Topic
|
5.5. Infections
diseases
|
Date
|
|
Class
|
8
|
Teaching
aims
|
|
Content
objectives
|
By the end of the
lesson student will be able
to:
-learn the features
of infectious diseases
- understand the prevention
and treatments of infectious
diseases
|
Language
objectives
|
Lexis
:
abdominal- қ ұрсақ,
қарын/ брюшной
Саnker sore –
жара,ойық жара/ язвенная
болезнь
Cholera –
тырысқақ/холера
Contaminated-
кірленген / загрязненный
Cough- жөтел /
кашель
Diphtheria – күл
ауруы / дифтерия
Fever – безгек /
лихорадка
Late blight -
фитофтороз
Rot – гнить /
шіру
Skin ulcers- тері
жарасы / язва кожи
Spleen – көкбауыр /
селезенка
Spread – тарау /
распространяться
Functional
language: using terms answer
questions
|
Assessement
|
-
To know what organs
are affect microorganisms
-
To list infectious
diseases
-
To determine the symptoms of
diseases
|
Cognition
|
Working with definitions and
doing research about the topic of “Infections
diseases”
|
Culture
|
Compliance with measures for
the protection and prevention of infections
diseases
|
Communication
|
- working in
pairs
-discussing and analyze about
infectious diseases
|
Content
|
Working with text about
«Infections diseases» and present understanding of the
topic
|
Materials
|
Books, A4 papers, colors
pencil
|
Stage/
Aim
|
Time 40
min
|
Procedure
|
Lead
in
|
2
min
|
T. Hello everyone. Please, I
want you to sit down. I want you to open the copybooks and write
down the date. Today’s lesson is going to focus on “Infections
diseases”. After today’s lesson you will know the features of
infectious diseases and understand the prevention and treatment of
infectious diseases. We will start with Explanation and we will
finish with Activity.
|
Warm
up
( to set the context and
activate prior
knowledge)
|
5
min
|
T. Before we start I want you
to open the books on page 52-53 and think about why do doctors
suggest wearing a mask to present the
spreading?
SS. Student
brainstorming.
T. Well done. Now, Let’s work
with new terminology. There is one “Traffic Light” on each table. I
want you to look at new words and place the words that you know on
“Green” light, the words that you might know in “Yellow’ light and
the words that you don’t know on “Red”
light.
SS. Student place
words on corresponding places and discuss it in pairs and with
teacher.
T. Weary well! Let’s practice
these words together. I want you to repeat these words after
me! (Attachment
1)
|
Presentation
|
10
min
|
Now, moving on to
Explanation, let’s open the text on page 52-53 and read the content
of the new theme.
Многие заболевания человека, животных и растений
вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии, вирусы, и
простейшие. Эти микроорганизмы могут заразить жизненно важные
органы, что в свою очередь негативно влияет на работу всего
организма. Заболевания становятся инфекционными тогда, когда они
быстро распространяются между организмами.
Очень важно знать меры защиты и профилактики
инфекционных заболеваний.
Возбудители: простейшие -
амебоидная дизентерия. Симптомы заболевания: жидкий стул с
кровью и боль в брюшной области.
Возбудители: простейшие -
лейшманиоз. Вызывается простейшим, называемая лейшмания.
Симптомами является кожные язвы, лихорадка, низкое количество
эритроцитов, увеличенные селезенка и
печень.
Возбудители: грибы –
фитофтороз. Вызывается плесенью. Он разрушает плоды томата и
картофеля. Зараженные растения могут сгнить в течение двух
недель.
Возбудители: вирусы- герпес.
Вызывается вирусом. Симптомы- болячки в области
рта, лица, горла и гениталий. Распространяется прямым контактом.
Пациентов лечат противовирусными
препаратами.
Возбудители: бактерии –
холера. Вызывается бактериями. Симптомы – жидкий стул,
рвота и мышечные судороги. Она распространяется зараженной водой и
пищей. Пациентам следует давать много воды и назначают
антибиотики.
Возбудители: бактерии –
дифтерия. Симптомы: боль в горле, лихорадка,
кашель. Она распространяется прямым контактом между людьми или по
воздуху. Пациентам назначают
антибиотики.
|
Рractice (to consolidate the
material, to chek understanding, of the
topic)
|
8
min
|
T. Good job. Now let’s check
your understanding. I want you to look at the text again and finish
“True/False” task.
SS. Student
perform independently.
“Правда,
непрада ”
1.Многие заболевания человека, животных
и растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии,
вирусы, и простейшие.- Да
2. Симптомы заболевания вызванный
амебоидной дизентерии: жидкий стул с кровью и боль в брюшной
области. - Да
3. Больным холерой
следует давать много воды и назначают
антибиотики. – Да
4. Симптомы дифтерии : боль в горле,
лихорадка, кашель. Она распространяется прямым контактом между
людьми или по воздуху. Пациентам назначают антибиотики. -
Да
5. The cause of
blight is viruses. - Not
(Возбудителем фитофтороза является
вирусы. - Нет )
6.Symptoms of herpes
are skin ulcers, low red blood cell count, enlarged spleen and
liver.
( Симптомами герпеса является кожные язвы, , низкое
количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень.-
Нет)
7. При
фитофторозе зараженные растения могут сгнить в течение двух
недель. – Да
(Attachment 2)
SS. Mutual check
(Взаимопроверка)
|
Production (to speak and
present the Infections
diseases)
|
10
min
|
T. Well done. Now, I want you to
answer the questions in the end of the
paragraph:
1. It there any
relationship between hygiene and preventing infectious diseases?
Explain your answer with
examples.
2. Which of the
illness have you studied in this chapter is the most common in your
country?
3. Why is it advised
to change your medical face mask every 2
hours?
SS: Students answer
questions supplement
answers.
|
Reflection (to reflect on
what they have studied)
|
3
min
|
T. Good job! Thanks you. I want
you to take stickers and post your tweets about today’s lesson
“Sandwich” strategy. (Attachment 3)
1. I
managed
2. Need
to
pay
attention
3. Next
time
I
1 часть – позитивный комментарий , что
понравилось
2 часть - на что надо обратить
внимание
3
часть – в следующий раз я ….
|
Conclusion (to finish the
lesson and set the
homework)
|
2
min
|
Now, I want to recap. Today we
have discussed the topic of “Infections diseases”. For your
homework I want you to read the text again and prepare report on
the types of diseases from the additional literature
box
|
(Attachment
1)
THE
TERM
English
|
Kazak
|
Russian
|
abdominal
|
қ ұрсақ,
қарын
|
брюшной
|
Саnker
sore
|
жара,ойық
жара
|
язвенная
болезнь
|
Cholera
|
тырысқақ
|
холера
|
Contaminated
|
-
кірленген
|
загрязненный
|
Cough
|
жөтел
|
кашель
|
Diphtheria
|
күл
ауруы
|
дифтерия
|
Fever
|
безгек
|
/
лихорадка
|
–Late
blight
|
фитофтороз
|
фитофтороз
|
Rot
|
шіру
|
гнить
|
Skin
ulcers
|
тері
жарасы
|
язва
кожи
|
Spleen
|
көкбауыр
|
селезенка
|
Spread
|
тарау
|
распространяться
|
(Attachment
2)
“Правда,
непрада ”
1.Многие заболевания человека, животных и
растений вызваны такими микроорганизмами как грибы, бактерии,
вирусы, и простейшие.- Да
2.
Симптомы заболевания вызванный амебоидной дизентерии: жидкий стул с
кровью и боль в брюшной области. -Да
3.
Больным холерой следует давать много воды и назначают
антибиотики. – Да
4.
Симптомы дифтерии : боль в горле, лихорадка, кашель. Она
распространяется прямым контактом между людьми или по воздуху.
Пациентам назначают антибиотики. -
Да
5. The cause of blight is
viruses. -Not
(Возбудителем фитофтороза является вирусы. - Нет
)
6.Symptoms of herpes are skin
uicers, low red blood cell count, enlarged spleen and
liver.
( Симптомами герпеса является кожные язвы, , низкое
количество эритроцитов, увеличенные селезенка и печень.-
Нет)
7. При
фитофторозе зараженные растения могут сгнить в течение двух
недель. –( Да )
(Attachment 3)
1. I
managed
2. Need to pay
attention
3. Next time
I
Scaffolding for work in
pairs
Tips for giving in
pairs
1. Read the text
carefully.
2. Noice the terms of the
text/
3. Highlight difficult moments
in the content the text.
4. Discuss it with a
partner.
5. Tell a fried the
text.
6. Ask each other
questions.
7. What moments of the text
should pay attention
Useful
language
1. I realized
( я
понял)
2. I want to tell about
( я хочу рассказать)
3. There are types of diseases
( существуют виды заболеваний)
4. Disease symptoms
( симптомы заболеваний)
5. Precautionary measures
(меры предосторожности)
6. In conclusion
(заключении)
7.
To sum up
( подводя
итоги)