Әбу Насыр
Әл-Фараби (араб.: أبو نصر محمد
الفارابي ) Әбу Насыр
Мұхаммад ибн Мұхаммад Тархан ибн Узлағ әл-Фараби
ат-Турки (870 - 950 ж. ш.) - әлемге
әйгілі ойшыл, философ, социолог, математик, физик, астроном, ботаник, лингвист, логика, музыка зерттеушісі. Абайдың Фараби еңбектерімен таныстығы жөнінде
нақтылы мәліметтер жоқ. Дегенмен Сағдидық: «... философияға, даналыққа зор мән берген Абай әл-Фараби, ибн
Синалармен таныс болуымен бірге осы ғақпиялар кітаптарынан да
мағлұматы бар еді» (Абайдың республикалық
әдеби-мемориалдық музейі. Инв. №172, 17-6.), - деп айтылған пікірі
Абайдың Фараби еңбектерімен таныс болғандығын анықтай
түседі. Абай өз шығармаларында нәр татқан рухани
бұлақтар төркінін жасырмайды, ол қайта: «Ғылымды іздеп, Дүниені
көздеп, Екі жаққа үңілдім..,» - деп ескертуінде мәні терең сыр
жатыр. Фараби мен Абай шығармаларындағы пікір
сабақтастығын, ақын шығармашылығы нәр алған рухани
көздерінің түп-төркінін қарастырғанда, алдымен екі ұлы ойшылға
ортақ «жан қуаты» немесе Абайдың өз сөзімен айтқанда «өзін
танымақтық» жөніндегі көзқарасына айрықша назар аудару
қажет.[4]
Адамзат тарихында ғылыми ойдың үздіксіз даму
барысында «өзін танымақтың» немесе «жан қуаты» туралы ойлардың
қалыптасу жолдарын танып білу күрделі мәселеге айналып, бастан-аяқ
қарама-қарсы көзқарастардың өріс алуына түрткі болды. Адамның өзін
танымақтық жөніндегі ілімнің алғашқы қадамы көне дүние
философтарынан басталса да, оны өз заманында ғылыми жүйеге түсіріп,
қалыптастырған Фараби еңбегі ерекше көзге түседі. Жалпы «жан қуаты»
немесе «өзін танымақтық» жайлы күрделі ой сарасына қазақ
топырағында арғы заманда Фараби, соңғы дәуірде Абайға терең барлап
барған. Абай өлеңдері мен қарасөздеріндегі жан қуаты жайлы ой
толғануында «жан құмары», «жанның жибили қуаты», «жан қуаты»,
«жанның азығы» т. б. осы іспеттес философиялық сарындағы ойларын
таратқанда: «Жан қуаты деген қуат-бек көп нәрсе, бәрін мұнда
жазарға уақыт сиғызбайды» - деп, айрықша ескертуінің өзіндік
себептері бар. Бұл тұжырымынан ақынның «өзін танымақтығы» жөніндегі
ілімнің тарихымен толық таныстығы анық байқалып, өз тарапынан
ойларын кең түрде тыңдаушыларына молынан жеткізе алмаған өкініші де
сезіледі. Жан қуаты жөнінде Фараби қолданған филос. терминдер
Абайдың өлеңдері мен жетінші, Он жетінші, Жиырма жетінші, Отыз
сегізінші, Қырық үшінші қарасөздеріңде сол түпнұсқадағы қапыңа
немесе қазақы ұғымға сай балама сөздермен беріледі. Ақынның Он
төртінші, Он жетінші қарасөзі мен «Әуелде бір суық мұз ақыл
зерек...», «Көзінен басқа ойы жоқ...», «Малға достың мұңы жоқ
малдан басқа...», «Алла деген сөз жеңіл...», «Жүрек - теңіз,
қызықтың бәрі асыл тас... «өлеңдерінде арнайы сөз болып,
талқыланатын ақыл, қайрат, жүрек жайлы филос. мағынадағы ойларының
бастау алар көзі Фараби еңбектеріңде жатыр.
Фараби «Ізгі қала
тұрғындарының көзқарастары туралы трактат» атты еңбегінде адамның
өзін танымақтығы жөнінде айтылатын ойларын«өсімдік жаны», «хайуан
жаны», «адам жаны» деп жүйелейді. Адам жанына
(интеллект), оның ішкі және
сыртқы сезім
мүшелеріне (хауас)
талдау бергенде жүрекке үнемі шешуші мән беріп, ерекше даралай
көрсетіп отырады. Жалпы жан қуаты жөніндегі танымға булай қарау
мешаиын (перепатетиктер) мектебіндегілерге тән құбылыс. Бұл
жөнінде Фараби мен Абайдың ой қорытулары сабақтас, өзара іліктес
келеді. Фараби «Жүрек - басты мүше, мұны тәннің ешқандай басқа мүшесі
билемейді. Бұдан кейін ми келеді. Бұл да басты мүше, бірақ, мұның
үстемдігі бірінші емес» (әл - Фараби. Философиялық трактаттар. -А.
, 1973, 289-6.), - деп, жүрекке шешуші мән бере қараса, Абай да:
«Сен үшеуіңнің басыңды қоспақ менің ісім депті. Бірақ, сонда
билеуші жүрек болса жарайды» деген тұжырымға келеді. Бұдан екі ұлы
ойшылдың да жүрек жөніндегі танымдарының негізі бір екені, тек
баяндау түрі басқаша берілгені көрінеді. Ақын Фараби ұйғарысындай
жүрекке шешуші мән-мағына берумен қатар, оны ізгілік, рақым,
шапағат атаулының шығар көзі, тұрар мекені деп біледі. Ойшыл-ақын
көп көңіл бөлген мораль философиясы да осы танымға
негізделген. Абай туындыларының өн бойына таралып отыратын
адамгершілік, имандылық ойларының бәрі де осы көзқараспен ұштасады.
Ақынның «хауас», «үш құю» (имани гүл), «жә уан мәрелік», «әділет»,
«шапағат» жайлы ой толғаныстарының желісі де осы таным шеңберіндегі
ұғымдар. Бұлар Ф-дің жоғарыда аталған еңбегіндегі адамның жеке
басының ең кемелденген (камили инсани) үлгі-өнегесі жайлы арналы
танымының негізіне саяды. Осы Фараби дәстүрінің жалғасы
Абайдың«толық адам»жөніндегі ой-пікірінен айқын сезіледі. Абайда
жиі сөз болатын «толық адам», «жарым адам», «адам болу»,
«инсаниаттың кәмаләттығы», «бенделіктің кәмаләттығы», «толық
инсаниат», «адамшылық», «адамның адамдығы», «адам болу» т. б.
атаулық мәні бар ұғымдар, сөздер тобы, ол жайлы пікірлердің шығар
көзі Фараби еңбектеріндегі ой желісінен туындайды. Фараби «Табиғат
ғылымдарының негіздері» (космогония) жайлы еңбегінде жалпы хакасқа, әсіресе,
оның хауаси хамса заһири деп аталатын сыртқы сезім мүшелеріне
ерекше назар аударған. Фарабидің қоршаған орта болмысының сырын
тануда басты орын алатын сезім мүшелері - хауаси хамса жайлы филос.
ұғымдары Абайдың Жиырма жетінші, Отыз сегізінші қарасөзі мен «Алла
деген сез жеңіл» өлеңінде сол түпнұсқадағы қалпында берілген.
Ақынның «Жансыз жаратқандарынан пайда алатын жан иесі хайуандарды
жаратып, жанды хайуандардан пайдаланатын ақылды инсанды (адамды)
жаратыпты» деген тұжырымы дүниенің жаралуы жайлы Фарабидің тәңірі
әуелі жансыз дүниені, есімдіктерді, жан-жануарларды, содан соң ақыл
иесі адамдарды жаратқан дейтін сатылы танымынан туындайды. Бұл
таным Фараби көзқарасының әлсіз жері болса, Абай танымының да осал
жағы болып табылады. Ойшыл ақын өз шығармаларында Фараби дәстүрімен
хауаси хамса заһириге ерекше мән береді.
Ақыл, санадегеніміз бізді қоршаған өмір шындығының
сыртқы бес сезім арқылы, яғни, танымның жибили қуаты мен адамның
санасында сәулеленуінен пайда болатын рухани құбылыс деп таниды.
Абайдың ақыл мен сананың пайда болуы туралы дүниетанымының негізі
Фарабидің «Ақыл дегеніміз тәжірибеден басқа ешнәрсе де емес»
(әл-Фараби. Философиялық трактаттар, 295-6.) деген ой желісімен
өзектес келеді. Фараби жан қуатын қозғалт тыратын қуат және танып
білетін қуат деп екіге бөліп, адам бойындағы танып білетін қуатты
ішкі және сыртқы жан қуаты ретінде қарастырады. Фарабидің бұл
танымы Абайдың
шығармашылығында