Ойын әрекетінде баланың
психикалық қасиеттері мен жеке басының ерекшеліктері неғұрлым тез
қалыптасады. Ойын кезінде іс-әрекеттің кейін дербес мәнге ие
болатын өзге түрінің де негізі
қаланады.
Ойын әрекеті психикалық
процестер ырықтылығының қалыптасуына әсер етеді. Сонымен балаларда
ырықты зейін мен ырықты ес дами бастайды. Ойын жағдайында балалар
лабороториялық тәжірибе жағдайынан гөрі әр нәрсеге жақсы зейін
тоқтатады және көбірек есінде сақтайды. Бала үшін саналы мақсат
ойын арқылы ерте және бәрінен оңай бөлінеді. Ойын шарттарының өзі
баладан ойын жағдайында ендірілген заттарға, ойналатын көріністер
мен сюжетке зейін тоқтатуды талап етеді. Егер бала алдағы ойын
жағдайының талабына зейін қойғысы келмесе, ойын шарттарын есте
ұстамаса, оның құрдастары шеттетеді. Қарым-қатынасқа, эмоциялық
мадақтауға қажеттілік баланы мақсатты бағытталған зейін тоқтатуға
және есте сақтауға мәжбүр
етеді.
Ойын жағдайлары мен ондағы
іс-әрекеттер мектепке дейінгі шақтағы баланың ақыл-ой әрекетінің
дамуына үнемі әсер етеді. Ойыеда бала заттың баламасымен іс-әрекет
жасауға үйренеді. Ол балама затқа ойынға сәйкес ат қояды және осы
қойылған атқа іс-әрекет етеді. Балама зат ойлау тірегі болады.
Балама затпен іс-әрекет ету негізінде бала сол зат жөнінде ойлауды
үйренеді. Біртіндеп заттармен жасалатын ойын қимылдары азая түседі,
бала заттар жөнінде және олармен ақыл-ой тұрғысынан іс-әрекет
жасауды ойлауды үйренеді. Сонымен, ойын едәуір дәрежеде баланың
ұғым тұрғысынан ойлауға көшуіне
көмектеседі.
Сонымен қатар ойын әсіресе
және баланың сюжетті рөлді ойынындағы шынайы өзара
қарым-қатынасының тәжірибесі өзге адамдардың көзқарасына түсуге,
олардың келешектегі мінез-құлқын болжап білуге және осының
негізінде өзінің жеке басының мінез-құлқын құруға мүмкіндік беретін
ерекше ойлау қасиеттері
жатады.
Ойын тілдің дамуына өте зор
ықпал тигізеді. Ойын жағдайы оған араласқан әрбір баладан тіл
қарым-қатынасы дамуының белгілі бір деңгейін талап етеді. Егер
баланың ойынның барысына қатысты өз тілегін анық айтуға мүмкіндігі
болмаса, егер ол бірге ойнап отырған өз жолдастарының сөз арқылы
берілген нұсқауларын түсінуге қабілеті жетпесе, онда ол
құрдастарына мысал болады. Құрдастарымен түсіну қажеттілігі
ұйқасымды тілдің дамуына себепші
болады.
Баланың жеке басының дамуына
ойынның өз ықпалы бар. Ойын арқылы бала ересек адамдардың
мінез-құлқы және қарым-қатынасымен танысады, ал бұлардың бәрі оның
өз мінез-құлқының үлгісі болады, өз құрдастарымен қарым-қатынас
жасауға қажетті қасиет болып саналатын араласа білудің негізгі
дағдыларына ие болады. Ойын баланы еліктіре және оның өзне алған
роліндегі ережелерді орындауға итермелей отырып, сезімнің және
мінез-құлықтың ерікті жігерді реттеудің дамуына себепші
болады.
Баланың іс-әрекетінің жемісті
түрлері саналатын сурет салу мен құрастыру мектепке дейінгі балалық
шақтың түрлі кезеңдерінде ойынмен тығыз
байланысты. Мәселен, сурет сала отырып ьала қандай
да бір сюжетті ойнайды. Балар өзара қырқысып жатқан, бірін-бірі
қуып бара жатқан аңдардың, қонаққа бара жатқан және қонақтан қайтып
келе жатқан адамдардың, соққан желден құлап түсіп жатқан алманың
т.б. суреттерін салады. Текшелерден бірдеңені құрастыру ойын
барысында ұштасады. Шофер ролін алған бала блоктарды құрылысқа
апарады, сосын осы блоктарды машинадан түсіретін жүк түсіруші
болады, ақырында ол үй тұрғызушы құрылысшы-жұмысшыға айналады.
Бірлесіп ойнағанда бұл міндеттерді бірнеше бала өзара бөліседі.
Сурет салуға, құрастырушылыққа деген ынталары басында тек ойын
мақсатына сәйкес сурет салуға, құрастыруға бағытталған процесс
ретінде болады. Тек мектепке дейінгі естияр да ересек жастағы
балалар да ынта іс-әрекетінің нәтижесіне ауысады да іс ойын
ықпалынан азат етіледі.
Ойын іс-әрекеті ішінде оқу ісі де қалыптаса
бастайды, кейінірек ол бала іс-әрекетінің басты түріне айналады.
Оқу ісін ересек адам енгізеді, бірақ ол тікелей ойыннан пайда
болмайды. Бірақ мектеп жасына дейінгі бала ойнай жүріп оқи
бастайды. Ол оқуға белгілі бір ережелері бар ролді ойынның ерекше
түрі ретінде қарайды. Әйтсе де осы ережелерді орындап жүріп,
қарапайым оқу әрекетін меңгеріп жүргенін баланың өзі де аңғармайды.
Үлкендердің оқуға көзқарасын ақырындап байқаусыз қалыптастырады.
Балад оқуға деген тілек пен бастапқы іс-әрекеттері
қалыптасады.
Ролді ойын
элементтері сәбилік шақта пайда болып, дами бастайтындығын біз
айтып өткенбіз. Ролді ойындарда балалар үлкендермен бірге
болуға тырысып, ерекше ойын түрінде ересектердің өзара
қарым-қатынастары мен еңбектегі қызметін еске түсіреді. Мектепке
дейінгі шақта ойын іс-әрекетінің басты түріне айналады, алайда бұл
қазіргі баланың, әдетте көп уақытын өзіне қызықты ойындармен
өткізетіндігінен емес, ойын баланың психологиясында сапалы
өзгерістер туғызатындығынан болады.
Мәселен, қолына түскен затпен қимылдар жасағанда
немесе үлкендердің үйреткендерін орындағанда бала ойнап отыр деп
жиі айтамыз. Бірақ бір әрекетімен екінші бір әрекеті, бір затпен
екінші бір затты бейнелегенде нағыз ойын болады. Ойын әрекеті
белгілік символикалық сипатта өтеді деп ойында ғана бала санасында
белгілік функция қалыптасатындығы неғұрлым айқын байқалады.
Белгілік функцияның ойын үстінде көрінуінің өз ерекшеліктері бар.
Заттар мен ойын балаларының ұқсастығы, мәселен, суреттің
бейнеленген болмысқа (шындыққа) ұқсастығы әлдеқайда төмен болады.
Әйтсе де ойындық алмастырғыштар балама затпен әрекет жасағандай
дәрежеде олармен әрекет жасауға мүмкіндік беруге тиіс. Сондықтан
бала таңдап алынған заттың баламасына өзінше ат беріп және оған
белгілі бір тән қасиеттерді таңа отырып, оынң да кейбір
ерекшеліктерін ескереді. Мектеп жасына дейінгі бала негізгі заттың
баламаларын таңдағанда олардың нақты шынайы қарым-қатынастарын
негізге алады. Мысалы, шырпының талы – қонжық, тұтас талы – кірекей
(ана аю), шарпы қорабы – қонжықтың төсек-орны болатындығына ол
бірден келіседі. Бірақ қораптың – қонжық, шырпы талы – оның төсек
орны болу керек деген шешімге ол мүлде келіспейді. Бала оған:
«Бұлай болмайды!», - деп жауап
береді.
Мектеп жасына дейінгі бала ойын іс-әрекетінде
заттарды ажратып қана қоймай, сонымен қатар өзіне қандай да бір
ролді алады да, сол ролге сәйкес іс-әрекет жасай бастайды. Бала
өзін аттың немесе қорқынышты аңның орнына қоя тұрса да, көбіне ол
ересек адамдарды: анасын, тәрбиешісін, ұшқышты, шоферді бейнелейді.
Балаға ойын іс-әрекеті процесінде адамдар арасындағы
қарым-қатынастар, олардың құқықтары мен міндеттері
біртіндеп ашыла түседі.
Айналасындағыларға қатысты міндеттер – баланың өз
басына алған ролді орындау қажет екендігін сезгендігі. Өзге балалар одан өзіне алған ролін дұрыс
орындауды күтеді және талап етеді. Мысалы, сатып алушының ролінде
бала өзінің алғандары үшін ақша төлемей кетуге болмайтындығын
түсінеді. Дәрігердің ролі оны шыдамды болуға және ауруға талап қоя
білу және т.б. міндеттейді. Міндеттерді орындай отырып, бала ойныға
қатысушылардың ролін орындайтын басқалардың да праволарына ие
болады. Мәселен, сатып алушының роліндегі бала өзне ойыншықтар
сөресінде бар кез келген товарды жіберіді талап етуге және басқа
сатып алушыларға жасалатындай қатынасты талап етуге правосы бар.
Дәрігер өзіне құрмет пен сенімділік қарым-қатынасты, өзі берегн
нұсқауларды емдеушілердің орындауларын талап етуге правосы бар.
Сюжетті ойынның мәні ролді орындаушының өзіне қойылған міндеттерді
орындауы мен ойынға қатысушы өзгелерге де қатысты проволарды іске
асыру болып табылады.