Ағылшын тілі 6
сынып.
Date______________
Сабақтың тақырыбы: What is the best
thing?
Сабақтың мақсаты:
Оқушыларға сын есімнің шырайлары туралы түсінік
қалыптастыру,
өткен тақырыптар бойынша білімдерін байқау,
толықтыру,
жасалу жолдары туралы
мағлұмат беру.
Сабақтың міндеттері:
1.Шырайлар түрлерін айыра алуды үйрету. Сын есімнің шырайлары
туралы білімді пысықтау, қорыту;
2. Оқушылардың
ой-өрістерін,тілдерін, білім-білік дағдыларын, сын есімдер туралы
білімдерін сабақта білулерін жетілдіру, өзіндік және шығармашылық
жұмыс дағдыларын, белсенділігімен ойлау қабілеттерін
дамыту.
3.Пәнге қызығушылықтарын
арттыру ,өз білімі және жолдастарының білімін бағалауға, жауап беру
ретін сақтап бір-бірін тыңдауға тәрбиелеу.
Сабақтың типі: бекіту
сабағы.
Сабақтың түрі: дәстүрлі
сабақ.
Сабақтың
әдісі: салыстыру, жинақтау, анықтау,
талдау, сұрақ-жауап, түсіндіру,
көрнекілік әдісі.
Сабақтың
көрнекілігі: үнтаспа, сөз жұмбақ, « English
6» Т. Аяпова и З. Әбілдаева, үлестірмелі
қағаздар, ағылышн тілінде аудио өлеңі,
бейнефильм" Comparison of Adjectives , ноутбук, проектор, экран,
жұмыс дәптерлер.
Сабақтың
барысы:
1.Organization
moment.
-Good morning
teacher.
-Good morning children .I’m
very glad to see you.
Колоборативті ортаға
шақырамын.
-I wish
you every
success, joy, happiness , be active, good luck, break a
leg, love.
Біздің бүгінгі сабақтың
ұраны:
Good, better,
best,
Never, never,
rest
Till your good is
better
And you better
best.
2.Brainstorming.
Сөзжұмбақ
шешу.
3.
Introduction to the
lesson.
T: We say "green, big, long,
round, beautiful, small,…,….. ”What part of speech are all these
words?
P-s: They are
adjectives.
T: You’re right. Adjectives
are the main words in our today’s
lesson.
Today we have an unusual
lesson because there are a lot of guests. I would like you to be
more attentive, more active. The topic of our lesson is "What is
the best thing?”. Please, open your copybooks and write down the
date .It is 24th
of November. The aim of our
lesson is …
Балалар бүгінгі ашық
сабағымыздың мақсаты сын есімнің шырайлары жайлы алған білімімізді
ортаға салу.
Pupils, today we have another
guest. Do you know him? What is his
name?
P-s: His name is M-r
Adjective.
T: M-r Adjective lives in the
country which is called "English Grammar”. He is responsible for
all adjectives in the English language and he comes to our lessons
to help you with your grammar.
4.
"Adjectives in the
Box”
He has a box . There’re cards
with different adjectives in the
box.
Әрқайсысың қораптан
сөзден аласыңдар да оның аудармасын тауып өз сыңарларыңды
табасыңдар.
Words: good- жақсы,
clean-таза, tall-ұзын,
fast-тез,жылдам.
Complete the
chart.
Adjective
Comparative
Superlative
________
more
dangerous
___________
________
______________
best
Bad
_____________
___________
Interesting
______________
___________
_________
bigger
____________
5.Grammar
Revision.
T: At our previous lesson M-r
Adjective told you how to compare people and things. Let’s remember
our rules.
Жуан және жіңішке сұрақтарды
ұсынамын:
Ағылшын тілінде неше сын есімнің шырайлары бар?
Олар қалай аталады?
Сын есімнің шырайлары неше жолмен
жасалады?
-er жалғауы қай сын есімнің шырайына
жатады?
–est жалғауы қай сын есімнің шырайына
жатады?
"more”/”most” сөздері қандай сын есімдермен
қолданылады?
Бұрыс сын есімдерге мысал
келтір
Егер сөз «у» әрпімен аяқталса, жалғау жалғанғанда
ол қай әріпке өзгереді?
Қандай сөз күшейтпелі шырайда әрқашанда
қоданылады?
6.
Phonetic
Drills. р.75 (тақтада жұмыс
істеу )
[tʃ]
[ʃ]
chair
short
chalk
she
choose
shop
change
shirt
Put the words in the correct
column. watch, bench, shelf, brush, shoe, kitchen, china,
mushroom.
7.
"Grammar
Tennis”.(Дәптерлермен ауысу және
бағалау)
Complete the sentences. Use
comparatives of the adjectives in the box.
big
boring
fast high
long
old
small
sunny
|
1)A village
is smaller than a
town.
2)A city is __________
than a town.
3)A museum is
______________than a party.
4)Almaty is ____________than
Astana.
5)March is _____________than
February.
6)July is __________than
April.
7)A plane is
_________ than a train.
8)A mountain is
____________than a hill.
8.
Физминутка " If you
happy”
9.Топтарға бөлу. Жәшіктен
сөздер аласыңдар.Машиналар бір топқа, кітаптар бір
топқа.
Look at the screen. what is
the best thing?
Ford is a
good car. Rover is
a better car.
Mercedes is the
best car.
Jaguar
Toyota
Daewoo
This boot
is bad. This boot
is worse. This boot
is the
worst.
Ex.9 discuss in
group.
Which is the the best/the
worst season, food,
football team in your
place?
10.
"Rhyming
Adjectives”
T: The next activity that M-r
Adjective has prepared for you is "Rhyming adjectives”. Now you are
to write a short poem – a rhyme. I have 8 adjectives for each
group. Read and translate them.
Gr.1 : bad, happy, high, good,
slow, fast, sad, low.
Gr.2 : big, old, hot, small,
young, tall, cold, short.
T: The first task is to match
the opposites.
Gr.1 : bad - good, happy –
sad, slow – fast, low – high.
Gr.2 : big – small, old –
young, hot – cold, tall – short.
T: Now you are to put the
pairs in some particular order to have lines that end with the same
letters. Glue the adjectives to the paper , put "AND” between each
pair. Your rhymes are ready. Read them out
aloud.
Gr.1 :Good and
Bad.
Happy and
Sad.
High and
Low.
Fast and
Slow.
Gr.2 : Big and
Small.
Short and
Tall.
Young and
Old.
Hot and
Cold.
12. The Guinness Book of
Records”
T: Look at the screen, please.
Here you can see "The
Guinness
Book of Records”. Pupils, have
you ever heard about this book?
What is the Book about? What
adjectives can we read in this
Book?Give your examples.
( the superlative adjectives – the
tall-
est, the longest, the biggest,
the heaviest, …..) Now I’m telling you about some interesting facts
from "The Guinness Book”. Listen to me and see the pictures on the
screen. Try to remember the adjectives. (The pupils watch the slide
show and then answer the teacher’s questions and match adjectives
with nouns.)
man– the
tallest
table tennis player – the
oldest
cucumber– the
longest
hamburger – the
largest
lemon
– the
heaviest
dog – the
biggest
skis
– the
longest
building – the
highest
Conclusion.
T: We have done a lot of
different activities today. Do you like the lesson? Which activity
do you like best? Which task is the most difficult for you? …..OK.
The tasks are not very difficult for you because you are good and
clever pupils. Today you get only good and excellent marks. Put
down your home task. Now say "Thank you” to M-r Adjective for his
help and "Good bye” to our dear guests. Thank you for the lesson. I
wish you good luck. See you soon.
Тексерілді: