Implementation of Universal Values

Тақырып бойынша 11 материал табылды

Implementation of Universal Values

Материал туралы қысқаша түсінік
In the context of global education, the teaching of English is not limited to developing linguistic competence. It also serves as a means of shaping personality, fostering empathy, and preparing learners for responsible participation in society. The “Adal Azamat” program emphasizes honesty, respect, tolerance, and civic responsibility as fundamental moral principles that should permeate all school subjects, including English. English lessons provide a natural platform for discussing ethical and intercultural topics. Through texts, dialogues, and project work, students are encouraged to reflect on such universal values as kindness, friendship, fairness, and environmental awareness. For example, reading and discussing stories about real-life heroes or global social issues helps students understand moral choices and consequences
Материалдың қысқаша нұсқасы

Implementation of universal human values in English language lessons

within the framework of the “Adal Azamat” program

Макарова Венера Валерьевна

Преподаватель специальных дисциплин английского цикла

Мангистауский высший педагогический колледж имени Мурын жырау Сенгирбекулы

г. Актау

The formation of moral consciousness and citizenship among young people is one of the key priorities of modern education. The “Adal Azamat” program aims to cultivate integrity, responsibility, and respect for universal human values among students. English language lessons offer unique opportunities to integrate these values through authentic communication, cultural exchange, and reflective learning activities.

In the context of global education, the teaching of English is not limited to developing linguistic competence. It also serves as a means of shaping personality, fostering empathy, and preparing learners for responsible participation in society. The “Adal Azamat” program emphasizes honesty, respect, tolerance, and civic responsibility as fundamental moral principles that should permeate all school subjects, including English.

English lessons provide a natural platform for discussing ethical and intercultural topics. Through texts, dialogues, and project work, students are encouraged to reflect on such universal values as kindness, friendship, fairness, and environmental awareness. For example, reading and discussing stories about real-life heroes or global social issues helps students understand moral choices and consequences [1].

Teachers play a crucial role in creating a learning environment based on trust and mutual respect. When giving feedback, it is essential to use constructive communication that supports the learner’s dignity and promotes self-awareness. This approach aligns with the humanistic philosophy of “Adal Azamat,” which focuses on the development of a morally mature and socially active individual [2].

Integrating universal values into English lessons can be achieved through:
1. Value-based dialogues and discussions, encouraging students to express personal opinions on ethical issues;

2. Project activities on topics such as volunteering, cultural diversity, and environmental protection;
3. Critical thinking tasks, where students analyze moral dilemmas in literature or media texts;
4. Reflection sessions, allowing learners to connect language practice with personal and civic growth.

Thus, teaching English through the prism of the “Adal Azamat” values contributes not only to communicative competence but also to moral education. Students learn to respect others, appreciate cultural diversity, and make conscious, responsible choices in everyday life.

The implementation of universal human values within English language teaching strengthens the moral foundation of students and enhances their social awareness. The integration of the “Adal Azamat” principles transforms language lessons into a meaningful educational process that develops both intellect and character, fostering the formation of a truly “honest citizen.”



References
1. Harmer, J. The Practice of English Language Teaching. Pearson Education, 2015.
2. Nazarbayev, N. Mangilik El: The National Idea of Kazakhstan in the 21st Century. Astana, 2014.
3. Ministry of Education of the Republic of Kazakhstan. Program “Adal Azamat” for Educational Institutions, 2022.

Жүктеу
bolisu
Бөлісу
ЖИ арқылы жасау
Файл форматы:
docx
11.12.2025
16
Жүктеу
ЖИ арқылы жасау
Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
шағым қалдыра аласыз
Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі