Материалдар / Formats of Olympiad Tasks (Theory)

Formats of Olympiad Tasks (Theory)

Материал туралы қысқаша түсінік
Бұл бағдарлама жалпы білім беретін мектептегі 10-сынып оқушыларын әртүрлі деңгейдегі олимпиадаларға (аудандық, облыстық, республикалық) дайындауға арнайы әзірленген. Ол оқушылардың тілдік дағдыларын біртіндеп дамытуына, олимпиадалық тапсырмаларды орындау стратегияларын теориялық түсіндірмелер мен қарқынды практика арқылы меңгеруіне мүмкіндік беретіндей құрылымдалған
Авторы:
29 Наурыз 2025
99
0 рет жүктелген
Материал тегін
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады

1 САБАҚ ЖОСПАРЫ: Formats of Olympiad Tasks (Theory)(теория)

1. Жалпы ақпарат

Бөлім: Introduction to Olympiad English

Сабақтың тақырыбы: Олимпиадалық тапсырмалардың форматтары

Сыныбы: 10

Ұзақтығы: 45 минуттар

Сабақтың түрі: Теориялық

Жұмыс әдістері: Дәріс, талқылау, мысалдармен жұмыс

2. Сабақтың жалпы мақсаттары

  • Оқушыларды олимпиадалық тапсырмалардың негізгі форматтарымен таныстыру.

  • Түсіндіру айырмашылықтар арасында Reading, Use of English, Listening, Writing, Speaking.

  • Әр бөлімнің құрылымы мен күрделілігін талдаңыз.

3. Сабақтың нақты өлшенетін мақсаттары

Осы сабақтан кейін оқушылар келесі әрекеттерді орындай алады:

  • Тапсырмалардың форматтарын анықтау және олардың құрылымын түсіну.

  • Әр бөлімдегі тапсырмаларды орындаудың негізгі ерекшеліктерін білу.

  • Тапсырмалардың күрделілік деңгейін бағалау және дайындықты жоспарлау.

4. Сабақтың құрылымы

Кезең

Мұғалімнің іс-әрекеті

Оқушылардың іс-әрекеттері

Бағалау

Ресурстар

1. Сәлемдесу және мақсат қою (5 мин)

Сыныппен амандасады, сабақтың тақырыбын түсіндіреді, бағдарламамен таныстырады.

Тыңдайды, сұрақтар қояды.

-

Курс тақырыптарымен таныстыру

2. Олимпиадалық тапсырмаларға шолу (5 мин)

Барлық бөлімдердегі тапсырмалардың мысалдарын көрсетеді. Олардың ерекшеліктері мен күрделілік деңгейін түсіндіреді.

Мысалдарды талдайды, бақылауларды жазады.

Қалыптастырушы

Үлестірме материал 1: Олимпиадалық тапсырмалардың мысалдары

3. Тапсырмаларды орындау стратегиясын талдау (10 мин)

Тапсырманың әрбір түрімен жұмыс істеу стратегиясын түсіндіреді. Күрделі сәттерге баса назар аударады.

Жазып алыңыз, стратегияларды талқылаңыз.

Қалыптастырушы

Тесттерді орындау стратегияларының кестесі

4. Топтық жұмыс: қиындықтарды талдау (15 мин)

Сыныпты 5 топқа бөледі, әрқайсысы олимпиаданың бір бөлімін талдайды. Топтар күрделі жағдайлардың мысалдары бар карточкаларды алады.

Карточкаларды талдайды, қорытындыларды талқылайды, сыныпқа таныстырады.

Топтық жұмыс

Тапсырмалары бар карточкалар

5. Пікірталас және сұрақтарға жауаптар (5 мин)

Талқылауды қорытындылайды, сұрақтарға жауап береді.

Пікірталасқа қатысады, сұрақтар қояды.

Қалыптастырушы

-

6. Үй тапсырмасы (5 мин)

Келесі сабаққа дайындалу үшін тапсырма береді.

Тапсырманы жазып алыңыз, егжей-тегжейін нақтылаңыз.

-

Онлайн-ресурстар (British Council, олимпиада сайттары)

HANDOUT №1

Topic: Formats of Olympiad Tasks (Theory)

Objective: To introduce students to different types of Olympiad tasks and strategies for solving them efficiently.

Shape1

1. Types of Olympiad Tasks and Evaluation Criteria

English Olympiads typically consist of five key sections:

Section

Description

Task Types

Reading

Assesses comprehension of complex texts.

Multiple Choice, True/False/Not Given, Matching Headings, Gap-Fill, Multiple Matching

Use of English

Tests knowledge of grammar, vocabulary, and language structures.

Open Cloze, Word Formation, Sentence Transformation

Listening

Evaluates the ability to understand spoken English.

Multiple Choice, Gap-Fill, True/False, Sentence Completion

Writing

Assesses the ability to write structured and coherent texts.

Essays, Reports, Letters, Summaries

Speaking

Tests fluency, argumentation, and structured presentation skills.

Monologue, Discussion, Debates

2. Table of Strategies for Completing Olympiad Tasks

Task Type

Strategy

Key Tips

Multiple Choice (Reading/Listening)

Identify keywords, eliminate incorrect answers, predict before reading choices.

Do not rely on exact wording—paraphrasing is common.

True/False/Not Given

Check for explicit contradiction or complete absence of information.

Be careful with extreme words like "always," "never."

Matching Headings

Identify the main idea of each paragraph.

Watch out for distractors—similar words in headings may mislead.

Open Cloze (Use of English)

Consider grammatical and contextual clues to find missing words.

Articles, prepositions, and auxiliary verbs are common gaps.

Word Formation

Recognize prefixes, suffixes, and root words.

Be aware of parts of speech and collocations.

Sentence Transformation

Maintain meaning while changing structure (e.g., active to passive).

Fixed expressions and phrasal verbs remain unchanged.

Gap-Fill (Listening)

Predict the missing word before listening.

Focus on the speaker’s intonation and stress.

Essay Writing

Use a structured approach: Introduction, Body, Conclusion.

Avoid informal language and use linking words.

Speaking (Discussion/Debates)

Organize thoughts logically: Introduction, Argument, Example, Conclusion.

Speak confidently and clearly, avoid long pauses.

3. Olympiad Task Examples – Practice Cards

Task 1 – Reading (Multiple Choice, C1 Level)

Read the passage and answer the questions below. Choose the correct answer (A, B, C, or D).

Passage:

"The invention of the printing press in the 15th century changed the way information was shared. Before this, books were handwritten and difficult to obtain. The printing press allowed mass production of books, increasing literacy and knowledge access. In the modern era, the internet has had a similar role in information accessibility, but with concerns about misinformation and privacy."

Questions:

  1. What was the major effect of the printing press?

  2. How is the internet compared to the printing press?

  3. What challenge is associated with the internet?

  4. What was the role of the printing press in education?

  5. What is a critical skill in managing online information?

Shape4

Task 2 – Use of English (Word Formation, C1 Level)

Complete the sentences below using the correct form of the word in brackets.

  1. The scientist’s research had a (revolution) impact.

  2. The new policy caused a major (contradict) among experts.

  3. The project was an (outstand) success.

  4. The politician’s speech was highly (controversy).

  5. Their response showed a high level of (responsible).

Shape5

Task 3 – Listening (Gap-Fill, C1 Level)

? Listen to the audio and fill in the missing words in the transcript.

? [Link to the audio file] (To be provided later)

Transcript with missing words:
"Technology has advanced rapidly in recent years. While artificial intelligence has led to remarkable progress, some experts argue that it lacks human _______ (1). Ethical concerns also arise due to inherent _______ (2) in AI decision-making. Some believe that AI should be used primarily for _______ (3) rather than replacing human judgment in critical fields. Despite these challenges, AI continues to _______ (4), shaping industries like healthcare and finance. Looking forward, researchers emphasize the need for _______ (5) oversight to ensure ethical development."

Shape6

Task 4 – Writing (Essay Task, C1-C2 Level)

Write an essay (250-300 words) on one of the following topics. Use formal language and provide structured arguments.

  1. The Role of Artificial Intelligence in Education

  2. The Advantages and Disadvantages of Social Media

  3. The Importance of Critical Thinking in the Digital Age

Essay Structure Guide:

  • Introduction: Introduce the topic and thesis statement.

  • Body Paragraphs: Present arguments with supporting evidence.

  • Conclusion: Summarize key points and restate the thesis.

Shape7

Task 5 – Speaking (Discussion & Debates, C1-C2 Level)

Prepare a two-minute response to each of the questions below. Justify your opinion with reasoning and examples.

  1. How do you think artificial intelligence will change education?

  2. Should schools prioritize practical skills over academic knowledge?

  3. What is more important: talent or hard work?

  4. Should social media be regulated?

Speaking Structure Guide:

  • Introduction: Clearly state your opinion.

  • Main Argument: Provide a strong supporting argument.

  • Example: Give a real-world example.

  • Conclusion: Restate your opinion.

Shape8

4. Answer Keys

Reading (Multiple Choice)

  1. It helped spread information more widely.

  2. Both made information more accessible.

  3. It raises concerns about misinformation.

  4. It expanded access to educational materials.

  5. Critical thinking is necessary.

Use of English (Word Formation)

  1. Revolutionary

  2. Contradiction

  3. Outstanding

  4. Controversial

  5. Responsibility

Listening (Gap-Fill)

  1. reasoning

  2. biases

  3. assistance

  4. evolve

  5. regulatory



Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі