білімнің жаратылыстану салаларындағы тәжірибиені бақылаудың ,жжүйелеудің ,түсінудің қарапайым дағдыларынығ болуы

  • Еңбекқорлық құндылығы:түрлі мамандықтарға қызығушшылық таныту,өзіне өзі қызмет көрсетуге дағдылану.


Сабақтың барысы

Сабақтың кезеңі//уақыты

Педагогтің әрекеті

Оқушының әрекеті

Бағалау

Ресурстар

Ұйымдастыру


Сабақтың басы

10 минут






































Алдыңғы білімді еске түсіру






Жаңа білім

10 минут



















Бекіту

15 минут
















































































































Кері байланыс

Сабақтың соңы

10 минут

Ұйымдастыру:

Ынтымақтастықты қалыптастыру: «Әріптер құпиясы ». Оқушылар берілген әріптерді алып сол әріп бойынша досына жақсы қасиетін айтады,сол әріптен басталатын тілек айтады..

Ж- жайдары ,ұ-ұқыпты,м-мейірімді,ы-ықыласы зор адам , с- сенімді ;

Э-Эльмираға сәттілік,н-намысты,е-ерекше,р-рахымды,г-гүлдей әдемі,и-икемді ,я- я осы сабақ керемет;

Қызыл түсті әріптер бірігіп топ болады,Жасыл түсті әріптер бірігіп топ болады,сары түсті әріптер бірігіп топ болады ,көк түсті әріптер бірігіп топ болады.Бір әріп бір рет қана қолданылып ,оқушылар тақтаға жапыстырып жаңа тақырыпты ашады .

Алдыңғы білімді еске түсіріп,үй тапсырмасын сұрап алайын.

Әріптерде берілген QR код арқылы өтіп тест тапсырмасын орындаймыз.

https://wordwall.net/resource/66677801

Жаңа сабақ

Видео көрсетілім

https://youtu.be/202Trtiv6BI?si=XAdeIWJLO2hBrWws

Видео арқылы тақырыптың негізгі маңызды ақпараттар беріліп оқушылар,жаңа тақырыпты меңгереді .Берілген видеода не айтылғанын оқушылар кластер сурет салу арқылы бейнелейді , суретті топ болып қорғайды .Жаңа тақырыптың негізгі идеясы ашылып плакаттарда сабаққа қажетті формулалар беріліп тақтаға іл

Міне, потенциалдық және кинетикалық энергия тақырыбына арналған алты деңгейлік есеп:

Деңгейлік есептер

Есеп 1: Массасы 8 кг дене 10 метр биіктікте тұр. Денеңің потенциалдық энергиясын есептеңіз.

Есеп 2: 12 кг массалы велосипед 15 м/с жылдамдықпен қозғалады. Велосипедтің кинетикалық энергиясын анықтаңыз.

Есеп 3: 5 кг массалы шар 20 м биіктікте орналасқан. Шардың жерге құлаған кездегі потенциалдық энергиясының өзгерісін табыңыз, егер шар 10 м биіктікке төмендесе.

Есеп 4: Кинетикалық энергиясы 100 Дж болатын 4 кг массалы дене жылдамдығын есептеңіз.

Есеп 5: 6 кг массалы дене 25 м/с жылдамдықпен қозғалып келе жатқанда, оның кинетикалық энергиясын есептеңіз.

Есеп 6: 1.5 кг массалы дене 5 м/с жылдамдықпен жоғары көтерілді. Дене қанша биіктікке көтерілгенін анықтаңыз, егер кинетикалық энергиясы потенциалдық энергияға айналса.**

Пиза тапсырмалары

4*Зат алмасу

Заттың және энергияның алмасуы – өзара байланысты үдерістер, бұл

үдерістің бір де біреуі өз алдына жеке болмайды. Нәрлі заттардың құрамындағы

химиялық байланыстар энергиясының қышқылдануы барысында, организмнен

бөлініп шығады және қолданылады. Ағзаның өмір сүру қызметтерінің бәрі

энергияның бір түрінің екінші түрге өтуі есебінен қамтамасыз етіледі. Алайда

энергияның жалпы саны өзгермейді.


Сұрақ 10 . Зат алмасу

Әр түрлі мамандық иелерінің мамандығына байланысты іс-әрекеттерінде

жұмсайтын энергия мөлшері де әр түрлі болады. Мысалы, интеллектуалдық

еңбекпен айналысатын адам, күніне 3000 килокалория жұмсайды. Ауыр дене

еңбегімен айналысатын адам, күніне 2 есе кем энергия жұмсайды.

Дене күшін талап ететін еңбекпен айналысу барысында жұмсалатын

энергия мөлшері пайдалы әрекет коэффициенті (ПӘК) деп анықталады. Оның

орташа мөлшері – 20-25%, спортшыларда ПӘК жоғары болады. Қышқылдану

барысында 1 г ақуыз – 4,1 ккал, 1 г май – 9,3 ккал, 1 г көмірсу – 4,1 ккал

бөлетіні анықталған. Тағамдық азық-түліктердегі ақуыздардың, майлардың

және көмірсулардың мөлшерін білген жағдайда, олардың құнарлылығын

немесе энергиялық құнын анықтауға болады.

Тәулігіне 3000 ккал жұмсайтын адам, өз ағзасының энергиялық

қажеттілігін толығымен қанағаттандыруы үшін тәулігіне қанша мөлшерді

қабылдауы керек?

А. 732 грамм көмірсу.

В. 732 грамм май.

С. 150 грамм ақуыз.

D. 732 грамм ақуыз және 732 грамм көмірсу.


Сұрақ 11. Зат алмасуы

Бұлшық ет қызметі, белсенді қозғалыс, дене шынықтыру жаттығулары

және спорт энергияны көп жұмсауды талап етеді. Нәрлі заттардың құндылығын

ескере отырып, оларды ауыстыруға болады.

6-кестедегі пайымдаулар дұрыс па?

6-кесте – Зат алмасу

Р/с

Пайымдаулар

Иә/жоқ

1

Энергиялық құндылық тұрғысынан 1 г көмірсу 1 г ақуызға тең


2

Егер тағамға ақуызды көп пайдаланатын болса, онда артық салмақ

болмайды


3

Ағза үшін тағамның жалпы құндылығы ғана маңызды


4

Тағам мөлшерін құрастыру барысында қарқынды және ауқымды жаттығу

күндері спортшылардың энергия жұмсауының ұлғаюын есепке алу қажет



Жүйке жүйесі, жүрек, тыныс алу бұлшықеттері, бүйрек, бауыр және басқа

да ағзалар үздіксіз қызмет жасайды және энергияның белгілі мөлшерін



тұтынады.

Мысалы, жүрек үлкен жұмыс атқарады. Ол әр сағат сайын қолқаға

300 л шамасында қан лақтырып отырады. Бұл жұмыс қышқылдану үдерісі

қарқынды жүріп жатқан жүрек бұлшықеттерінің жиырылуы есебінен жүзеге

асырылады. Босаған энергияның нәтижесінде бұлшықеттердің механикалық

жиырылуы қамтамасыз етіледі де соңында барлық энергия жылу энергиясына

ауысады, ол ағзаға тарайды және қоршаған кеңістікке беріледі. Ұқсас үдерістер

адам денесінің әр органында жүреді. Әр жағдайдың ең соңында электр,

механикалық және химиялық басқа да энергия түрлері жылу энергиясына

ауысады және сыртқы ортаға шығады.


Сұрақ 12. Зат алмасу

Энергия сыйымды, яғни жұмыс істеуіне көп энергия жұмсалатын

органдарға жүрек пен бүйрек жатады. Сонымен бірге бұл органдардың салмағы

онша үлкен емес.

А. Энергияны көп жұмсайтын органдардың тізімін жазыңыздар.

В. Энергия жұмсамайтын орган деп санауға болатын органдарды

көрсетіңіздер. Нелік_________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5-тапсырма

Оқушылар өткен тақырып сұрақтарына жылдам жауап беріп, бүгінгі тақырыппен танысады.


Оқу мақсатымен танысады


Мұғаліммен бірге тапсырмаларды талдау.

Оқушылар сұраққа жауап беріп сабақ тақырыбына шығады. Сабақ мақсаттарын оқушылармен бірге қою



Оқушылар энергия мен жұмысты байланыстыратын теңдеуді жазып қорытады




Оқушылар топтасып есептер шығарады




Механикалық жұмыстың формуласына күрделі есептерді шығарады


Физикалық шамаларды әріппен дұрыс белгілейді


Өлшем бірлктерді ХБЖ-ге айналдырады

Есепті шығаруда формуланы дұрыс пайдаланады

Механикалық жұмыс және энергия.

-механикалық жұмысты аналитикалық және графикалық жолымен анықтау;

- жұмыс және энергияның байланысын түсіндіру;
































"Адамның шынайы бақытын табуы — өзінен басқаларға көмектесуден басталады"



Джеймс Прескотт Джоуль


Оқу бағдарламасына сәйкес оқыту мақсаты:

9.2.3.5 механикалық жұмысты аналитикалық және графиктік тәсілдермен анықтау;

9.2.3.6 жұмыс пен энергияның байланысын түсіндіру

Жаңа сабақ

Видео көрсетілім

https://youtu.be/202Trtiv6BI?si=XAdeIWJLO2hBrWws

Видео арқылы тақырыптың негізгі маңызды ақпараттар беріліп оқушылар,жаңа тақырыпты меңгереді .Берілген видеода не айтылғанын оқушылар кластер сурет салу арқылы бейнелейді , суретті топ болып қорғайды .Жаңа тақырыптың негізгі идеясы ашылып плакаттарда сабаққа қажетті формулалар беріліп тақтаға іл

неді.



2 тапсырма

Деңгейлік есептер

Есеп 1: Массасы 8 кг дене 10 метр биіктікте тұр. Денеңің потенциалдық энергиясын есептеңіз.

Есеп 2: 12 кг массалы велосипед 15 м/с жылдамдықпен қозғалады. Велосипедтің кинетикалық энергиясын анықтаңыз.

Есеп 3: 5 кг массалы шар 20 м биіктікте орналасқан. Шардың жерге құлаған кездегі потенциалдық энергиясының өзгерісін табыңыз, егер шар 10 м биіктікке төмендесе.

Есеп 4: Кинетикалық энергиясы 100 Дж болатын 4 кг массалы дене жылдамдығын есептеңіз.

Есеп 5: 6 кг массалы дене 25 м/с жылдамдықпен қозғалып келе жатқанда, оның кинетикалық энергиясын есептеңіз.

Есеп 6: 1.5 кг массалы дене 5 м/с жылдамдықпен жоғары көтерілді. Дене қанша биіктікке көтерілгенін анықтаңыз, егер кинетикалық энергиясы потенциалдық энергияға айналса.











Пиза тапсырамалары

4*Зат алмасу

Заттың және энергияның алмасуы – өзара байланысты үдерістер, бұл

үдерістің бір де біреуі өз алдына жеке болмайды. Нәрлі заттардың құрамындағы

химиялық байланыстар энергиясының қышқылдануы барысында, организмнен

бөлініп шығады және қолданылады. Ағзаның өмір сүру қызметтерінің бәрі

энергияның бір түрінің екінші түрге өтуі есебінен қамтамасыз етіледі. Алайда

энергияның жалпы саны өзгермейді.


Сұрақ 10 . Зат алмасу

Әр түрлі мамандық иелерінің мамандығына байланысты іс-әрекеттерінде

жұмсайтын энергия мөлшері де әр түрлі болады. Мысалы, интеллектуалдық

еңбекпен айналысатын адам, күніне 3000 килокалория жұмсайды. Ауыр дене

еңбегімен айналысатын адам, күніне 2 есе кем энергия жұмсайды.

Дене күшін талап ететін еңбекпен айналысу барысында жұмсалатын

энергия мөлшері пайдалы әрекет коэффициенті (ПӘК) деп анықталады. Оның

орташа мөлшері – 20-25%, спортшыларда ПӘК жоғары болады. Қышқылдану

барысында 1 г ақуыз – 4,1 ккал, 1 г май – 9,3 ккал, 1 г көмірсу – 4,1 ккал

бөлетіні анықталған. Тағамдық азық-түліктердегі ақуыздардың, майлардың

және көмірсулардың мөлшерін білген жағдайда, олардың құнарлылығын

немесе энергиялық құнын анықтауға болады.

Тәулігіне 3000 ккал жұмсайтын адам, өз ағзасының энергиялық

қажеттілігін толығымен қанағаттандыруы үшін тәулігіне қанша мөлшерді

қабылдауы керек?

А. 732 грамм көмірсу.

В. 732 грамм май.

С. 150 грамм ақуыз.

D. 732 грамм ақуыз және 732 грамм көмірсу.


Сұрақ 11. Зат алмасуы

Бұлшық ет қызметі, белсенді қозғалыс, дене шынықтыру жаттығулары

және спорт энергияны көп жұмсауды талап етеді. Нәрлі заттардың құндылығын

ескере отырып, оларды ауыстыруға болады.

6-кестедегі пайымдаулар дұрыс па?

6-кесте – Зат алмасу

Р/с

Пайымдаулар

Иә/жоқ

1

Энергиялық құндылық тұрғысынан 1 г көмірсу 1 г ақуызға тең


2

Егер тағамға ақуызды көп пайдаланатын болса, онда артық салмақ

болмайды


3

Ағза үшін тағамның жалпы құндылығы ғана маңызды


4

Тағам мөлшерін құрастыру барысында қарқынды және ауқымды жаттығу

күндері спортшылардың энергия жұмсауының ұлғаюын есепке алу қажет



Жүйке жүйесі, жүрек, тыныс алу бұлшықеттері, бүйрек, бауыр және басқа

да ағзалар үздіксіз қызмет жасайды және энергияның белгілі мөлшерін



тұтынады.

Мысалы, жүрек үлкен жұмыс атқарады. Ол әр сағат сайын қолқаға

300 л шамасында қан лақтырып отырады. Бұл жұмыс қышқылдану үдерісі

қарқынды жүріп жатқан жүрек бұлшықеттерінің жиырылуы есебінен жүзеге

асырылады. Босаған энергияның нәтижесінде бұлшықеттердің механикалық

жиырылуы қамтамасыз етіледі де соңында барлық энергия жылу энергиясына

ауысады, ол ағзаға тарайды және қоршаған кеңістікке беріледі. Ұқсас үдерістер

адам денесінің әр органында жүреді. Әр жағдайдың ең соңында электр,

механикалық және химиялық басқа да энергия түрлері жылу энергиясына

ауысады және сыртқы ортаға шығады.


Сұрақ 12. Зат алмасу

Энергия сыйымды, яғни жұмыс істеуіне көп энергия жұмсалатын

органдарға жүрек пен бүйрек жатады. Сонымен бірге бұл органдардың салмағы

онша үлкен емес.

А. Энергияны көп жұмсайтын органдардың тізімін жазыңыздар.

В. Энергия жұмсамайтын орган деп санауға болатын органдарды

көрсетіңіздер. Нелік_________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5-тапсырма

Тест тапсырмасы:


1. Потенциалдық энергия формуласы қандай?

- A) \( E_k = \frac{1}{2} mv^2 \)

- B) \( E_p = mgh \)

- C) \( E = mc^2 \)

- D) \( E = Fd \)


2. Кинетикалық энергияның бірлігі не?

- A) Джоуль (Дж)

- B) Ньютон (Н)

- C) Ватт (Вт)

- D) Килограмм (кг)


3. Массасы 2 кг дененің 5 м биіктікте орналасқан кездегі потенциалдық энергиясы:**

- A) 98.1 Дж

- B) 10 Дж

- C) 50 Дж

- D) 20 Дж


4. Кинетикалық энергия 200 Дж болатын дененің массасы 4 кг болса, дененің жылдамдығы қандай?

- A) 10 м/с

- B) 5 м/с

- C) 20 м/с

- D) 15 м/с


5. Потенциалдық энергия 30 Дж және масса 3 кг болса, дененің биіктігін табыңыз (g = 9.81 м/с²):**

- A) 1 м

- B) 0.5 м

- C) 1.02 м

- D) 1.5 м


6. Егер дененің кинетикалық энергиясы 50 Дж болса, және массасы 2 кг болса, оның жылдамдығы қанша?

- A) 10 м/с

- B) 5 м/с

- C) 7 м/с

- D) 8 м/с


7. 5 кг массалы шар 10 м биіктікте. Шардың жерге құлаған кездегі потенциалдық энергиясы неге тең?

- A) 50 Дж

- B) 100 Дж

- C) 250 Дж

- D) 200 Дж


8. Кинетикалық энергияны потенциалдық энергияға айналдыру кезінде, дене 20 м биіктікке көтеріледі. Егер оның бастапқы кинетикалық энергиясы 200 Дж болса, оның массасы қанша? (g = 9.81 м/с²)

- A) 1 кг

- B) 2 кг

- C) 4 кг

- D) 10 кг


9. Кинетикалық энергияның формуласы не?

- A) \( E_k = mg \cdot h \)

- B) \( E_k = \frac{1}{2} mv^2 \)

- C) \( E_k = mv \cdot t \)

- D) \( E_k = F \cdot d \)


10. Егер 3 кг дене 9.81 м/с² ауырлық күшімен төмен түссе, 2 м биіктікте оның потенциалдық энергиясы қанша?

- A) 58.86 Дж

- B) 39.24 Дж

- C) 29.43 Дж

- D) 19.62 Дж



Рефлексия

Бағалау




Менің өзіме қойған балым:

Picture 53

Мұғалімнің маған қойған балы:


Сабақ күшті болды

Сабақ қызықты болды

Сабақ ұнамады.



!

27 Қаңтар 2025
155
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі