Абай өлендері (эссе)
Табиғат - адам
баласының еңбек етіп, өмір сүретін ортасы. Бар байлық, қазына,
тіршілік, табиғат дүниежүзі әдебиетіндегі ірі классик ақындардың
барлығының да шығармаларынан орын алды. Әр дәуір, әр жағдайға
лайықты табиғатты әркім әртүрлі жырлады. Біреулер табиғат арқылы
өмір сүретін, біреулер табиғатты суреттеу арқылы көңіл-күйін, өз
көзқарасын айтып берді. Ал кейбіреулер белгілі бір кезеңдерде
өмірдегі күрес-тартыстардан безіп, табиғатты ғана жырлап, өмірден
безу көйгейін тартты. Қайткенмен де, табиғат көркем әдебиеттен
үлкен орын алды. Абайдың да айрықша жырлағанының бірі табиғат
болды. Ол табиғат аясында өсіп, оны сүйе білді. Абайдың «Желсіз
түнде жарық ай», «Күз», «Қыс», «Жаз» деген өлеңдерін оқығанда,
табиғаттың әртүрлі құбылысы көзіңе елестейді. Жаратылыстың жайдары
жазын, түсі суық тұманды күзін, не болмаса сақылдаған аязы мен
қарлы боранын өзің көріп тұрғандай боласың. Мысалы, «Желсіз түнде
жарық ай» деген өлеңінде: Желсіз түнде жарық ай Сәулесі суда
дірілдеп, Ауылдың жаны терең сай, Тасыған өзен гүрілдеп. Қалың ағаш
жапырағы, Сыбырласып өзді-өзі. Көрінбей жердің топырағы Құлпырған
жасыл жер жүзі, - деп, жазғы түннің әдемі суретін алдыңа тартады,
жаз кезінің желсіз тымық күні, аспандағы жарық айдың суға түскен
сәулесі, жазғы ауыл, оның жанындағы терең сай, гүрілдеген өзен
суретшінің бояуы арқылы тұтас бір картина ретінде көз алдыңа
келеді. Ақын жайнаған жаздың әдемі көркін осылай суреттесе, сол
сұлу сурет өзгеріп, гүл, жапырақ солып, түсі қашқан күздің суық
кескінін: Сұр бұлт түсі суық қаптайды аспан, Күз болса, дымқыл
тұман жерді басқан. Білмеймін, тойғаны ма, тоңғаны ма? Жылқы ойнап,
бие қашқан, тай жарысқан. Жасыл шөп, бәйшешек жоқ бұрынғыдай,
Жастар күлмес, жүгірмес бала шулай. Қайыршы шал-кемпірдей түсі
кетіп, Жапырағынан айрылған ағаш, қурай, - деп, күз түсумен бірге
бәйшешек солып, ағаштардың сидиып, жапырағынан айрылғанын, ерке
жазда мәз-мейрам болып келген жастардың, асыр салып ойнаған
балалардың көрінбейтіндігін, қысқасы, көңілсіз күздің бейнесін
тамаша түрде елестетеді. Абай қыстың кескінін де аса шеберлікпен
суреттейді. Үскірік бораны бұрқырап тұрған қысты рақымсыз адам
бейнесіне ұқсатады. Қыстың малға да жағдайсыз соқыр, мылқау күш
екендігін аңғартады. Ақ киімді, денелі, ақ сақалды, Соқыр, мылқау,
танымас тірі жанды. Үсті-басы ақ қырау, түсі суық, Басқан жері
сықырлап келіп қалды. Дем алысы - үскірік, аяз бен қар, Кәрі құдаң
- қыс келіп, әлек салды. Ұшпадай бөркін киген оқшырайтып, Аязбенен
қызарып ажарланды. *Абай жылдың қай мезгілін суреттесе де, ең
алдымен оның шындық бейнесін береді. Жоғарғы үзіндіде келтірген
өлеңдердің қайсысын оқысақ та, сол кездің суреті көз алдыңда
тұрады. «Қылышын сүйреткен қыс», «Масатыдай құлпырған жаз» өз
кескінімен көрінеді. Жылдың төрт мезгіліндегі табиғаттың өз
әдемілігінің мына жері кем қалыпты деп ешкім таласа алмастай етіп
суреттелінеді. Ақын өлеңдерінде табиғаттың тек жалаң суретін ғана
беріп қойған жоқ, оны адам өмірімен нық байланыстыра білді. Мал
бағумен күн көріп, көшіп-қонып жүрген қазақ елінің өмір шындығын
дәлме-дәл көрсетіп, жылдың әрбір мезгілінің мал баққан елге қандай
әсер ететіндігін баяндады *Қырдағы ел ойдағы елмен араласып,
Күлімдесіп, көрісіп, құшақтасып, Шаруа қуған жастардың мойны босап,
Сыбырласып, сырласып, мауқын басып, - деп, Абай күн көрісі
табиғатпен нық байланысты болған елдің алты ай қыста бүрсең қаққан,
қалт-құлт еткен кейпі жаз келе жадырап, баслқа түрге енгенін, мал баққан ел қандай қуанышпен
жазды қарсы алатындығын, оның өзі өмір тіршілігімен байланысты
екендігін көрсетеді. Сондықтан да ол осы өлеңінің екінші бір
жерінде: Жаңа пұлмен жамырап саудагерлер, Диханшылар жер жыртып,
егін егер. Шаруаның бір малы екеу болып, Жаңа төлмен көбейіп дәулет
өнер, - дейді. Ақын қазақ даласындағы жазғытұрғы кездің барлық
суретін толық берумен бірге, бұл кезді қазақ халқын еңбекке
жұмылдыратын, тіршілік үшін күресінің қайнар көзі деп таниды.