Бала өміріндегі ойынның
маңызы.
Ойын – үнемі даму құбылысы.
Ойынға үйрету мен тәлім-тәрбие жұмыстарында пайдалану балалардың
ой-өрісін, дене дамуын қалыптастыруға көмектеседі. Ойын сонымен
қатар тарихи құбылыс болып та табылады. Ойындар - өзінің болмысы,
мазмұны жағынан тарих түкпіріне жетелейтін бірден-бір сара жол. Ол
адамзат тарихымен тікелей байланысты және үнемі даму үстінде
болады. Сондықтан, ол адамның барлық іс-әрекетінің дамуында да өте
маңызды орын алады.
Ойын адамның еңбек әрекетінен
туындап, адам қиялының нәтижесі бола отырып қоғамдық экономикалық
формацияның өзгеруіне өз әсерін тигізеді, ойын мен ойыншық
қалыптасқан адам мәдениетінің ең бір қызықты құбылысы болып
есептелінеді. Бұл тақырыпқа байланысты зерттеулер халық ойындарын
ұрпақтан-ұрпаққа келе жатқан халық естелігі айқын көрсетеді. Сол
себепті ойындарға ғылыми талдау жасау ісі қазіргі балаларға
танымдық және тәрбиелік маңызы бар екендігін
дәлелдейді.
«Ойын» сөзі мағынасының
түп–төркіні қуаныш, әзілге сәйкес келеді. Мысалы, Ежелгі Рим
халықтарында «ойын» сөзінің мағынасы қуаныш, мереке сөздерінің
мағынасымен ұштасып жатыр, еврей тілінде әзіл мен күлкіні
білдіреді, ал қазақ тілінде жас баланың іс – әрекетін, ересектер
арасындағы әзілді, қалжыңды меңзейді. Бұл қазақ халқының мақал –
мәтелдерінде анық байқалады. Мысалы, «Асық ойнаған – азар, доп
ойнаған – тозар, кітап оқыған – озар» нақыл сөзінде ойын сөзі
балалардың іс–әрекетін білдірсе, «Әзілің жарасса, атаңмен ойна»
мақалында ойын сөзі әзіл–қалжыңға сәйкес
келеді.
Ойынның пайда болу тарихын
зерттеу мәселесі ұзақ жылдар бойы ғалымдардың басты назарында
болды. Өте ертедегі тұжырымда ойын адамдардың бос уақытына
байланысты пайда болды деген пікір бар. Ежелгі уақытта ойынға
діни-саяси жағынан мән берілді. Ежелгі гректер құдай ойынға
қатысушыларды қорғайды деп ойлады. Сондықтан Ф.Шиллер ежелгі
ойындар адамның бос уақытындағы қызметі деп тұжырымдады. Ежелгі
Қытайда мерекелік ойындарды әмірші өзі ашып, оған өзі
қатысқан.
Кеңестік кезде ұлттық
ойындардың сақталуы және дамуы тоталитарлық тәртіппен байланысты
болды.
Әлемдік педагогикада ойын
нақты мақсатқа жетуге бағытталған және белгілі шарттары (ережесі)
бар әрекеттерден тұратын, ойынға қатысушылар арасындағы жарыс
немесе сайыс ретінде қарастырылды.
Ойындардың шығу тарихына
үңілсек, алдымен көз алдымызға шахмат және карта ойындары келеді.
Көне Үнді елінде дүниеге келген, кейінірек бүкіл әлемді жаулап
алған шахмат ойыны о баста соғыс жүргізу тактикасы мен стратегиясын
үйрету құралы болған. Шахмат ойынында патша (король), патшаның
таңдаулы әскері (ферзь), атты әскер (ат), піл әскері (офицер), кеме
әскері (ладья) және жаяу әскерлер бір–біріне соғыс жүргізеді.
Бертінге дейінгі шахмат ойыны соғыс өнерін үйрететін бірден–бір
құрал ретінде саналып келді. Ойын жөнінде айтылған философиялық
көзқарастар әлем мәдениетімен тығыз байланысты. Сонау ерте
замандардағы эллиндік және римдік халықтар өмір сүрген дәуірдің
өзінде-ақ ойынды балаларды тәрбиелеу құралына жатқызып, жауынгер
ұландарды дайындау үрдісіне қосқан. Ойындар арқылы жас ұрпаққа
соғыс өнерін үйреткен, мәдениет пен сөз өнерін дарытқан. Ойындардың
жастарды тәрбиелеу мүмкіншіліктеріне аса зор мән
берген
С. А. Шмаковтың анықтауы
бойынша ойын төрт түрлі қырымен
сипатталады:
- еркін дамытушы іс-әрекет, ол
әрекет белгілі бір нәтиже үшін емес, баланың қанағаттануына
байланысты;
- әрекеттің эмоционалды
жағынан көтерінкі болуы, яғни жарыстың орын
алуы;
- ойынның мазмұнын сипаттайтын
қағидалар.
Ойынның, әсіресе балалардың
психологиясына тигізетін әсері көп, ойын кезінде балалардың ортамен
қарым–қатынасы кеңейіп, таным қабілеті өсіп, мінез–құлқы
қалыптасады, ойынның сан алуандылығы балаларды достыққа,
адамгершілікке, тапқырлыққа, шапшаңдыққа
баулиды.
Балалық шақ ойыннан
бөлінбейді. Мәдениетте балалық шақтың мәні көп болған сайын,
соғұрлым ойын да қоғам үшін маңызды болады. Ойынның элементі барлық
белгілі мәдениеттерде кездеседі. Балалықты танудың оған әсер етудің
және балалық шаққа енудің бірден-бір әдісі ол —
ойын.