Ашық сабақ "Conditional statements IF/ELSE" 8 сынып

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Ашық сабақ "Conditional statements IF/ELSE" 8 сынып

Материал туралы қысқаша түсінік
Материал мұғалімге әдістемелік көмек
Материалдың қысқаша нұсқасы




Lesson plan

Lesson: №21

School: №21

Subject: informatics

Date: 08.02.2019

Name of teachers:

Kuzenova Sholpan

Form: 8 «А»

The number of participants:

The number of non participants: 0

Theme:

Шартты мәліметтер Егер / әйтпесе (Conditional statements if/else)

Aim

  • Apply if statement; /

  • Identify comparison operators; /

  • Apply if/else statements. /


The purposes of lesson

All pupils:

  • Learn purposes of conditional statements if/else in Python; / Python - программасында IF / ELSE шартты операторымен танысады.

The majority of students:

  • Learn how to input data in Python ; / Python – программасында мәліметтерді енгізуді ұғынады.

Some students:

  • Learn how to write the program using conditional statements if/else in Python ; / Python - программасында IF /ELSE шартты операторын қолдана отырып, бағдарлама құра алады.



Language objectivies

Students:


Useful language units to make a dialogue at lesson time:

Сыныптағы диалог үшін пайдалы тілдік бірліктер:

English

Kazakh

Russian

to boil

Қайнату

кипятить

conditional

Шартты

условный

condition

Шарт

условие

indentation

Шегініс

отступ

comparison

Салыстыру

сравнение

value

Мән

значение

variable

Айнымалы

переменная


  • What is conditional algorithm?

  • Do you know comparison operators?

  • What operators do you know?


Tasks for discussion:

  • What do you do in python?


Last lesson


Сіздің алғашқы бағдарламаңыз. (Your first program)

Plan


The scheduled time


The planned exercises




Resources



Beginning








2 min

Warm up



Review

5 min






















2 min






New lesson


3 min















Group work

5 min



3 min


3 min

I Organizational moment (Ұйымдастыру кезеңі)

II Review / Quizlet (Еске түсіру стратегиясы)

III New lesson / Жаңа сабақ/

IV Practical task

V Tasks

VI Conclusion

VII Rating

VIII Home work

I Organizational moment (Ұйымдастыру кезеңі)

— Good morning students and good morning guests! Welcome to our lesson. Before the starting lesson I want to ask some questions for you. It’s very easy questions not difficult. The first question is What’s the weather like today?

-Ou, good. Excellent.

The second question is What date is it today? –Right you are.

The last question it’s my own question is What ‘s news?


II Review / Quizlet (Еске түсіру стратегиясы)


If you are ready for today’s lesson let’s start our lesson. In order to repeat previous lesson you may open your laptop and you have to do test terminology.

You have to give marks for yourself with these cards. for ex:

- is “Excellent”,


- is “Good”,


- is “Not bad”.


Make a flowchart according to the given sentence

If I teach my subject in English

then I’ll get 35000 tenge for a salary,

else I won’t get.


  • What type of algorithm is this flowchart?

  • As we know algorithm is devided three types.What are they?


So today’s topic is “Conditional statements IF/ELSE”. The aim of the lesson is

-to apply if statement;

-identify comparison operators;

-apply if/else statements.

At first let’s learn new terms.

Let’s repeat after me today’s new terms.

English

Kazakh

Russian

to boil

Қайнату

кипятить

conditional

Шартты

условный

condition

Шарт

условие

indentation

Шегініс

отступ

comparison

Салыстыру

сравнение

value

Мән

значение

variable

Айнымалы

переменная

Open your books and page number 50. First read the text yourself then share in your groups.

Group 1 – subtitle “Condional statements”

Group 2 – subtitle “Comparison operators”

Group 3 – subtitle “If/else statement”


Video


Let’s do two tasks in python for understanding.

For example, suppose you want to find the larger of two numbers. Of course, there is a built-in function max() that does just this (and more) that you could use. But suppose you want to write your own code from scratch.

a=int(input ('Enter number:'))

b=int(input ('Enter number:'))

if a>b:

print ('a')

else:

print ('b')

If temperature outside reaches -30 degrees, school will cancel the lessons. So let us write a code that will check if it is possible to stay home or not.

Int temp=int(input (“What’s temperature today!”))

if temp<=-30:

print (“Tadaaa, stay home and have sweet dreams!”)

else:

print (“Hey,get up !You have lessons today!”)



















Computer, interactive board








Flashcards























A3 paper, computer, cards


Middle

10 min






Practical task


Let’s do practical tasks on computer in a program python.

Practical task

  1. Find three errors in the following code:

x = input (“Enter a number:”)

if x=3

print (“You entered 3”)

Answers:

x =int( input (“Enter a number:”))

if x==3:

print (“You entered “ *3)

  1. Write a program that defines whether a student has passed the exam or not. Percentage to pass is 50%.

Output: 49 - “fail”

60 – “pass

Answers:

x=int(input ('Enter number:'))

if x<50:

print ('fail')

else:

print ('pass')

  1. Write a program that defines if an input number is positive or negative.

Output: 12, 15, 26 - “positive”

-10, -5, -30 – “negative”

Answers:

x=int(input ('Enter number:'))

if x>0:

print ('positive')

else:

print ('negative')

  1. Write a program that defines if an input number is even or odd.

Output: 1, 3, 5, 7, 9 - “even”

2, 4, 6, 8 – “odd”

Answers:

a=int(input('Enter number:'))

if a%2 == 0:

print('odd')

else:

print('even')

  1. Write a program that defines if an input human age is retired, adult, teenager or child.

Output: 7 age - “child”

13 age – “teenager”

25 age – “adult”

58 age – “retired”




Computer, practical works
















Summing up the lessons

5 min




Group work

Share your ideas about pictures which given to your group. How do you use conditional IF and ELSE in life?






Cards


End

Giving feedback and assessment


2 min




Home task: §3.6

Make a program in Python

  • Write a program that defines if an input password is correct or uncorrect

  • Write a program that defines if an input size of your clothes is small or large

  • To learn by heart new terms


Reflection ' What have I learned?

What will I expect and learn?

What do I learn?

Please,share with your opinions about this lesson on piece of paper.




Additional information: Informatics form 8 ‘Astana-2017 ,

author E.Shaniyeve,I.Gesen, N.Aydarbayev, N.Akhmetov, E. Erzhanov


Differentiation – how do you plan to give more support? How do you plan to challenge the more able learners?

Assessment – how are you planning to check students’ learning?

Health and safety regulations


Checking questions after starter

Checking questions after presentation

Checking answers after written paper

Checking knowledge

Health promoting techniques

Breaks and physical activities used.

Points from Safety rules used at this lesson.

Reflection


Were the lesson objectives/learning objectives realistic? Did all learners achieve the LO?

If not, why?

Did my planned differentiation work well?

Did I stick to timings?

What changes did I make from my plan and why?


Use the space below to reflect on your lesson. Answer the most relevant questions from the box on the left about your lesson.









Summary evaluation



What two things went really well (consider both teaching and learning)?

1:


2:


What two things would have improved the lesson (consider both teaching and learning)?

1:


2:


What have I learned from this lesson about the class or achievements/difficulties of individuals that will inform my next lesson?









Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Файл форматы:
docx
11.02.2019
1797
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі