Date:
Form:7
I.The
theme: Eating in
Britain.
II.The aim:
1)саналатын және саналмайтын зат есімдердің жалғауын қайталау
және бекіту.
Саналатын және саналмайтын зат есімдермен
Much/many қолданылуын және тағамдардың түрлері,
жемістер,
көкіністер,
сусындар және тағы басқа тағамдар жөнінде білімдерін кеңейту.
2)
Оқушылардың сөздік қорларын молайту,
тыңдау,
ойлау,
қабылдау,
оқу,
жазу,
сөйлеу қабілеттерін дамыту.
3)
Оқушыларды Британияның дәстүрлі тағамдарын құрметтеуге,
жылдамдыққа,
ұйымшылдыққа тәрбиелеу.
III. Сабақтың түрі (типі)
-
Аралас сабақ
IV. Сабақтың түрі (формасы)
–
Сайыс сабақ
V.
Әдісі:
Сұрақ-жауап,
әңгімелесу.
VI. Көрнекіліктер.
A proverb “An apple a day
keeps the doctor away” таблица,
лингафон,
алмалардың суреттері,
корзиналар екі топқа,
карточкалар,
суреттер,
графопроектор.
VII. Қолданылған
әдебиеттер.
-
Т. Т. Аяпова 7 – сыныпқа арналған
оқулық.
VIII. Пән аралық байланыс:
Қазақ тілі.
Сабақтың жүру
барысы.
I.Org moment.
II. New
theme. Today’s of our lesson is
“Eating in Britain”. Now before beginning our lesson I,d like to
present you the quotation of today’s lesson look at the blackboard!
“An apple a day keeps the doctor away”. What does this
proverb mean?. Күніне бір алма жесең,
саған дәрігердің қажеті жоқ.
T-That’s right.
This lesson you’ll be working
in two groups.
Group
A
Group B
I’ll give you red apples for right answers and
active work, yellow apples for good, green apples for not bad
answers .
III. T – What was your home task
for today?
S – Our home task was to learn
new words and to make a dialogue. First task is revising new words
connecting with food, drinks, fruit and vegetables. I’ll give you
two sheets of papers for two groups and you must write new words on
these papers and hang them on the
blackboard.
Now let’s check your dialogues.
IV. Next task is to mark
definition which of them are countable
(C), which of them are
uncountable (U).
V.Look at the table.
( графопроектор) Let’s
read.
There are
many apples on the
tree.
There are
not many bananas on the
plate.
There is
much water in the
bottle.
There is
not much coffee in the
cup.
T – What have you
noticed? When do we use
much?
When do we use many?
S – We use much with uncountable nouns, many
with countable nouns.
VI. Work with book. Ex.7.
p.66.
Write these sentences on the blackborard and on
your exercise books.
VII.
A
Game.
Ойынның екі шарты екі топ бір –
біріне тағамдардың,
жемістердің,
сусындардың,
аттарын айтып,
бір –
біріне допты немесе жұмсақ ойыншықты лақтырады.
Допты тосып алған оқушы келесі сөзді 1-
ші сөздің аяғы аяқталған дыбыспен бастайды.
М-лы: apple-lemon-nut –
tomato-orange…
VIII. Listening to the
text. (лингафоннан тыңдайды)
Now listen to the text carefully, then you’ll
write on your exercise-books what kind of food you’ve
heard.
English Traditional
Meals.
Most English families have three meals a day.
They have for their breakfast anything from bread, butter and
orange jam (marmalade) to a cooked meal of bacon, eggs, sausage,
tomato and mushrooms, fruit juice or cereal. People usually eat
them with bread or toast, tea or coffee.English people have for
their lunch soup, sandwiches or salad, cheese and fruit. The main
cooked meal is usually in the evening. An evening meal may have the
main course of meat or fish and vegetables followed by pudding,
fruit and cheese. They have supper a little later. Supper is a
light meal eaten late at night, perhaps, after a visit to the
cinema or theatre.
IX. Make up an English traditional
tea.
How english people make tea? I’ll give you some
pictures and some cards with sentences. Your task is to match
pictures with sentences.
1.Fill the kettle with cold
water.
2.Boil the water.
3.Warm the water.
4.Put 3 teaspoons of tea in the
pot.
5.Pour hot water into the
pot.
6.Enjoy your
tea.
X.Home task. Ex. 8,9
p.67
Your home task for the next
lesson.
XI. Let’s finish our lesson and sum
up.
First of all let’s count your fruit all of you
were excellent! Now say, what have youlearnt and revised
today!
S-We’ve revised food and we’ve learnt countable
and uncountable nouns, using much /many.