Қауымдастық
Жаңа
ЖИ көмекші
Жаңа
Хабарламалар
Менің курстарым
Менің олимпиадаларым
Дайын ҚМЖ
Менің материалдарым
Менің іс-шараларым
Менің байқауларым
Менің турнирлерлерім
Журнал
Курс Олимпиада Дайын ҚМЖ ЖИ көмекші Материалдар
Аттестация Іс-шаралар Байқау Турнир Орталық туралы
Материалдар Журнал Көпшілік талқылауына арналған
білім беру бағдарламаларының белсенді жобалары
Орталық туралы
ЖИ көмекші
Қауымдастық
0 / 1
Барлық 400 000 материалдарды тегін жүктеу үшін
Ұнаған тарифті таңдаңыз
Айлық
Жылдық
1 - күндік
Танысу
690 ₸ / 1 күнге
Таңдау
UstazTilegi AI - ЖИ арқылы тегін ҚМЖ, БЖБ, ТЖБ, тест, презентация, авторлық бағдарлама т.б.
  • 10 материал жасау
  • Материалдар бөлімі - Барлық 400 000 материалдарды тегін
  • 30 материал жүктеу
  • Аттестация ПББ тестеріне доступ аласыз
  • шексіз
  • Жеке ҚМЖ бөлімінде - дайын ҚМЖ-ларды, презентацияларды жүктеу
  • 5 файлды тегін жүктеу
  • Олимпиада, турнир, байқауларға 50% жеңілдік
    1 - айлық
    Стандарт
    2990 ₸ / айына
    UstazTilegi AI - ЖИ арқылы тегін ҚМЖ, БЖБ, ТЖБ, тест, презентация, авторлық бағдарлама т.б. жасау
  • 30 материал жасау
  • Материалдар бөлімі - Барлық 400 000 материалдарды тегін
  • 900 материал жүктеу
  • Аттестация ПББ тестеріне доступ аласыз
  • шексіз
  • Жеке ҚМЖ бөлімінде - дайын ҚМЖ-ларды, презентацияларды жүктеу
  • 150 файлды тегін жүктеу
  • Жинақталған ҚМЖ бөлімінде
  • 10 файлды тегін жүктеу
  • Олимпиада, турнир, байқауларға 50% жеңілдік
    Іс-шаралар (мини-курстар, семинарлар, конференциялар)
  • тегін қатысу
  • 1 - айлық
    Шебер
    7990 ₸ / айына
    Таңдау
    UstazTilegi AI - ЖИ арқылы тегін ҚМЖ, БЖБ, ТЖБ, тест, презентация, авторлық бағдарлама т.б. жасау
  • 150 материал жасау
  • Материалдар бөлімі - Барлық 400 000 материалдарды тегін
  • 900 материал жүктеу
  • Аттестация ПББ тестеріне доступ аласыз
  • шексіз
  • Жеке ҚМЖ бөлімінде - дайын ҚМЖ-ларды, презентацияларды жүктеу
  • 300 файлды тегін жүктеу
  • Жинақталған ҚМЖ бөлімінде
  • 50 файлды тегін жүктеу
  • Олимпиада, турнир, байқауларға 50% жеңілдік
    Іс-шаралар (мини-курстар, семинарлар, конференциялар)
  • тегін қатысу
  • Назар аударыңыз!
    Сіз барлық мүмкіндікті қолдандыңыз.
    Қалған материалдарды ертең жүктей аласыз.
    Ок
    Материалдың қысқаша нұсқасы


    Жүктеу
    ЖИ арқылы жасау
    ЖИ арқылы жасау
    bolisu
    Бөлісу
    1 - айлық
    Материал тарифі
    -96% жеңілдік
    00
    05
    00
    ҚМЖ
    Ашық сабақ
    Тәрбие сағаты
    Презентация
    БЖБ, ТЖБ тесттер
    Көрнекіліктер
    Балабақшаға арнарлған құжаттар
    Мақала, Эссе
    Дидактикалық ойындар
    және тағы басқа 400 000 материал
    Барлық 400 000 материалдарды шексіз
    жүктеу мүмкіндігіне ие боласыз
    1 990 ₸ 49 000₸
    1 айға қосылу
    Материалға шағымдану

    Бұл материал сайт қолданушысы жариялаған. Материалдың ішінде жазылған барлық ақпаратқа жауапкершілікті жариялаған қолданушы жауап береді. Ұстаз тілегі тек ақпаратты таратуға қолдау көрсетеді. Егер материал сіздің авторлық құқығыңызды бұзған болса немесе басқа да себептермен сайттан өшіру керек деп ойласаңыз осында жазыңыз

    Жариялаған:
    Калдырова Арайлым Маратқызы
    04 Ақпан 2021
    1036
    Шағым жылдам қаралу үшін барынша толық ақпарат жіберіңіз

    Kyz- Zhibek

    Тақырып бойынша 11 материал табылды

    Kyz- Zhibek

    Материал туралы қысқаша түсінік
    All learners will be able to: Identify the theme, plot, setting, characters in the reading passage "Kyz-Zhybek" and use them as the basis for discussion. Transfer information from the reading passage "Kyz-Zhybek" into a graphic organizer. Offer constructive peer-feedback using rubric.
    Материалдың қысқаша нұсқасы


    LESSON: Module 5 Lesson 54

    School: Tikkaiyn basic school

    Date: 21.01.2021

    Teacher name: Kaldyrova A.M.

    CLASS: 8

    Number present:

    absent:

    Lesson title

    Reading for pleasure. Kyz- Zhibek

    Learning objectives(s) that this lesson is contributing to (link to the Subject programme)

    8.1.3.1 - respect differing points of view;

    8.2.5.1 - recognize the opinion of the speaker(s) with little or no support in extended talk on a wide range of general and curricular topics

    8.2.8.1 understand extended narratives on a range of general and curricular topics

    8.3.3.1 - give an opinion at discourse level on a wide range of general and curricular topics;

    Lesson objectives

    All learners will be able to:

    • Identify the theme, plot, setting, characters in the reading passage "Kyz-Zhybek" and use them as the basis for discussion. Transfer information from the reading passage "Kyz-Zhybek" into a graphic organizer. Offer constructive peer-feedback using rubric.

    Most learners will be able to:

    • Select, compile, and synthesize information from the reading passage "Kyz-Zhybek" for an oral presentation.

    Some learners will be able to:

    • Respond to and discuss the reading passage "Kyz-Zhybek" using interpretive, evaluative and creative thinking skills.

    Assessment criteria

    1. Organize information logically. Express ideas clearly.

    2. Make up basic interrogative sentences and get information about the topic;

    3. Figure out the content of a short conversation with some support;

    Values links

    National unity and peace and harmony in our society to teach learners to know literature, history of all of the world .

    Cross-curricular links

    Kazakh Literature, History

    Previous learning

    Vocabulary related to reading books

    Plan

    Planned timings

    Teacher’s activities

    Pupil’s activities

    Assessment

    Resources

    Beginning the lesson

    3 min





    5 min

    1.Greeting

    Teacher greets with pupils. I wish you success in your lesson!

    2. Warm- up. Stay in a circle. Say a wish to your partner.


    3. Checking the h/t:

    Teacher checks pupils’ home task. Reading their home task and correcting mistakes. 




    4.Giving self assessment. Here is a asyk. The asyk is points of our lesson. The more points you have the better your mask. Do you understand me?

    To introduce the topic

    Ask Ss to look at the pictures. Elicit what, if anything, they know about Kyz-Zhibek and the story.

    Pupils respond to greeting and take their places.


    P1: I wish you good luck!

    P1: I wish you happiness!

    P1: I wish you success in your lesson!

    Exercise 7. Fill in: like or as.

    He went to the sea as a sailor, not a passenger
    She sailed the boat like professional
    She works as an entertainer on a ship
    He became a captain like his father

    -Yes, I do



    Ask Ss to discuss what they know in pairs and then ask me some Ss to tell the class.












    FA: Fantastic! Very good! Good job!


    Cards flashcards











    Self assessment asyks for each student

    Main

    Activities

    3 min















    9 min

































    3 min










    4 min





    5 min









    3 min

    Vocabulary

    T: Introduce the lesson objectives an introduce new words

    P:Repeat the new words after teacher in chorus

    Open your copybooks and write down the new words.

    Folktale- фольклорлық аңыз-

    Tragic love –трагедиялық махаббат

    Handsome - сымбатты

    Begged-сұрады

    Challenged-шақырды

    Heartbroken-жүрегі жаралы

    Look-қарау

    Smell-иіс сезу

    Sound-есту

    Taste-дәм сезу

    Like-ұқсау

    Let’s read the text


    Active learning.2.

    Task . 1

    Read the story one by one. There is some information about Kyz-Zhibek. Now who wants to read the information and translate.

    Kiz-zhibek

    The story of Kiz-Zhibek is one of the most famous in Kazakhstan. It comes from the 16th century. The story’s themes of conflict and tragic love are similar to Shakespeare’s Romeo and Juilet.

    The story tells of Bazarbai, a rich but unhappy man. He had nine sons, but sadly they all died and Bazarbai felt lost. Then when he was already old, Bazarbai’s wife had ason. The couple called him Tulegen and a year or so later they had another son Sansizbay.

    Tulegen was handsome – he looked like a prince.He was also determined to do things his way.He heard of a girl called Kiz-Zhibek.People said she looked beautiful and she sounded nice. In fact, Tulegen thought she sounded like the girl he wanted to marry.Very quickly, he started thinking of ways to find her.

    The girl lived with her family , on the banks of the River Ak-Zhaiyk. It was a long way from Tulegen’s home, so his moyher was worried about his safety on the journey. She begged him not to go, but Tulegen didn’t listen to her and set off.

    Tulegen met Kiz-Zhibek and she fell in love with him. For a while their lives were good, but their happiness didn’t last. Tulegen had competition. Another man Bekezhan, was also in love with Kiz-Zhibek and he challenged Tulegen to a fight. When the two met , Bekejan killed Tulegen , but Bekejan didn’t win Kiz-Zhibek’s hand in marriage. She was heartbroken after Tulegen’s death and tragically killed herself.


    Task 2. Answer the questions.

    1 Who are the main characters?

    2. How many children did Bazarbai have?

    3. What happened to Kiz-Zhibek at the end of the story?

    Descriptor:

    -reading the text attentively

    -read the questions

    -answer the questions

    Task 3. Mark sentences True or False. Answers.

        1. True

        2. False

        3. True

        4. True

        5. True

        6. False

        7. False


    Exercise 6. Choose the correct prepositions.

    1)The tribe is famous for/by it's customs.
    2)The sad news came like/as a shock.
    3)The yurt was full of/with children.
    4)She was tired after/between her long walk.
    5)People lived very differently on/in the past.
    6)He loved his friend as/like a brother.​


    Conclusion.

    • Complete the graphic organizer below with the adjectives the writer uses in the story to describe the characters.

    • Characters


    Kyz- Zhibek: intelligent, famous, beautiful


    Tolegen: strong- willed, brave, young, handsome


    Bekezhan: wicked, evil

    Ss write new words, read and repeat after teacher.
















    Ss listen and read the text and find out.



    Do exercises. Now Ss doing tasks in the books.
































    Ss answer








    Work with copy- books:

    1. The story is about love boys Tolegen for the beautiful Kyz-Zhibek.

    2.Kyz-Zhibek - Kazakh poetic folk legend of the 17th century.

    3. Tolegen born into a family of rich Bazarbai. 

    4. The story Kyz Zhibek the composer Yevgeny Brusilovsky and the poet Gabit Musirepov.

    5. Bekezhan made a plan to kill Tolegen secretly.

    6. Bekezhan and his friends don’t killed Tolegen.

    7. Tolegen and Kyz Zhibek the end married.


    Ss answer:

    1 by

    2 as

    3 of

    4 after

    5 on

    6 like


    FA: Three claps!

















    Formative assessment:

    Great work! All right!

    Excellent!





    Formative assessment:

    All right!


    PPT 5

    Excel 8

    Student’s book

















    PPT 6

    cards








    A list of descriptor

























    Speaking

    PPT 7









    PPT 7









    Excel 8

    Student’s book







    PPT 8

    Ending the lesson

    5 min

    Reflection

    Yurt

    Do you know the parts of the yurt? Shanyrak, Uyk, Kerege, Sykyrluyk.

    Shanyrak - you must write what you have known.

    Kerege - what you like in this lesson.

    Uyk - what was easy for you.

    Sykyrlauyk - what was difficult for you.


    Formative assessment. Now let’s count your asyks. Who has more asyks?_____ you are very good! _____ you are also good but you must try a little. _____ you are satisfactory. You must try more!

    Thank you for your participations. Now our lesson is over. Good bye.

    Hometask for the next lesson. To read another folktale and discuss. To learn by heart the new words. Retell the text.

    Pupils write their opinions and put the papers into yurt






    PPT 9

    Flashcards

    Papers


    Additional information

    Жүктеу
    bolisu
    Бөлісу
    ЖИ арқылы жасау
    Файл форматы:
    docx
    Шет тілі Ашық сабақ 8 сынып
    04.02.2021
    1036
    Жүктеу
    ЖИ арқылы жасау
    Жариялаған:
    Калдырова Арайлым Маратқызы
    Бұл материалды қолданушы жариялаған. Ustaz Tilegi ақпаратты жеткізуші ғана болып табылады. Жарияланған материалдың мазмұны мен авторлық құқық толықтай автордың жауапкершілігінде. Егер материал авторлық құқықты бұзады немесе сайттан алынуы тиіс деп есептесеңіз,
    шағым қалдыра аласыз
    Қазақстандағы ең үлкен материалдар базасынан іздеу
    Сіз үшін 400 000 ұстаздардың еңбегі мен тәжірибесін біріктіріп, ең үлкен материалдар базасын жасадық. Төменде керек материалды іздеп, жүктеп алып сабағыңызға қолдана аласыз
    Материал жариялап, аттестацияға 100% жарамды сертификатты тегін алыңыз!
    Ustaz tilegi журналы министірліктің тізіміне енген. Qr коды мен тіркеу номері беріледі. Материал жариялаған соң сертификат тегін бірден беріледі.
    Оқу-ағарту министірлігінің ресми жауабы
    Сайтқа 5 материал жариялап, тегін АЛҒЫС ХАТ алыңыз!
    Қазақстан Республикасының білім беру жүйесін дамытуға қосқан жеке үлесі үшін және де Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық материалыңызбен бөлісіп, белсенді болғаныңыз үшін алғыс білдіреміз!
    Сайтқа 25 материал жариялап, тегін ҚҰРМЕТ ГРОМАТАСЫН алыңыз!
    Тәуелсіз Қазақстанның білім беру жүйесін дамытуға және білім беру сапасын арттыру мақсатында Республика деңгейінде «Ustaz tilegi» Республикалық ғылыми – әдістемелік журналының желілік басылымына өз авторлық жұмысын жариялағаны үшін марапатталасыз!
    Министірлікпен келісілген курстар тізімі

    Химия пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Тарих пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Биология пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Ағылшын тілі пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    География пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Информатика пәні

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Мектепке дейінгі білім беру

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    «Қазақ тілі» жəне «Қазақ əдебиеті»

    бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Дене шынықтыру

    пәні бойынша педагогтің пәндік және кәсіби құзыреттілігін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Білім алушылардың білім сапасын арттыру

    мақсатында сабақта цифрлық технологияларды қолдану
    80/108 сағат
    Толығырақ

    Инклюзивті білім беру

    жүйесінде ерекше білім беру қажеттілігі бар білім алушыға психологиялық-педагогикалық қолдау көрсету бойынша педагогтердің кәсіби және пәндік құзыреттіліктерін дамыту
    80/108 сағат
    Толығырақ
    Ғылыми-әдістемелік орталығы
    Редакциямен байланыс
    +7 (771) 234-55-99
    Жұмыс кестесі: Дүйсенбі –
    жұма, 9:00 – 18:00
    Мекенжай:
    Қазақстан, Алматы, Гоголья 86,
    4 этаж, 406-кабинет
    Электронды пошта
    ustaztilegi@gmail.com
    Сведения об организации
    Сайт Peaksoft веб-студиясында жасалған - Peaksoft.kz
    Политика конфиденциальности
    Сведения об организации

    LESSON: Module 5 Lesson 54

    School: Tikkaiyn basic school

    Date: 21.01.2021

    Teacher name: Kaldyrova A.M.

    CLASS: 8

    Number present:

    absent:

    Lesson title

    Reading for pleasure. Kyz- Zhibek

    Learning objectives(s) that this lesson is contributing to (link to the Subject programme)

    8.1.3.1 - respect differing points of view;

    8.2.5.1 - recognize the opinion of the speaker(s) with little or no support in extended talk on a wide range of general and curricular topics

    8.2.8.1 understand extended narratives on a range of general and curricular topics

    8.3.3.1 - give an opinion at discourse level on a wide range of general and curricular topics;

    Lesson objectives

    All learners will be able to:

    • Identify the theme, plot, setting, characters in the reading passage "Kyz-Zhybek" and use them as the basis for discussion. Transfer information from the reading passage "Kyz-Zhybek" into a graphic organizer. Offer constructive peer-feedback using rubric.

    Most learners will be able to:

    • Select, compile, and synthesize information from the reading passage "Kyz-Zhybek" for an oral presentation.

    Some learners will be able to:

    • Respond to and discuss the reading passage "Kyz-Zhybek" using interpretive, evaluative and creative thinking skills.

    Assessment criteria

    1. Organize information logically. Express ideas clearly.

    2. Make up basic interrogative sentences and get information about the topic;

    3. Figure out the content of a short conversation with some support;

    Values links

    National unity and peace and harmony in our society to teach learners to know literature, history of all of the world .

    Cross-curricular links

    Kazakh Literature, History

    Previous learning

    Vocabulary related to reading books

    Plan

    Planned timings

    Teacher’s activities

    Pupil’s activities

    Assessment

    Resources

    Beginning the lesson

    3 min





    5 min

    1.Greeting

    Teacher greets with pupils. I wish you success in your lesson!

    2. Warm- up. Stay in a circle. Say a wish to your partner.


    3. Checking the h/t:

    Teacher checks pupils’ home task. Reading their home task and correcting mistakes. 




    4.Giving self assessment. Here is a asyk. The asyk is points of our lesson. The more points you have the better your mask. Do you understand me?

    To introduce the topic

    Ask Ss to look at the pictures. Elicit what, if anything, they know about Kyz-Zhibek and the story.

    Pupils respond to greeting and take their places.


    P1: I wish you good luck!

    P1: I wish you happiness!

    P1: I wish you success in your lesson!

    Exercise 7. Fill in: like or as.

    He went to the sea as a sailor, not a passenger
    She sailed the boat like professional
    She works as an entertainer on a ship
    He became a captain like his father

    -Yes, I do



    Ask Ss to discuss what they know in pairs and then ask me some Ss to tell the class.












    FA: Fantastic! Very good! Good job!


    Cards flashcards











    Self assessment asyks for each student

    Main

    Activities

    3 min















    9 min

































    3 min










    4 min





    5 min









    3 min

    Vocabulary

    T: Introduce the lesson objectives an introduce new words

    P:Repeat the new words after teacher in chorus

    Open your copybooks and write down the new words.

    Folktale- фольклорлық аңыз-

    Tragic love –трагедиялық махаббат

    Handsome - сымбатты

    Begged-сұрады

    Challenged-шақырды

    Heartbroken-жүрегі жаралы

    Look-қарау

    Smell-иіс сезу

    Sound-есту

    Taste-дәм сезу

    Like-ұқсау

    Let’s read the text


    Active learning.2.

    Task . 1

    Read the story one by one. There is some information about Kyz-Zhibek. Now who wants to read the information and translate.

    Kiz-zhibek

    The story of Kiz-Zhibek is one of the most famous in Kazakhstan. It comes from the 16th century. The story’s themes of conflict and tragic love are similar to Shakespeare’s Romeo and Juilet.

    The story tells of Bazarbai, a rich but unhappy man. He had nine sons, but sadly they all died and Bazarbai felt lost. Then when he was already old, Bazarbai’s wife had ason. The couple called him Tulegen and a year or so later they had another son Sansizbay.

    Tulegen was handsome – he looked like a prince.He was also determined to do things his way.He heard of a girl called Kiz-Zhibek.People said she looked beautiful and she sounded nice. In fact, Tulegen thought she sounded like the girl he wanted to marry.Very quickly, he started thinking of ways to find her.

    The girl lived with her family , on the banks of the River Ak-Zhaiyk. It was a long way from Tulegen’s home, so his moyher was worried about his safety on the journey. She begged him not to go, but Tulegen didn’t listen to her and set off.

    Tulegen met Kiz-Zhibek and she fell in love with him. For a while their lives were good, but their happiness didn’t last. Tulegen had competition. Another man Bekezhan, was also in love with Kiz-Zhibek and he challenged Tulegen to a fight. When the two met , Bekejan killed Tulegen , but Bekejan didn’t win Kiz-Zhibek’s hand in marriage. She was heartbroken after Tulegen’s death and tragically killed herself.


    Task 2. Answer the questions.

    1 Who are the main characters?

    2. How many children did Bazarbai have?

    3. What happened to Kiz-Zhibek at the end of the story?

    Descriptor:

    -reading the text attentively

    -read the questions

    -answer the questions

    Task 3. Mark sentences True or False. Answers.

        1. True

        2. False

        3. True

        4. True

        5. True

        6. False

        7. False


    Exercise 6. Choose the correct prepositions.

    1)The tribe is famous for/by it's customs.
    2)The sad news came like/as a shock.
    3)The yurt was full of/with children.
    4)She was tired after/between her long walk.
    5)People lived very differently on/in the past.
    6)He loved his friend as/like a brother.​


    Conclusion.

    • Complete the graphic organizer below with the adjectives the writer uses in the story to describe the characters.

    • Characters


    Kyz- Zhibek: intelligent, famous, beautiful


    Tolegen: strong- willed, brave, young, handsome


    Bekezhan: wicked, evil

    Ss write new words, read and repeat after teacher.
















    Ss listen and read the text and find out.



    Do exercises. Now Ss doing tasks in the books.
































    Ss answer








    Work with copy- books:

    1. The story is about love boys Tolegen for the beautiful Kyz-Zhibek.

    2.Kyz-Zhibek - Kazakh poetic folk legend of the 17th century.

    3. Tolegen born into a family of rich Bazarbai. 

    4. The story Kyz Zhibek the composer Yevgeny Brusilovsky and the poet Gabit Musirepov.

    5. Bekezhan made a plan to kill Tolegen secretly.

    6. Bekezhan and his friends don’t killed Tolegen.

    7. Tolegen and Kyz Zhibek the end married.


    Ss answer:

    1 by

    2 as

    3 of

    4 after

    5 on

    6 like


    FA: Three claps!

















    Formative assessment:

    Great work! All right!

    Excellent!





    Formative assessment:

    All right!


    PPT 5

    Excel 8

    Student’s book

















    PPT 6

    cards








    A list of descriptor

























    Speaking

    PPT 7









    PPT 7









    Excel 8

    Student’s book







    PPT 8

    Ending the lesson

    5 min

    Reflection

    Yurt

    Do you know the parts of the yurt? Shanyrak, Uyk, Kerege, Sykyrluyk.

    Shanyrak - you must write what you have known.

    Kerege - what you like in this lesson.

    Uyk - what was easy for you.

    Sykyrlauyk - what was difficult for you.


    Formative assessment. Now let’s count your asyks. Who has more asyks?_____ you are very good! _____ you are also good but you must try a little. _____ you are satisfactory. You must try more!

    Thank you for your participations. Now our lesson is over. Good bye.

    Hometask for the next lesson. To read another folktale and discuss. To learn by heart the new words. Retell the text.

    Pupils write their opinions and put the papers into yurt






    PPT 9

    Flashcards

    Papers


    Additional information