|
Topic |
5.5. Infections diseases |
|
Date |
|
|
Class |
8 |
|
Teaching aims |
|
|
Content objectives |
By the end of the lesson student will be able to: -learn the features of infectious diseases - understand the prevention and treatments of infectious diseases |
|
Language objectives |
Lexis : abdominal- қ ұрсақ, қарын/ брюшной Саnker sore – жара,ойық жара/ язвенная болезнь Cholera – тырысқақ/холера Contaminated- кірленген / загрязненный Cough- жөтел / кашель Diphtheria – күл ауруы / дифтерия Fever – безгек / лихорадка Late blight - фитофтороз Rot – гнить / шіру Skin ulcers- тері жарасы / язва кожи Spleen – көкбауыр / селезенка Spread – тарау / распространяться Functional language: using terms answer questions |
|
Assessement |
|
|
Cognition |
Working with definitions and doing research about the topic of “Infections diseases” |
|
Culture |
Compliance with measures for the protection and prevention of infections diseases |
|
Communication |
- working in pairs -discussing and analyze about infectious diseases |
|
Content |
Working with text about «Infections diseases» and present understanding of the topic |
|
Materials |
Books, A4 papers, colors pencil |
|
Stage/ Aim |
Time 40 min |
Procedure |
|
Lead in |
2 min |
T. Hello everyone. Please, I want you to sit down. I want you to open the copybooks and write down the date. Today’s lesson is going to focus on “Infections diseases”. After today’s lesson you will know the features of infectious diseases and understand the prevention and treatment of infectious diseases. We will start with Explanation and we will finish with Activity. |
|
Warm up ( to set the context and activate prior knowledge) |
5 min |
T. Before we start I want you to open the books on page 52-53 and think about why do doctors suggest wearing a mask to present the spreading? SS. Student brainstorming. T. Well done. Now, Let’s work with new terminology. There is one “Traffic Light” on each table. I want you to look at new words and place the words that you know on “Green” light, the words that you might know in “Yellow’ light and the words that you don’t know on “Red” light. SS. Student place words on corresponding places and discuss it in pairs and with teacher. T. Weary well! Let’s practice these words together. I want you to repeat these words after me! (Attachment 1) |
|
Presentation |
10 min |
Now, moving on to Explanation, let’s open the text on page 52-53 and read the content of the new theme. Многие заболевания человека, животных и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и простейшие. Эти микроорганизмы могут заразить жизненно важные органы, что в свою очередь негативно влияет на работу всего организма. Заболевания становятся инфекционными тогда, когда они быстро распространяются между организмами. Очень важно знать меры защиты и профилактики инфекционных заболеваний. Возбудители: простейшие - амебоидная дизентерия. Симптомы заболевания: жидкий стул с кровью и боль в брюшной области. Возбудители: простейшие - лейшманиоз. Вызывается простейшим, называемая лейшмания. Симптомами является кожные язвы, лихорадка, низкое количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень. Возбудители: грибы – фитофтороз. Вызывается плесенью. Он разрушает плоды томата и картофеля. Зараженные растения могут сгнить в течение двух недель. Возбудители: вирусы- герпес. Вызывается вирусом. Симптомы- болячки в области рта, лица, горла и гениталий. Распространяется прямым контактом. Пациентов лечат противовирусными препаратами. Возбудители: бактерии – холера. Вызывается бактериями. Симптомы – жидкий стул, рвота и мышечные судороги. Она распространяется зараженной водой и пищей. Пациентам следует давать много воды и назначают антибиотики. Возбудители: бактерии – дифтерия. Симптомы: боль в горле, лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. |
|
Рractice (to consolidate the material, to chek understanding, of the topic) |
8 min |
T. Good job. Now let’s check your understanding. I want you to look at the text again and finish “True/False” task. SS. Student perform independently. “Правда, непрада ” 1.Многие заболевания человека, животных и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и простейшие.- Да 2. Симптомы заболевания вызванный амебоидной дизентерии: жидкий стул с кровью и боль в брюшной области. - Да 3. Больным холерой следует давать много воды и назначают антибиотики. – Да 4. Симптомы дифтерии : боль в горле, лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. - Да 5. The cause of blight is viruses. - Not (Возбудителем фитофтороза является вирусы. - Нет ) 6.Symptoms of herpes are skin ulcers, low red blood cell count, enlarged spleen and liver. ( Симптомами герпеса является кожные язвы, , низкое количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень.- Нет) 7. При фитофторозе зараженные растения могут сгнить в течение двух недель. – Да (Attachment 2) SS. Mutual check (Взаимопроверка) |
|
Production (to speak and present the Infections diseases) |
10 min |
T. Well done. Now, I want you to answer the questions in the end of the paragraph: 1. It there any relationship between hygiene and preventing infectious diseases? Explain your answer with examples. 2. Which of the illness have you studied in this chapter is the most common in your country? 3. Why is it advised to change your medical face mask every 2 hours? SS: Students answer questions supplement answers. |
|
Reflection (to reflect on what they have studied) |
3 min |
T. Good job! Thanks you. I want you to take stickers and post your tweets about today’s lesson “Sandwich” strategy. (Attachment 3) 1. I managed 2. Need to pay attention 3. Next time I 1 часть – позитивный комментарий , что понравилось 2 часть - на что надо обратить внимание 3 часть – в следующий раз я …. |
|
Conclusion (to finish the lesson and set the homework) |
2 min |
Now, I want to recap. Today we have discussed the topic of “Infections diseases”. For your homework I want you to read the text again and prepare report on the types of diseases from the additional literature box |
(Attachment 1)
THE TERM
|
English |
Kazak |
Russian |
|
abdominal |
қ ұрсақ, қарын |
брюшной |
|
Саnker sore |
жара,ойық жара |
язвенная болезнь |
|
Cholera |
тырысқақ |
холера |
|
Contaminated |
- кірленген |
загрязненный |
|
Cough |
жөтел |
кашель |
|
Diphtheria |
күл ауруы |
дифтерия |
|
Fever |
безгек |
/ лихорадка |
|
–Late blight |
фитофтороз |
фитофтороз |
|
Rot |
шіру |
гнить |
|
Skin ulcers |
тері жарасы |
язва кожи |
|
Spleen |
көкбауыр |
селезенка |
|
Spread |
тарау |
распространяться |
“Правда, непрада ”
1.Многие заболевания человека, животных и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и простейшие.- Да
2. Симптомы заболевания вызванный амебоидной дизентерии: жидкий стул с кровью и боль в брюшной области. -Да
3. Больным холерой следует давать много воды и назначают антибиотики. – Да
4. Симптомы дифтерии : боль в горле, лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. - Да
5. The cause of blight is viruses. -Not
(Возбудителем фитофтороза является вирусы. - Нет )
6.Symptoms of herpes are skin uicers, low red blood cell count, enlarged spleen and liver.
( Симптомами герпеса является кожные язвы, , низкое количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень.- Нет)
7. При фитофторозе зараженные растения могут сгнить в течение двух недель. –( Да )
(Attachment 3)

1. I managed
2. Need to pay attention
3. Next time I
Scaffolding for work in pairs
Tips for giving in pairs
1. Read the text carefully.
2. Noice the terms of the text/
3. Highlight difficult moments in the content the text.
4. Discuss it with a partner.
5. Tell a fried the text.
6. Ask each other questions.
7. What moments of the text should pay attention
Useful language
1. I realized ( я понял)
2. I want to tell about ( я хочу рассказать)
3. There are types of diseases ( существуют виды заболеваний)
4. Disease symptoms ( симптомы заболеваний)
5. Precautionary measures (меры предосторожности)
6. In conclusion (заключении)
7. To sum up ( подводя итоги)
жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз
Infectious diseases 8 class
Infectious diseases 8 class
|
Topic |
5.5. Infections diseases |
|
Date |
|
|
Class |
8 |
|
Teaching aims |
|
|
Content objectives |
By the end of the lesson student will be able to: -learn the features of infectious diseases - understand the prevention and treatments of infectious diseases |
|
Language objectives |
Lexis : abdominal- қ ұрсақ, қарын/ брюшной Саnker sore – жара,ойық жара/ язвенная болезнь Cholera – тырысқақ/холера Contaminated- кірленген / загрязненный Cough- жөтел / кашель Diphtheria – күл ауруы / дифтерия Fever – безгек / лихорадка Late blight - фитофтороз Rot – гнить / шіру Skin ulcers- тері жарасы / язва кожи Spleen – көкбауыр / селезенка Spread – тарау / распространяться Functional language: using terms answer questions |
|
Assessement |
|
|
Cognition |
Working with definitions and doing research about the topic of “Infections diseases” |
|
Culture |
Compliance with measures for the protection and prevention of infections diseases |
|
Communication |
- working in pairs -discussing and analyze about infectious diseases |
|
Content |
Working with text about «Infections diseases» and present understanding of the topic |
|
Materials |
Books, A4 papers, colors pencil |
|
Stage/ Aim |
Time 40 min |
Procedure |
|
Lead in |
2 min |
T. Hello everyone. Please, I want you to sit down. I want you to open the copybooks and write down the date. Today’s lesson is going to focus on “Infections diseases”. After today’s lesson you will know the features of infectious diseases and understand the prevention and treatment of infectious diseases. We will start with Explanation and we will finish with Activity. |
|
Warm up ( to set the context and activate prior knowledge) |
5 min |
T. Before we start I want you to open the books on page 52-53 and think about why do doctors suggest wearing a mask to present the spreading? SS. Student brainstorming. T. Well done. Now, Let’s work with new terminology. There is one “Traffic Light” on each table. I want you to look at new words and place the words that you know on “Green” light, the words that you might know in “Yellow’ light and the words that you don’t know on “Red” light. SS. Student place words on corresponding places and discuss it in pairs and with teacher. T. Weary well! Let’s practice these words together. I want you to repeat these words after me! (Attachment 1) |
|
Presentation |
10 min |
Now, moving on to Explanation, let’s open the text on page 52-53 and read the content of the new theme. Многие заболевания человека, животных и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и простейшие. Эти микроорганизмы могут заразить жизненно важные органы, что в свою очередь негативно влияет на работу всего организма. Заболевания становятся инфекционными тогда, когда они быстро распространяются между организмами. Очень важно знать меры защиты и профилактики инфекционных заболеваний. Возбудители: простейшие - амебоидная дизентерия. Симптомы заболевания: жидкий стул с кровью и боль в брюшной области. Возбудители: простейшие - лейшманиоз. Вызывается простейшим, называемая лейшмания. Симптомами является кожные язвы, лихорадка, низкое количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень. Возбудители: грибы – фитофтороз. Вызывается плесенью. Он разрушает плоды томата и картофеля. Зараженные растения могут сгнить в течение двух недель. Возбудители: вирусы- герпес. Вызывается вирусом. Симптомы- болячки в области рта, лица, горла и гениталий. Распространяется прямым контактом. Пациентов лечат противовирусными препаратами. Возбудители: бактерии – холера. Вызывается бактериями. Симптомы – жидкий стул, рвота и мышечные судороги. Она распространяется зараженной водой и пищей. Пациентам следует давать много воды и назначают антибиотики. Возбудители: бактерии – дифтерия. Симптомы: боль в горле, лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. |
|
Рractice (to consolidate the material, to chek understanding, of the topic) |
8 min |
T. Good job. Now let’s check your understanding. I want you to look at the text again and finish “True/False” task. SS. Student perform independently. “Правда, непрада ” 1.Многие заболевания человека, животных и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и простейшие.- Да 2. Симптомы заболевания вызванный амебоидной дизентерии: жидкий стул с кровью и боль в брюшной области. - Да 3. Больным холерой следует давать много воды и назначают антибиотики. – Да 4. Симптомы дифтерии : боль в горле, лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. - Да 5. The cause of blight is viruses. - Not (Возбудителем фитофтороза является вирусы. - Нет ) 6.Symptoms of herpes are skin ulcers, low red blood cell count, enlarged spleen and liver. ( Симптомами герпеса является кожные язвы, , низкое количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень.- Нет) 7. При фитофторозе зараженные растения могут сгнить в течение двух недель. – Да (Attachment 2) SS. Mutual check (Взаимопроверка) |
|
Production (to speak and present the Infections diseases) |
10 min |
T. Well done. Now, I want you to answer the questions in the end of the paragraph: 1. It there any relationship between hygiene and preventing infectious diseases? Explain your answer with examples. 2. Which of the illness have you studied in this chapter is the most common in your country? 3. Why is it advised to change your medical face mask every 2 hours? SS: Students answer questions supplement answers. |
|
Reflection (to reflect on what they have studied) |
3 min |
T. Good job! Thanks you. I want you to take stickers and post your tweets about today’s lesson “Sandwich” strategy. (Attachment 3) 1. I managed 2. Need to pay attention 3. Next time I 1 часть – позитивный комментарий , что понравилось 2 часть - на что надо обратить внимание 3 часть – в следующий раз я …. |
|
Conclusion (to finish the lesson and set the homework) |
2 min |
Now, I want to recap. Today we have discussed the topic of “Infections diseases”. For your homework I want you to read the text again and prepare report on the types of diseases from the additional literature box |
(Attachment 1)
THE TERM
|
English |
Kazak |
Russian |
|
abdominal |
қ ұрсақ, қарын |
брюшной |
|
Саnker sore |
жара,ойық жара |
язвенная болезнь |
|
Cholera |
тырысқақ |
холера |
|
Contaminated |
- кірленген |
загрязненный |
|
Cough |
жөтел |
кашель |
|
Diphtheria |
күл ауруы |
дифтерия |
|
Fever |
безгек |
/ лихорадка |
|
–Late blight |
фитофтороз |
фитофтороз |
|
Rot |
шіру |
гнить |
|
Skin ulcers |
тері жарасы |
язва кожи |
|
Spleen |
көкбауыр |
селезенка |
|
Spread |
тарау |
распространяться |
“Правда, непрада ”
1.Многие заболевания человека, животных и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и простейшие.- Да
2. Симптомы заболевания вызванный амебоидной дизентерии: жидкий стул с кровью и боль в брюшной области. -Да
3. Больным холерой следует давать много воды и назначают антибиотики. – Да
4. Симптомы дифтерии : боль в горле, лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. - Да
5. The cause of blight is viruses. -Not
(Возбудителем фитофтороза является вирусы. - Нет )
6.Symptoms of herpes are skin uicers, low red blood cell count, enlarged spleen and liver.
( Симптомами герпеса является кожные язвы, , низкое количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень.- Нет)
7. При фитофторозе зараженные растения могут сгнить в течение двух недель. –( Да )
(Attachment 3)

1. I managed
2. Need to pay attention
3. Next time I
Scaffolding for work in pairs
Tips for giving in pairs
1. Read the text carefully.
2. Noice the terms of the text/
3. Highlight difficult moments in the content the text.
4. Discuss it with a partner.
5. Tell a fried the text.
6. Ask each other questions.
7. What moments of the text should pay attention
Useful language
1. I realized ( я понял)
2. I want to tell about ( я хочу рассказать)
3. There are types of diseases ( существуют виды заболеваний)
4. Disease symptoms ( симптомы заболеваний)
5. Precautionary measures (меры предосторожности)
6. In conclusion (заключении)
7. To sum up ( подводя итоги)
шағым қалдыра аласыз













