Білім алушылардың зерттеу құзіреттілігін
дамытудың бес құралы
Қазіргі білім беру жүйесінде білім алушылардың
зерттеу құзіреттілігін дамыту аса маңызды мақсаттардың бірі болып
табылады. Бұл құзіреттілік оқушылардың тек белгілі бір тақырыптар
бойынша ақпаратты жинап қана қоймай, оны талдап, сараптап,
өздерінің пікірлері мен тұжырымдарын жасауға бағытталған. Зерттеу
дағдылары оқушылардың сыни ойлауын, шығармашылық қабілеттерін,
ғылыми ізденістерге деген қызығушылықтарын дамытады. Сонымен қатар,
бұл дағдылар олардың болашақта дербес шешімдер қабылдау
қабілеттерін нығайтып, түрлі кәсіби салада жұмыс істеу мүмкіндігін
арттырады.
Зерттеу жұмысының бірінші кезеңі — ақпарат жинау
болып табылады. Бұл кезеңде білім алушылар қажетті мәліметтерді
әртүрлі ақпарат көздерінен іздеуге үйренеді. Бұл процесс тек
кітаптар мен мақалалармен ғана шектелмей, интернет-ресурстар,
ғылыми дереккөздер, зертханалық зерттеулер мен деректер базаларын
қамтиды. Зерттеу жұмысында ақпаратты дұрыс таңдау және оны сұрыптау
дағдылары өте маңызды, себебі дұрыс емес немесе сенімсіз мәліметтер
зерттеу нәтижелерін бұрмалауы мүмкін.
Ақпарат жинаудағы басты дағды — дереккөздерге
сыни көзқараспен қарау. Ақпараттың дұрыс және сапалы екенін
анықтау, дереккөздің сенімділігін тексеру, пікірлер мен
көзқарастарды салыстыру — бұл зерттеу жұмысының маңызды кезеңдері.
Осы дағдыларды дамыту білім алушыларға дұрыс ақпаратты табуға және
оны өз зерттеуіне қолдануға көмектеседі.
Сыни ойлау — зерттеу құзіреттілігінің негізі.
Оқушылар тек ақпарат жинап қана қоймай, оны талдап, сұрыптап, әрі
қарай осы ақпарат негізінде шешімдер қабылдай алуы керек. Сыни
ойлау оқушылардың өздерінің ойларын тереңірек сараптауға, ғылыми
дәлелдерге сүйенуге және мәселелерге жаңаша көзқарас танытуға
мүмкіндік береді.
Зерттеу барысында оқушылар өздерінің алған
мәліметтерін тексеріп, сараптап, қорытындылар жасауға, жаңа идеялар
ұсынуға дағдыланады. Бұл дағды оларды тек ғылыми жұмыстарда ғана
емес, өмірде де тиімді шешімдер қабылдауға
үйретеді.
Зерттеу құзіреттілігі тек теориялық біліммен ғана
шектелмейді. Оқушылардың практикалық және эксперименттік зерттеулер
жүргізу дағдыларын дамыту да маңызды. Зерттеу барысында оқушылар
нақты эксперименттер мен тәжірибелер жүргізіп, алынған нәтижелерді
бақылап, талдай алады. Мысалы, физика немесе химия пәндерінде
зерттеу жүргізу арқылы оқушылар ғылыми әдістерді пайдаланып,
нәтижелерге баға береді.
Бұл
дағды оқушылардың практикалық ойлау қабілеттерін дамытып, нақты
деректерге негізделген шешімдер қабылдауға мүмкіндік береді.
Зерттеу жұмыстары барысында түрлі әдістер мен тәсілдерді қолдана
отырып, оқушылар нақты мәселелерді шешуге
талпынады.
Зерттеу жұмысының нәтижесін жеткізу өте маңызды.
Оқушылар зерттеу барысында алған білімдері мен нәтижелерін түрлі
құралдар арқылы дәлелдеп, басқа адамдармен бөлісуді үйренуі керек.
Бұл үшін жазбаша және ауызша коммуникация дағдыларын дамыту
қажет.
Жазбаша коммуникацияда оқушылар өздерінің зерттеу
нәтижелерін ғылыми тілде түсінікті және логикалық тұрғыда жазуды
үйренеді. Олар ғылыми мақалалар, есептер, баяндамалар жазуға
дағдыланып, өз зерттеулерінің маңыздылығын дәлелдей алады. Ал
ауызша коммуникация дағдылары оқушыларды зерттеу нәтижелерін
аудитория алдында қорғауға және өз ойларын анық жеткізуге үйретеді.
Бұл дағды ғылыми конференциялар, семинарлар немесе түрлі жарыстарда
үлкен мәнге ие.
Зерттеу нәтижесін бағалау және қорытынды жасау —
зерттеу жұмысының соңғы кезеңі. Бұл кезеңде оқушылар алынған
нәтижелерді талдай отырып, өз зерттеулерін қорытындылайды. Олар
жұмыс барысында кездескен мәселелер мен қиындықтарды анықтап,
болашақта осы мәселені қалай шешуге болатыны туралы тұжырымдар
жасайды.
Зерттеу жұмысының нәтижелерін бағалау және
тұжырымдау дағдысы оқушылардың өздерінің жұмысын сыни тұрғыда
бағалап, алдағы уақытта өз білімдерін жақсартуға мүмкіндік береді.
Олар өздерінің күшті және әлсіз жақтарын анықтап, келесі зерттеу
жұмыстарында сол қателіктерді ескере отырып, жаңа мақсаттарға
жетуге ұмтылады.
Білім алушылардың зерттеу құзіреттілігін дамыту —
олардың оқу процесіне деген қызығушылығын арттырып, зерттеу
жұмыстарына белсенді қатысуына ықпал етеді. Ақпарат жинау, сыни
ойлау, практикалық және эксперименттік зерттеу жүргізу, жазбаша
және ауызша коммуникация дағдыларын дамыту, сондай-ақ жұмыс
нәтижелерін бағалау мен қорытындылау – бұл білім алушылардың
зерттеу құзіреттілігін қалыптастыратын негізгі құралдар болып
табылады. Бұл дағдыларды игеру оқушыларды ғылыми жұмыстарға
тартуға, өз бетінше білім алу мүмкіндігін арттыруға және олардың
болашақта табысты маман болуына негіз қалайды.