Материалдар / Ашық сабақ 8-сынып информатика Айнымалылар
2023-2024 оқу жылына арналған

қысқа мерзімді сабақ жоспарларын

жүктеп алғыңыз келеді ма?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен 2022-2023 оқу жылына арналған 472-бұйрыққа сай жасалған

Ашық сабақ 8-сынып информатика Айнымалылар

Материал туралы қысқаша түсінік
8-сыныпқа арналған информатика пәнінен Айнымалылар тақырыбындағы ашық сабақ қмж-сы ағылшын тілінде оқытылады
Авторы:
Автор материалды ақылы түрде жариялады.
Сатылымнан түскен қаражат авторға автоматты түрде аударылады. Толығырақ
28 Тамыз 2022
379
0 рет жүктелген
Бүгін алсаңыз 25% жеңілдік
беріледі
770 тг 578 тг
Тегін турнир Мұғалімдер мен Тәрбиешілерге
Дипломдар мен сертификаттарды алып үлгеріңіз!
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады
logo

Материалдың толық нұсқасын
жүктеп алып көруге болады

Subject: informatics

School:

Date:

Name of teacher:


Form: 8

The number of participants:

The number of non participants:

Theme:

Айнымалылар (Variables)

Aim

  • Learn purposes of variables;

  • Learn how to input data;

  • Solve problems in Python.


The purposes of lesson

All pupils:

  • Learn purposes of variables; /Айнымалылардың мақсат-міндеттерін ұғынады.

The majority of students:

  • Learn how to input data; /Деректерді енгізу жайлы ұғым қалыптастырады.

Some students:

  • Solve problems in Python; /Питон бағдарламасында есеп шығару.



Language objectivies

Students:


Key words and phrases:

English

Kazakh

Russian

Object

Нысан

Объект

Container

Контейнер

Контейнер

Relevant

Орынды

Соответствующий

to refer

Жүгіну

Обращаться

Nevertheless

соған қарамастан

тем не менее

to confuse

Шатастыру

Запутывать

Bucket

Шелек

Ведро


Useful language units to make a dialogue at lesson time:

Сыныптағы диалог үшін пайдалы тілдік бірліктер:

  • What is variables?

  • Do you know operators?

  • What operators do you know?


Tasks for discussion:

  • What do you do in python?


Last lesson


Сіздің алғашқы бағдарламаңыз. (Your first program)

Plan


The scheduled time


The planned exercises




Resources



Beginning








2 min

Warm up



Review

7 min












































New lesson


5 min



















Group work

6 min




I Organizational moment (Ұйымдастыру кезеңі)

II Review «True or false» strategy / Quizlet (Еске түсіру стратегиясы)

III New lesson / Жаңа сабақ/

IV Practical task

V Tasks

VI Conclusion

VII Rating

VIII Home work

— Good morning students and good morning guests! Welcome to our lesson. Before the starting lesson I want to ask some questions for you. It’s very easy questions not difficult. The first question is What’s the weather like today?

-Ou, good. Excellent.

The second question is What day is it today? –Right you are.

The third question is What’s the date is it today?

-Yesss, Excellent! Thank you.

The last question it’s my own question is What ‘s news?

If you are ready for today’s lesson let’s start our lesson. In order to repeat previous lesson first group you may sit on your computer and you have to do test terminology and the second group you have to do true or false.

You have to give marks for yourself with asyk.for ex: red asyk is “Excellent”, green asyk is “Good”.


II Review «True or false» strategy / Quizlet (Еске түсіру стратегиясы)

І team - Терминдермен жұмыс.

ІІ топ – Анықтамалармен жұмыс.

«True or False» стратегиясы

  • Programming is instructing the computer to do something. True


Бағдарламалау дегеніміз компьютерге тапсырмаларды орындау үшін нұсқаулар беру.


  • There are two parts in a computer program (software). False


Компьютер бағдарламасы екі бөліктен тұрады.

There are three parts in a computer program.

Say parts of computer program.


  • Programming language is a translator between us and a computer. True


Бағдарламалау тілі адам мен компьютер арасындағы аудармашы қызметін атқарады.

  • Code editor is used to write and modify source code. True

Код редакторы бастапқы кодты жазу, өңдеу және өзгерту үшін пайдаланылады.


  • Computers don’t understand only binary numbers (0 and 1). False

Компьютерлер тек екілік санау жүйесін

(0 және 1) түсінбейді.

  • Python a program of word processing.

False

Питон – мәтіндік редактор бағдарламасы. It’s a programming language.


I team – Variables

II team – Operators

  • Take your cards and show me rising your hands. What are they? Please tell me.

  • What is variables? Who knows? Who wants to answer?

  • Our theme is about “Variables”. The aim’s of the lesson is to work with program python, to learn purposes of variables and how to input data; So to solve problems in Python.




Let’s repeat today’s new terms. Please, read the terms and others repeat after…














Flashcards







Computer, interactive board







































A3 paper, computer, cards


Middle

10 min






Practical task


Let’s do practical tasks on computer in a program python.

Practical task

  1. Complete the following code:

name =

surname =

print (“My name is”, _________________)

print (___________,__________________)

Answers:

  1. Let us make simple calculations using Python:

  1. 45*263=

  2. 85/23=

  3. 123+4568=

  4. 7894-456=

  5. 123.35*23.45=

Answers:

  1. a=45*263=11835

or a=45

b=263

c=a*b

print ("c=",c) / c=11835

  1. b=85/23=3.70

  2. c=123+4568=4691

  3. d=7894-456=7438

  4. e=123.35*23.45=2892.5575

2.Calculate the following problems using Python:

a) Dias has 500 KZT and Adilkhan has 1000 KZT. Print their total amount of money.

b) Dias and Adilkhan want to buy an ice cream bucket which costs 1200 KZT. How much money will be left if they buy that bucket?

c) Dias and Adilkhan finished eating the ice cream bucket, but still want to eat more.

They found ice cream which costs 50 KZT.

How many ice creams can they buy now?

Please, explain how to solve the problem in python.


Computer, practical works



















Summing up the lessons

5 min




Tasks for formative assesment»

Жеке тапсырма орындайды.



Cards


End

Giving feedback and assessment


5 min


Self-assesment through criteria


Home task: §4


Reflection ' What have I learned?

What will I expect and learn?

What do I learn?

Please,share with your opinions about this lesson on piece of paper.


Red asyk - “Excellent”

Green asyk – “Good”

Picture 4



Additional information: Informatics form 8 ‘Astana-2017 ,

author E.Shaniyeve,I.Gesen, N.Aydarbayev, N.Akhmetov, E. Erzhanov


Differentiation – how do you plan to give more support? How do you plan to challenge the more able learners?

Assessment – how are you planning to check students’ learning?

Health and safety regulations


Checking questions after starter

Checking questions after presentation

Checking answers after written paper

Checking knowledge

Health promoting techniques

Breaks and physical activities used.

Points from Safety rules used at this lesson.

Reflection

578тг - Сатып алу
Материал жариялап тегін сертификат алыңыз!
Бұл сертификат «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жарияланғанын растайды. Журнал Қазақстан Республикасы Ақпарат және Қоғамдық даму министрлігінің №KZ09VPY00029937 куәлігін алған. Сондықтан аттестацияға жарамды
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!