«Мектеп жасына дейінгі балалардың сөздік қоры:
сөздік қорын ұлғайту»
Баланың сөздік қорының сапасы мен саны көп
жағдайда жалпы сөйлеудің даму деңгейін айқындайды. Сөздікті
қалыптастыру және дамыту мектепке дейінгі балалардың тілдік
дамуының негізгі бағыттарының бірі болып табылады. Бұл тақырып
ондаған жылдар бойы көптеген зерттеулердің тақырыбы болып табылады
және қазір де өзектілігін жоғалтпайды. Қазіргі уақытта балалардың
сөйлеу тілінің дамуы деңгейінің нашарлау үрдісі байқалады, оның
ішінде олардың сөздігі аз. Мұндай қайғылы жағдайдың себептерi тұқым
қуалаушылық та, дамудың туа бiткен патологиялары да, бiлiм беру
жүйесiнiң жетiлдiрiлмеуi де, педагогтар мен ата-аналардың мектепке
дейiнгi балалардың сөйлеу арқылы дамуы мәселелерi бойынша
бiлiктiлiгiнiң жеткiлiксiздiгi де болып табылады. Әдетте, сөздік
жұмыс мектепке дейінгі ерте және кіші жаста қарқынды жүргізіледі,
бірақ ол ересек топтарында да жалғасуы тиіс.
Сөйлеуді дамытудың белгілі бір нормалары бар,
олардың көрсеткіші, атап айтқанда, бала білетін сөздердің саны
болып табылады.
Сөйлеуді дамытудың белгілі бір нормалары бар,
олардың көрсеткіші, атап айтқанда, бала білетін сөздердің саны
болып табылады. Өмірінің бірінші жылының соңында алғашқы сөздер
пайда болады (10 − 15 сөз). Баланың өмірінің 2 және 3 жылдарында
сөздік айтарлықтай жинақталады. 1.5 жасқа - 100 сөз, 2 жасқа - 300
− 400 сөз, 3 жасқа - 1000 − 1500 сөз, ал 6-7 жасқа қарай белсенді
сөздік қоры 3500-ден 5000-ға дейін сөзді құрайды.
Мектепке түсер алдында міндетті
түрде сөйлесу өткізіледі, оған сөйлеудің дамуын бағалау кіреді.
Соңғы уақытта статистика бойынша төменгі
көрсеткіште,
себебі бірінші сынып оқушыларының көпшілігінде сөйлеу қабілетінің
кідіру белгілері байқалады. Бұл мұндай балалардың мектепте оқуға
дайын болмауына әкеп соғатын маңызды проблема. Бірінші кезекте бұл
сауатты меңгеруге әсер етеді - балаларға тексерушіні таңдау үшін
білім жетіспейді.
Сөздік қор
түрлері
Баланың сөздік қоры екі түрлі
болады - енжар және белсенді. Енжар сөздік - бұл бала түсінетін,
бірақ күнделікті сөзінде қолданбайтын сөздер. Белсенді сөздікке
бала түсініп қана қоймай, ауызша сөйлеу мен жазуда қолданатын
сөздер кіреді. Әдетте, енжар қолданылатын сөздік әрқашан
белсендіден үлкен.
Осылайша, негізгі міндет -
пассивті сөздікті кеңейту, сондай-ақ белсенді сөздікті жандандыруға
көмектесу. Бала сөздердің ең көп санын игере бастайтын ең белсенді
кезең 1 жастан бастап болып табылады. Егер 12 айлығында бала 12
сөзді білсе, 4 жасында 2000 сөзді
меңгереді.
Сөздердің өздігінен
меңгерілмейтінін түсіну маңызды - бұл баланың сөздік қорын кеңейту
бойынша жоспарлы жұмыстың нәтижесі. Және жұмыс күн сайын жүргізілуі
тиіс - тек осылай ғана жақсы нәтижелерге қол жеткізуге болады. Бұл
процесте ата-аналар үлкен рөл атқарады, олардың қатысуына баланың
қаншалықты тез сөйлей бастайтыны және оның сөздік қорының
қаншалықты бай болатыны тікелей
байланысты.
Мектеп жасына дейінгі
балалардың сөздік қорын қалыптастыруға және ұлғайтуға мүмкіндік
беретін бірқатар ұсыныстар бар. Олардың көпшілігін орындау
ата-аналар тарапынан ерекше күш-жігерді талап
етпейді.
Сөздік қорын қалыптастыру
және кеңейту: негізгі ұсыныстар
Баланың енжар және белсенді
сөздігін қалыптастыруға мүмкіндік беретін көптеген тәсілдер бар.
Төменде біз сақталуы нәтижеге жеткілікті түрде жылдам қол жеткізуге
мүмкіндік беретін негізгі ұсынымдарды
атасақ:
Балаңызбен көбірек
сөйлесіңіз
Баламен тұрақты қарым-қатынас
- бұл балаға жаңа сөздерді білуге, ересектерден ол бақылайтын
заттар мен құбылыстар туралы сұрауға мүмкіндік беретін
база.
Қарым-қатынас кезінде балаға
таныс «кішкентай», «үлкен», «жақсы» және т.б. анықтамаларды ғана
пайдалануға тырысу керек. Сөзді әдемі ететін синонимдерді
енгізіңіз, метафоралар мен эпитеттерді
пайдаланыңыз.
Мектепке дейінгі балалардың
сөзі көбінесе зат есімдер мен етістіктерден тұратынын түсіну
маңызды, сондықтан сын есімдерді мүмкіндігінше жиі қолдану қажет.
Балалар оларды елеусіз есте сақтайды, сондықтан баланы пішіні мен
түсімен, иісімен, материалымен, заттардың
мақсатымен таныстыру
қажет.