2024-2025 оқу жылына арналған
Қысқа мерзімді сабақ жоспарларын жүктеп алғыңыз келеді ме?
ҚР Білім және Ғылым министірлігінің стандартымен жасалған
Материалдар / Interesting facts about genetics.

Interesting facts about genetics.

Материал туралы қысқаша түсінік
Interesting facts about genetics.
Бұл бетте материалдың қысқаша нұсқасы ұсынылған. Материалдың толық нұсқасын жүктеп алып, көруге болады

Short term plan: term 1

Unit 1: Science and scientific phenomenon

lesson 2

Teacher name:


Date:


Grade: 10

Number present:

absent:

Lesson title

Interesting facts about genetics. DNA: A world without disease

Learning objectives


10.2.1 - understand the main points in unsupported extended talk on a wide range of general and curricular topics, including talk on a limited range of unfamiliar topics;

10.4.1 - understand main points in extended texts on a wide range of unfamiliar general and curricular topics;

Lesson objectives

Learners will be able to:

  • reply to informal emails and include relevant information


Value links

Loyalty – Loyalty might be a core personal value to you if you highly prize friends that are reliable and trustworthy. You might put your friends or chosen family first, always being there for them when they need you.

Plan


Stages / Time

Teachers’ actions

Students’ actions

Assessment criteria

Resources

Start




5 min

















Main part

30 min


Organization moment

1.Greeting.

Ask about the weather.

The teacher sets the lesson objectives, letting students know what to anticipate from the lesson.

Warm-up

Creating a positive psychological environment

Lead – In


Ex: 1 a P:8

-Refer students to the Word List at the back of their books and give them time to look up the meaning of the words given.

-Elicit student guesses as to what the article is about.



Students' attention is drawn to the lesson.


Students discuss the pictures in pairs.


Determines the topic and aim of the lesson


Students say different words from the picture




Students look up the meaning of the words given. What do you think the article is about?

Answers:

I think the article about genetic engineering.



Formative Assessment

Good job!

Assessment criteria

-Identify detailed information in extended conversation with support





Descriptor:

- work in pairs

- Total: 1 point




Pictures






Student’s book




















































8 min

Ex:2 P:8

-Ask students to read the sentences 1-8

-then give students time to read to the text and mark the sentences according to what they read.











Ex: 3 P:8

Give students time to complete the sentences using the words in the list.













Ex: 4 a P:8

Read the words / phrases in the list and give students time to match them to make collocations.








Ex: 4 b P:8

Give students time to use collocations from ex 4a to complete the sentences.







Conclusion during the lesson some tasks differentiated by outcomes of the students and by their abilities.

Students read the sentences and decide if they are T (true), F (false) or DS (doesn’t say)

Answers:

1 T

2F

3T

4T

5T

6T

7DS

8DS


Students fill in: debate, inherited, cells, prevent, made, determines, characteristics, brought

Answers:

1 inherited

2 made

3 determines

4 characteristics

5 debate

6 prevent

7 brought.

8 cells


Students match the columns to make collocations

Answers:

1 d

2 e

3 b

4 f

5 c

6 a


Students use the collocations in ex 4a to complete the sentences.

Answers:

1 Inherit diseases

2 gene editing

3 live longer

4 faulty genes

5 Genetically – modified food

6 Designer babies

Descriptor:

- read the sentences and decide

Total: 1 point











Descriptor:

- complete the sentences using the words in the list

Total: 1 point











Descriptor:

- match the columns to make collocations

Total: 1 point







Descriptor:

- use the collocations

Total: 1 point



Differentiation – how do you plan to give more support? How do you plan to challenge fast finishers?





Cards





Worksheets





End

2 min


FEEDBACK

Learners provide feedback on what they have learned at the lesson.


Students evaluate each other and encourage classmate with phrases like:

Well done! Brilliant! Good job! I like it! .

Poster




05 Желтоқсан 2024
162
Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
Ресми байқаулар тізімі
Республикалық байқауларға қатысып жарамды дипломдар алып санатыңызды көтеріңіз!
Министірлікпен келісілген курстар тізімі