Warm up
( to set the context and activate prior
knowledge)
|
3
min
|
T: Before we start I want you to open the
books on page 44 and think about think why a person should know
their blood type?
Ss:
students answer why you
need to know your blood type.
T: Well done. Now, Let’s work with new
terminology. Each table has a table with new words. I want you to
look at the new words and translate the words you know.
(Attachment
1).
Ss: students write translations of words that they
know and discuss in groups and with the teacher.
|
Presentation
( to present the Lymphatic system)
|
12 min
|
Now, moving on to
Explanation let’s open the text on pages 56 and 57 and listen to
me?
ICQ: Do we have to read
the text on page 50 оr
64? (56)? Do you
have to read the text
or listen to me?
(Listen to
you)
Кровь
одного человека отличается от крови другого?
Секрет
скрывается в микроскопических маркерах (также
называемые антигенами или аглютиногенами) на поверхности красных
кровяных клеток (эритроцитов)
Организм
при помощи этих антигенов (специальные белки и углеводы)
воспринимает кровь как свою или чужеродную . т.е. при переливании
крови организм ориентируется на эти микроскопические маркеры ,
соответственно при совпадении принимает новую кровь и отторгает ее
при несовпадении.
Существуют 4 основные группы крови, основанные на типе
микроскопических маркеров:
Группа
крови О(I), эритроциты не имеют
маркеров «А» или «В»;
Группа
крови A
(II), эритроциты имеют маркер,
известный как «А»;
Группа
крови B
(III), эритроциты имеют маркер,
известный как «В»
Группа
крови AB (IV), эритроциты имеют оба
маркера «А» и «В»
Резус
– фактор
У
некоторых людей есть еще один дополнительный маркер, маркер
«D», или резус – фактор) на
красных кровяных клетках. Люди имеющие резус-фактор являются
резус-положительными (Rh+).
Те, у
кого нет резус-фактора, резус-отрицательными (Rh-).
Различные
маркеры, обнаруженные в крови, составляют восемь возможных групп
крови:
О
(I) Rh+,
О
(I) Rh-,
А
(II) Rh+,
А(II) Rh-,
В
(III) Rh+,
В(III) Rh-,
АВ
(IV) Rh+,
АВ
(IV) Rh-
Переливание крови
Если
пациенту с группой крови А перельют кровьгруппы В, иммунная система
воспримет кровь группы В как чужеродное, и соответственно против
введенных В антиген выработает свои антитела (агглютинины). Все это
приведет к агглютинации или склеиванию эритроцитов (красных
кровяных телец). Комочки склеенных эритроцитов могут заблокировать
мелкие кровеносные сосуды, что может привести к повреждению органов
или даже смерти.
|
Practice
( to consolidate the material, to check
understanding of the topic)
|
8
min
|
T: Now let’s move on to practical
activity. I want you to work in pairs and solve the task.
Т: You have cards on the table with the task "
Donor, Recipient»
You must show with arrows
the compatibility of blood groups for transfusion
аnd
answer the questions
You can use the table on
page 57.
(Attachment 2).
Ss: Students do creative activity
|
Production
|
10
min
|
T: Well done. Good job!
Let's check your answer. Now
I want you to tell me about the compatibility of blood
groups.
Ss:
slide with the answer on
the Board. Students respond at the blackboard).
Front-end
survey
1 How many blood types are
there?
2. Каким
группам можно переливать I группу
крови?
3 Людей с какой
группой крови называют универсальными донорами?
4. Почему
обладателей IV группы крови называют
универсальными реципиентами?
-
Кто такие доноры? Почему
опасно давать человеку неправильную группу крови?
-
What is reaus factor?
|
Conclusion
(to finish the lesson and set the homework)
|
2
min
|
Now, I’d like to recap.
Today we have explored the topic of
«Blood Types». The key thing to know is that
there are four blood groups and blood group compatibility. For the
next lesson, I want you to read the paragraph on pages 56 and 57
again and make the "Literacy" box. Remember that this homework is
not optional, you must be ready for the next lesson. Have a nice
day! I'll see you soon.
|