№1
САБАҚ ЖОСПАРЫ: Formats of Olympiad Tasks
(Theory)(теория)
1.
Жалпы ақпарат
Бөлім: Introduction to Olympiad
English
Сабақтың тақырыбы:
Олимпиадалық тапсырмалардың форматтары
Сыныбы: 10
Ұзақтығы:
45
минуттар
Сабақтың түрі:
Теориялық
Жұмыс әдістері:
Дәріс,
талқылау,
мысалдармен жұмыс
2. Сабақтың жалпы
мақсаттары
-
Оқушыларды олимпиадалық тапсырмалардың негізгі форматтарымен таныстыру.
-
Түсіндіру айырмашылықтар арасында Reading, Use of English,
Listening, Writing, Speaking.
-
Әр бөлімнің құрылымы мен күрделілігін талдаңыз.
3. Сабақтың нақты өлшенетін
мақсаттары
Осы сабақтан кейін оқушылар келесі әрекеттерді орындай алады:
-
Тапсырмалардың форматтарын анықтау және олардың құрылымын түсіну.
-
Әр бөлімдегі тапсырмаларды орындаудың негізгі ерекшеліктерін білу.
-
Тапсырмалардың күрделілік деңгейін бағалау және дайындықты жоспарлау.
4. Сабақтың құрылымы
Кезең
|
Мұғалімнің
іс-әрекеті
|
Оқушылардың
іс-әрекеттері
|
Бағалау
|
Ресурстар
|
1. Сәлемдесу және мақсат қою (5
мин)
|
Сыныппен амандасады, сабақтың тақырыбын
түсіндіреді, бағдарламамен
таныстырады.
|
Тыңдайды, сұрақтар
қояды.
|
-
|
Курс тақырыптарымен
таныстыру
|
2. Олимпиадалық тапсырмаларға шолу
(5 мин)
|
Барлық бөлімдердегі тапсырмалардың мысалдарын
көрсетеді. Олардың ерекшеліктері мен күрделілік деңгейін
түсіндіреді.
|
Мысалдарды талдайды, бақылауларды
жазады.
|
Қалыптастырушы
|
Үлестірме материал 1: Олимпиадалық тапсырмалардың
мысалдары
|
3. Тапсырмаларды орындау стратегиясын талдау
(10 мин)
|
Тапсырманың әрбір түрімен жұмыс істеу
стратегиясын түсіндіреді. Күрделі сәттерге баса назар
аударады.
|
Жазып алыңыз, стратегияларды
талқылаңыз.
|
Қалыптастырушы
|
Тесттерді орындау стратегияларының
кестесі
|
4. Топтық жұмыс: қиындықтарды талдау
(15 мин)
|
Сыныпты 5 топқа бөледі, әрқайсысы олимпиаданың
бір бөлімін талдайды. Топтар күрделі жағдайлардың мысалдары бар
карточкаларды алады.
|
Карточкаларды талдайды, қорытындыларды
талқылайды, сыныпқа таныстырады.
|
Топтық жұмыс
|
Тапсырмалары бар
карточкалар
|
5. Пікірталас және сұрақтарға жауаптар
(5 мин)
|
Талқылауды қорытындылайды, сұрақтарға жауап
береді.
|
Пікірталасқа қатысады, сұрақтар
қояды.
|
Қалыптастырушы
|
-
|
6. Үй тапсырмасы (5
мин)
|
Келесі сабаққа дайындалу үшін тапсырма
береді.
|
Тапсырманы жазып алыңыз, егжей-тегжейін
нақтылаңыз.
|
-
|
Онлайн-ресурстар (British Council, олимпиада
сайттары)
|
HANDOUT
№1
Topic: Formats of Olympiad
Tasks (Theory)
Objective: To introduce students to
different types of Olympiad tasks and strategies for solving them
efficiently.

1. Types of Olympiad Tasks
and Evaluation Criteria
English Olympiads typically
consist of five key sections:
Section
|
Description
|
Task Types
|
Reading
|
Assesses comprehension of
complex texts.
|
Multiple Choice,
True/False/Not Given, Matching Headings, Gap-Fill, Multiple
Matching
|
Use of
English
|
Tests knowledge of grammar,
vocabulary, and language
structures.
|
Open Cloze, Word Formation,
Sentence Transformation
|
Listening
|
Evaluates the ability to
understand spoken English.
|
Multiple Choice, Gap-Fill,
True/False, Sentence
Completion
|
Writing
|
Assesses the ability to write
structured and coherent
texts.
|
Essays, Reports, Letters,
Summaries
|
Speaking
|
Tests fluency, argumentation,
and structured presentation
skills.
|
Monologue, Discussion,
Debates
|
2. Table of Strategies for
Completing Olympiad Tasks
Task Type
|
Strategy
|
Key Tips
|
Multiple Choice
(Reading/Listening)
|
Identify keywords, eliminate
incorrect answers, predict before reading
choices.
|
Do not rely on exact
wording—paraphrasing is
common.
|
True/False/Not
Given
|
Check for explicit
contradiction or complete absence of
information.
|
Be careful with extreme words
like "always," "never."
|
Matching
Headings
|
Identify the main idea of each
paragraph.
|
Watch out for
distractors—similar words in headings may
mislead.
|
Open Cloze (Use of
English)
|
Consider grammatical and
contextual clues to find missing
words.
|
Articles, prepositions, and
auxiliary verbs are common
gaps.
|
Word
Formation
|
Recognize prefixes, suffixes,
and root words.
|
Be aware of parts of speech
and collocations.
|
Sentence
Transformation
|
Maintain meaning while
changing structure (e.g., active to
passive).
|
Fixed expressions and phrasal
verbs remain unchanged.
|
Gap-Fill
(Listening)
|
Predict the missing word
before listening.
|
Focus on the speaker’s
intonation and stress.
|
Essay
Writing
|
Use a structured approach:
Introduction, Body,
Conclusion.
|
Avoid informal language and
use linking words.
|
Speaking
(Discussion/Debates)
|
Organize thoughts logically:
Introduction, Argument, Example,
Conclusion.
|
Speak confidently and clearly,
avoid long pauses.
|
3. Olympiad Task Examples –
Practice Cards
Task 1 – Reading (Multiple
Choice, C1 Level)
Read the passage and answer
the questions below. Choose the correct answer (A, B, C, or
D).
Passage:
"The invention of the
printing press in the 15th century changed the way information was
shared. Before this, books were handwritten and difficult to
obtain. The printing press allowed mass production of books,
increasing literacy and knowledge access. In the modern era, the
internet has had a similar role in information accessibility, but
with concerns about misinformation and
privacy."
Questions:
-
What was the major effect of
the printing press?
-
How is the internet compared
to the printing press?
-
What challenge is associated
with the internet?
-
What was the role of the
printing press in education?
-
What is a critical skill in
managing online information?

Task 2 – Use of English
(Word Formation, C1 Level)
Complete the sentences
below using the correct form of the word in
brackets.
-
The scientist’s research had
a (revolution) impact.
-
The new policy caused a
major (contradict) among
experts.
-
The project was
an (outstand) success.
-
The politician’s speech was
highly (controversy).
-
Their response showed a high
level of (responsible).

Task 3 – Listening
(Gap-Fill, C1 Level)
? Listen to the audio and
fill in the missing words in the
transcript.
? [Link to the audio
file] (To be provided
later)
Transcript with missing
words:
"Technology has advanced
rapidly in recent years. While artificial intelligence has led to
remarkable progress, some experts argue that it lacks human _______
(1). Ethical concerns also arise due to inherent _______ (2) in AI
decision-making. Some believe that AI should be used primarily for
_______ (3) rather than replacing human judgment in critical
fields. Despite these challenges, AI continues to _______ (4),
shaping industries like healthcare and finance. Looking forward,
researchers emphasize the need for _______ (5) oversight to ensure
ethical development."

Task 4 – Writing (Essay
Task, C1-C2 Level)
Write an essay (250-300
words) on one of the following topics. Use formal language and
provide structured arguments.
-
The Role of Artificial
Intelligence in Education
-
The Advantages and
Disadvantages of Social Media
-
The Importance of Critical
Thinking in the Digital Age
Essay Structure Guide:
-
Introduction: Introduce the topic and thesis
statement.
-
Body
Paragraphs: Present arguments with
supporting evidence.
-
Conclusion: Summarize key points and
restate the thesis.

Task 5 – Speaking
(Discussion & Debates, C1-C2 Level)
Prepare a two-minute
response to each of the questions below. Justify your opinion with
reasoning and examples.
-
How do you think artificial
intelligence will change education?
-
Should schools prioritize
practical skills over academic knowledge?
-
What is more important: talent
or hard work?
-
Should social media be
regulated?
Speaking Structure
Guide:
-
Introduction: Clearly state your
opinion.
-
Main
Argument: Provide a strong supporting
argument.
-
Example: Give a real-world
example.
-
Conclusion: Restate your opinion.

4. Answer
Keys
Reading (Multiple
Choice)
-
It helped spread information
more widely.
-
Both made information more
accessible.
-
It raises concerns about
misinformation.
-
It expanded access to
educational materials.
-
Critical thinking is necessary.
Use of English (Word
Formation)
-
Revolutionary
-
Contradiction
-
Outstanding
-
Controversial
-
Responsibility
Listening (Gap-Fill)
-
reasoning
-
biases
-
assistance
-
evolve
-
regulatory